آی‌او‌اس ۹ در کنفرانس WWDC 2015 اپل معرفی شد!

headerاپل در کنفرانس WWDC 2015 که هم اکنون در حال برگزاری است، قصد دارد موارد بزرگ زیادی را معرفی کند. یکی از مهم‌ترین و بزرگترین پروژه‌‌ها که حالا معرفی شده، سیستم عامل موبایلی کوپرتینویی‌ها یعنی iOS 9 است که اپل از آن به عنوان پیشرفته‌ترین سیستم عامل موبایلی دنیا یاد می‌کند.

موارد هیجان انگیز زیادی در مورد این نسخه از آی‌اواس وجود دارد. نهمین بروزرسانی و نسخه مهم این سیستم عامل بهترین، کاراترین و هوشمند‌ترین نسخه از این پلتفرم در تمام تاریخ است و نسبت به iOS 8 که سال گذشته معرفی شد تغییرات زیادی را به همراه دارد.

برای رسیدن به این هدف، اپل چندین پایه اساسی را برای سیستم عامل شاخته که شامل جستجوی بهینه‌تر و تجربه کاربری بهتر با دستیار صوتی Siri، رفع نیازهای کاربران بر اساس موقعیت مکانی، زمانی، تاریخی و سایر متغیرهای آن‌ها و نیز بهبود امنیت است. حالا بیایید با هم ببینیم اپل در این نسخه چه چیزی برایمان تدارک دیده.

باهوش‌تر و کاراتر

نمی‌توان به هوشمند بودن سیری نظر داد بدون اینکه به این نکته اشاره کنیم که قابلیت یاد شده در iOS بیش از یک میلیارد بار در هر هفته فراخوانی می‌شود. در iOS 9 سیری حدود ۴۰ درصد سریعتر عمل می‌کند و بیش از ۴۰ درصد نتایج بهتری را به کاربر نمایش می‌دهد. علاوه بر این، سیری حالا قادر است دستورات بیشتری را نسبت به گذشته پردازش کند. دستیار صوتی اپل قادر به جستجوی تصویر یا ویدیو‌ خاصی نیز خواهد بود و می‌تواند یادآورهای پیچیده را براحتی ثبت کند. این دستیار صوتی مزین به رابط کاربری جدیدی هم گشته.

Siri-in-iOS-9البته دستورات صوتی فقط یک طرف قضیه هستند و هوش سیری که قادر به رفع نیازهای کاربران است خود بحث دیگریست. خب تا اینجا بسیار خوشحال هستیم که گزارش کنیم iOS از این نظر توانسته بسیار خوب عمل کند. نرم‌افزار یاد شده حالا بر اساس یکسری مقادر مانند زمان و تاریخ و مکان کاربر می‌تواند نتایج بهتری را ارایه کند. برای مثال اگر در حالیکه هدفون را به آیفون متصل کرده باشید و بگویید Whats up آنگاه اپلیکیشن موسیقی در iOS 9 لیستی از موسیقی‌های اخیر را برای پخش به شما نشان خواهد داد. اگر شما در بازه‌های زمانی خاصی از روز، از اپلیکیشن خاصی استفاده کنید، سیستم عامل در آن زمان، از شما سوال می‌پرسد که آیا تمایل به باز کردن آن برنامه دارید؟

آی‌او‌اس فعال‌تر

side1بخش جستجوی اسپات‌لایت نیز تغییرات خوبی داشته. حالا به صورت تمام صفحه قادر است با استفاده از میانبرها و توصیه‌ها به سازماندهی کارها کمک بیشتری کند. مخاطبانی که اخیرا با آن‌ها ارتباط داشته‌اید در این بخش نمایش خواهند یافت و در کنار آن‌ها اپلیکیشن‌هایی که برای این ارتباط استفاده کرده‌اید نیز قرار داده می‌شوند. همچنین حالا در اسپات لایت می‌توان با یک کلیک اقدام به جستجوی مکان‌های نزدیک به خود نمایید و در پایین این بخش نیز سرخط مطالبی که بیشتر برایتان جالب است به شما نمایش داده می‌شوند.

بخش جستجوی اسپات لایت وارد مرحله‌ای جدید شده

Setting-reminders-via-Siri-in-iOS-9حالا با وجود انجام جستجوهای زیاد در میلیون‌ها دستگاه آیفون، امکان دارد نگرانی‌هایی در مورد حریم شخصی به وجود آید. افراد امکان دارد نسبت به آنچه در مورد حریم شخصی‌شان روی می‌دهد بسیار جدی باشند و احتمالا علاقه‌ای ندارند که سوابق جستجو‌های آن‌ها توسط ابزارها یا اشخاص دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. خب، اپل حالا امکان کنترل داده‌های از این دست را به کاربرانش داده. عبارات مورد جستجو با اپل‌آی‌دی کاربران هماهنگ نخواهند بود و بدین طریق داده‌های آن‌ها توسط دیگران ویا اپلیکیشن‌های شخص ثالث در دسترس نخواهد بود.

نقشه‌ها کاربردی‌تر شده‌اند

The-new-Apple-Maps-in-iOS-9بسیاری از اپلیکیشن‌های پیشفرضی که در iOS 9 قرار داده شده‌اند نیز ارتقا یافته‌اند و تجربه کاری بهتری را برای افراد به ارمغان خواهند آورد. به عنوان مثال نقشه‌های اپل حالا با نمای جدیدش که Transit View نام دارد بهتر از هر زمان دیگری شده. این بخش شامل اطلاعات حمل و نقل عمومی (اتوبوس، قطار، و …) و راهنمای مسیرها خواهد بود. Transit در حال حاضر در بالتیمور، برلین، شیکاگو، لندن، مکزیکوسیتی، نیویورک، فیلادلفیا، سان فرانسیسکو، تورنتو، و واشنگتن دی سی در دسترس است. علاوه بر این، این نمای جدید اطلاعات حدود ۳۰۰ شهر از کشور چین را نیز در خود جای داده است.

با Apple News همیشه در جریان خبرها قرار بگیرید

News-in-iOS-9درحالیکه برخی از اپلیکیشن‌های موجود در iOS 9 بر اساس نسخه‌های موجود در iOS 8 ساخته شده‌اند، اما سایر اپلیکیشن‌ها به طور کامل بر اساس پلتفرم جدید توسعه یافته‌اند. یکی از این موارد اپلیکیشن جدید News اپل است که برای مطلع بودن همیشگی از سرخط خبرهای مهم بسیار مفید است. شما لیستی از موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنید و مهم‌ترین آن‌ها در این اپ به شما نمایش داده می‌شوند. البته مطلب ارایه شده فقط شامل یکسری اطلاعات کلی متنی نیست و حتی می‌توان به طور کامل و همراه با تمامی تصاویر، ویدیوها و … به آنها دسترسی داشت. باز هم اپل در این مورد تاکید کرده که تمامی اطلاعات به طور خصوصی باقی خواهند بود و در دسترس هیچ اپلیکیشن یا شخص ثالث دیگری قرار نخواهند گرفت.

با حالت Low power عمرباتری بهبود می‌یابد

iOS-9-battery-life-improvements-headاپل در نسخه جدید سیستم عامل موبایلی خود یعنی iOS 9 چندین تغییر بزرگ را معرفی کرده که یکی از آن‌ها قابلیت باز کردن همزمان دو پنجره است. موارد کلی را نیز در این مطلب به اطلاع شما خوانندگان آی‌تی‌رسان رساندیم!

اما قابلیت دیگری به نام Low power در آی‌اواس ۹ ایجاد شده که از طریق بخش تنظیمات قابل دسترس است و نیز هنگامی که شارژ دستگاه شما کم باشد خودنمایی خواهد کرد. اپل اعلام کرده که در این حالت خاص، ۳ ساعت به عمر باتری دستگاه اضافه خواهد شد و عمر باتری را درواقع با بستن مواردی که خودتان هم از وجودشان اطلاع ندارید، بهبود می‌بخشد. این یعنی همه چیز در پس‌زمینه رخ می‌دهد و کاربر عملا چیزی را مشاهده نخواهد نمود. این مورد یکی از بهترین خبرهایی است که کاربران در مورد این سیستم عامل می‌شوند چراکه همیشه کاربران اپل با مشکل باتری در آی‌دیوایس‌هایشان دست به گریبان بوده‌اند. اپل جزئیات بیشتری در اینباره ارایه نکرده و ترجیح داد تا همین حد بسنده کند و احتمالا در چند روز‌ آینده در این مورد اطلاعات بیشتری کسب می‌کنیم.

البته به جز حالت Low power بهینه‌سازی‌های دیگری نیز در اصل iOS اعمال شده که باعث می‌شوند کاربر احساس کند عمر باتری دستگاهش بسیار بهتر شده و در کل باعث می‌شود عمرباتری افزایش بیابد که اگز این مورد واقعا عملی شده باشد، یکی از بهترین بهبودهای اعمال شده در iOS 9 خواهد بود.

تاریخ عرضه iOS 9 و دستگاه‌هایی که آن را دریافت می‌کنند

Devices-that-will-get-iOS-9اما چه زمانی نسخه iOS 9 عرضه خواهد شد؟ اگر شما یک توسعه دهنده باشید، از همین امروز می‌توانید جدیدترین نسخه را دانلود کرده و بر روی دستگاه خود نصب کنید. و در ماه ژولای (تقریبا از اواسط تیر تا اواسط مرداد) یک نسخه عمومی آزمایشی از iOS 9 عرضه می‌شود که همه می‌توانند در صورت تمایل آن را نصب کنند و به افرادی که توسعه دهنده نیستند هم اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار جدید اپل را تست کنند. و اما نسخه نهایی این سیستم عامل نیز در اواخر سال میلادی جاری برای تمامی دستگاه‌هایی که هم اکنون با iOS 8 سازگاری دارند، منتشر خواهد شد. دستگاه‌هایی از جمله آیفون ۴ اس و مدل‌های پس از آن و نیز آی‌پد ۲ همگی iOS 9 را دریافت خواهند کرد.

لیست دستگاه‌های که به iOS 9 بروزرسانی خواهند شد:

آیفون ۴ اس

آیفون ۵

آیفون ۵ سی

آیفون ۵ اس

نسل پنجم آی‌پاد

آی‌پد ۲

آی‌پد با صفحه نمایش رتینا

آی‌پد ایر

آی‌پد مینی

آی‌پد مینی با صفحه نمایش رتینا

البته بدیهی است که این بروزرسانی برای آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس و محصولات جدیدی که امسال معرفی شده‌اند هم عرضه خواهد شد.

2 در مورد “آی‌او‌اس ۹ در کنفرانس WWDC 2015 اپل معرفی شد!”

  1. آراد علیخانی

    من یکی از طرفدارن تاچ ویز سامسونگ هستم… ولی ios 9 عالیه … Low power هم مثل power saving سامسونگ هست. آفرین اپل خوش آمد ازت … من برای آینده کمپانی های دیگر به جز سامسونگ نگران. لایک کن ++

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH