پاسخ مسابقه هوشمندانه ششم: عدد مورد نظر 48 بود

hooshmandaneh-answered-n

ششمین مسابقه هوشمندانه هم به پایان رسید که با استقبال بسیار خوب شما عزیزان همراه بود. تا ساعاتی دیگر پای به هوشمندانه 7 خواهیم گذاشت. حال پاسخ هوشمندانه 6 چه بود؟

سوال هوشمندانه ششم

به جای علامت سوال در جدول زیر چه عددی قرار دهیم؟

hosh6

پاسخ هوشمندانه ششم

جواب سوال به دو روش مختلف حل می شود.
راه حل اول: ابتدا می‌توان هر ستون را یک رابطه ریاضی در نظر گرفت که با فاکتوریل یک رابطه جالب را به وجود آورده‌اند. ستون اول 42 ضرب با 2 فاکتوریل برابر با 84 است. ستون دوم 4 ضرب با 3 فاکتوریل برابر 24 است و ستون آخر 2 ضرب با 4 فاکتوریل برابر 48 می‌شود که جواب سوال ما بود.

اما برای اشخاصی که فاکتوریل را نمی‌شناسند توضیح دهیم که فاکتوریل یک ضرب ترتیبی از عدد مذکور تا کوچک‌ترین عدد صحیح مثبت یعنی یک را شامل میشود. مثلا 4 فاکتوریل برابر است با 4x3x2x1 که برابر با 24 است.

و اما راه حل دوم: سطردوم به صورت صعودی تک به تک در حال افزایش است. که می‌توان فرض کرد یک ستون قبل از این‌ها بوده که سطر دوم آن 1 بوده است. پس ما این‌گونه مسئله را بدون فاکتوریل حل می‌کنیم: 42x2x1 برابر 84 و 4x3x2x1 برابر 24 و ستون آخر 2x4x3x2x1 که برابر 48 می‌شود. به نوعی با این روش افرادی که با فاکتوریل آشنایی نداشتند هم می‌توانستند مسئله را با قدری فکر حل نمایند.

برندگان هوشمندانه ششم

خوشبختانه بسیاری از شما عزیزان به پاسخ صحیح اشاره کردید و حتی تشریح رابطه را هم قرار دادید که از این بابت از شما تشکر می‌نماییم. طبق رسم به پنج نفر اول امتیازاتی به شرح زیر داده می‌شود:

کاربر با نام کاربری hamedie به عنوان نفر اول 100 امتیاز دریافت کرد.

کاربر با نام کاربری Reza Tak به عنوان نفر دوم 80 امتیاز دریافت کرد.

کاربر با نام کاربری majid.atfan به عنوان نفر سوم 60 امتیاز دریافت کرد.

کاربر با نام کاربری nafas  به عنوان نفر چهارم 50 امتیاز دریافت کرد.

کاربر با نام کاربریabolfazl77 به عنوان نفر پنجم 40 امتیاز دریافت کرد.

فراموش نکنید امروز ساعت 12 ظهر مسابقه ششم هوشمندانه با یک سوال جذاب و متفاوت دیگر منتظر شماست.

جدول رده‌بندی مسابقات

[table id=6 /]

19 در مورد “پاسخ مسابقه هوشمندانه ششم: عدد مورد نظر 48 بود”

  1. رابطه ی دیگری هم بین اعداد وجود داشت که جای خالی عددی بجز 48 در میاد. این که ما جای خالی رو پر کنیم یعنی ببینیم روش مد نظر شما چیه که اصلا هوشمندانه و منطقی نیست. تو طرح سوالات دقت بیشتری داشته باشید. وگرنه شخصا دیگه شرکت نمیکنم.

    1
    2
  2. با اون روشی که به 24 رسیدیم، اشتباهه؟
    مشکل این سؤالات اینه که هر کسی یه راه حلی به ذهنش میرسه.
    ولی این سؤالات جالبن، سریهای بعد هم بذارید.
    ممنون

    1. ایمان عزیزی

      اره اشتباهه. قانون مشخصی نیست. ما این جدول رو طرح کردیم و توی اون خونه ۴۸ گذاشتیم. این دست ما بوده واز جای خاصی نیومده پس نباید صورت مسئله رو با راه حلتون تغییر بدین. اما راه های بیشتری هم باید از این دو راهی که ما به شما گفتیم برای رسیدن به عدد 48 باشه. یک طرح مشابه این طرح هست که برای چند روز آینده برای شما آماده میکنیم.( البته خیلی سخت تره) 😉

    1. ایمان عزیزی

      نگران نباشید سوال امروز برای اهل آی تی سریعه ولی برایکسایی که اطلاعات عمومیشون کمه طولانیه. حدس میزنم تا شب کسی به جواب نرسه امروز پس نگران نباشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH