اریکسون از اپل به دلیل نقض برخی پتنت‌ها در اروپا شکایت کرد

px025_7718_7شرکت اریکسون که در زمینه ارتباطات فعالیت دارد، اقدام به انجام یک شکایت از اپل نموده است. اریکسون پرونده‌های حقوقی را در آلمان، انگلستان و هلند بر علیه کوپرتینو رو کرده و اعلام نموده که اپل از پتنت‌هایی که با تکنولوژی‌های ارتباطات بی‌سیم مرتبط و متعلق به اریکسون هستند، به صورت غیرقانونی بهره برده. پرونده‌های حقوقی یاد شده در روز جمعه مطرح شدند تا در مورد حق امتیاز پتنت‌های این شرکت که کوپرتینویی‌ها از آنها استفاده کرده‌اند، داوری شود.

پرونده‌هایی که اخیرا مطرح گشته‌اند، به طور فزآینده‌ای ارتباط بین این دو شرکت را بیشتر کرده. در ماه فوریه، اریکسون اعلام کرد که اپل در آمریکا از برخی پتنت‌های مرتبط با شبکه‌های 2G و 4G/LTE، قطعات نیمه‌رسانا، رابط کاربری نرم‌افزاری و دیگر تکنولوژی‌های مرتبط با موبایل این شرکت بدون اجازه استفاده کرده.

در برخی موارد از پرونده حقوقی، می‌توان به موافقت‌نامه دو شرکت مورد بحث اشاره کرد. اریکسون سابقه خوبی در ثبت پتنت داشته است. در مورد توافقات این شرکت با اپل، فناوری‌های استاندارد ضروری را تحت پوشش قرار داده و مالکیت معنوی مورد نیاز را به این شرکت می‌دهد. ثبت پتنت‌ها و حق مالکیت معنوی آن‌ها به منظور رفع چنین مشکلاتی و داوری بی‌طرفانه و در شرایطی که حق هیچ کس ضایع نگردد (FRAND) صورت می‌پذیرد.

ایده اصلی که در ثبت پتنت وجود دارد این است که برخی از شرکت‌های خاص، تکنولوژی‌هایی را توسعه می‌دهند که به یک استاندارد در بازار مبدل می‌گردند. زمانیکه چنین اتفاقی بیافتد، دادگاه‌هایی مانند کمیسیون بین‌المللی تجارت مجبور خواهند شد که از مالک پتنت در مقابل استفاده غیر مجاز سایر شرکت‌ها دفاع کنند. همچنین برای اینکه مالکان معنوی حق ثبت‌ها نتوانند بدون هیچ کار خاصی کنترل کامل بازار را در دست بگیرند، برخی از موارد پایه‌ای را برای ثبت کننده محفوظ می‌دارند و برخی از بخش‌ها ممکن است به طور همزمان توسط دو یا چند شرکت ثبت شده باشد و نیز برخی بخش‌ها ممکن است از حق مالکیت معنوی شرکت ثبت کننده خارج شوند.

بر طبق گفته اریکسون، طی پرونده‌ داده شده این شرکت به دادگاه، اپل از استانداردهای ضروری بدون اجازه استفاده کرده. البته قبلا طبق یک قرارداد، حق استفاده این موارد بین دو شرکت توافق شده بود ولی اپل تصمیم گرفته تا دیگر در ماه ژانویه، این قرارداد را تمدید نکند و این مورد در تضاد با قوانین FRAND است که در بالا به آن اشاره کردیم.

اپل بر اساس پرونده‌های مطرح شده اریکسون پذیرفته که از برخی تکنولوژی‌ها و پتنت‌های این شرکت در آی‌فون‌های خود استفاده کرده، اما اعلام نموده که اریکسون تعداد بسیار بیشتری از حق مالکیت‌ها را مطرح کرده است. اپل گفته که طبق توافقنامه یاد شده این شرکت ملزم به پرداخت حق امتیاز استانداردهای ضروری است اما اریکسون در پرونده مورد بحث سعی نموده تا به کل حق مالکیت معنوی را سلب کند. اپل بر این باور است که حق مالکیت معنوی پتنت‌ها باید بر اساس هزینه بخش‌های مختلف باشد و نه بر اساس درصد استفاده یا قیمت آی‌فون‌ها که اریکسون این‌گونه درخواست دارد.

پیش از این نیز اریکسون در مورد برخی از پتنت‌هایش و استفاده غیرقانونی سامسونگ از آنها با این غول کره‌ای درگیر بود و در نهایت با امضای توافق‌نامه پتنتی ما بین دو شرکت، این مورد رفع گردید.

حال باید دید که دادگاه به چه میزان برای حق مالکیت معنوی پتنت‌های اریکسون، جریمه محاسبه می‌کند. اریکسون در سال گذشته با امضای یک توافق ۶۵۰ میلیون دلاری با سامسونگ که شکایت یکسانی با شکایت از اپل مطرح کرده بود، قائله را ختم داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH