5 توصیه غذایی برای کاهش احتمال حمله قلبی

در عصر فن‌آوری و کم تحرکی ناشی از سپردن کارها به آن، حتما برای شما هم پیش آمده که یکی از نزدیکان‌تان یا کسانی که در اطرافتان زندگی می‌کنند در سن جوانی و درست زمانی که انتظار نمی‌رود، دچار حمله قلبی شده باشد. حمله قلبی به ویژه در سنین جوانی می‌تواند عوامل بسیاری داشته باشد. استرس، هوای آلوده، تحرک کم، تغذیه نادرست و ده‌ها دلیل دیگر که حتی شنیدن آن‌ها هم برایمان این روزها عادی شده است.

شاید نتوانیم جلوی خیلی از عواملی را که منجر به حمله قلبی می‌شوند بگیریم، اما حداقل چیزهایی مثل تغذیه است که می‌توانیم با کنترل درست آن، هوای بدن و قلبمان را بیشتر داشته باشیم.

در مقاله زیر با 5 خوراکی که با خوردن یا نخوردنشان از احتمال حمله قلبی کاسته شده آشنا می‌شوید.

1. از غلات سبوس‌دار بیشتری استفاده کنید

image-20141124-19636-u8azap

مصرف غلات می‌تواند به سلامت قلب بی‌انجامد. خوردن چیزهایی مثل جو، گندم سیاه، بلغور گندم ، ذرت خام و بو داده، ارزن، جو، کوینولا، برنج قهوه‌ای، برنج وحشی، چاودار، تریتیکاله (ترکیبی گندم چاودار) و گندم املای برای بدن بسیار مفید است.

گندم سیاه یک غله پر از فیبر بوده که پر شده از مواد مفید برای قلب. میزان مفید بودن برخی از فیبرها مثل  بتا-گلوکان که در جو یافت می‌شود از باقی فیبرها بیشر اثبات شده است.

آرابینوزایلن هم یک فیبر موجود در گندم است که مقدار قند و انسولین خون را افزایش می‌دهد.

اسفرزه که در پوشش دانه گیاه بارهنگ موجود است، سرشار از فیبر است. شما می‌توانید این مخلوط را از عطاری‌ها تهیه کرده و پس از مخلوط با آب آن را مصرف کنید. این مخلوط از جذب اسیدهای صفراوی در روده کوچک جلوگیری می‌کند و میزان چربی‌های کلسترول و تری گلیسیرید را پایین می‌آورد.

تحقیق انجام شده روی افراد نشان می‌دهد که آنهایی که میزان مصرفی فیبر را پس از حمله قلبی افزایش دهند تا 35 درصد میزان خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی در آنها کاهش می‌یابد.

بعلاوه مصرف فیبر باعث احساس سیری شده و همین امر باعث مصرف کمتر خوراکی‌های دیگر می‌شود.

2. میوه و سبزیجات زیاد بخورید

image-20141124-19608-oe3nyv

محققان توصیه می‌کنند که روزانه باید دو وعده میوه و پنج وعده سبزیجات بخوریم. خوردن میوه و سبزیجات میزان پتاسیم لازم برای بدن را تامین کرده و پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود .

در تحقیقی که امسال روی 67000 نفر انجام پذیرفت، مشخص شد که احتمال مرگ بر اثر حملات قلبی درآنهایی که میزان بیشتری میوه و سبزیجات در روز مصرف می‌کنند ،  4 درصد کمتر خواهد بود.

مصرف خوراکی‌های گیاهی میزان گرفتگی سرخرگ‌ها و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. بعلاوه با افزایش پتاسیم در بدن که نتیجه مصرف سبزیجات و میوه جات بیشتر است، اثر مصرف نمک در خون کمتر شده و فضار خون کاهش می‌یابد.

3. چربی‌های سالم مصرف کنید

image-20141124-19630-wdh7a6

باید برای داشتن قلب سالم‌تر، چربی‌های سالم را جایگزین چربی‌های ناسالم مثل پالم، نارگیل، چربی‌های صنعتی و غیره  کنیم.

باید روغن‌های سالمی چون امگا 3، آجیل و دانه‌ها، آووکادو، زیتون، ماهی و روغن اشباع نشده مارگارین مصرف کنیم تا از این طریق میزان کلسترول بد را کاهش و کلسترل خوب را بهینه کنیم.

آووکادو را می‌توان یک منبع عالی چربی سالم دانست.

تحقیقات نشان می‌دهند آنهایی که از چربی‌ها و پروتئین‌های حیوانی استفاده می‌کنند، 51 درصد بیشتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

4. الکل مصرف نکنید

image-20141124-19612-1p76kow

بدن به میزان کافی برای خودش الکل می‌سازد و مصرف الکل بیشتر از میزان مورد نیاز بدن باعث بالا رفتن احتمال حمله قلبی می‌شود.

5. زیاد نمک نخورید

image-20141124-19608-1lsfk6x

کمتر کردن میزان مصرف سدیم می‌تواند قلب را در برابر حملات قلبی محافظت کند. 75 درصد از نمک مصرفی ما از غذاهای فراوری شده مثل چیپس‌ها، کنسروها، سس‌ها، پیتزا و غیره تامین می‌شود. کاهش مصرف این خوراکی‌ها خودبخود مصرف نمک را هم کاهش می‌دهد. میزان نمک مصرفی نباید بیشتر از شش گرم در روز باشد.

18 در مورد “5 توصیه غذایی برای کاهش احتمال حمله قلبی”

  1. آکوا کریستال ایکس

    سلام بچه های آی تی رسان پیشنهاد میکنم به سایت رسمی دکتر حسین روازاده سر بزنید موسسه پژوهشی درمانی احیا ی طب جامع ایرانیان .ravazadeh.com

  2. قدر سلامتی مون رو بدونیم. پدر من عمل قلب باز داشت و من تو بیمارستان با دیدن بیماران قلبی متعدد متوجه شدم که چقدر تغذیه بد می تونه برای سلامتی مضر باشه.
    ولی همه به یک اصل تاکید داشتند برای مبارزه با بیماری قلبی و پیشگری از اون:
    ورزش ورزش ورزش
    روزی نیم ساعت پیاده روی خیلی می تونه مفید باشه

  3. خدارو شکر من سبزیجات و میوه زیاد میخورم، الکل اصلا نمیخورم و نمک هم کم میخورم !
    مطلب خوبی بود، ممنون . . .

  4. ممنون که به فکر سلامتی ما هستین یه چند تا مطلب هم من بگم بد نیست.
    بدن ما سه عضو اصلی دارد به نام قلب و کبد و مغز که غذای اصلی آنها به ترتیب روغن و نمک و آب هست که اگر این سه ماده غذایی سالم باشد بدن ما 90 درصد سالم هست ولی متاسفانه هر سه ماده غذایی که ما مصرف میکنیم مسموم و ناسالم هست روغنی که ما میخوریم خاصیت روغنهای صنعتی دارد نه خوارکی و آبی که ما میخوریم بوسیله کلر آلوده شده است که در دراز مدت عوارض زیادی ایجاد میکند و نمکی که ما میخوریم آن نمک طعامی نیست که زمان قدیم مصرف میشده بلکه کلرید سدیم خالص هست که تمام مواد معدنی مفید آن در کارخانه تجزیه شده به همین خاطرهست که مضر هست وگرنه نمک طعام طبیعی نه تنها مضر نیست بلکه بهترین و کاملترین ماده غذایی محسوب میشه.برای کسب اطلاعات ببیشتر به سایت http://www.ravazadeh.com مراجعه کنید.

  5. مهدی مس کوب ساروی

    مصرف دخانیات و سیگار هم یکی دیگه از مهمترین علت های سکته قلبی هست. متاسفانه مصرف سیگار در چند سال اخیر رشد زیادی داشته و متاسفانه نسبت به گذشته کمتر تبلیغاتی ضد مصرف دخانیات صورت میگیره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH