۱۰ تحول بزرگ در دنیای تلفن همراه

بیست سال پیش اگر کسی را می‌دیدید که در خیابان مشغول مکالمه با یک تلفن بدون سیم است، احتمالا چشم‌هایتان چهار تا می‌شد! در واقع عمر تلفن همراه به قدری کوتاه است، که کسی باور نمی‌کند این وسیله دیجیتالی پر کاربرد که دیگر در زندگی اکثر انسان‌ها نقشی ثابت یافته است، تا چندی پیش حتی وجود خارجی نیز نداشته است! اما سیر تحولی همین دستگاه‌های جادویی نیز در نوع خود جالب و بسیار سریع بوده، به نحوی که نمونه‌های اولیه با مدل‌های امروزی از هیچ لحاظ قابل قیاس نیستند. حال می‌خواهیم برای شما ۱۰ مدلی که سهم به سزایی در این تحولات را بازی کردند بازگو کنیم تا ببینیم چه ویژگی‌هایی سبب شد تا انتظار کاربر از شنیدن یک بوق کوتاه، بدل به داشتن همه‌کاره‌ای با امکانات فراتر از تصور اولیه شود.

Motorola DynaTAC 8000, 1983

همه‌چیز برای آنکه شما بخندید فراهم است اما اگر به آن دوران بازگردید، این ساخته موتورولا بی‌تردید محصول بسیار ارزشمندی بود که قیمتی برابر با ۴۰۰۰ دلار داشت! این مدل را می‌توان در ظاهر همان تلفنی دانست که فقط قابلیت حمل کردن یافته بدون آنکه طراحی‌اش دستخوش تغییرات زیادی شده باشد.

Motorola StarTAC, 1996

ظاهر گوشی موبایل لازم نیست ضرورتا مانند تلفن خانه باشد، این نکته‌ای بود که موتورولا برای نخستین بار متوجه آن شد و گوشی تاشوی StarTAC را روانه بازار نمود. به لطف این تلفن همراه دیگر لازم نبود حتی نگران شوید که به طور اشتباهی وقتی گوشی درون جیبتان است، شماره دوست دختر قبلیتان را بگیرید!

Nokia 3210, 1999

روزی روزگاری، آنتن تلفن‌های همراه بخشی جدا ناپذیر از این دستگاه‌ها بودند که علاوه بر زشت ساختن دستگاه، یک فضای اضافی را نیز اشغال می‌کردند. نوکیا با گوشی 3210 نخستین کمپانی‌ای بود که این آنتن را به درون خود گوشی انتقال داد بدون آنکه میزان آنتن‌دهی تلفن همراه دستخوش تغییری شود.

Handspring Treo 180, 2001

دستگاه‌های PDA به صورت مجزا به فروش می‌رسیدند تا آنکه Handspring با قابلیت ارسال ایمیل وارد بازار شد. با وجود این گوشی دیگر داشتن یک دستگاه مجزا جهت ارسال و دریافت ایمیل کار ابلهانه‌ای به نظر می‌رسید! پس از این بود که پالم اقدام به توسعه این سری از گوشی‌ها کردو بلک‌بری نیز با جهشی ناگهانی خودش را در این عرصه انداخت!

Sharp J-SH04, 2001

در ابتدا کسی انتظار داشتن دوربین بر روی تلفن همراه را نداشت تا زمانی‌که شارپ با J-SH04 دوربین را به طور رسمی همراه با گوشی موبایل عرضه کرد و اکنون کار به جایی رسیده که کمتر مدلی را می‌توان بدون دوربین دید و در سری مدل‌های هوشمند، رقابت تنگاتنگی برای داشتن بهترین دوربین نیز وجود دارد.

Toshiba VM4050, 2003

شاید فیلم‌برداری از اولویت‌های اصلی یک گوشی نباشد اما بایستی قبول کرد بدون این قابلیت، بسیاری از حوادثی چون اعدام صدام حسین! هیچ‌گاه نمی‌توانست به تصویر کشیده شود. گوشی ساخت توشیبا در این میان نقش مهمی را بازی کرد و با وارد کردن فیلم‌برداری به میان تلفن‌های همراه، سهم بزرگی در این تحول داشت.

Blackberry 7000 series

سری ۷۰۰۰ گوشی‌های بلک‌بری ارایه دهنده محصولاتی بود که صفحه کلید qwerty را در دل تلفن همراه جای داد تا عمل تایپ کردن سریع‌تر انجام شود. این رده که مشهور به کلاس بیزینس یا تجاری شدند، بعدها در بسیاری از محصولات موفق بازار همچون سری E نوکیا نیز مورد استفاده قرار گرفت.

Motorola Razr V3, 2004

دو دهه پس از گوشی بدقواره DynaTAC، ظاهر گوشی‌های موبایل همچنان زشت بود! اما تولید مدل بسیار باریک Razr توانست نگاه‌های بسیاری را به سمت خودش جلب کند. شاید امروزه دیگر دیدن گوشی‌های بسیار باریک امری عادی باشد، اما در آن سال تولید چنین مدلی توانست تحول خوبی را در ظاهرگوشی‌های امروزی ایجاد کند.

iPhone, 2007

در زمان ورود آی‌فون به بازار، گوشی‌های هوشمند زیادی در بازار وجود داشتند اما محصول اپل به واسطه رابطه کاربری خاص و سری جدید نرم‌افزارها و بازی‌هایی که ارایه کرد، توانست یک جهش در بازار ایجاد نماید تا بسیاری از گوشی‌های هوشمند راهی را که اپل آغازگر آن بود ادامه دهند. آی‌فون با تلفیق مناسبی از نمایشگر لمسی خازنی و قابلیت مالتی تاچ، زمینه ساز ظهور بسیاری از بزرگان این روزهای تلفن همراه نیز بود.

HTC Dream, 2008

شاید کسی تصور نمی‌کرد تنها رقیبی که می‌توانست این چنین برای اپل خط و نشان بکشد و گوی سبقت را نیز از آن برباید، در دل یک گوشی اچ‌تی‌سی با ظاهر عجیب و غریبش ظاهر شود! این مدل که با نام رویا عرضه شد، به راستی توانست تا رویای گوگل برای حضور قدرتمند در دنیای تلفن‌های همراه را با عنوان اندروید تحقق بخشد.

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

با شرکت در مسابقه “آی تی رسان” شانس خود را برای برنده شدن امتحان کنید.

3 در مورد “۱۰ تحول بزرگ در دنیای تلفن همراه”

  1. گوشی n95 یادت رفت که یه دفه همه امکانات رو ارتقاع داد

    موسیقی با جک 3.5(اولین نبود ولی تو موسیقی خوب بود) + جی پی اس + طراحی جدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH