چگونه آی‌فون شما می‌تواند در مواقع اورژانسی پزشکی به کمک‌تان بیاید؟

سناریویی را تصور کنید که شما تصادف کرده‌اید و در بی هوشی به سر می‌برید و قادر به پاسخگویی نیستید. کیف پول و مدارک مورد نیاز خود را نیز در خانه جا گذاشته‌اید ولی اطلاعاتی در آی‌فون خود دارید که شاید به درد پزشک اورژانس بخورد اما متاسفانه اسمارت‌فون شما یک پسورد دارد و وی قادر نیست تا آن را باز کند و به اطلاعات مورد نیاز دسترسی یابد و یا به خانواده شما اطلاع دهد.

615-emergency-hospital-reuters-health-care

اما اپل این موضوع را حل کرده است و شما می‌توانید اطلاعات پزشکی خود را در آی‌فون ذخیره کنید و در دسترس افراد مورد نیاز قرار دهید. اپل در نسخه 8 سیستم عامل iOS یک اپلیکیشن سلامتی را با نام Health app قرار داده که کاربران از طریق آن قادر هستند تا وضعیت سلامتی و ورزش خود را بسنجند و البته این اپلیکیشن نیز برای اپل واچ توسعه یافته است. این اپلیکیشن چندان هم خاص نیست اما باعث می‌شود که نسبت به اپلیکیشن‌های متفرقه بی‌نیاز باشید. اما نکته‌ای که ما در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم، امکان ذخیره اطلاعات پزشکی شما در این برنامه است.

شما می‌توانید از طریق این ویژگی تمام اطلاعات پزشکی خود را در مواقع ضروری به همراه داشته باشید. این اپلیکیشن قادر است تا تاریخچه پزشکی، دارو‌هایی که مصرف می‌کنید، آلرژی و بیماری‌ها و… را در خود ذخیره کند و علاوه بر این می‌توانید شماره تماس خانواده خود را نیز قرار دهید تا در مواقع ضروری با آن‌ها تماس گرفته شود. در ادامه می‌توانید شیوه فعال سازی این قابلیت را فرا بگیرید.

medical-emergency

برای شروع، اپلیکیشن Health app را در آی‌فون اجرا نمایید. اکنون آیکون Medical ID را در زیر صفحه لمس کنید.

در این صفحه گزینه Edit را که در قسمت سمت راست و بالا وجود دارد کلیک کنید. حال می‌بایست نام و تصویر شما نمایش داده شود.

اکنون تاریخ تولد خود را وارد کنید. قسمت‌های مورد نیاز را تکمیل نمایید و در بخش Medical Conditions نیز شرایط پزشکی و بیماری‌های خود را وارد کنید.

در قسمت Medical Notes می‌بایست یادداشت‌های پزشکی خود را وارد نمایید. برای مثال می‌توانید در این بخش بنویسید که سال گذشته یک حمله قلبی را پشت سر گذاشته‌اید و می‌بایست در این قسمت تمام هشدار‌های پزشکی و مواردی را که مهم می‌دانید، بنویسید.

قسمت Allergies & Reactions برای آلرژی‌های شما در نظر گرفته شده است که می‌بایست در این قسمت اگر به چیز خاصی آلرژی دارید، آن را وارد نمایید. برای مثال می‌توانید بنویسید که به آجیل آلرژی دارید.

در قسمت Medications نیز می‌بایست دارو‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، وارد نمایید.

به پایین صفحه اسکرول کنید تا بتوانید شماره ضروری‌ای را وارد سیستم نمایید. از طریق emergency contact وارد عمل شوید و سپس سیستم مخاطبان تلفن شما را نمایش خواهد داد. شما می‌بایست فردی را که می‌خواهید در مواقع ضروری از شرایط شما مطلع شود، انتخاب نمایید که این مورد می‌تواند همسر، خانواده یا فرزندانتان باشد.

بخش‌های در نظر گرفته شده برای نوع خون، وزن، قد و… را نیز تکمیل نمایید.

زمانی که تمام اطلاعات مورد نیاز را وارد سیستم کردید به بالای صفحه اسکرول کنید تا به گزینه Show When Locked برسید. حال می‌بایست مطمئن شوید که این ویژگی فعال است تا از طریق آن افراد در مواقع ضروری بتوانند حتی از طریق صفحه قفل آی‌فون شما نیز به اطلاعات پزشکی‌تان دسترسی داشته باشند.

در قسمت سمت راست و بالای صفحه نمایش، گزینه Done را لمس کنید تا ویرایش اطلاعات به اتمام برسد. اکنون می‌توانید با اسکرول کردن صفحه به پایین، اطلاعات خود را مطالعه نمایید.

خب حال بیایید دوباره سناریوی تصادف و یا هر شرایط اورژانسی دیگر را تصور کنیم که در آن پزشک نیاز دارد تا از طریق آی‌فون شما به اطلاعات پزشکی‌تان پی ببرد اما با صفحه قفل شده آن مواجه می‌شود که پسورد می‌خواهد و یا شما نیز بی‌هوش هستید و نمی‌توانید پسورد را به وی بگویید.

برای تست این مورد صفحه آی‌فون خود را خاموش نمایید و سپس با فشار دادن دکمه خانه روشنش کنید، حال شما می‌بایست انگشت خود را از از چپ به راست بکشید تا به صفحه Touch ID منتقل شوید. گزینه Emergency را در سمت چپ وسط صفحه انتخاب نمایید. اکنون این اطلاعات برای هر کسی نمایش داده خواهد شد (این ویژگی را در مراحل قبل فعال کرده بودیم) و پزشک معالج شما نیز خواهد توانست که به این اطلاعات دسترسی یابد.

البته پزشک معالج شما نیز می‌بایست روش دسترسی به Medical ID را بداند که بر اساس تجربه، بسیاری از پزشکان و پرستاران چنین روش‌هایی را برای بهبود سریع‌تر بیماران خود فرا گرفته‌اند.

اگر زندگی‌تان برای شما ارزش دارد بهتر است که این اطلاعات پزشکی را به‌روز نگهدارید تا در مواقع ضروری جان شما به خطر نیافتد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH