چگونه در عکسهای‌مان رد نور ایجاد کنیم؟

ایجاد رد نور در عکسها یکی از آنچیزهایی است که هر کس با هر سطحی از دانش عکاسی دلش می‌خواهد انجام دهد. این مدل عکاسی را در مجله‌ها و کلا بین محتوای حرفه‌ای می‌بینیم، ولی آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست، کافیست مطلب آموزشی زیر را مطالعه کنید تا بتوانید از این پس عکسهایی خارق‌العاده را با دستان توانمند خودتان ایجاد کنید.

تجهیزات

فقط یک دوربین یا تجهیزات خاصی برای ایجاد رد نور وجود ندارد، ولی بهتر است دوربینی داشته باشید که اختیار عمل شما روی اکسپوژر را به بیشترین حد ممکن برساند. مخصوصا از این دوربینهایی که به کاربر امکان تعیین سرعت شاتر را می‌دهند. این یعنی به دوربینی نیاز دارید که مود تمام دستی یا مود اولویت داشته باشد.

light-trails-11

یک سه پایه هم می‌خواهیم. زیرا چون قرار است سرعت شاتر طولانی داشته باشیم، نگه داشتن دوربین با دست آنهم بدون حرکت تقریبا غیر ممکن می‌شود.

لازم نیست، ولی بهتر است یک کلاهک لنز هم داشته باشید تا اجازه رسیدن نورهای محیطی به لنز را ندهد. کابل آزاد سازی از راه دور شاتر یا کنترل بیسیم آن، صبر و لباس گرم در شبهای سرد، از دیگر موارد مورد نیاز است.

اصول اولیه

اولین چیزی که باید برای عکاسی حاوی رد نور فراهم کنید، رفتن به جایی است که اشیا ایجاد رد نور می‌کنند. مثلا می‌توانید به یک اتوبان بروید، دوربین خود را فیکس کنید و با تنظیم اکسپوژر طولانی، زمانی که ماشینها در حال حرکت هستند عکس بگیرید و رد نور ایجاد کنید. البته خیلی سخت‌تر از آنی است که اینجا نوشتیم، ولی بحث اصلی همان اکسپوژر طولانی است.

تجربه

light-trails-photography

با اینکه می‌توانید در فضای نت و هر جای دیگری، تعداد زیادی مقاله آموزشی درباره عکاسی دریافت کنید و بخوانید، هیچ چیز جای تجربه را نمی‌گیرد. زیبایی عکاسی دیجیتال به همین است که می‌توانید بدون محدودیت و هزینه اضافی تا دلتان می‌خواهد عکس بگیرید و تجربه کسب کنید.

فراهم آوردن مقدمات لازم برای عکاسی

photograph-light-trails

عکاسی رد نور سخت نیست، اما برای گرفتن عکسی که بتواند نظرات را به خود جلب کند باید مقدمات لازم فراهم شود.

  • زمان/نور: شاید فکر کنید که بهترین زمان برای گرفتن عکسهای حاوی رد نور، وسط شب باشد، ولی بهترین زمان درست همان موقع است که خورشید غروب می‌کند. اگر این زمان را انتخاب کنید، نه تنها نور خودروها را دریافت می‌کنید، بلکه می‌توانید نور محیطی آسمان را هم بگیرید و به زیبایی عکستان بی‌افزایید. اوایل شب هم عالیست، زیرا می‌توانید از شلوغی به نفع خودتان بهره ببرید.
  • پرسپکتیو خلاقانه: بیشتر عکسهای خوب حاوی رد نور، در پرسپکتیوی متفاوت با قد طبیعی انسان گرفته شده‌اند. اگر می‌توانید پایین‌تر از حد معمول قرار بگیرید یا به جایی بروید که بتوانید از بالا به صحنه مورد نظرتان نگاه کنید.
  • موقعیت: مشخص‌ترین مساله در زمینه یافتن موقعیت این است که کنار جاده باشید. ولی جاده هم نقاط مختلفی دارد. می‌توانید محل تقاطع بی‌ایستید، یا جایی را انتخاب کنید که ماشین‌ها دور می‌زنند یا یک جاده دو طرفه پر ترافیک را انتخاب کنید. هر کدام از این موقعیت‌ها رد نور متفاوتی را برای شما ایجاد می‌کنند.
  • فریم سازی: همان اصول اولیه ترکیب بندی، در این نوع عکاسی هم صدق می‌کند. قانون یک سوم اینجا هم می‌تواند موثر باشد. پس زمینه و پیش زمینه نباید به گونه‌ای انتخاب شود که توجه را از سوژه اصلی منحرف کند.

تنظیمات

light-trails-2-1

  • سرعت شاتر و اپرچر: کاش می‌شد یک سرعت مشخص از شاتر و اپرچر را گفت که برای تمامی موقعیت‌ها جواب دهد، اما از آنجایی که نور محیطی و خودروها در هر موقعیتی متفاوت است، هیچ عدد ثابتی برای سرعت این دو وجود ندارد. نویسنده توصیه می‌کند که سرعت شاتر بین 10 تا 20 و اپرچر هم چیزی دور و بر f/8 باشد. ولی باز هم باید خودتان امتحان کنید تا ببیند که چه مقداری برای کارتان جواب می‌دهد. به خاطر داشته باشید که اپرچر روی عمق میدان تاثیر می‌گذارد. اگر اپرچر شما بزرگتر باشد میزان عمق میدان کمتر شده و بیشتر عکسهایی که می‌گیرد خارج از فوکوس می‌شوند.
  • هیستوگرام: یک چیزی که باید حواستان به آن باشد منابع نوری موقعیت و عکستان است. نورهای شدید می‌توانند موجب پرت شدن حواس بیننده از نقاط فوکوس شوند و عکس شما را خراب کنند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن جاهایی در عکس را که بیش از حد نور دهی شده ببینید، هیستوگرام عکس است. در صورت وجود نقاط پر نور، میزان هیستوگرام در گراف مربوطه بالا خواهد بود.
  • مقدار ISO را پایین انتخاب کنید: با اینکار مقدار نویز تصاویرتان را تا پایین‌ترین حد ممکن می‌رسانید.
  • با فرمت خام عکس بگیرید: با این کار امکان پردازش‌های پس از عکاسی را بیشتر می‌کنید. مخصوصا در رابطه با میزان سفیدی.
  • فوکوس دستی: زمانی که موقعیت شما کم نور است، دوربین‌ها برای پیدا کردن فوکوس تقلای زیادی می‌کنند و این تقلا مانع کار شما می‌شود، پس بهتر است فوکوس دستی را انتخاب کنید و آن را در جایی قرار دهید که از نظر دید قدرتمندترین جای ممکن باشد.

زمان‌بندی عکس‌برداری

light-trails-6-1

هیچ زمان خاصی برای فشردن شاتر وجود ندارد. فشردن شاتر زمانی که ماشینی وارد فریم می‌شود و پیش از آنکه آنرا ترک کند، می‌تواند نتیجه مطلوبی ایجاد کند. همه چیز باز هم بسته به تجربه شخصی‌اتان دارد.

استفاده از مود لامپ

این مود این امکان را فراهم می‌کند تا زمانی که دلتان می‌خواهد شاتر را باز نگه دارید. این ویژگی در این مدل عکاسی حسابی بکار می‌آید و می‌توانید با آن زمان بندی فشردن شاتر را با دقیقترین حالت ممکن انجام دهید. اگر می‌خواهید از این مود استفاده کنید باید از یک آزاد کننده از راه دور شاتر بهره ببرید تا امکان تکان خوردن دوربین زمان باز بودن شاتر را به صفر برسانید.

 

 

 

7 در مورد “چگونه در عکسهای‌مان رد نور ایجاد کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH