قابلیت مخفی اندروید M: امکان شخصی سازی آیکون‌های بخش تنظیمات سریع

3یکی از بهترین مزایای درونی سیستم عامل اندروید، خاصیت متن باز بودن آن است که باعث می‌شود هر توسعه دهنده‌ای بتواند بر اساس این سیستم‌عامل هر چیزی بسازد، آن را تغییر دهد و یا امکاناتی به آن اضافه نماید. با توجه به این نوع ماهیت پلتفرم مورد بحث، جای تعجب نیست که تعداد زیادی از اجتماعات آنلاین و شرکتی، تمرکز خود را بر ایجاد نسخه‌های مود شده اندروید می‌گذارند تا امکانات و کاربردهای آن را افزایش دهند. سال‌هاست که به این نسخه‌های تغییر یافته و مود شده، «رام سفارشی» می‌گوییم و البته باید بدانید که همه این رام‌های سفارشی کاربر را مجبور به نصب فریم‌ور جدید نمی‌کنند و می‌توان آن‌ها را بر روی نسخه کنونی نصب شده در دستگاه خود، فلش کرد. بر همین اساس حالا گوگل تعداد زیادی توسعه دهنده دارد که بدون پرداخت پولی به آن‌ها، به صورت خودجوش اقدام به افزودن قابلیت‌ها و امکانات می‌کنند. این شرکت هم فرصت را غنیمت شمره و تصمیم گرفته تا برخی از ویژگی‌های محبوب رام‌های سفارشی را در هسته اصلی اندروید بگنجاند.

سالیان سال است که گوگل البته اینکار را انجام می‌دهد و حاصل تلاش‌های توسعه دهندگان شخص ثالت را که به یک کاربرد اساسی مبدل گشته‌اند، در اندروید خام اضافه کرده. در اندروید M، ما شاهد اضافه شدن دیگر ویژگی‌های بسیار خوب و کاربردی رام‌های سفارشی هستیم که ظاهرا به صورت امکانی درونی درآمده که یکی از آن‌ها تنظیمات خاص دکمه‌های بلندی صداست. اما پس از کمی بررسی حالا مشخص شده که امکانات معرفی نشده دیگری هم به این نسخه از سیستم عامل موبایلی محبوب گوگل اضافه شده و قطعا همه کاربران را خوشحال خواهد کرد. این قابلیت که حالا به صورت یک امکان در هسته اصلی اندروید M وجود دارد، قابلیت شخصی سازی آیکون‌های تنظیمات سریع است.

همانطور که می‌دانید در گوشی‌ها و تبلت‌هایی که از سیستم عامل مورد اشاره بهره می‌برند با سوایپ کردن انگشت بر روی صفحه نمایش از بالا به پایین، نوار کرکره‌ای وضعیت قابل مشاهده خواهد بود که در این بخش برخی از تنظیمات به منظور دسترسی سریع‌تر قرار داده شده‌اند. تنظیمات روشنایی صفحه نمایش، بلوتوث، وای‌فای و بسیاری دیگر از جمله بخش‌هایی هستند که در این بخش تعیبه گشته‌اند. اما هیچ‌گاه نمی‌توانستیم در اندروید خام، این بخش‌ها را جابجا کرده یا با تظیمات دیگری جایگزین کنیم. اما در اندروید M، این امکان وجود دارد، ولی به صورت پیش‌فرض در حالت مخفی قرار دارد و می‌توان از طریق منوی بخش توسعه‌دهندگان در تنظیمات سیستم عامل، بدان دسترسی یافت. در این بخش شما می‌توانید یک گزینه برای SystemUI مشاهده کنید که اگر فعال شود، یک منو با همین نام در بخش اصلی تنظیمات هم اضافه خواهد شد که تصویر آن را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

Screenshot-20150601-133738Screenshot-20150601-133738

اما این گزینه از آنجا که فعلا نسخه منتشر شده اندروید M نسخه پیش‌نمایش توسعه دهندگان است، با باگ‌هایی همراه است که باعث می‌شود رابط کاربری سیستم به دفعات، کرش کند. اما در هر صورت، این قسمت کاربردی بوده و کارش را بخوبی انجام می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان آیکون‌ها و آیتم‌های موجود در بخش تنظیمات سریع اندروید را به دلخواه خود تغییر دهیم.

4 در مورد “قابلیت مخفی اندروید M: امکان شخصی سازی آیکون‌های بخش تنظیمات سریع”

  1. سللام آقا مجتبی ابوالحسنی خسته نباشید
    من گوشیم xperia miniهست و انروید4واسش اومده ولی واسه گوشی من نیومده چرا؟
    لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم

    1. مجتبی بوالحسنی

      معمولا اندروید برای هر منطقه در جهان در بازه خاصی انجام میشه و ایران همیشه جز اخرین کشورهاس متاسفانه. پیشنهاد میکنه به انجمن زیر برید و وارد بخش مدل گوشی خودتون بشین و بعد از پیدا کردن رام مخصوص گوشیتون اونو به صورت دستی بر اساس راهنماش فلش بزنید.

      And-roid.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH