این چرخ دنده‌ها از جنس فیبرکربن به سختی نمونه‌های فلزی هستند

1429818027-plastic-gearsمحققان دانشگاه Gifu ژاپن امکان دارد یک جایگزین بسیار ارزشمند برای چرخ‌ دنده‌های فلزی تولید کرده باشند که از جنس فیبرکربن و پلاستیک است.

فلزها به دلیل استحکام بالا، از مدت‌ها قبل در ساخت خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما یک چرخ دنده جدید پلاستیکی که فیبرکربن نیز در آن بکار رفته، در برابر فشار، استحکامی مشابه با فلز دارد. محققان ابتدا مشخص کردند که چه بخش‌هایی از چرخ دنده، ضعیف‌ترین قسمت آن است. سپس آن بخش‌ها را به هسته چرخ دنده متصل کردند. بنابراین بخش ضعیف با خطوطی از جنس فیبرکربن، مستحکم شده‌اند که دوامی برابر با نمونه‌های فلزی دارد.

۱آزمایشات انجام شده نیز این اطمینان را به وجود آورده‌اند که استحکام و دوام این چرخ دنده جدید با چرخ دنده‌های فلزی کنونی برابری می‌کند.

این چرخ دنده فیبرکربن-پلاستیکی، دو مزیت بسیار بزرگ نسبت به نمونه‌های فلزی دارد. اول قیمت آن است زیرا موارد بکار رفته در تولید این نوع چرخ دنده، بسیار ارزان‌تر است. دوم وزن محصول است که می‌تواند در مجموع باعث کاهش وزن خودرو شده و علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، سرعت را هم افزایش دهد.

اگر همه چیز بخوبی پیش برود، می‌توان انتظار داشت تا سال ۲۰۱۷ شاهد حضور این نوع چرخ دنده‌ها در بازار باشیم. اما متاسفانه استفاده عمومی از محصول یاد شده ممکن است حتی چند سال بیشتر به زمان نیاز داشته باشد، زیرا باید از جوانب مختلفی، تاییدیه‌هایی را دریافت کند.

1 در مورد “این چرخ دنده‌ها از جنس فیبرکربن به سختی نمونه‌های فلزی هستند”

  1. حسین باقری

    ولی فیبر کربن به نسبت فلز فوق العاده گرانتره.

    تو بحث خوردگیم از فلز ضعیفتره.

    اینه که تو عکس شاهد استفاده از فویلهای فلزی هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH