چیپ ۸ هسته‌ای Helio P10 از مدیاتک با LTE سریع‌تر و بهای کم‌تر معرفی شد

MediaTek-Helio-P10حدود دو هفته پیش بود که مدیاتک چیپست موبایلی ۱۰ هسته‌ای جدید خود را معرفی کرد. این پردازنده Helio X20 نام داشت که قرار است به عنوان پرچمدار پردازنده‌های سال آینده شرکت یاد شده شناخته شود. اما کمپانی چینی مورد بحث از قبل در حال آماده سازی یک پردازنده پایین رده‌تر نیز بوده. این چیپ Helio P10 نام دارد و اولین عضو خانواده premium performance است. این درحالیست که X به معنای خانواده extreme performance است. این پردازنده با فناوری ۲۸ نانومتری تولید گشته و محصولی بین X10  (که در اچ‌تی‌سی وان ام ۹ پلاس بکار رفته) و X20 است. این پردازنده جدید دارای ۸ هسته پردازشی ۶۴ بیتی از نوع Cortex-A53 بوده که فرکانس کاری آن‌ها تا ۲ گیگاهرتز تنظیم شده. به دلیل عدم وجود هسته‌هایی از نوع Cortex-A57 به‌نظر نمی‌رسد که این چیپ برای محصولات قدرتمند رده بالا در نظر گرفته شده باشد، اما از نظر عملکرد و مصرف باتری می‌تواند بسیار خوب ایفای نقش کند.

علاوه بر این، P10 مجهز به چیپ دو هسته‌ای ۶۴ بیتی Mail-T860 با فرکانس کاری ۷۰۰ مگاهرتز است که وظیفه پردازش‌های گرافیکی را به عهده خواهد داشت. این چیپ همچنین می‌تواند از شبکه‌های پرسرعت LTE Cat 6 پشتیبانی کند و این یعنی سرعت دانلودی تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلودی برابر ۵۰ مگابیت بر ثانیه را ارایه می‌دهد. با این حال کوالکام در این بخش باز هم رتبه اول را دارد، هر چند که پردازنده‌های این شرکت در این رده، از LTE Cat 4 پشتیبانی می‌کنند که باعث می‌شود سرعت دانلود و آپلود به ترتیب تا ۱۵۰ و ۵۰ مگابیت بر ثانیه پشتبانی شود و همین میزان مسلما برای بسیاری از افراد کافی است.

دیگر مزیت P10 یکپارچه شدن این چیپست با موتور TrueBright ISP است که به منظور پشتیبانی از سنسورهای فوق حساس نوری RWWB مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظاهرا مدیاتک در این بخش اولین پردازنده جهان را تولید کرده که با فناوری یاد شده همخوانی دارد. بر اساس اعلام شرکت مورد بحث، RWWB روشی است که با آن می‌توان اقدام به ثبت فیلم و عکس با نوری دو برابر آنچه که سنسورهای کنونی RGB  ارائه می‌دهند، نمود. این قابلیت باعث می‌شود که رزولوشن نیز نسبت به RGBW بهتر باشد. خب بگذارید این گفته‌ها را باور کنیم و ببینیم آیا حقیقت دارند یا نه.

از نظر عملکرد صوتی، P10 از HiFi پشتیبانی می‌کند که همین عامل باعث می‌شود تولیدکنندگان، دیگر نیازی به استفاده از چیپ مخصوص پردازش‌های صوتی نداشته باشند. اما این تمام ماجرا نیست! فناوری MiraVision 2.0 مدیاتک پخش فیلم در حالت فول اچ‌دی و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را نرم‌تر می‌کند و نیز حالت UltraDimming باعث می‌شود تا در نور کم و شب، بتوان بهتر مطالعه کرد. حالت BluLight Defender نیز از تشکیل رنگ‌های اضافه در چشم هنگام عکس گرفتن یا فیلمبرداری جلوگیری می‌کند. هر چند که در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که این امکان را به کاربران ارایه می‌کنند اما قطعا حالت سخت افزاری عملکرد بهتری خواهد داشت.

در مورد زمان عرضه این چیپست به بازار، مدیاتک اعلام کرده که می‌توانیم در سه‌ ماهه سوم سال میلادی جاری، آن را در محصولات مختلف ببینیم. بنابراین اولین محصولاتی که مجهز به این پردازنده باشند را می‌توانیم نهایتا در سه ماهه پایانی امسال در بازارها بیابیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH