چگونه از باتری لیتیوم یونی اسمارتفون خود بدرستی محافظت کنیم؟

باتری و باز هم باتری! تعداد مقالاتی که به طریقی به باتری و طول عمر آن مرتبط می‌شوند سر به فلک می‌کشد. مقاله‌هایی که همگی کاربردی بوده و هر کدام چیزهای نو و خوبی برای‌تان دارند. در واقع باتری‌ها جز مهمترین سخت افزار دستگاه‌های الکترونیکی شارژی و البته اسمارت فون‌ها هستند و تعدد مقالات از این دست هم به همین دلیل است.

اینکه اسمارتفون شما مجهز به بهترین پردازنده، بالاترین رم یا با کیفیت‌ترین دوربین باشد، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که باتری قدرتمندی توانایی تامین قدرت برای این اجزای قدرتمند را داشته باشد.

نکته دیگر این است که باتری‌ها در واقع قابل فرسایش پذیرترین جز یک اسمارتفون هستند. در بسیاری از مقالات توصیه‌هایی در رابطه با نگهداری از باتری می‌خوانیم که اکثرا به نکاتی چون آفلاین کردن دستگاه هنگام شارژ، استفاده نکردن از برخی از مشخصات یا پاک کردن برخی از برنامه‌ها اشاره می‌کنند. توصیه‌هایی که دقیقا ویژگی هوشمند بودن دستگاه روبرویمان را از آن می‌گیرند.

در مقاله متفاوت زیر اما به روش‌هایی برای بیشتر کردن عمر باتری دستگاه می‌پردازیم. روش‌های تخصصی و کاملا کارا که آشنایی بیشتری نسبت به باتری دستگاه‌تان به شما می‌دهند.

ویژگی‌های باتری لیتیوم یونی

1.ارتباط بین ولتاژ باتری و طول عمر آن

Co-relation-between-cell-voltage-and-service-life

همانطور که در جدول می‌بینید، باتری که ولتاژ آن 4.30 ولت است (بیشترین ولتاژ ارائه شده به دلیل مسائل ایمنی) به طور معمول 300 تا 500 سیکل را با شارژ 100 درصد ایجاد می‌کند. اگر یک باتری 4 ولتی را شارژ کنیم بین 1200 تا 2000 سیکل دشارژ شدن از آن خواهیم دید. اما حداکثر قدرتی که از یک باتری می‌گیریم تقریبا 80% قدرت آن است.

2.ارتباط بین میزان  دشارژ و ظرفیت باتری

Co-relation-between-the-discharge-depth-and-battery-capacity

زمانی که باتری را از پیش از خالی شدن کامل آن شارژ کنید، بیشتر عمر می‌کند. در جدول می‌بینید که چه تعداد سیکل در هر سطح از دشارژ تا پیش از آنکه ظرفیت باتری تا 30% کاهش پیدا کند رخ می‌دهد. مثلا می‌بینید که زمانی که باتری به 0% می‌رسد، 300 تا 500 سیکل پیش از آنکه ظرفیت باتری تا 70%  کاهش پیدا کند، ایجاد می‌شود.

3.شارژ سریع به باتری شوک وارد می‌کند

تا آنجایی که ممکن است از شارژر با آمپر پایین استفاده کنید. مثلا شارژ از طریق پورت USB با اینکه زمان زیادی به طول می‌انجامد، به هیچ عنوان به باتری شما استرس وارد نمی‌کند. این استرس‌ها باعث می‌شود که توانایی باتری در نگه داشتن شارژ کاهش پیدا کند. با اینکه سازندگان باتری در تلاشند که روش هایی برای شارژ سریع آنها بیابند، شارژ سریع به هیچ عنوان برای یک باتری خوب نیست.

پس از اینکه درباره چند ویژگی اصلی باتری‌های لیتیوم یونی حرف زدیم و از طبیعت آنها بیشتر دانستیم، حالا نوبت به آن می‌رسد که در رابطه با روش های نگهداری بهتر از آنها صحبت کنیم.

1.چند شارژ نصفه و نیمه بهتر از یک شارژ کامل است

باتری‌های لیتیوم یونی از چند بار شارژ شدن ناکامل بیشتر خوششان می‌آید. مثلا یک شارژ 30% تا 60% یا 45% تا 79%. این کار باعث می‌شود که سلولهای باتری به وضعیت ایده‌آل خود نزدیک بمانند، پس اگر می‌توانید روزی چند بار باتری خود را شارژ کنید.

2.از خالی شدن کامل باتری اجتناب کنید

Avoid-complete-discharges

رها کردن باتری در شارژ بد است، ولی خالی کردن آن، آن هم به صورت کامل بدتر است. زمانی که باتری‌های جدید کاملا دشارژ می‌شوند، برخی از سلولهای آنها دیگر قادر به نگه داشتن شارژ نخواهند بود و این اتفاق بد است.

3.باتری تلفن شما در 40% بهترین حس را دارد

Your-phones-battery-feels-best-at-40

حتما دلیلی دارد که تمام تلفن ها به طور پیش فرض روی 40 تا 50 درصد شارژ هستند. این بهترین وضعیت برای باتری است، زیرا ولتاژ نه زیاد بالاست و نه زیاد پایین. از همه مهمتر هم این که این مقدار شارژ به سلولهای باتری استرس وارد نمی‌کند.

4.از دمای بالا دوری کنید

Avoid-high-temperatures

دمای بالا برای باتری شما بد است و می‌تواند باعث از دست دادن 60% از ظرفیت کلی آن در طول یک سال شود (اگر در دمای 60 سانتیگراد قرار بگیرد). در دمای اتاق یا همان 25 درجه سانتیگراد، باتری شما در طول یک سال 20% از ظرفیت کلی خودش را از دست می‌دهد.

5.دمای پایین برای باتری شما بد است

Low-temperatures-are-a-no-no-as-well

دمای پایین هم همان تاثیری که دمای بالا روی باتری می‌گذارد، دارد. دمای پایین باعث می‌شود سلول‌های باتری قادر به نگهداری شارژ نباشند.

6.نگه داشتن باتری به صورت خالی برای مدت طولانی آن را بلااستفاده می‌کند

به طور معمول در باتری لیتیوم یون شما اگر ولتاژ تا 3.0V/cell افت داشته باشد باعث خالی شدن باتری می‌شود. در این صورت اگر ولتاژ درون باتری تا 2.7 V/cell برسد، مدار محافظتی باتری به حالت خواب می‌رود و آنرا را غیر قابل شارژ شدن می‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار باتری بلا استفاده خود را شارژ کنید.

7.باتری‌های لیتیوم یونی عمر مفید دارند

ساده بگوییم، از نگه داشتن باتری لیتیوم یونی بدون استفاده جدا خودداری کنید، چون عمر مفید آنها به مرور زمان کم می‌شود و دیگر بدردتان نخواهند خورد.

4 در مورد “چگونه از باتری لیتیوم یونی اسمارتفون خود بدرستی محافظت کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH