6 ویژگی به ظاهر بلااستفاده در دوربین‌ها که بسیار کاربردی هستند

اگر به تازگی عکاسی را شروع کرده‌اید، حتما در منوی DSLR خودتان به این 6 ویژگی به ظاهر بلااستفاده بر خورده‌اید. این ویژگی‌ها در ظاهر مورد استفاده نیستند، ولی در واقع می‌توان از وجود آنها برای داشتن نتایج حرفه‌ای بهره برد.

خوشبختانه برای استفاده از این ویژگی‌ها نیازی نیست که هزینه زیادی را صرف خرید دوربین‌های گران کنیم و می‌توانیم آنها را در همین دوربین‌های پایین رده خودمان هم بی‌یابیم.

1.Flash Exposure Compensation

2_fill_flash

فلش‌های بالارونده در بیشتر مواقع به قدری نور تولید می‌کنند که نتیجه بیش از حد روشن شده و ظاهر عکس غیر طبیعی جلوه می‌کند. برای اینکه بتوانیم به اندازه کافی نور داشته باشیم، می‌توانیم میزان نوردهی فلش را کاهش دهیم.

برای انجام اینکار این مقدار را روی 2- بگذارید. این مقدار نتیجه بهتر و مورد پسندتری را به شما ارائه می‌دهد. اگر باز هم احساس می‌کنید که این مقدار زیاد است، می‌توانید آنرا به 3- کاهش دهید.

با بالا بردن عدد به سمت نقاط مثبت نیز می‌توانید شدت فلش را بیشتر کرده و به مقدار دلخواه برسانید. ولی به خاطر داشته باشید که استفاده از فلش برای ایجاد نتیجه هر چه بیشتر طبیعی است و هیچ عکاسی نمی‌خواهد که در عکس‌هایش با سایه‌های بیش از حد مواجه شود.

2. Two Second Timer

3_two_second_timer

این ویژگی که به ندرت از آن استفاده می‌شود، می‌تواند در مواقعی واقعا بکار آید. این ویژگی معمولا در منوی Drive قرار می‌گیرد و می‌توان از آن با تک شات، چند شات، عکاسی پشت سر هم و غیره  استفاده کرد. از این ویژگی می‌توان زمانی که سه پایه در دسترس‌مان نیست برای گرفتن عکس‌های شارپ حتی با اکسپوژر بالا بهره برد.

در واقع می‌توانید این ویژگی را روشن کنید و دوربین را روی صندلی یا زمین بگذارید و اجازه دهید تا عکس بگیرد. حتی این ویژگی می‌تواند با سه پایه‌هایی که به اندازه کافی ثابت نیستند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

3.Histogram

4_histogram

هیستو گرام یکی از آن ویژگی‌هایی است که شاید بسیاری از عکاسان از آن آنقدری که باید ندانند. این بافت نگار می‌تواند اطلاعات مفیدی از وضعیت نوری عکس را در اختیار عکاس قرار دهد.

می‌توان از هیستو گرام برای عکاسی از نقاط روشن استفاده کرد. برای اینکه بتوانید میزان سفیدی واقعی سوژه‌ای را درک کنید، باید به اطلاعات سمت راست هیستو گرام خود نگاه کنید و آنرا تا جایی که ممکن است به سمت راست سوق دهید. برای اینکار باید میزان اکسپوژر را افزایش دهید تا نور بیشتری وارد شود و هیستو گرام به سمت راست حرکت کند.

وقتی داده‌های هیستو گرام به راست‌ترین قسمت ممکن رسیده‌اند، یعنی بخشی از صحنه شما بیش از حد در معرض نور قرار گرفته است و این یعنی جزئیات در های‌لایت‌ها مشخص نخواهد بود. البته اینجاست که می‌توان از وجود ویژگی با عنوان Highlight Alert استفاده کرد.

4. Highlight Alert

5_waterfall

این ویژگی در بسیاری از دوربین‌ها به طور پیش فرض خاموش است و باید آن را به طور دستی فعال کنید.

این ویژگی زمانی که نقطه‌ای بیش از حد در معرض نور قرار گرفته باشد، به شما هشدار می‌دهد. با وجود این هشدار عکاس می‌تواند براحتی مکان یا ترکیب بندی خودش را برای دوری کردن از این اکسپوژر بیش از حد تغییر دهد و نتایجی فاقد هرگونه سفیدی یا نور بیش از حد بدست آورد.

5. Live View

6_macro

اگر تا بحال تلاش کرده‌اید که از فوکوس خودکار در شب استفاده کنید، قطعا Live View مود دلخواه‌تان خواهد شد. با کمک این مود می‌توانید روی بخش کوچکی از سوژه با زوم 5X و 10X زوم کنید. با این روش قادرید که با دقت تمام روی هر بخشی که از نظرتان مهمترین است، زوم کنید.

توجه داشته باشید که بخش زوم شده و بزرگ شده در صفحه نمایش، نشان دهنده فاصله کانونی موثر لنز نیست. با فشردن شاتر کل صحنه با جزئیات تمام، تصویر برداری می‌شود. برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را با این مود کسب کنید، از سه پایه و فوکوس دستی نیز استفاده کنید.

Live View نه تنها در زمان فوکوس مفید است، بلکه می‌توان از وجود آن برای ترکیب بندی نیز بهره برد.

اگر صفحه نمایش DSLR شما فاقد ویژگی چرخش در زوایای مختلف است، عکاسی از بالاتر یا پایینتر از سطح سر دشوار خواهد بود، پس می‌توان با کمک این ویژگی ترکیب بندی مناسبی را انجام داد.

6. Single AF Point

7_goose

اینکه به دوربینی اجازه دهیم که به طور خودکار نقطه فوکوس را انتخاب کند، یکی از بزرگترین دلایلی است که موجب نتایج تار می‌شود. نه اینکه فوکوس خودکار بد باشد، ولی در اکثر موارد دوربین اشتباه کرده و سوژه‌ای را که می‌خواهید از فوکوس خارج می‌کند. برخی از دوربین‌ها هستند که چند نقطه فوکوس را ارائه می‌دهند، اما برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توان از Single AF Point استفاده کرد و آن را روی قسمتی که می‌خواهیم شارپ‌ترین نقطه باشد، بگذاریم.

3 در مورد “6 ویژگی به ظاهر بلااستفاده در دوربین‌ها که بسیار کاربردی هستند”

  1. با تشکر فراوان اگه من بخوام این اموزش ها رو پرینت کنم از کجا این کارو باید انجام بدم ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH