انقلاب اپل در صنعت تلویزیون؟!

آیا اپل در صنعت تلویزیون‌های هوشمند نیز انقلاب به پا خواهد کرد؟

برای بررسی دقیق این موضوع در ادامه از نظرات دو تن از کارشناسان موافق (Esat) ایسات، و مخالف (Tony) تونی، در مورد پرسش بالا صحبت خواهیم کرد.

ایسات که موافقِ می‌گه: هیچ چیز جالبی توی تلویزیون‌تون وجود نداره که جذب‌تون کنه؟ فقط کمی صبر کنید اپل همه چیزو تغییر خواهد داد.

اما تونی نظر دیگه‌ای داره: مسلما آینده از آن تلویزیون‌های هوشمند است، اما این گوگلِ که در نقش یک انقلابی ظاهر می‌شه نه اپل.

ایسات: دنیا درحال عبور از مسیری است که اینترنت و تلویزیون باید همانند دو برادر خونی همراه یکدیگر باشند و رابطه‌ای مثل رابطه جان لنون و پاول مک کارتنی (دو ستاره عضو گروه بیتلز -Beatles-، تأثیرگذارترین گروه موسیقی در قرن ۲۰) در دنیای تکنولوژی داشته باشند اما شرایط بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد. طبق آمار منتشر شده از رای گیری در سایت YouGov تنها ۱۰ درصد از مردم تلویزیون هوشمند دارند. شایعاتی به گوش می‌رسد که اپل این غول الکترونیکی قصد دارد در اوایل سال ۲۰۱۳ اولین سری از تلویزیون‌های هوشمند خود را آماده کند و چه چیز می‌تونه بهتر از یک iTV پر از برنامه‌های مختلف تو اتاق خونه‌مون باشه؟ صفحه نمایش بزرگ به همراه گنجینه‌ای با ارزش از موزیک‌ها و ویدیوها iTunes به زودی در بازار بر اساس خواسته مشتریان ارایه خواهد شد و برخلاف دیگر تلویزیون‌های هوشمند به سرعت فروش خواهد رفت.

تونی: جالب به نظر می‌رسد اما در واقع این گوگل خواهد بود که در نقش یک انقلابی ظاهر خواهد شد نه اپل. اپل پیش از این بابت تلویزیون‌هایش نهایت تلاشش را کرده است اما تاکنون بر خلاف تلاش خرج شده، راه به جایی نبرده است و در واقع این گوگل است که می‌خواهد طبیعت نامرتبط و یاغی تلویزیون‌های هوشمند را با یکدیگر پیوند دهد. نشانه‌های اندرویدی بودن در همه جای تلویزیون به چشم می‌خورد. مثلا می‌توانید از طریق ست پخش کننده رسانه سونی مدل NSZ-GS7 در تلویزیون‌های ۲.۰ گوگل به بیشتر از ۲۰۰۰ برنامه دسترسی داشته باشید. البته امسال این رقم بالاتر هم می‌رود. تلویزیونی‌های اپل باید بدونن که نیازی نیست مثل تلفن‌های هوشمندشان سیستم عاملی مخصوص برای تلویزیونشان نیز ایجاد کنند.

ایسات: نامرتبط و یاغی؟ انگار دارید از اندروید صحبت می‌کنید. به همین دلیل است که این ازدحام از مردم به سمت اکوسیستم iTunes هجوم آورده‌اند. کار طاقت فرسا و سخت نرم‌افزار به لطف iOS تا ۹۰ درصد انجام شده است و اپل نفوذ زیادی در به کارگیری مدیران اجرایی دارد. خدمات پخش آنلاین برای تمامی iDeviceها بهینه شده‌اند و انتقال آنها به HD iOS بسیار ساده و پخش آن در اتاق نشیمن بسیار لذت بخش خواهد بود.

تونی: شاید دلیل بعضی‌ها از خرید تلویزیون اپل کامل کردن ست محصولات این برند باشه اما مسلما واسه خرید یک تلویزیون دلایل مهم‌تری هم وجود داره! تولید کنندگان بزرگ تلویزیون برای نفوذ در بازار تقریبا ۳۰ مدل مختلف از این محصول را تولید می‌کنند. چون در واقع نیاز بازار همین تنوع تولید را می‌طلبد اما اپل همچین قصدی ندارد. در واقع امکان چنین چیزی وجود ندارد. چجوری میشه یه صفحه نمایش بزرگ رو که با یه کنترل دراز لمسی یا یه کنترل شبیه چوب جادو مثل کنترل Wii هدایت می‌شه تصور کرد؟

ایسات: ما علاقه‌مندان به تکنولوژی همیشه و در همه حال به دنبال یک گجت کامل و تمام عیار هستیم اما معمول آنهایی که راحت طلب هستند به دنبال چیزهای ساده، مشخص اما خوش ظاهر می‌گردند. تمام خوصیاتی که اپل داره!! تلویزیون‌های ۳۲ تا ۵۵ اینچی اپل انتخاب را راحت کرده است. در زمینه ساخت ریموت کنترل برند ال‌جی ثابت کرده است که کنترل‌های چوب جادو (ریموت‌های با طراحی جدید که اثری از دکمه‌های کنترل‌های معمولی در آنها نیست و شامل ۱۳ حرکت و اشاره برای انجام وظیفه است) جواب می‌دهند. سونی نیز با Trackpadهای مخصوص لپ‌تاپ‌هایش نیز به این مقصود رسیده است. حتی سامسونگ و ال‌جی قابلیت‌های تشخیص صدا و حالت‌های جنبشی را در محصولات سال ۲۰۱۲ خود گنجانده‌اند. با نرم افزار هوشمند Siri (نرم افزار کمکی هوشمندی است که در سیستم عامل iOS اپل به عنوان یک برنامه کار می‌کند) و برنامه iTV در آی‌پاد و یک دوربین iSight روی پنل تلویزیون، تمام چیزهایی را که برای کنترل لازم دارید در اختیارتان است.

تونی: حتما یه تلویزیون مجهز به برنامه Siri قابلیت کنترل خودش رو داره؟ اگر چیزی باعث بشه تلویزیون اپل کار کنه، اون برنامه هاشه! اونم نه برنامه‌های مختص تلویزیون بلکه یک سری بازی و سرگرمی‌های جذاب احمقانه! مسلما تمایل به ساخت محصولات جدید برای کاربران جدید بسیار قوی است اما هزینه های هنگفتی می‌طلبد و اگر بخواهم منطقی و واقع گرایانه به موضوع نگاه کنم باید بگویم که زیاد به موفقیت اپل اطمینان ندارم و مطمئنم که در هر حالت تلویزیون‌های گوگل پیشرو خواهند بود.

نظرات مخالف و موافق را خواندید. نظر شما چیست؟ آیا اپل در تولید تلویزیون‌های هوشمند نیز در نقش یک انقلابی ظاهر خواهد شد؟ یا اینکه باید میدان را به حریف واگذار کند؟

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

با شرکت در مسابقه “آی تی رسان” شانس خود را برای برنده شدن امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH