تجارت سامسونگ رو به سقوط می‌رود؛ تنها راه نجات آن چیست؟

8dbf96a9ac4908c6180fd5b66efd000155b3b36e

شرکت سامسونگ با مشکلات فراوانی روبرو است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی IDC، سه ماهه گذشته عرضه محصولات سامسونگ نسبت به سال قبل 8.2 درصد کاهش داشته و این کاهش مربوط به 5 اسمارت‌فون تاپ این کمپانی بوده است.

کاهش در فروش از خط قرمز سامسونگ گذشته است. سود این کمپانی در سه ماهه گذشته با کاهش 60 درصدی روبرو بوده و این دومین سه ماهه‌ای بود که کمپانی دچار کاهش در فروش است. سود کمپانی در سه ماهه دوم 20 درصد کاهش داشت.

وال استریت ژورنال گزارش کرده است که مدیران ارشد اجرایی کمپانی به دلیل شکست‌های اخیر در حال اخراج شدن هستند. طبق گزارش‌ها پرچمدار گلکسی S5 عملا فروش نمی‌رود. شرکت تصمیم دارد خط تولید 25 تا 30 درصد از محصولاتش را متوقف کند.

سامسونگ با مشکل روبرو شده و از مهم‌ترین دلایل، اندرویدی بودنش است. اندروید را می‌توان در بسیاری از اسمارتفون‌ها از برندهای مختلف یافت و همین امر باعث شده که دستگاه‌ها دارای ویژگی‌های مشابه شوند و تنها چیزی که فرق کند، برند و قیمت باشد.

برند سامسونگ هم خوب است، اما چیز خاصی نیست! قیمت‌هایش بالاست و شرکت‌های چینی مثل شیائومی به راحتی می‌توانند با آن رقابت کنند. شیائومی تنها در مدت 4 سال به پرفروش‌ترین برند چینی تبدیل شده و سامسونگ و اپل را پشت سر گذاشته است. این برند برای یک دستگاه مشابه نیمی از قیمت یک گوشی سامسونگی هزینه می‌برد.

همین وضعیت سامسونگ را در موقعیت بدی قرار می‌دهد. شرکت می‌تواند قیمت‌هایش را پایین بی‌آورد، ولی باید قید سودش را بزند. تازه آن‌موقع هم مشخص نمی‌شود که آیا افراد سامسونگ می‌خرند یا نه!

اما ایده‌ای وجود دارد که اگر سامسونگ بتواند آن را عملی کند، شاید بتواند مشکل فعلی کمپانی‌اش را برطرف سازد. به نظر نویسنده، کمپانی باید سراغ اسکات فورستال برود. فورستال پیش از آنکه سال 2012 به دلیل مشکلی که با دیگر مدیران پیدا کرد از کمپانی اخراج شود، رئیس بخش نرم‌افزار اپل بوده است.

فورستال بیشتر از دیگر مدیران اپل صاحب اختراع و نوآوری بوده است. او نرم‌افزار آی‌فون را اختراع کرد! اولین نام بر روی ثبت نرم‌افزار آی‌فون استیو جابز است و دومین نام فورستال.

پس مشخص است که او نرم‌افزار موبایل را به خوبی می‌شناسد. اگر به او در سامسونگ فرصتی داده شود که بتواند نرم‌افزار جدیدی ایجاد کند، شانس اینکه بتواند سامسونگ را از این وضعیت نجات دهد بسیار بالا خواهد رفت. وظیفه او این خواهد بود که برای سامسونگ چیزی ایجاد کند که تلفن‌هایش را نسبت به دیگر تلفن‌های اندرویدی ویژه و منحصر به‌فرد کند.

البته این ایده هم مشکلات خودش را دارد:

  • این شرکت علاقه‌ای به سپردن ریاست به خارجی‌ها ندارد.
  • فورستال احتمالا علاقه‌ای به کار در شرکتی که رقیب اپل است ندارد و سامسونگ باید یک مذاکره حسابی راه بی‌اندازد.
  • مشخص نیست که فورستال بتواند یک سیستم نرم‌افزاری برای اندروید ایجاد کند، شاید اندروید اصلا نتواند مناسب آنچه فورستال می‌خواهد انجام دهد، باشد.
  • انجام این‌کار دست کم دو سال وقت می‌خواهد.
  • موفقیت شرکت‌هایی مثل اپل به دلیل وجود سخت‌افزار و نرم‌افزار خوب است و فورستال فقط می‌تواند نرم‌افزار سامسونگ را بهتر کند.
  • در آخر هم شاید فورستال اصلا نخواهد پیشینه موفق خود در اپل را با کار برای سامسونگ زیر سوال ببرد.

سامسونگ باید بداند که الان زمان پیدا کردن راهی برای بیرون آمدن از این مخمصه است؛ وگرنه خیلی زود باید جای خود را به برندهای رقیبی غیر از شیائومی بدهد.

1 در مورد “تجارت سامسونگ رو به سقوط می‌رود؛ تنها راه نجات آن چیست؟”

  1. جالب بود سامسونگ هم در شرف برشکست شدنه.
    ایشالا که از این وضعیت در بیاد گوشی های بهتری وارد بازار کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH