محققان دانشگاه استنفورد در حال ساخت یک باتری هستند که زیر یک دقیقه شارژ می‌شود

stanford-aluminum-ion-battery-1-800x420

باتری قلب اسمارت فون‌ها و در عین حال پاشنه آشیل آنهاست. با اینکه پیشرفت در زمینه فن‌آوری باتری‌های یون لیتیومی باعث پیدایش چنین اسمارت فون‌های قدرتمندی در بازار شده است، اما هنوز هم راه زیادی برای پیمودن وجود دارد و باتری‌ها با وجود گرایش هر چه بیشتر به سمت باریکتر شدن بدنه اسمارت‌ فون‌ها، هنوز خیلی عقب بوده و باید کمی بیشتر بجنبند.

در همین راستا محققان دانشگاه استنفورد با رهبری استاد شیمی پروفسور دای هونگجی، نوع جدیدی از باتری‌های آلومینیوم یونی را پدید آورده‌اند.

این باتری‌ها، ارزانتر هستند، دارای ایمنی بیشتر بوده و سریعتر شارژ می‌شوند و در واقع مورد مطالعه بسیاری از شیمیدان‌ها،  محققان و متخصصان صنعت هستند، ولی همیشه به دلیل نوع موادی که باید در درونشان استفاده شود تولید آنها دچار مشکل می‌شود یا به طول می‌انجامد. موادی که می‌تواند تاثیر مستقیم روی کارایی و عملکرد آنها داشته باشد. آقای دای می‌گوید خیلی اتفاقی متوجه شده‌اند که اگر جنس کاتود باتری از گرافیت باشد، بهترین کارایی را خواهد داشت.

با استفاده از مواد مناسب نتیجه چیزی خواهد شد که ایده‌آل و ارزانتر است، زیرا آلومینیوم نسبت به لیتیوم قیمت کمتری دارد و در ضمن ایمن‌تر نیز است، آتش نمی‌گیرد، حتی اگر یک سوراخ روی آن ایجاد کنید! اما نکته‌ای که از همه بیشتر اهمیت دارد این است که این نوع باتری می‌تواند خیلی سریع شارژ شود و فن آوری QuickCharge 2.0 کوالکام را نیز شرمنده کند.

stanford-aluminum-ion-battery-2-600x338

اینکه بتوان باتری دستگاه را زیر یک دقیقه شارژ کرد یعنی یک رویا که بزودی به آن دست خواهیم یافت، ولی یکی از عوارض جانبی آلویمنیوم بودن این نوع باتری که به نفعش تمام می‌شود، بدنه انعطاف پذیر آن خواهد بود که البته همین ویژگی می‌تواند مشکل اسمارت فون‌های قابل انعطاف را نیز حل کند.

باتری استنفورد می‌تواند 7500 سیکل را انجام دهد و این در مقایسه با دیگر باتری‌های آلومینیومی که تا الان تنها قادر به انجام 100 سیکل هستند، مدت شگفت آوری است. در مقابل باتری‌های لیتیوم یونی نیز قادر به انجام 1000 سیکل شارژ هستند.

همانطور که این توصیفات بیشتر شبیه به توصیف یک رویا است، ساخت این نوع باتری هم حالا حالاها ممکن نیست و زمان زیادی می‌خواهد. این باتری‌ها در مرحله اولیه فعلا تنها 2 ولت ایجاد می‌کنند و خیلی پایینتر از باتری‌های لیتیوم یونی می‌ایستند.

در ضمن چگالی انرژی نیز نیاز به ارتقا دارد. در حال حاضر این مقدار در ازای هر کیلو، 40 وات است و این مقدار برای باتری‌های لیتیوم یونی بین 100 تا 260 وات متغیر است.

خوشبختانه محققان دانشگاه استنفورد در این رابطه بسیار خوشبین‌ هستند و ما هم از خوشبینی آنها دلگرم می‌شویم.

1 در مورد “محققان دانشگاه استنفورد در حال ساخت یک باتری هستند که زیر یک دقیقه شارژ می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH