مقایسه دو گوشی اچ‌تی‌سی وان M8 و وان E8: فلز در برابر پلاستیک

با اینکه نزدیک به 9 ماه از معرفی و عرضه بین المللی آخرین پرچم‌دار اندرویدی کمپانی تایوانی HTC یعنی One M8 می‌گذرد، اما این گوشی شیک و مجلسی با قیمت بالایش، همچنان طرفداران خاص خود را داشته و هنوز هم جز پرچم‌داران بازار به حساب می آید.

00001

این کمپانی تایوانی پس از عرضه این محصول، تمرکز خود را بر روی بازار میان رده‌ها بیشتر کرده و سعی کرد تا با عرضه اسمارت فون‌های میان رده و کمی ساده‌تر و البته ارزان‌تر، تمامی سلیقه‌های بازار را به سوی خود بکشاند. عرضه رگباری سری دیزایر که جز محصولات تقریبا ارزان‌قیمت این شرکت محسوب می‌شوند، خود گواه بر این موضوع است.

بررسی M8 را مدت‌ها پیش در آی‌تی‌رسان خوانده‌اید، اما این شرکت در اقدامی جالب نسخه‌ای را روانه بازار کرده است که برادر دو قلو و غیر همسان M8 به شمار می‌رود! این محصول E8 نام دارد. یک اسمارت فون قدرتمند و البته بسیار شبیه به برادرش تنها با کمی تفاوت.

DSC05110

سعی داریم تا در این بررسی این دو گوشی تایوانی را برای شما مقایسه کنیم.

طراحی و جنس

مهم‌ترین و واضح‌ترین تفاوت میان این محصول در همین قسمت دیده می‌شود. کمپانی htc در تولید M8 نوآوری به خرج داده و با استفاده از 80 درصد فلز در طراحی آن، این دستگاه را به یکی از لوکس‌ترین محصولات بازار تبدیل کرد. خب این موضوع، در کنار محاسن آن معایبی نیز دارد؛ از وزن بالای دستگاه و البته قیمت نهایی آن!

DSC05133

اگر M8  و E8 را در کنار هم قرار دهیم، اولین چیزی که به چشم کاربر می‌آید، تفاوت جنس بدنه است. این شرکت سعی کرده تا به همان میزان که در M8 از فلز استفاده کرده است در E8 از پلاستیک استفاده کند، به همین دلیل با یک اسمارت فون پلاستیکی طرف هستیم، در واقع این نوع طراحی شما را حتما به یاد سری دیزایر خواهد انداخت.

back

طراحی جلوی این دو گوشی، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما به جرات می‌توان گفت که M8 ظاهر بسیار لوکس‌تری داشته و بیشتر به دل می‌نشیند. البته با کمی دقت به طراحی این دو محصول نیز، متوجه می‌شویم که اطراف بدنه M8 کمی گردتر و جمع و جور تر است و E8 شاید حدود یک میلی‌متر پهن‌تر باشد.

front

قسمت بالایی هر دو محصول از اسپیکرهای قدرتمند htc با فناوری BoomSound تشکیل شده است و در کنار آن نیز دوربین دوم و البته سنسورهای موجود قرار گرفته است. هر دو محصول از دوربینی 5 مگاپیکسلی جهت ثبت عکس‌های سلفی شما بهره گرفته‌اند.

front-camera

اگر به پشت گوشی برویم، قضیه 180 درجه فرق می‌کند. در اینجا علاوه بر تغییر جنس بدنه، تغییر فاحشی را نیز در طراحی مشاهده می‌کنیم. در واقع در پشت E8 دیگر خبری از نوارهای مشکی رنگ M8 نیست و جنس بدنه نیز از آلومینیوم به پلاستیک خالص تغییر کرده است. اما به جز بحث ظاهری، باید بگوییم که E8 به جای دو فلش LED از تک فلش بهره می‌برد. اما به جای آن، یک دوربین 13 مگاپیکسلی بر رویش قرار دارد که می‌توان گفت هر دو دوربین M8 نیز به پای آن نخواهند رسید. حتما در ادامه به طور مفصل به تفاوت‌های دوربین در این محصول خواهیم پرداخت.

camera

سمت راست این دو برادر تقریبا شبیه به هم است. با این تفاوت که دکمه‌های افزایش و کاهش صدا در M8 برجسته بوده و طبیعتا پیدا کردن آن‌ها راحت‌تر است، اما این دکمه‌ها در E8 هم رنگ نوار مشکی رنگ دور صفحه نمایش شده و در نگاه اول اصلا به چشم نمی آید و حتما بودن آن‌ها را با لمس متوجه خواهید شد. در کنار این دکمه‌ها نیز شیار حافظه جانبی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید با استفاده از سوزنی که جهت این عمل درون جعبه قرار داده شده است، به درون آن دست پیدا کنید.

right-side

سمت چپ هر دو محصول htc دکمه و یا آپشن خاصی نداشته و تنها شیار سیم کارت در بالای آن قرار داده شده است. هر دو محصول فوق از نانو سیم پشتیبانی می‌کنند.

left

وقتی به قسمت فوقانی نگاه می‌کنیم کمی قضیه متفاوت است.

E8 بر خلاف برادر بزرگ‌ترش از سنسور مادون قرمز جهت کنترل دستگاه‌های اطراف بهره نمی‌برد، به همین دلیل طراحی آن نیز متفاوت است. همچنین دکمه پاور این محصول دقیقا وسط قسمت بالایی گوشی قرار گرفته است که نسبت به M8 بسیار بد جا و بد دست است، اگرچه مکان آن برای M8 هم چندان مناسب نیست.

power-key

با این حال دکمه پاور M8 به دلیل برجسته بودن و البته کنارتر بودن، عملکرد بهتری دارد. اما دکمه پاور E8 کاملا هم سطح بدنه بوده و تنها با رنگ متفاوتش قابل رویت است و احتمالا جهت استفاده از آن دچار مشکل خواهید شد.

قسمت تحتانی هر دو مدل نیز کاملا شبیه به هم است و از جک 3.5 میلی‌متری مخصوص هدفون و البته پورت میکروusb جهت شارژ و اتصال پر شده است.

down-port

خب ظاهر هر دو محصول را با هم کمی مرور کردیم، در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که E8 به هیچ وجه نمی‌تواند حس خوب فلزی و البته لوکس بودن M8 را برای شما به ارمغان بیاورد، اما وزن کمتر شما را راضی نگاه خواهد داشت.

صفحه نمایش

E8 همانند برادرش از یک صفحه نمایش 5 اینچی FHD بهره می‌برد که چگالی پیکسلی آن 441ppi است. در واقع هر دو محصول بر روی کاغذ از امکانات مشابهی استفاده کرده‌اند. اما در عمل روشنایی و Brightness صفحه نمایش E8 به مراتب زیادتر بوده که این موضوع در مقایسه با M8 کاملا به چشم می‌آید.

moghyese1111

برای روشن شدن این موضوع می‌توانید به عکس‌های زیر نگاهی بی اندازید (گوشی سمت چپ E8 و سمت راست M8 است).

moghayese-1moghayese2moghayese3moghayese-4moghayese5moghayese6

سخت افزار

هر دو محصول مورد نظر ما، از یک سخت افزار کاملا مشابه بهره می‌برند و می‌توان گفت که عینا از یک سخت افزار بر روی هر دوی آن‌ها استفاده شده است.

پردازنده اسنپدراگون 801 به همراه 2 گیگابایت رم، سخت افزاری است که این کمپانی تایوانی برای هر دو محصول خود در نظر گرفته است. پس می‌توان گفت که حداقل این دو برادر از لحاظ کارایی در یک سطح قرار دارند.

به همین دلیل بدون اینکه بحث را کش بدهیم، تنها به ثبت امتیازهای E8 بسنده کرده آن‌ها را با برادر دوقلویش یعنی M8 مقایسه می‌نماییم.

دوربین

اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این برادران دو قلوی ناهمسان، دوربین پشتی آن‌هاست.

جایی که htc در M8 لوکس خود از دو دوربین 4 مگاپیکسلی اما با فناوری UltraPixel بهره برده است، اما در E8 به سمت یک دوربین 13 مگاپیکسلی قوی رفته است!

طبیعی‌ست که M8 نتوانست نظر منتقدین را در قسمت دوربین به خود جلب کند و در تمامی بررسی‌ها دوربین این محصول خاص، مورد نقد شدید آن‌ها قرار گرفته است. به همین دلیل این کمپانی تایوانی این بار دست از نوآوری برداشته و با قرار دادن یک دوربین قدرتمند 13 مگاپیکسلی خیال خود را از حمله آن‌ها راحت کرده است.

البته باید عنوان کرد که فوکوس دوربین M8 به لطف همان دوربین دوم بسیار بهتر عمل کرده و تصاویر نزدیک یا همان Macro را به‌خوبی نشان می‌داده و بهتر به تصویر می‌کشد که این موضوع در E8 کمی با ضعف انجام می‌شود.

فیلم برداری هر دو محصول مورد نظر ما به صورت FHD است که می‌توان آن‌ها را در یک سطح توصیف کرد.

حجم یک کلیپ یک‌دقیقه‌ای با فرمت mp4، در هر دو اسمارت فون قصه ما، 145 مگابایت شد.

نرم افزار مربوط به دوربین در هر دو گوشی به لطف رابط کاربری یکسان، تقریبا یکی بوده و از لحاظ امکاناتی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

تصاویر زیر خود گویای این مطلب هستند:

camera

camera2

خب به سراغ مقایسه تصاویر ثبت شده با این دو گوشی می‌رویم؛ بدون توضیح اضافی، خودتان ببینید!

sample-01-e8
نور اتاق گوشی E8
sample-m8
نور اتاق گوشی M8
sample-e8-otagh
E8
saple-m8-otagh
M8
sample-01-e-8-focus
تست فوکوس E8
sample-m8-focus
تست فوکوس M8
IMAG0067
m8
IMAG0062
E8
E8
تاریکی مطلق E8
M8
تاریکی مطلق M8

مولتی مدیا

خب می‌توانم به جرات بگویم در این بخش این دو گوشی عینا شبیه به هم هستند!

هر دو دستگاه از صدای فوق العاده شفافی برخوردار بوده و به لطف صفحه نمایش 5 اینچی و وضوح عالی، می‌تواند گزینه مناسبی برای فیلم دیدن، وب گردی و گوش دادن به موسیقی باشد.

E8 همانند برادرش، از فناوری BoomSound بهره برده و صدای فوق العاده شفافی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنبن هر دو محصول htc توانستند فایل‌های FHD را به راحتی پخش نمایند. البته لازم به ذکر است که پلیر پیش فرض گوشی قادر به انجام این عمل نبوده و شما برای پخش این فیلم‌ها نیاز به نصب پلیر و کدک مخصوص خواهید داشت.

رابط کاربری

M8 و E8 هر دو از رابط کاربری HTC Sense نسخه 6 بهره می‌برند و از این حیث نیز در بهترین حالت ممکن قرار دارند.

تصویر اول مربوط به E8 و دومی M8  است.

e8-ui

m8-ui

باتری

این دو برادر دو قلو از یک باتری یکسان استفاده کرده و توانایی آن‌ها در روشن نگاه داشتن گوشی نیز یکسان است. در صورت استفاده عادی تا دو روز می‌توانید بر روی شارژ E8 و M8 حساب باز کنید.

battery

سخن پایانی

خب، به پایان مقایسه برادران تایوانی رسیدیم، یکی M8 لوکس و دیگری E8 تازه وارد و پلاستیکی!

اگر برای شما لوکس بودن، شیک بودن و خاص بودن مهم است، پس بدون شک به سراغ M8 رفته و به هیچ وجه به سمت برادرش نروید! اما اگر دوربین برای‌تان اهمیت بیشتری داشته و نمی خواهید پول بالاتری بابت فلزی بودن گوشی خود بپردازید، پس به سراغ E8 جدید htc بروید!

هم اکنون اسمارت فون فلزی ما با قیمتی در حدود 1 میلیون و 800 هزارتومان در بازار به فروش می رسد. در مقابل E8 را نیز می توانید با قیمتی در حدود 1 میلیون 450 هزار تومان در بازار پیدا کنید.

DSC05061

28 در مورد “مقایسه دو گوشی اچ‌تی‌سی وان M8 و وان E8: فلز در برابر پلاستیک”

  1. کورش کریمیان

    سلام دوستان میخوام ای8 بخرم ولی میگن اگه خراب بشه درست نمیشه راست میگن؟؟؟هنگ نمی کنه؟؟؟

  2. سلام دوستان.
    بنده هر دو گوشی رو دارم.اولش ام٨ دست خودم بود.وقتی ای ٨ و خریدم.برای خودم برداشتم و ام٨ و دادم به همسرم.
    چون ای ٨ بهتر بود.الانم دارم با ای٨ نظر میدم.
    راضی هستم ازش.
    ممنون

  3. من e8 دارم.آره m8خوشگلتر و باکلاس تره ولی توجه داشته باش پولشم بیشتره.ولی سخت افزاری هیچ فرقی بینشون نیست.تو اینن شک نکن دوربین e8 واقعا قویتره.من که ازش راضی ام خدایی.

  4. حمید اون چیزو که شما میگین فقط سونی داره .ولی من گوشی فروشم و میدونم کدوم بهتره .شک نکن که اچ تی سی ابر قدرته .مثل تراکتوره کم نمیاره هنگ هم نداره

  5. سلام، دوستان گوشی e8 در حالت فیلمبرداری 120fps رو داره یا نه؟ و نرم افزار دوربینش این قابلیت رو داره که یه قسمتی از فیلم گرفته شده انتخاب کنی و اون قسمت رو اسلوموشن کنی و بقیه فیلم با سرعت 30fps باشه؟ (مثل گوشی Z2)

  6. طراحی M8 رو دوس دارم ولی خب روشنایی صفحه E8 بیشتره و دوربینش ی خورده بهتر شده.

    بین این دو تا انتخابم M8……………

  7. نوآوری گوشی کوچک برای مکالمه که با بلوتوث به گوشی اصلی وصل میشه خیلی جالبه.(هر چند قبلا تو گوشی ALCATEL hiro دیده بودم).

  8. HTC متوجه شد که باید سبد محصولاتش رو متنوع تر بکنه تا بتونه به سوددهی برسه. این یکی از سیاست های قدیمی سامسونگ بود که بعدها خیلی از شرکت ها اونو الگو قرار دادن. شاید بعضی ها بگن سامسونگ خیلی در تونع گوشی هاش افراط کرده ولی با این سیاست قدرت انتخاب خیلی بالا میره

  9. سید هادی علوی

    به نظر من، بدنه فلز ابهت بیشتری داره
    و خیلی شیک تر و لوکس تر به نظر میاد.

    از نظر ظاهری میگم

  10. یکی از گوشی های 13 مگاپیکسلی htc را با گوشی هواوی g600 خود که 8 مگاپیکسلی است مقایسه کردم دیدم در نور کم هواوی واقعا بهتر از اچ تی سی است
    htc باید فکری به حال الگوریتم پردازش تصویرش بکند

    1. دوست عزیز تعصب تا چه حد؟
      یقینا تحت تاثیر کیفیت دورین های اچ تی سی قرار گرفتی چون به شخص p7 هواوی و desire601 که دوربینش 8 مگاپیکسل هست مقایسه کردم از همه لحاظ هواوی کم اورد

      1. عزیزم تعصب چیه با چشم خودم دیدم حالا من چه جوری باورت کنم تو ی نور کنم htc کم آورد تصاویرش نویز زیادی داشت

  11. m8 بهتره و البته گرونتر هم هست در محیط بسته و روشن به نظر من m8 بهتر عکس میگیره و در محیط باز e8

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH