چرا قبل از فروش گجت اندرویدی خود باید آن‌ را رمزنگاری کنیم؟!

landscape-1432739835-8223551598-ffad7fa4b0-kالبته که شما قبل از اینکه بخواهید اقدام به فروش موبایل‌های هوشمند اندرویدی خود نمایید، آن‌ها را ریست‌ کارخانه‌ای می‌کنید. شما نمی‌خواهید اطلاعات‌تان در دستگاه شما باقی بماند، اینطور نیست؟ متاسفانه تحقیقات اخیر نشان داده که حتی در صورت انجام ریست کارخانه‌ای، اطلاعات شما باز هم در گوشی‌های اندرویدی‌تان باقی مانده و باز هم قابل بازیابی هستند. حالا امکان دارند اطلاعات بسیار مهمی‌ در موبایل خود داشته باشید. در این شرایط چه باید کرد؟

خب همانطور که گفتیم، حالا می‌دانیم که با انجام ریست کارخانه‌ای بازهم داده‌هایی در گوشی‌هوشمند اندرویدی‌مان باقی می‌ماند. سال گذشته، شرکت امنیتی آواست نیز اعلام کرده بود که دقیقا چه مواردی در گوشی باقی می‌مانند که شامل تصاویر، آدرس ایمیل‌ها، متن ایمیل‌ها، پیام‌ها، سلفی‌ها و اطلاعات دیگر می‌شد. اما مطالعات جدیدی که در دانشگاه کمبریج صورت پذیرفته نشان داده‌ که بیش از آنچه که آواست اعلام کرده، داده‌ها در موبایل‌های اندرویدی باقی ‌می‌مانند و در واقع دیگران می‌توانند با همین اطلاعات به حساب‌های کاربری شما وارد شوند.

ریست کارخانه‌ای مشابه زمانی است که شما اطلاعاتی را از رایانه خود پاک می‌کنید. زمانی که چیزی از هارد درایو پاک شود، تلفن هوشمند یا رایانه آن را به طور کامل از بین نمی‌برد. در عوض این داده‌ها را در مکانی دیگر قرار داده و اطلاعات جدیدی را بر روی آن‌ها قرار می‌دهد. در چنین شرایطی فکر ‌می‌کنیم که فضای هارد درایو پاک شده و خالیست، اما واقعیت این نبوده و حتی با پاک کردن کامل اطلاعات رایانه‌ها، این داده‌ها باز هم قابل بازخوانی و قابل دستیابی هستند و اصولا روش کار نرم افزارهای بازیابی اطلاعات نیز به همین صورت است. همچنین ریست کارخانه‌ای در موبایل‌ها مانند پاک کردن اطلاعات در هارد درایو رایانه است و می‌توان اطلاعات پاک شده را بازیابی کرد.

بر اساس نتایج اعلام شده در مطالعه مورد اشاره، این موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که اطلاعات باقی مانده شامل رشته‌هایی باشند که بتوان از آن‌ها به منظور ورود به حساب‌های کاربری در اپلیکیشن‌های مختلف موجود بر روی گوشی‌های هوشمند اندروید بهره گرفت. زمانی که شما برای اولین بار رمزعبور خود را در فیس‌بوک وارد می‌کنید، اپلیکیشن این شبکه اجتماعی آن رمز را بررسی کرده و یک رشته مخصوص را برای استفاده‌های خاص تولید می‌کند. هنگامی که از حساب کاربری خود خارج می‌شوید، این رشته تولید شده در گوشی شما باقی می‌ماند و باعث اعتبار سنجی شما در پس زمینه‌ خواهد شد، بنابراین شما در دفعات بعدی نیازی به تایپ مجدد رمزعبور خود برای ورود به حساب کاربری‌تان نخواهید داشت. احتمالا دقیقا می‌دانید که منظور ما چیست و بارها آن را دیده و با آن مواجه شده‌اید.

اگر گوشی شما به دست افراد ناشایست برسد، آن رشته‌هایی که برای ورود و اعتبار سنجی شما به حساب‌های کاربری‌تان در حافظه قرار دارند، را می‌توانند بیرون بکشند. هرچند که شما با انجام ریست فکر می‌کنید حافظه خالی شده، اما همانطور که اشاره کردیم واقعیت اینگونه نیست و چنین اطلاعاتی به صورت شناور در حافظه حضور دارند. سپس اینگونه افراد می‌توانند از همین اطلاعات پایه‌ای به جای رمزهای عبور شما استفاده کرده و وارد حساب کاربری‌تان شوند که این موضوع بسیار نگران کننده است.

اما خبر خوب این است که راه‌هایی برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی وجود دارد. ابتدا گوشی خود را رمزنگاری کنید و سپس اقدام به ریست کردن نمایید. زمانی که شما اقدام به رمزنگاری تلفن هوشمند خود کنید، در واقع حافظه دستگاه را مجبور کرده‌اید که تمامی بخش‌های حافظه را تغییر دهد و اساسا هر چیزی که در حافظه وجود داشته باشد را تغییر می‌دهد. این روش یک راه‌حل مناسب است که باید در موردش بدانید.

محققان اعلام کرده‌اند که به همراه گوگل مشکل مورد بحث را در آینده از بین ببرند. شاید اینکار با فعال کردن پیش‌فرض سیستم رمزنگاری انجام پذیرد و این دقیقا همان چیزیست که در آیفون‌ها اتفاق میفتد. البته انجام این عمل باعث می‌شود منبع پردازشی فعالیت بیشتری داشته باشد و به همین دلیل در آیفون یک پردازنده اختصاصی برای انجام این عمل در نظر گرفته شده است که متاسفانه در گوشی‌های اندرویدی چنین چیپستی بکار گرفته نشده.

در نهایت همیشه به یاد داشته باشید که پیش از اقدام به ریست کارخانه‌ای و پاک کردن دستگاه‌های اندرویدی خود، آن‌ها را رمزنگاری کنید تا خیال‌تان از بابت اطلاعات پاک شده راحت باشد.

2 در مورد “چرا قبل از فروش گجت اندرویدی خود باید آن‌ را رمزنگاری کنیم؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH