5 کاری که نوکیا قبل از گوگل انجام داده بود، البته نه به خوبی آن!

زمانی که کمپانی نوکیا و گوگل کار خود را شروع کردند، بسیار با هم تفاوت داشتند، اما در میان این تفاوت‌ها، نقاط مشترکی نیز دیده می‌شود! نوکیا در روزهای طلایی‌اش، دستاوردهایی داشت که بعدها گوگل نیز به آن‌ها دست یافت.

nokia-vs-google1

اما بر خلاف نوکیا، به نظر می‌رسد که گوگل این دستاوردها را بهتر از نوکیا به سرانجام رسانده است که این اتفاق نیز دو دلیل می‌تواند داشته باشد، هم شرایط زمانی تغییر کرده است و هم اینکه گوگل راه انجام این کارها را بهتر پیدا کرده است!

اما به هر حال باید بگوییم در برخی کارهایی که گوگل به آن‌ها افتخار می‌کند، نوکیا پیشتاز بوده است.

اما باید بدانیم که شرایط گوگل واقعا متفاوت است، گوگل به لطف گردش مالی فوق العاده و کارمندان خلاقش در حال پیشرفتی عجیب است؛ در مقابل نوکیا چند وقتی است که از تولید تلفن‌های همراه منصرف شده و امتیاز محصولاتش را به کمپانی مایکروسافت فروخته است. به همین دلیل گفتیم شاید زمان خوبی باشد تا کمی به عقب برگردیم و برخی از کارهای این کمپانی که پایه گذار آن‌ها بود، مرور کنیم. البته باید قبول کنیم که دیگر نوکیا را نمی‌توان به عنوان یک کمپانی تولید کننده تلفن همراه دانست؛ حداقل تا 10 سال آینده!

  • در یک بازه زمانی، نوکیا صاحب محبوب ترین سیستم عامل تلفن‌های هوشمند در جهان بود

شرکت Symbian در اواخر دهه 90 میلادی بر اساس مشارکت کمپانی‌های معتبر تولید کننده تلفن‌های همراه یعنی نوکیا، موتورولا، اریکسون و Psion تاسیس شد. این داستان تا سال 2008 ادامه داشت تا نوکیا در آن سال مالک اصلی شد.

پس از آن نوکیا با ایجاد یک سیستم عامل اپن سورس بنیاد سیمبیان را تاسیس کرد. در یک بازه زمانی نسبتا طولانی، این سیستم عامل با سهم 50 درصدی بازار، رهبر بلامنازع اسمارت فون‌ها بود. اگر بخواهیم کمی مقایسه کنیم، می‌توان گفت سیستم عامل اندروید در سال 2008 با وجود عرضه عمومی در اولین سال تاسیسش، تنها نیم درصد از سهم بازار را در اختیار داشت.

این محبوبیت جهانی نوکیا در به دست گرفتن سیستم عامل اسمارت فون‌ها مدت کوتاهی به طول انجامید و ظرف دو سال به پایان رسید. در واقع در سه ماهه چهارم سال 2010 اندروید توانست سیمبیان را پشت سر گذاشته و به فرمانروایی آن پایان دهد. پس از آن این سیستم عامل به سمت سقوط رفت و نهایتا در سال 2012 توسعه آن متوقف شد.

اما اگر بخواهیم کمی سریع‌تر رو به جلو حرکت کنیم، باید بگوییم گوگل در پنجمین سال تاسیس سیستم عامل محبوبش، رهبر اسمارت فون‌های جهان است. در حال حاضر اندروید توانسته حدود 80 درصد سهم بازار گوشی‌های هوشمند را تصاحب کند. گوگل همچنان طرح‌های بیشتری را در ذهن خود دارد و روز به روز در حال پیشرفت است و البته باید این موضوع را نیز ذکر کرد که از دست دادن این جایگاه توسط اندروید و البته گوگل، تقریبا امری است که تا سال‌ها غیر ممکن خواهد بود.

amar Symbian-smartphone-shipments-went-downhill-starting-late-2010-when-market-share-was-already-on-a-descending-path.

  • نوکیا برای اولین بار سیستم ناوبری روی نقشه را برای اسمارت فون‌ها عرضه کرد

گوگل برای اولین بار، در نوامبر سال 2009 اقدام به عرضه رایگان سیستم ناوبری بر روی اسمارت فون‌های اندرویدی کرد. این اتفاق ابتدا در آمریکا و سپس در اوایل سال 2010 برای سایر نقاط جهان افتاد؛ اما گوگل باید بداند که این امر ابتدا توسط کمپانی نوکیا با عرضه سیستم ناوبری با نام Ovi Maps صورت پذیرفت. نوکیا از سال 2007 تا 2011 این سیستم را عرضه، گسترش و توسعه داد. نوکیا حتی برای توسعه این سیستم در سال 2007 با پرداخت مبلغی در حدود 8 میلیارد و یک صد میلیون دلار، شرکت Navteq را خریده و به سیستم خود ملحق کرد. پس از آن خدمات نقشه برداری و ناوبری کمپانی نوکیا، توسط یکی از بخش‌های مجزای این شرکت به نام HERE به دست گرفته و کنترل شد. این واحد مجزا، به تازگی شروع به تولید نقشه جهت سیستم عامل اندروید کرده است.

map map-2

  • نوکیا برای اولین بار یک پلتفرم مخصوص بازی نیز ارائه کرد

5 سال قبل از اینکه گوگل خدمات Play Games را در سال 2013 ارایه کند، نوکیا N-Gage را معرفی کرد. یک دستگاه مختص بازی بر روی موبایل آن‌هم بر روی سیستم عامل محبوب آن زمان یعنی سیمبیان.

عرضه این پلتفرم از سال 2007 تا 2008 به تعویق افتاده بود تا نهایتا با عرضه اسمارت فون N81 بازهم به بازار بازگشت. البته نسخه جدید این سیستم عامل کمی با سایر اسمارت فون‌ها شییه‌تر و هماهنگ‌تر شده بود! هرچند نوکیا کمی دیر به فکر افتاد.

اما باز می‌گردیم به N-Gage، این محصول خاص نوکیا علاوه بر اجازه‌ای که به کاربر برای جست و جو و دانلود بازی می‌داد، از یک سری ویژگی‌های اجتماعی نیز برخوردار بود. ویژگی‌هایی نظیر لیست دوستان و به اشتراک گذاری امتیاز کسب کرده در بازی و …

اما این پلتفرم به خوبی پاسخگوی نیاز کاربران در حوزه بازی نبود و نوکیا هم هیچ استراتژی روشنی برای توسعه آن نداشت. به همین دلیل نوکیا در سال 2009 شروع به عرضه بازی‌های مخصوص جهت این دستگاه از طریق فروشگاه Ovi Store نمود.

اما گوگل نیز توانست با عرضه خدمات مبتنی بر بازی برای سیستم عاملش به موفقیتی عجیب دست یابد. گوگل در طول یک سال توانست حدود 100 میلیون کاربر را جذب کند!

game game-2

  • نوکیا برای اولین بار یک مرورگر بر پایه Web-Kit برای اسمارت فون‌ها ارایه کرد

سیمبیان سری 60 برای اولین بار از یک مرورگر بر پایه Wekit در سال 2005 بهره برد. این محصول بر روی اسمارت فون‌های بسیاری نظیر N95 و E71 استفاده شد.

گوگل برای ایجاد مرورگر اولین نسخه اندروید در سال 2008 که بر روی گوشی G1 قرار گرفته بود، از Webkit بهره برده بود. البته اندکی بعد، گوگل مرورگر اختصاصی خود، یعنی کروم را برای سیستم عاملش ارایه کرد که می‌توان آن را جایگزینی برای مرورگر اصلی اندروید نام برد. این مرورگر از موتور دیگری استفاده برده اما هنوز از برخی ویژگی‌های وب کیت نیز بهره می‌برد.

browser browser2

  • نوکیا برای اولین بار محصولی را معرفی کرد که به نام «قاتل آی‌فون» شناخته می‌شد

iPhone Killer یا قاتل آی‌فون، اصطلاحی عامیانه مربوط به سال‌ها پیش است که امروز دیگر کسی از آن استفاده نمی‌کند (احتمالا چون همه فهمیده‌اند که آی‌فون هیچ وقت کشته نخواهد شد!).

نوکیا در آن دوران محصولاتی را معرفی کرد که باور داشت می‌توانند آی‌فون را از دور خارج کنند. اسمارت فونی مانند 5800 XpressMusic عرضه شده در سال 2008، یا نوکیا N97 که در سال 2008 معرفی و در سال 2009 عرضه شد و نهایتا نوکیا N8 که در سال 2010 به بازار آمد.

هرچند باید بگوییم که گوگل هم با برخی از محصولاتش پشت این قضیه بوده است (البته به طور غیر مستقیم): محصولاتی مانند نسخه اولیه موتورولا Droid، نسخه اولیه سامسونگ گلکسی S، نکسوس وان، نسخه اولیه HTC Desire و …

nokia5800xpressmusicvsappleiphone3g

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH