چگونه یک تصویر عالی با سرعت شاتر پایین ثبت کنیم؟

عکاسی با سرعت شاتر بالا تصاویر خوبی را ثبت می‌کند و باعث می‌شود تا تمام اجزا ثابت و فریز شوند. اما عکاسی با سرعت شاتر پایین حس و حال متفاوتی دارد و تصاویر جالبی را نیز می‌توان در این روش ثبت کرد که شامل عکاسی از نور خودرو‌ها و یا حرکت عابرین است.

long-exposure-photos-1

البته موضوع این نوع عکاسی تنها به حرکت افراد مربوط نمی‌شود و می‌توان توسط آن منظره‌های جالبی را ثبت کرد. این نوع عکاسی نیز نیازی به دستگاه و قطعات گران قیمت ندارد و کاربران می‌توانند با وسایلی ساده اقدام به ثبت تصاویر جالب با سرعت شاتر پایین کنند. نیاز‌های اصلی این کار عبارت‌اند از:

  • دوربین با امکان کنترل دستی سرعت شاتر و ISO.
  • یک پایه قدرتمند و مستحکم.

اما اگر در حین عکاسی قطعات زیر را نیز داشته باشید می‌توانید تصاویر بهتری را ثبت کنید:

  • یک ریموت کنترل که توسط آن بتوان بدون نیاز به لمس دوربین دکمه شاتر را فشار داد و… .

 

long-exposure-photos-2

البته امکان زمان بندی دوربین نیز وجود دارد تا برای مثال دو ثانیه بعد از فشردن شاتر شروع به عکاسی کند. تمام این کار‌ها برای حرکت نکردن دوربین است تا مکان‌هایی که سوژه ثابتی دارند واضح ثبت شوند.

  • فیلتر‌های مختلف که تاثیر نسبتا زیادی در عکاسی دارند.

برای مثال اگر شما در ظهر یک روز آفتابی عکاسی کنید این فیلتر‌ها حکم یک عینک آفتابی را برای لنز دارند و مانع ورود نور زیاد به لنز می‌شوند تا تصاویر به بهترین شکل ممکن ثبت شود.

long-exposure-photos-3

سوژه خود را پیدا کنید

یکی از نکات بسیار مهم در عکاسی با سرعت شاتر پایین این است که سوژه و محلی را انتخاب کنید تا مکان‌های ثابت و متحرک داشته باشد که در کنار یک عکس معمولی اشیایی رویایی نیز در تصویر نمایش داده شوند. برای مثال زمانی که از فاصله نسبتا دور از یک ساختمان عکاسی می‌کند در سرعت شاتر پایین که عکاسی حدود 1 ثانیه تا 10 یا دقیقه یا بیشتری طول می‌کشد ساختمان در تصویر شما ثابت ثبت خواهد شد و ابر‌ها به‌صورتی ثبت می‌شوند که حالتی جالب و فانتزی را به تصویر می‌بخشند.

long-exposure-photos-4

عکاسی از خیابان نیز می‌تواند جالب باشد. زیراکه نور چراغ خودرو‌ها به‌صورت کشیده شده در تصویر نمایش داده می‌شوند. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در عکاسی با سرعت شاتر پایین می‌بایست در محیطی ثابت قرار بگیرید و به هیچ وجه به دوربین دست نزنید، زیراکه باعث تار شدن تصویر می‌شود.

تجهیزات خود را آماده کنید

همان طور که اشاره شد، برای عکاسی با سرعت شاتر پایین می‌بایست دوربین بر روی یک پایه قرار بگیرد و البته در معرض باد و… نیز نباشد. زیراکه باعث تار شدن تصاویر می‌شود (با برخورد باد به دوربین دوربین حرکت خواهد کرد). علاوه بر این می‌بایست در این مرحله فیلتر‌های موجود را نیز نصب کنید و حالت فوکوس دوربین را بر روی خودکار تنظیم نمایید. مخصوصا اگر شما در شب عکاسی می‌کنید باید حالت خودکار فوکوس را انتخاب کنید تا دوربین به بهترین شکل ممکن فوکوس را انجام دهد. علاوه بر این کادربندی دلخواه را نیز از طریق صفحه نمایش دستگاه و یا … انجام دهید.

long-exposure-photos-5

بهترین تنظیمات را اعمال کنید

اصلی‌ترین تنظیمی که می‌بایست در عکاسی با سرعت شاتر پایین انجام دهید این است که سرعت شاتر را به خوبی تنظیم کنید. تنظیم سرعت شاتر می‌تواند از سرعت حرکت سوژه و میزان نور موجود تاثیر بگیرد. برای مثال در عکاسی از خیابانی که خودرو‌ها در آن حرکت می‌کنند سرعت شاتر 2 الی 3 ثانیه می‌تواند مناسب باشد. البته اگر خودرو‌ها آرام حرکت کنند بهتر است سرعت‌های کمتری را نظیر 10 ثانیه اعمال کنید.

در عکاسی از ابر‌ها نیز 20 ثانیه یا بیشتر می‌تواند مناسب باشد. اگر تصمیم دارید تا سرعت شاتر شما بیش از 30 ثانیه باشد باشد مود و یا حالت دوربین را تغییر دهید تا بر روی حالتی قرار بگیرد که امکان عکاسی با سرعت کمتر از 30 ثانیه وجود داشته باشد و در عین حال تصویر نیز بلور نشود.

برای عکاسی با سرعت شاتر پایین f/12-f/22 با IOS 100 یا 200 می‌تواند مناسب باشد و نویز تصاویر نیز در این حالت کم خواهد بود. اما می‌توانید این اعداد را بر اساس شرایط مختلف تغییر دهید.

long-exposure-photos-6

اگر دوربین شما امکان عکاسی در فرمت raw (خام) را داشته باشد (اغلب دوربین‌های حرفه‌ای چنین امکانی دارند) بهتر است شما تصاویر را با این فرمت ثبت کنید. علاوه بر اینکه عکاسی در فرمت raw باعث می‌شود جزییات بیشتری در نقاط تاریک و روشن ثبت شود، پس از اتمام عکاسی نیز در این حالت امکان تعیین میزان سفیدی تصویر (white balance) وجود دارد.

شاتر را فشار دهید

long-exposure-photos-7

بعد از اعمال تنظیمات مناسب سوژه را کادربندی کنید و (اگر دوربین شما امکان قفل کردن آینه را که در اصلاح mirror lock up function نامیده می‌شود دارد آن را فعال نمایید). برای فشردن دکمه شاتر بهتر است از ریموت کنترل استفاده کنید اما این امکان نیز وجود دارد که دوربین را برای 2 ثانیه زمانبندی کنید (فعال کردن تایمر) تا 2 ثانیه بعد از فشردن شاتر اقدام به عکاسی کند و لرزش ناشی از حرکت دست شما بر روی دوربین اعمال نشود.

تصویر خود را پردازش کنید

اگرچه پردازش و ویرایش تصاویر یک قدم بنیادی نیست اما در واقع می تواند حس حال خوبی به تصویر شما ببخشد. پس بهتر است از این نکته غافل نمانید. علاوه بر این در عکاسی با سرعت شاتر پایین از خیابان‌ها، نور خبایان تاریک ثبت می‌شود و نور چراغ خودرو‌ها نیز روشن ثبت خواهد شد و این خود عاملیست که در آن بخش کنتراست تصاویر افزایش می‌یابد. برای بهبود آن می‌توانید از کنترل‌های مربوط به شدت سفیدی و سیاهی نور استفاده کنید. در کل استفاده از لغزنده‌های موجود که تغییرات رنگی را در تصویر شما به وجود می‌آورند می‌تواند باعث بهبود تصاویر شما شود.

long-exposure-photos-8

از دیدگاه شما علاوه بر نکات ذکر شده چه نکاتی را می‌بایست در عکاسی با سرعت پایین در نظر داشته باشیم؟

5 در مورد “چگونه یک تصویر عالی با سرعت شاتر پایین ثبت کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH