حواله اینترنتی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

انتقال پول از همان زمان‌های قدیم کاری بس سخت و نگران کننده بود، زمانی که می‌خواستیم مبلغی را برای خرید کالایی با خود به سفر ببریم و در راه با مشکلات زیادی نظیر دزدی و… مواجه می‌شدیم. اما سیستم بانک‌داری الکترونیک سعی بر حل کردن تمام مشکلات مالی دارد و به همین دلیل امکان حواله پول را نیز در خود جای داده است تا کاربران بتوانند بدون نیاز به لمس پول، آن را از حساب خود به حساب فرد دیگری انتقال دهند.

internet-bank-1

برای این که بتوانید پولی را به حساب فرد دیگری حواله کنید باید ابتدا اقدام به افتتاح حساب کرده و رمز‌های مربوطه برای خدمات اینترنتی را نیز از شعبه مورد نظر دریافت نمایید. بعد از  افتتاح حساب شما نیازمند یک کارت شتابی عابر بانک هستید تا بتواند پول خود را بین بانک‌های عضو شبکه  شتاب انتقال دهید. تا این مرحله تمام پیش نیاز‌های شما تامین شده‌اند.

حال برای حواله الکترونیکی پول از حسابی به حساب دیگر چندین راه وجود دارد که معمول‌ترین آن‌ها استفاده از دستگاه‌های عابر بانک و یا وب‌سایت بانک‌هاست. شیوه‌های دیگر حواله پول شامل همراه بانک، تلفن بانک، دستگاه‌های کارت خوان (POS) و… است.

برای حواله پول از طریق دستگاه عابر بانک باید به یکی از این دستگاه‌ها مراجعه کنید و کارت و رمز خود را وارد نمایید. حال گزینه‌ای با نام انتقال پول یا حواله وجود خواهد داشت (در میان بانک‌ها تفاوت وجود دارد) که با فشار دادن دکمه آن به صفحه حواله پول منتقل خواهید شد. اکنون مبلغ مورد نظر برای حواله را وارد کنید و شماره کارت یا حساب فرد را نیز به سیستم بدهید (توجه کنید که اگر حساب فرد مورد نظر خارج از بانکی باشد که شما از طریق آن تصمیم به انتقال پول دارید می‌بایست شماره کارت را وارد کنید اما در صورتی که هر دو حساب در یک بانک باشند امکان وارد کردن شماره حساب نیز وجود دارد). حال با فشار دادن دکمه تایید سیستم به پردازش اطلاعات خواهد پرداخت و در نهایت در صورت درست بودن تمام موارد، حواله مورد نظر شما انجام خواهد شد و شماره تراکنش و سایر اطلاعات آن را نیز از طریق رسید چاپ شده قابل مشاهده خواهند بود.

internet-bank-8

اما اگر تصمیم به حواله اینترنتی دارید باید وارد سایت بانک مورد نظر خود شوید و شماره مشتری و رمز عبور خود را به همراه عبارت امنیتی وارد کنید (رمز عبور را پیش‌تر توسط بانک دریافت کرده‌اید). توجه داشته باشید که در صورت وجود کیبورد مجازی توسط درگاه بانک حتما اطلاعات خود را از طریق آن وارد نمایید.

internet-bank-2

اگر مشخصات شما صحیح باشد وارد سایت خواهید شد و حساب‌هایتان را می‌توانید مشاهده کنید. در تمام درگاه‌های بانکی برای حواله اینترنتی گزینه در نظر گرفته شده است که معمولا در کنار گزینه‌های دیگر قرار دارد (ما در این آموزش از درگاه بانک ملت استفاده کرده‌ایم). بعد از کلیک بر روی گزینه حواله و انتقال پول چندین بخش جدید را مشاهده خواهید کرد که هر کدام ویژگی‌های خواص خود را دارند. برای مثال حواله بین کارت‌های شتابی و یا حواله بین حساب‌های درون بانک.

internet-bank-6internet-bank-7

اکنون وارد بخش حواله مورد نظر خود شوید و ابتدا حسابی را که می‌خواهید پول از آن برداشته شود انتخاب کنید. حال شماره کارت یا حساب مبدا را بنویسید (با فعال کردن تیک کنار این کادر امکان حواله بین حساب‌های خودتان نیز وجود دارد) و مبلغ مورد نظر برای حواله را وارد سیستم کنید. در برخی درگاه‌های بانکی کادری نیز تحت عنوان “شناسه واریز کننده” وجود دارد که نیازی هم به پر کردن آن نیست و بدون این بخش نیز امکان حواله وجود خواهد داشت. برای اتمام کار عبارت امنیتی را وارد سیستم کنید و کلیک تایید را فشار دهید. اکنون صفحه‌ای جدید مبنی بر تایید اطلاعات نمایش داده می‌شود که درصورت تایید آن‌ها توسط شما، می‌بایست دکمه تایید را فشار دهید. حال حواله مورد نظر انجام شده و رسید آن را نیز مشاهده می‌کنید.

internet-bank-5

3 در مورد “حواله اینترنتی چیست و چگونه انجام می‌شود؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH