چرا ظرفیت پاور بانک‌ها کمتر از آنچه است که می‌گویند؟

هیچ شکی وجود ندارد که پاور بانک‌ها یکی از بهترین اختراعات بشر بوده‌اند. آنها قابل حملند، ارزانند و می‌توانند زمانی که تلفن‌مان از ناتوانی در حال خاموش شدن است، برایش قدرت کافی را تامین کند.

پاور بانک‌ها در رنگ‌ها، انواع و اندازه‌های مختلفی موجود هستند. برخی از آن‌ها در جیب جا می‌شوند و از 2000 تا 3000 میلی آمپر ساعت را در خود جای می‌دهند، در حالی که برخی دیگر بزرگتر بوده و 10000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارند.

اما از آنجایی که مردم عادی در درک ظرفیتی که یک پاور بانک می‌تواند داشته باشد دچار سو تفاهم می‌شوند و تصور می‌کنند که مثلا یک نوع 10000 می‌تواند یک اسمارتفون 2000 میلی آمپری را 5 بار شارژ کند (البته اشتباه هم نمی‌کنند و باید چنین باشد، ولی در دنیای واقعی مسائل کمی فرق می‌کند)، تصمیم گرفتیم که در مقاله زیر اساس کار یک پاور بانک را به شما شرح دهیم و بگوییم که چرا ظرفیت آن‌ها کمتر از آن‌چیزی است که می‌گویند.

برای آن‌هایی که می‌خواهند دلیل تفاوت در ظرفیت اعلام شده برای پاور بانک‌ها و ظرفیت واقعی آن‌ها را بدانند، باید بگوییم که بهتر است از طریقه عملکرد درونی این دستگاه‌ها بدانید. درون پاور بانک‌ها دو قطعه مهم وجود دارد. یک باتری برای ذخیره کردن شارژ و یک مدار الکتریکی که مسئولیت کنترل شارژ را بر عهده دارد. زمانی که گفته می‌شود پاور بانکی مثلا 10000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، یعنی باتری یا باتری‌های درونی آن روی هم رفته دارای چنین ظرفیتی هستند.

bank-middle

اما اینجاست که قضیه کمی پیچیده می‌شود. باتری‌های لیتیوم یونی درون پاور بانک‌ها، دارای ولتاژ میانگین 3.7 ولت هستند. دلیل اینکه می‌گوییم میانگین، این است که ولتاژ باتری ثابت نمی‌ماند. زمانی که باتری در حال از دست دادن ظرفیتش است این ولتاژ کاهش می‌یابد و زمانی که دوباره شارژ می‌شود، ولتاژ بالا می‌رود.

اما پاور بانک برای برقراری عملیات و فرایند شارژ، 5 ولت ولتاژ برقرار می‌کند. اما چرا؟ زیرا این همان مقدار استاندارد شارژ است که شارژر اسمارتفون یا پورت USB ایجاد می‌کند و مدار الکتریکی درون اسمارتفون انتظار دریافت دارد. این 5 ولت پس از اینکه وارد اسمارتفون شد، با مدار مربوطه به اندازه‌ای که نیاز است، یعنی به چیزی در حدود 4.3 ولت تغییر می‌کند. شاید از نظرتان این هدر دادن ولتاژ باشد، اما چنین نیست و اگر کنترلی روی ولتاژ دریافتی صورت نگیرد، باتری منفجر می‌شود.

همانطور که پیش ازاین گفتیم، پاور بانک ولتاژی برابر با 5 ولت را از طریق مدار الکتریکی مسئول ایجاد می‌کند، اما مدار 10% از انرژی را برای خودش برمی‌دارد و باقی انرژی‌های از دست رفته هم درون اسمارتفون اتفاق می‌افتد.

نکته دیگری که باید آن را هم در نظر گفت، نرخ دشارژ شدن پاور بانک است. در بسیاری از موارد کاری از دست شما در این باره بر نمی‌آید و بیشتر پاور بانک ها 2 آمپر خروجی دارند. البته هستند برخی از مدل‌هایی که دو خروجی 1 و 2 آمپری دارند. استفاده از خروجی 1 آمپری مدت زمان شارژ شدن اسمارتفون را افزایش می‌دهد، اما چند درصدی به شارژ کلی می‌افزاید.

bank-side

حتما به خاطر داشته باشید که تمام توصیه‌های ایمنی در رابطه با نگهداری از باتری‌های لیتیومی را که می‌توانید اینجا بخوانید، درباره پاور بانک‌ها هم صدق می‌کند. به ویژه بحث نگهداری از آن‌ها در دمای بالا و پایین.

این را بدانید که اگر حتی از پاور بانک خود به نحو احسن هم استفاده کنید، به دلیل پدیده‌ای تحت عنوان خود دشارژ شدن، این وسیله شارژش را طی زمان از دست می‌دهد. به همین دلیل هم بهتر است در ماه چندین بار پاور بانک خودتان را استفاده و سپس شارژ کنید.

موارد دیگری چون دمای محیطی، جریان شارژ، سلامت پاور بانک، سلامت باتری اسمارتفون و کارایی مدار شارژ درون تلفن می‌تواند روی ظرفیت کلی این پاور بانکها تاثیر بگذارد. برای اینکه بتوانید اسمارتفون خود را به طور کامل شارژ کنید، باید پاور بانکی تهیه کنید که حداقل 25 تا 30 درصد ظرفیتی بیشتر از ظرفیت باتری تلفن همراه‌تان داشته باشد.

4 در مورد “چرا ظرفیت پاور بانک‌ها کمتر از آنچه است که می‌گویند؟”

  1. مصطفی اسدی

    به نظر من هر اختراعی از احساس نیاز و رفع مشکل خلق میشه و دلیلی نداره تا ابد اون نیاز باقی بمونه ، توی فرآیند تولید محصول هر کالایی یه چرخه حیات داره که بر طبق اون محصول روزی به وجود میاد به اوج خودش میرسه و سپس با از بین رفتن نیاز (توجیه) از چرخه خارج میشه در حال حاضر ضرورت و نیاز به پاور بانک وجود داره و هنوز هیچ کدام از کمپانی های تولید کننده موبایل و دیوایس های همراه موفق به حل مشکل کمبود باتری نشده اند . توی پاور بانکهای موجود در بازار ، پاوربانکهای شیائومی یه سر و گردن از بقیه پاوربانکهای بازار بالاترن و کیفیت ساخت و قیمت مقرون به صرفه اونا نسبت به سایر پاور بانکها قابل تامل هست من در این وبلاگ در خصوص پاور بانکهای شیائومی اطلاعات زیادی رو به رایگان با شما به اشتراک گذاشتم مطالعه فرمایید : ******************************

  2. خیلی خیلی مفید و کاربردی بود ، مخصوصا پاراگراف آخر که چکیدهء کل مطلب بود
    خیلی ممنون از نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH