اندروید 4.4 قدرتمندتر است یا اندروید 5؟ گوشی‌های قدرتمند جواب می‌دهند

بعد از انتشار اندروید 5.0 توسط گوگل اغلب کمپانی‌ها بر آن شدند تا هرچه سریع‌تر به‌روز رسانی جدید را برای محصولات خود و مخصوصا پرچم‌دارانشان منتشر کنند. اگرچه دیر به‌روز رسانی‌ها انجام شدند اما در حال حاضر اغلب پرچم داران به آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید آپدیت شده‌اند.

gsmarena_001

یکی از قابلیت‌هایی که گوگل بر روی آن مانور زیادی داده است runtime جدید این شرکت با نام  ART هست که در واقع جایگزین Dalvik شده است. برخلاف Dalvik که بهینه سازی در حین اجرا برنامه انجام می‌شد، در ART بهینه سازی در زمان بوت شدن سیستم عامل انجام می‌شود و این امر نیز سبب افزایش زمان بوت شدن دستگاه نسبت به اندروید 4.4 شده است. اما این امر باعث می‌شود برنامه‌ها در زمان اجرا بسیار سریع لانچ شوند و تاخیر زیادی نداشته باشند.

حال با این تعاریف و ویژگی‌های جدیدی که گوگل به اندروید 5.0 افزوده است آیا واقعا اندروید 5.0 از 4.4 بهتر است؟ برای دریافت پاسخ این سوال بهترین راه کار انجام بنچمارک‌های مختلف بر روی دستگاه‌هاست تا عملکرد آن‌ها نسبت به زمانی که این دو نسخه بر روی آن‌ها نصب شده سنجیده شود.

اسمارت فون‌هایی که در این بررسی وجود دارند سامسونگ گلکسی S5، اچ‌تی‌سی وان M8، نکسوس 5 و ال‌جی G3 هستند که یک بار با اندروید 5.0 و یک بار با اندروید 4.4 آزمایش شده‌اند. ابتدا به سراغ بنچمارک Geekbench 3 رفته‌ایم تا قدرت این محصولات را با دو نسخه آخر اندروید بسنجیم.

در این بنچمارک گلکسی S5 با هر دو نسخه از سیستم عامل اندروید صدر نشین این لیست است و بعد از آن اچ‌تی‌سی وان M8 با اندروید 5.0 قرار گرفته است. با وجود اینکه نسخه لالی پاپ هر دو گوشی عملکرد بهتری نسبت به نسخه کیت‌کت داشتند اما در گوشی ال‌جی G3 عملکرد اندروید 5.0 نسبت به اندروید 4.4 بدتر شده است (اطلاعات و امتیاز این دستگاه‌ها در لیست زیر قابل مشاهده است).

GeekBench-3

در بنچمارک AnTuTu 5 تمام دستگاه‌ها نسبت به نسخه 4.4 سیستم عامل اندروید عملکرد بهتری داشته‌اند که عملکرد بالای نکسوس 5 نسبت به نسخه قبلی سیستم عامل در آن‌ها کاملا مشهود است.

AnTuTu-5

بنچمارک Basemark OS یکی از برنامه‌هایی است که عملکرد کلی دستگاه را سنجش می‌کند و نتایجی که در این تست شاهد آن هستیم تفاوت بسیار زیادی با AnTuTu 5 دارد. همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید نکسوس 5 با اندروید کیت‌کت صدرنشین لیست است و ضعیف‌ترین نتیجه نیز مربوط به همان گوشی با سیستم عامل اندروید لالی پاپ است.

Basemark-OS-II

بنچمارک قبلی را اگر با یک هسته انجام دهیم و عملکرد گرافیکی و مرورگری وب را نیز به آن اضافه کنیم نتایج زیر به دست می‌آید که مربوط به بنچمارک (Basemark OS II (single-core می‌شود.

Basemark-OS-II-(single-core)

عملکرد این دستگاه‌ها با پردازنده ترکیبی نیز به شرح زیر است (ادامه بنچمارک قبلی).

Basemark-OS-II-(multi-core)

بنچمارک GFX مربوط به عملکرد دستگاه در اجرا فایل‌های سه‌بعدی نظیر بازی‌هاست که در نتایج آن تفاوت فاحشی بین اندروید 5 و 4.4 وجود ندارد. با وجود اینکه اندروید 5.0 از Extension Pack استفاده می‌کند و این باعث می‌شود تا گرافیکی نظیر کامپیوتر‌ها را نمایش و اجرا کند اما چون این بنچمارک با آن سازگار نیست و اغلب بازی‌های فعلی نیز از چنین ویژگی‌ای پشتیبانی نمی کنند فعلا چندان این دو نسخه نسبت به یک‌دیگر تفاوت ندارد و در تمام دستگاه‌ها اندروید 4.4 نسبت به اندروید 5.0 در این بخش بهتر عمل می کند.

GFX-2

GFX-3

در بنچمارک Basemark X نیز تغییرات زیادی وجود ندارد و تنها ال‌جی G3 کمی پس رفت داشته است.

Basemark-X

در مرورگری صفحات وب که توسط بنچمارک Kraken 1.1 سنجیده می‌شود اندروید لالی پاپ یا همان آب نبات چوبی عملکرد بهتری نسبت به اندروید کیت‌کت دارد و این تفاوت در پرچم‌دار اچ‌تی‌سی مشهود است. زیراکه عملکرد اندروید 5.0 بر روی این محصول در مرورگری وب بسیار بهتر از عملکرد آن در کنار اندروید 4.4 است.

Kraken-1

BrowserMark 2.1 بنچمارک دیگری است که قدرت دستگاه‌ها را در بخش مرورگری وب می‌سنجد که پرچم‌دار سامسونگ همچنان صدرنشین است و پرچم‌دار ال‌جی نیز عقبگردی مشهود داشته است. نتیجه این بنچمارک در جدول زیر قابل مشاهده است.

BrowserMark-2

با وجود اینکه گوگل ویژگی و قابلیت‌های زیادی را به اندروید 5.0 اضافه کرده است اما در واقع عملکرد ART در اندروید تحول بزرگی ایجاد نکرده است. زیراکه در اندروید 2.2 که Froyo نام داشت ورود Dalvik تحول بزرگی را به وجود آورد اما در اندروید 5.0 شاهد چنین تحولی نیستیم.

باید در این میان به اچ‌تی‌سی و سامسونگ در خصوص تولید چنین پرچم‌دارانی تبریک بگوییم. زیراکه در تمام بنچمارک‌ها عملکرد مناسبی داشتند. محصول گوگل نیز عملکرد متوسطی در این میان داشت اما آنچه ما را متعجب کرد عملکرد پرچم‌دار ال‌جی بود. زیراکه در اغلب موراد آن را در پایین‌ترین نقاط موجود در لیست مشاهده کردیم.

قابلیت‌های اندروید 5.0 فقط محدود به عملکرد سخت افزاری نمی‌شود و این نسخه در سایر موارد نظیر طراحی و مصرف باتری نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. حال اگر شما نیز یکی از این دستگاه‌های مذکور را دارید و آن را به اندروید لالی پاپ آپدیت کرده‌اید به‌نظر شما آیا عملکرد دستگاه بهتر شده یا بدتر؟

18 در مورد “اندروید 4.4 قدرتمندتر است یا اندروید 5؟ گوشی‌های قدرتمند جواب می‌دهند”

  1. سلام من گوشیم تنظیمات کارخونه زدم الان ران اندازی نمیشه اندروید ۴ بوده تازه به روز رسانی کردم شده ۵

  2. سلام من گوشیم اس 4 می خواستم بدونم هنگ کردن گوشیم و زود تموم شدن شارژ باتری برای اینکه ادیت کردم به لالی پاپ آگه بر گردون به نسخه قبل حل میشه لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر

  3. من با 4.4 راحت ترم
    این قابلیت هایی هم که گفتین با ماژول های Xposed حل میشه
    یه سوال حالا که توی لا لی پاپ از Dalvik استفاده نشده پس توی ریکاوری wipe ART Cache استفاده میکنن ههههه

  4. سلام
    گوشی من G3 Stylus هست درسته جزء پرچم دارا نیست ولی وقتی ارتقا دادم هم مصرف باتریم بالاتر ک نرفت هیچ بهترم شد. سرعتش بهتر شده نصبت به قبل
    خلاصه جواب داد

  5. با سلام من تازه 3روزه Z2 خریدم روی بروز رسانی خودکار بود .وای فای رو که روشن کردم اندرویدش 5 شد .اندروید4.4 یک گزینه داشت که با اون میتونستی صدا دار،بدون صدا با هشدار لرزشی و بدون صدا بدون هشدار لرزشی رو راحت پیدا کنی.الان مشکلم اینه این گزینه رو نمیتونم پیدا کنم.موقعی که تلگرام و… پیام میاد هر کار کنم هشدار لرزشیش قطع نمیشه.تو ستینگ هم رفتم نمیشه.از کجا پیداش کنم؟

  6. والله من واسه note3 n9005 نصب کردم راضی نبودم تفاوت گرافیکیشو میتونیم مثال بزنیم ویندوز 7 رو مقابل ویندوز 8 بزار…من ویندوز 7 رو از لحاظ گرافیک رون تر میدونم و اینکه برنامه زیاد نصب کنی کلا هنگ میکنه و اذیت من نصب کردم دوباره پاک کردم به کیت کت بردم گوشیمو الانم راضیم …باید صبر کنیم تا اپدیت براش بیاد ترمیم بشه خیلی چیزهاش

  7. به نظر من اندروید از همه اینها بهتره و روون تر اجرا میشه ، من خودم به راحتی آسفالت رو اجرا میکنم

  8. سلام.مرسی از شنا بابت مطالبی که گذاشتین .متاسفانه من که از وقتی گوشی htc m8 رو به اندروید 5 اپدیت کرد مصرف باطری به طور وحشتناکی زیاد شده .تو سایت خودتون هم دیدم که این مشکل نه تنها رو m8 بلکه رو گوشی های دیگه هم که اندروید رو اپدیت کردن پیش اومده .از خیلی از جهات اندروید 5 وافعا عالیه ولی امید وارم این مشکل که خیلی هم زجر اوره حل بشه

  9. بین این پرچم دارها هیچ کدوم به غیر از G3 صفحه نمایش بزرگ5.5 QHD نداشت این نوع صفحه نمایش تغذیه زیادی از رم و پردازنده و باتری دارن در عوض بهترین کیفیت طبیعی رنگها و عمق و هیجان بیشتری در رابط کاربری القا میکنه که ارزشش رو داره.

  10. تو lg g3 مصرف باتری زیادتر شده و تو تایپ نیز لگ می زنه و بعضی دکمه ها عمل نمیکنه و یا با تاخیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH