هر چیزی که باید از نسخه 10056 ویندوز 10 بدانید

مایکروسافت به قول خودش در ارائه مرتب نسخه‌های ویندوز 10 وفا کرده است، ولی این باعث نمی‌شود که انتشار نسخه‌های خصوصی این ویندوز در وب متوقف شود.

اخیرا نسخه 10056 ویندوز 10 از دیوارهای ردموند راه به بیرون یافته است و تغییرات اساسی و مهمی در آن دیده می‌شود.

با مطلب زیر همراه باشید تا به تغییرات رخ داده در این نسخه بپردازیم:

منوی استارت

resizeable-start-menu-windows10

در منوی استارت پیشرفت‌هایی حاصل شده است. الان به طور پیش فرض دو ستون از کاشی‌های زنده وجود دارد و کاربران می‌توانند به طور کامل منو را تغییر اندازه دهند. آیا دلتان می‌خواهد کاشی‌های زنده بیشتری ببینید، بدون آنکه از مود تمام صفحه استفاده کنید؟ خب، تنها کافیست با نشانگر موس منوی استارت را به راست یا بالا بکشید.

در نسخه 10056 ویندوز 10، تغییر نام گروه‌ها ساده‌تر شده است و ایجاد گروه جدید از کاشی‌های زنده و تغییر نام آن به هر چیزی که می‌خواهید با بهبود همراه بوده است. در ضمن می‌توانید یک گروه را کشیده و هر جایی از منوی استارت که می‌خواهید رها کنید.

بعلاوه به منوی استارت در مود معمولی، تبلت یا تمام صفحه، افکت‌های بصری اضافه شده است.

اما یکی ازقابل توجه‌ترین تغییرات منوی استارت، دکمه پاور است که در حال حاضر به گوشه سمت چپ نقل مکان کرده و بالای دکمه All Apps قرار گرفته است.

power-button-start-menu

شاید این تغییر کوچک بنظر بی‌آید، اما قطعا عقلانی‌تر بوده، به ویژه برای کاربرانی که پیش از اینها از ویندوزهای اکس پی و 7 استفاده می‌کردند.

کلیک بر روی دکمه All Apps هنوز هم فهرستی از برنامه‌های نصب شده را نشان می‌دهد، ولی نسبت به گذشنه الان می‌توانید یک فلش به سمت چپ را کنار دکمه Back ببینید که با کلیک بر روی آن به منوی اصلی باز می‌گردید.

back-button-windows10

مود تبلت نیز زمانی که از مود Snap استفاده می‌کنید، پیشرفت‌هایی کرده است. در حال حاضر می‌توانید یک جدا کننده مشابه با آنچه در ویندوز 8.1 دیده‌اید ببینید. این نکته را هم بدانید که این جدا کننده یا نوار در مود نرمال پدیدار نمی‌شود.

با سوئیچ کردن به مود تبلت خواهید دید که آیکن تمام برنامه‌ها از نوار وظیفه ناپدید خواهند شد.

کورتانا

cortana-new-options

در آخرین نسخه آمده از ویندوز 10، شاهد تغییراتی در کورتانا نیز هستیم. مایکروسافت دو آپشن به این قابلیت اضافه کرده است: Find Song و Help. با ویژگی Find Song کاربر می‌تواند دقیقا کاربردی مثل برنامه Shazam دریافت کند. اگر نام موزیکی را نمی‌دانید، تنها کافیست روی دکمه منو در کورتانا کلیک کنید. این نرم‌افزار به موسیقی مربوطه گوش فرا داده و آنرا شناسایی می‌کند.

cortana-help-windows10

آپشن Help نیز استفاده از کورتانا را راحت‌تر می‌کند. در این قسمت می‌توانید فهرستی از دستورهایی را که باید برای ایجاد تماس، فرستادن پیغام، تعیین وقت قرار ملاقات، ایجاد یادآور، ایجاد یادداشت، ایجاد آلارم، پخش موزیک، دریافت مسیر و جهات، طریقه جستجو و خیلی چیزهای دیگر بدانید، مشاهده خواهید کرد.

در این نسخه جعبه جستجو در نوار وظیفه، بزرگتر و قابل توجه‌تر شده و ارتفاعی برابر با نوار وظیفه پیدا کرده است.

جستجو گر فایل

file-explorer-windows10-10056

با اینکه تغییرات زیادی در دسکتاپ مشاهده نمی‌کنیم، خطوط در بخش راهبری جستجوگر فایل در 10056 ضخیم‌تر شده و  فونت‌ها بولدتر شده‌اند. نکته دیگر تغییر مکان عنوان‌های ویندوز است، این عنوان‌ها دیگر در میانه نبوده و به سمت چپ منتقل شده‌اند.

پس از انتقادات زیاد به آیکن سطل آشغال، Recycle Bin به آیکنی سه بعدی و شفاف تغییر یافته است.

win98vswin10-recycle-bin

Task View (دسکتاپ مجازی)

new-taskview-icon

Task View جدید پیشرفت‌هایی کرده است. دسکتاپ مجازی در ویندزو 10 دارای یک آیکن در نوار وظیفه است و زمانی که یک دسکتاپ مجازی جدید بسازیم، افکت جدیدی ایجاد می‌شود.

برنامه‌ها

نسخه جدید ویندوز 10 شامل برنامه جدید میل و تقویم می‌شود. گرچه مایکروسافت فعلا این برنامه‌ها را با برنامه‌های اوت لوک همگام نکرده است، ولی این اتفاق بزودی خواهد افتاد.

mail-calendar-apps-windows-10

در میان برنامه‌های جدید برنامه Weather نیز دیده می‌شود. این برنامه جدید ظاهری تازه دارد و شامل تب‌های مختلف می‌شود. تب‌هایی از قبیل، اخبار هواشناسی، نقشه‌ها و تب علاقه‌مندی‌ها که در آپدیت‌های بعدی شامل مکان‌های مورد علاقه‌تان می‌شود.

weather-app-windows10

مایکروسافت بعلاوه برنامه Xbox را به نسخه 3.3.5006 ارتقا داده است. این نسخه شامل تماشای کلیپ‌های بازی‌های مشهور، بهبود در فید فعالیت و پروفایل، اندازه کردن بهتر پنجره، اتصال به Xbox One، کنترل از راه دور Xbox و مرور OneGuide می‌شود.

xbox-app-335006-windows10

در ضمن در این نسخه شاهد نسخه جدید برنامه محبوب Solitaire هستیم. مایکروسافت بعلاوه هشدار داده است که نسخه پیش نمایش این بازی پس از بسته شدن هیچ یک از اطلاعات کاربر را ذخیره نمی‌کند.

microsoft-solitaire-preview-windows10

نسخه آخر ویندوز 10 بعلاوه شامل برنامه Microsoft Family نیز می‌شود. برنامه‌ای که به والدین کمک می‌کند تا کنترل روی سیستم عامل داشته باشند. برنامه دیگری هم با نام Windows Spotlight وجود خواهد داشت که فعلا ظاهرا هیچکدام از اینها فعال نیستند.

برنامه تنظیمات

یکی از جالب‌ترین تغییرات ایجاد شده در نسخه 10056 ویندوز 10 مربوط به بخش برنامه تنظیمات است. مایکروسافت دو بخش Display و Personalization به این بخش اضافه کرده است.

display-settings-windows10

این یعنی در نسخه‌های آتی ویندوز 10 زمانی که کاربر بخواهد رزولوشن صفحه را تغییر دهد، با راست کلیک روی دسکتاپ، دیگر گزینه‌ای تحت عنوان Screen resolution را نخواهد دید.

مایکروسافت این گزینه را به Display settings تغییر داده است.

personalization-background

بخش Personalization نیز حالا شامل چهار بخش است:

Background ،Colors ،Lock Screen و Themes.

نکته جالب توجه در بخش رنگ این است که ازاین پس کاربران ویندوز می‌توانند رنگ طوسی بوردرها را نیز تغییر دهند.

personalization-colors

در ضمن در این قسمت آپشن تغییر رنگ نوار وظیفه و منوی استارت نیز وجود خواهد داشت. بعلاوه کاربر می‌تواند شفافیت منوی استارت را نیز تعیین کند.

در بخش تنظیمات و در قسمت Privacy از این پس کاربران می‌توانند با استفاده از Radios برنامه‌ها را برای اتصال به وای فای یا یلوتوث آنهم به طور خودکار کنترل کنند.

privacy-radios-windows10 (1)

 

با اینکه این نسخه جدید کلی ویژگی تازه به ویندوز 10 اضافه کرده است، هنوز پر از باگ بوده و ناپایدار است. منوی استارت زمان حرکت دادن کاشی‌ها هنگ می‌کند، برخی از برنامه‌ها باز نمی‌شوند و باید چند باری برای باز کردن آنها تلاش کرد و باید گفت که قطعا این نسخه‌ای نیست که بتوانید به عنوان سیستم عامل اصلی‌تان از آن استفاده کنید.

شرکت قصد دارد که آپدیت را سال اول برای کاربران ویندوزهای 8.X، 7  و 8.1 رایگان قرار دهد. نسخه رسمی نیز در تابستان برای 190 کشور در دسترس قرار خواهد گرفت!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH