بررسی تلویزیون خمیده ال‌جی 55EA9700: بنیان‌گذار یک تحول!

lg-curved-tv

در سال‌های نه چندان دور، نخستین کسانی که با تلویزیون سر و کار داشتند با دهانی که از تعجب باز مانده بود، آن را جعبه جادویی نامیدند. البته حق هم داشتند زیرا در آن زمان که خبری از کالای دیجیتالی نبود! پس از آن تلویزیون‌ها رنگ و بویی تازه گرفتند و از صفحه‌های سیاه و سفید سابق، وارد رده جدیدی با نام تلویزیون‌های صفحه رنگی شدند. طولی نکشید که LCDها و LEDها نیز قد علم کرده و قصد داشتند تا در این آشفته بازار سهمی داشته باشند که از حق نگذریم موفق هم بودند. اما گویا در این رده از کالاهای دیجیتالی انقلابی رخ داده و اکنون صحبت از OLEDهای خمیده است! ال‌جی که به نوعی بنیان‌گذار این انقلاب نیز است، نخستین حرفش را با معرفی مدلی خمیده و ۵۵ اینچی با نام 55EA9700 زده است. چندی پیش نیز فرصتی دست داد تا با این مدل از نزدیک دیدار کنیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که پایه‌های این انقلاب تا چه حد قرص و محکم است، با ما و بررسی این تلویزیون متفاوت، همراه باشید.

طراحی تحسین برانگیز

نخستین تلویزیون‌های تولید شده، دارای صفحاتی منحنی شکل بودند، به گونه‌ای که لبه‌های آن‌ها به سمت داخل خم می‌شد و اگر از افق به آن نگاه می‌کردید، به خوبی شاهد خمیدگی آن بودید، بعد از آن‌ها صفحات تخت نخستین صحبتی بود که در تبلیغات تلویزیون‌ها می‌شنیدید و حال دوباره صفحات خمیده وارد میدان شده‌اند، اما این خمیده کجا و آن کجا!

LG 55EA9700 TV Review (18)

 

اگر از رو به رو به این تلویزیون ال‌جی نگاه کنید، به سختی متوجه خمیده بودن نمایشگرش می‌شوید و این خمیدگی بیش از هرچیز دیگری از زوایا خودنمایی می‌کند. ضخامت این مدل تنها 4.5 میلی‌متر است و به نوعی حتی از ظریف ترین اسمارت فون‌های بازار نیز باریک‌تر است و وزن 17 کیلوگرمی آن با توجه به سایز 55 اینچی بدنه، مقداری کاملا قابل قبول به حساب می‌آید.

LG 55EA9700 TV Review

حاشیه‌های اطراف نمایشگر همچون اسمارت فون‌های ساخت ال‌جی، بسیار کم هستند که در نوع خود بی‌نظیر است.

LG 55EA9700 TV Review (4)

با توجه به خمیده بودن صفحه، چندان دور از انتظار هم نیست که پایه دستگاه نیز به همین صورت باشد! البته این پایه از مرکز کمی به سمت داخل گرد شده و همین مسئله به ظاهر ساده، موجب شده تا برخی قابلیت‌ها به آن اضافه شود. نخست اینکه دیگر نگران لغزش دستگاه و سقوط آن از روی میز و پخش شدن کف اتاق نیستید زیرا سطح تماس بیشتری با میز ایجاد کرده است! مورد دیگر اینکه این پیچ و خم‌ها در پایه شیشه‌ای دستگاه، تا حد زیادی به زیبایی آن افزوده است و هیچ کس منکر زیبایی آن نخواهد شد و در آخر اینکه ال‌جی از فضای به وجود آمده در آن قسمت نهایت استفاده را برده و اسپیکرها را به همراه یک حسگر (برای دسترسی به منوی دستگاه بدون نیاز به ریموت کنترل) در آنجا گنجانده است. البته وجود این پایه علاوه بر مزیت‌هایش دارای معایبی نیز هست و مهم‌ترین آن، اینکه دیگر نمی‌توانید تلویزیون را به دیوار متصل کنید! البته این مورد یک خرج اضافی هم بر روی دستان شما می‌گذارد و آن چیزی نیست جز خرید یک میز برای این تلویزیون غول آسا!

LG 55EA9700 TV Review (16)

LG 55EA9700 TV Review 200

درست در زیر نمایشگر و مرکز آن شاهد لوگوی ال‌جی هستیم که دارای نور پس زمینه نیز هست و همین قضیه زیبایی این بخش را دو چندان می‌کند.

LG 55EA9700 TV Review (17)

اگر نگاهی به پشت دستگاه بیندازید، با یک برآمدگی مواجه می‌شوید که موتور پردازش تصویر در آن قرار گرفته و پورت‌های ورودی و خروجی آن نیز در همین بخش جای خوش کرده‌اند. جالب اینکه میان پورت‌ها چشم‌مان به جمال USB 3 هم روشن شد. این قسمت هم از پلاستیک با کیفیت همراه با نقش و نگارهایی خاص ساخته شده که بر زیبایی دستگاه حتی در پشت نیز می‌افزاید.

LG 55EA9700 TV Review (14)

یک دوربین همراه با تلویزیون عرضه شده که توسط کابل USB به دستگاه متصل می‌شود و با پایه نگهدارنده‌ای که برای آن در نظر گرفته شده به راحتی می‌توانید آن را به بخش بالایی تلویزیون متصل کنید و مشغول چت، آن هم به صورت تصویری با هرکجای این کره خاکی شوید! نکته جالب اینکه یک پورت USB جداگانه در بخش بالایی دستگاه تعبیه شده که مختص به دوربین است و بدین ترتیب سیم دوربین کوتاه شده و دیگر جلوی دست و بال‌تان را نخواهد گرفت.

LG 55EA9700 TV Review (7) LG 55EA9700 TV Review (8)

LG 55EA9700 TV Review (9)

ناگفته نماند که یک نوار فلزی اطراف نمایشگر را احاطه کرده که علاوه بر زیبایی، حافظ جان آن نیز هست! در کل طراحی این تلویزیون بدون شک یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود و در همان نگاه اول شما را مجذوب ظاهر لوکس و زیبای خود می‌کند.

کیفیت تصویری فراتر از تصور

رنگ‌ها در نمایشگر خیلی گرم و زنده به نمایش در خواهند آمد تا حدی که برای نخستین بار که به آن می‌نگرید، دهان‌تان از تعجب باز خواهد ماند! به طور کلی نمایش رنگ‌ها در نمایشگرهای امروزی به حد قابل قبولی رسیده و عمده آن‌ها در نمایش رنگ مشکی و سفید کمی تا قسمتی با مشکل مواجه هستند! استفاده از پنل OLED در این مدل موجب شده تا همچون دیگر پنل‌ها نیازی به یک منبع برای ایجاد نور نباشد و از طرفی این پنل‌ها قادرند تا میزان روشنایی پیکسل را تنظیم کنند، در نتیجه اگر قصد به نمایش در آوردن رنگ مشکی را داشته باشند، چه چیزی بهتر از اینکه نور آن پیکسل را خاموش کنند! بدین ترتیب رنگ مشکی به بهترین حالت ممکن به نمایش در خواهد آمد اما همان طور گفتیم همه چیز که رنگ مشکی نیست! پس نمایش رنگ سفید به چه صورت است؟ احتمالا با چینش پیکسل‌ها به صورت RGB تا حدودی آشنایی دارید؟! این نوع چینش از 3 رنگ قرمز، آبی و سبز تشکیل شده که با به نمایش در آمدن همه آن‌ها، رنگ سفید راهی چشمان شما می‌شود، اما ال‌جی از چینش 4 رنگه WRGB (نخستین حرف کلمه White به معنای سفید) در آن استفاده کرده که رنگ سفید هم به این سه اضافه شده در نتیجه نمایش این رنگ بیش از پیش درخشان‌تر خواهد بود.

LG 55EA9700 TV Review (11)

پس در این مدل، مشکی که به صورت عمیق به نمایش در می‌آید و رنگ سفید هم که بسیار درخشان است؛ رنگ‌های دیگر نیز خیلی گرم و زنده هستند؛ دیگر از لحاظ نمایش رنگ‌ها چه می خواهید که OLED خمیده ال‌جی در نمایش آن عاجز باشد؟

شاید بیشترین ایراد وارد بر این تلویزیون،  عدم استفاده از روزلوشن 4K باشد، چرا که در این دوره و زمانه و با توجه به سطح بالایی که این مدل در آن قرار گرفته، دیدن میزان روزولوشن Full HD برای آن چندان خوش آیند نیست! از آنجایی که سایز صفحه بسیار بزرگ است، در نتیجه به راحتی می‌توانید با نزدیک کردن چشمان خود به صفحه، پیکسل‌ها را خیلی واضح ببینید، اما خب کسی هم از چنین فاصله‌ای به تماشای تصویر نمی‌نشیند!

وقتی صحبت از محصولی چند میلیونی و سطح بالا با کلی فناوری اختصاصی به میان می‌آید، دیگر صحبت از مسئله ساده و پیش پا افتاده‌ای همچون زاویه دید نه تنها مهم نیست بلکه خنده‌دار هم هست! صفحه خمیده تا حد زیادی به زاویه دید وسیع این مدل کمک می‌کند و تقریبا حتی اگر از افق هم به آن نگاه کنید، باز هم به راحتی قادر به تشخیص رنگ‌ها هستید و از کیفیت صفحه کاسته نخواهد شد.

با توجه به کیفیت نه چندان مطلوب (افتضاحه آقا! افتضاح!) تصاویری که فرستنده شبکه‌های تلویزیونی ایران برای ما می‌فرستد، خرید چنین تلویزیونی با این قیمت کار عاقلانه ای نیست چون تفاوتی را با دیگر مدل ها احساس نخواهید کرد. اما اگر از علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های با کیفیت بالا و سه بعدی هستید، این مدل به شما چشمک می‌زند!

LG 55EA9700 TV Review (24)

LG 55EA9700 TV Review (25)

همراه با تلویزیون 2 عینک نیز ارایه شده که با توجه به ارگونومی خاص آن‌ها، خیلی راحت بر روی چشمان شما جای می‌گیرند و می‌توانید تصاویر را به صورت سه‌بعدی ببینید. البته برای آنکه حس و حال بیشتری هنگام تماشای این نوع ویدیوها به شما دست دهد، می‌بایست درست رو به روی آن بنشینید! اگر دوست و یا آشنایی نیز آن اطراف می‌پلکد و مشتاق است تا تصاویر را به صورت سه‌بعدی ببیند، می‌توانید عینک‌های بیشتری را بخرید زیرا خبری از قیمت‌های نجومی برای این نوع عینک‌ها نیست.

LG 55EA9700 TV Review (26)

وقتی می‌گوییم یک تلویزیون هوشمند است، یعنی اینکه به عنوان مثال به صورت اتوماتیک محتوای سه‌بعدی به نمایش در آمده را شناسایی کرده و تنظیمات خاص خود را بر روی آن اعمال می‌کند. حتی با توجه به امکان خاصی که ال‌جی برای آن در نظر گرفته، می‌توانید تصاویر معمولی را هم به صورت سه‌بعدی ببینید! البته در چند دقیقه اول برای‌تان جذاب است ولی خیلی زود از آن خسته خواهید شد و دیگر نباید انتظار داشته باشید که مثلا اخبار تلویزیون را به صورت سه‌بعدی با عمق تصویر بسیار بالا و بدون مشکل ببینید!

LG 55EA9700 TV Review (10) LG 55EA9700 TV Review (12)

ریموت کنترل جادویی

مسلما همراه با پیشرفت خود تلویزیون، ریموت کنترل آن نیز روز به روز پیشرفته‌تر خواهد شد. پیش‌تر مدل‌هایی با ریموت‌های جادویی، تنها کلیدهای موجود را کاهش داده بودند و برای استفاده از تلویزیون، می‌بایست دقیقا رو به روی آن می‌نشستید و مدام ریموت کنترل را به این سو و آن سو می‌بردید تا بتوانید کارهای روزمره را با آن انجام دهید. اما در ریموت کنترل این مدل، گویا از سنسورهای حرکتی استفاده شده و دیگر نیازی به وسیله‌ای جانبی برای تشخیص جهت حرکت آن نیست! از طرفی با توجه به فرستاده شدن دستورات شما به صورت امواج رادیویی خاص، نیازی هم نیست که دقیقا آن را رو به روی تلویزیون بگیرید. کار کردن با آن در ابتدا کمی سخت است اما خیلی زود با ریموت دوست می‌شوید. دوست جدید شما این امکان را می‌دهد که بتوانید تقریبا تمامی کارها را با غلتکی که بر رویش قرار گرفته، انجام دهید.

LG 55EA9700 TV Review (19)

برای درک بهتر این موضوع که ریموت کنترل چگونه کار می‌کند، بهتر است تصور کنید که همچون ماوس کامپیوترتان نشانگر را به این سو و آن سو می‌برید! کارایی غلتک نیز دقیقا مشابه با چپ کلیک کردن در ماوس است.

دکمه‌های دیگری همچون روشن/خاموش کردن تلویزیون، دکمه‌های مربوط به تغییر میزان صدا و کانال تلویزیون، دکمه‌ای خاص جهت تغییر محتوا به صورت سه‌بعدی و دکمه ورود به بخش SMART هم دیده می‌شود که کارایی این ریموت کنترل را دو چندان می‌کند.

یک میکروفون هم بر روی این ریموت کنترل جادویی قرار داده شده که می‌توانید توسط آن به جستجو در وب بپردازید. انتظار فرامین صوتی خاص را نداشته باشید چرا که کار این میکروفون به همین جا ختم می‌شود.

LG 55EA9700 TV Review (20)

بدون ریموت کنترل هم می‌توان با آن کار کرد!

برای این که بدون ریموت کنترل بتوانید با تلویزیون لوکس‌تان کار کنید، چندین گزینه پیش روی شماست. ابتدا می‌توانید با حسگری که در زیر لوگوی ال‌جی بر روی تلویزیون قرار گرفته، اقدام به کارهای ضروری همچون تغییر میزان صدا و یا تعویض کانال کنید، به این صورت که با ضربه زدن به آن قسمت، منویی فعال شده و با حرکت دست به جهات مختلف می‌توانید کارهای لازم را انجام دهید. خود دستگاه در ابتدا آموزش‌هایی برای استفاده بهتر از این قابلیت خاص را ارایه می‌دهد، اما دل بستن به آن، چندان کار جالبی نیست؛ زیرا آن قدرها هم که فکرش را می‌کنید خوب و دقیق عمل نخواهد کرد.

مورد دوم: یک برنامه برای محصولات اندرویدی در نظر گرفته شده که پس از دانلود و نصب آن می‌توانید به راحتی دستگاه خود را توسط گجت‌تان کنترل کنید.

LG 55EA9700 TV Review (21)

اگر مدلی اندرویدی و ساخت ال‌جی همچون G3 را در اختیار دارید، قادرید تا از طریق همان کنترلی که به صورت دیفالت بر روی دستگاه قرار گرفته، اقدام به کنترل دستگاه کنید به این ترتیب که با استفاده از تاچ پدی که برای آن تعبیه شده خیلی راحت با لمس صفحه اسمارت فون‌تان، می‌توانید نشانگر موجود در صفحه تلویزیون را به این سو و آن سو هدایت کنید و خیلی راحت‌تر از آن چه که فکرش را می‌کنید تلویزیون لوکس‌تان را در اختیار بگیرید. بالاخره استفاده از محصولات یک کمپانی در خانه چنین مزایایی هم دارد.

LG 55EA9700 TV Review (6)

اسپیکرهای با کیفیت

اسپیکر های خود دستگاه درست در کنار هم و در زیر لوگوی ال‌جی قرار گرفته‌اند. کیفیت این اسپیکرها در حد قابل قبولی است و نمی‌توان به آن خرده گرفت، اما بلندی‌ آن‌ها چنگی به دل نمی‌زند. اگر می‌خواهید فیلم‌های با کیفیت بالا ببینید و پول کافی هم در جیب دارید، خرید یک سینمای خانگی بهترین پیشنهاد است و در صورتی که محتوای باکیفیتی را با تلویزیون چند میلیونی‌تان تماشا نمی‌کنید، همین اسپیکرها جوابگوی نیاز شما هستند (مگر می‌شود تلویزیونی با این قیمت بخرید و دست آن را در دستان گرم یک سینمای خانگی نگذارید؟!).

هوشمندتر از آنچه که فکرش را می‌کنید

در دنیای امروزی که تلویزیون‌ها هم هوشمند شده‌اند، می‌توان گفت بی‌ارزش‌ترین کاری که انجام می‌دهند همان پخش محتوای فرستاده شده توسط کانال‌های تلویزیونی است. امروزه می‌توانید ساعت‌ها مشغول کار با تلویزیون باشید بدون آنکه به اصطلاح تلویزیون ببینید! گوژپشت ال‌جی توانایی اتصال به اینترنت از طریق WiFi را دارد و می‌توانید با مرورگری که برای آن در نظر گرفته شده، ساعت‌ها مشغول وب‌گردی شوید! البته در مرور برخی صفحات (معمولا آ‌ن‌هایی که تبلیغات زیادی به صورت فلش دارند) کمی “کند” عمل می‌کند و همین امر موجب می‌شود که وبگردی در لپ‌تاپ و حتی اسمارت‌فون دلبند‌تان را به آن ترجیح دهید. دیگر انتقال محتوا از اسمارت‌فون به تلویزیون هوشمند امری روتین شده و نیازی به اشاره نیست اما نکته مثبتی که در این هوشمند ال‌جی قابل ذکر است، پشتیبانی از WiFi Direct‌ بوده و می‌توانید بدون هیچ واسطه‌ای گجت‌تان را به این مدل متصل کنید.

LG 55EA9700 TV Review (22)

سیستم عاملی که برای 55EA9700 در نظر گرفته شده، بر پایه لینوکس است و رابط کاربری خیلی خوبی هم برای آن تعبیه شده و با برخی اشکال گرافیکی، تجربه لذت بخشی را نصیب‌تان می‌کند. حتی یک بازی هم بر روی تلویزیون قرار دارد و می‌توانید به صورت دو نفره با ریموت کنترل دستگاه، مشغول بازی کردن با این هوشمند ال‌جی شوید.

LG 55EA9700 TV Review (23)

فروشگاه نرم افزاری ال‌جی نیز آماده خدمت رسانی به شماست و اگر یک اینترنت با کیفیت و صد البته پرسرعت را داشته باشید (که ما نداشتیم!)، می‌توانید از برنامه‌ها و ویدیوهایی که ال‌جی برای‌تان در نظر گرفته، نهایت استفاده را ببرید. بخش تنظیمات دستگاه هم تقریبا چیزی کم ندارد و علاوه بر تنظیم بخش‌های مختلف همچون میزان رنگ، صدا و اتصالات، می‌توانید همه آن‌ها را به صورت دستی نیز مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید. از طرفی دستگاه مجهز به گیرنده داخلی دیجیتال است و شبکه‌های دیجیتال را بدون نیاز به گیرنده‌های دیجیتال جانبی اسکن می‌کند. (با این آموزش بدون گیرنده دیجیتال، کانال‌های دیجیتال را از تلویزیون خود تماشا کنید!)

البته این هوشمند قصه ما خوابی سنگین دارد! چرا که وقتی خواب تشریف دارد، اگر کلید پاور را بزنید چیزی در حدود 7-8 ثانیه بعد، از خواب ناز بیدار خواهد شد که خود موردی منفی برای آن محسوب می‌شود.

کلام آخر

به طور کلی همگام با پیشرفت تکنولوژی، تلویزیون‌ها نیز روز به روز هوشمندتر از گذشته می‌شوند. این مدل خمیده و 55 اینچی ال‌جی نیز یکی از لوکس‌ترین تلویزیون‌های حال حاضر بازار است که علاوه بر زیبایی، کیفیت خیره کننده‌ای نیز دارد و امکانات آن فراتر از انتظار شماست. اما برای در اختیار داشتن چنین مدل خاص و هوشمندی، باید حسابی جیب‌تان را بتکانید، چرا که نزدیک به 12 میلیون تومان در بازار کشور به فروش می‌رسد. ما که چنین پولی را نداریم، خوشا به حال آنان که دارند.

LG 55EA9700 TV Review (13)

لبخند

نمایشگر خمیده با زاویه دید فوق العاده
نمایش رنگ مشکی عمیق و سفید درخشان
طراحی منحصر به فرد و بسیار زیبا
ریموت کنترل هوشمند
کیفیت ساخت مثال زدنی
مجهز به دوربین و دو عدد عینک 3 بعدی

اشک

بلندی صدای اسپیکر رضایت بخش نیست!
کمی تاخیر در روشن شدن نمایشگر!

JoorChin

16 در مورد “بررسی تلویزیون خمیده ال‌جی 55EA9700: بنیان‌گذار یک تحول!”

  1. ما تلویزیون lg la 66100 رو داریم خیلی هم از همه لحاظ عالیه نرم افزارشم خیلی راحت اخرین نسخه ها رو میتونه اپدیت شه
    لازم نیست به خاطر یه تلویزیون کلی به خرج افتاد

  2. واقعا جای تعجب داره اخر ای مملکت کی میخواهد درست شود تا جایی رسیده که قیمت یک تلویزیون 12 میلیون رسیده کجا هستن کسانی که داد از درست شدن این ملت میزن اخر تا کی ادم بدبخت بیچاره تا کی عکس چنین وسایلی را نگاه کنند تا کی حسرت اینا را بخورند انشالله امام زمان زود تر ظهور کند .

  3. سپهر (وینفونی)

    کلا تمام مقاله رو که خوندم، همش قیافم اینجوری بود
    ‎:)‎
    اما به آخرش که رسیدم، -_- جوری شدم!!!
    ۱۲ میلیون؟؟؟
    خُ ادم میره سونی میخره دگ!!
    یا سامسونگ!!!
    من خمیده دوس دارم (تلوزیون خمیده ‎:|‎ ) حالا معقول هست خرید اینا یا ۴کی بگیریم بهتره!!! من خیلی به این مدل و مدل خمیده سامسونگ که فک کنم سری E یا F بود دقیقا یادم نیست!!
    چمیدونم وب گردی تو تلویزیون و کلا وجود اینترنت برای تلوزیون، حقه تبلیغاتی هسنش!!
    اخه کی تو جمع خانواده، تو تلویزیون ۵۵ اینچی، فیسبوکش رو چک میکنه؟؟؟
    بازی و رابط گرافیکی و اینا هم چرته!!!
    به نظرما…
    حالا میخوام بدونم سامسونگ همون طور که بهترین صفحه رو تو گوشی ها میزنه…
    تو تلوزیون هم همینه؟؟
    نکته دوم اینه که فول اچ دی تا چن سال دگ جواب میده؟؟
    سوال سوم هم اینه که هنوز سونی تو زمینه تلویزیون بهترینه؟؟؟
    از تلوزیون وقت کیفیت صدا و تصویر برام مهمه!!
    حالا کدوم؟؟
    این الجی
    اون سامسونگ
    یا اون سونی ۴کی؟؟؟

    1. مجتبی مسکینی

      این قابلیت هایی که گفتین خواه ناخواه دارن وارد تلویزیون ها میشن و نبودشون شاید یه عیب نباشه اما قطعه بودنشون یه مزیت هست!
      فول اچ دی حالا حالاها جواب گو هست
      اینکه کدوم مدل بهتر هست بستگی به سلیقه شما داره و هر سه جز بهترین ها هستن و هر کدوم در یه بخش از دیگری بهتر هست و نمیشه نظر قطعی داد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH