بررسی ایسوس ET2040: من را لپ‌تاپ صدا کن!

asus aio 10

کامپیوتر یکی از آن دست وسایلی‌ست که تقریبا در هر خانه‌ای وجود دارد، حالا اگر به شکل یک کیس و مانیتور هم نباشد، حداقل از نوع لپ‌تاپش را می‌توان یافت. یکی از دلایل برتری لپ‌تاپ‌ها به کامپیوترهای خانگی، سادگی حمل و نقل و عدم نیاز به فضای زیاد در آن‌هاست که نه فقط برای بیرون بردن بلکه برای استفاده خانگی نیز این دستگاه‌ها را یک انتخاب دلپذیر می‌سازد. شاید فلسفه ساخت All in One که به اختصار Aio هم نامیده می‌شوند، به همین خاطر بود. ساخت دستگاه‌هایی جمع و جور برای مصارف خانگی و حتی اداری، با توجه به این مورد که فضای کمی را اشغال می‌کنند، شیک‌تر هستند و در صورت نیاز به جابجایی، حمل و نقل آن‌ها در قیاس با یک پی‌سی بسیار ساده‌تر است. مدل‌های بسیار گوناگونی هم از آن‌ها تولید شده و در این مطلب قصد داریم یکی از نمونه‌های نسبتا ساده اما در عین حال متفاوت را برای شما بررسی کنیم؛ پس با ما و بررسی ایسوس ET2040 همراه باشید.

طراحی

اگر بخواهیم به ET2040 به چشم یک کامپیوتر نگاه کنیم، بایستی طراحی آن را ستود. شما به راحتی می‌توانید دستگاه را در زیر بغل خودتان گرفته و به هرجایی که دوست داشته باشید، حمل کنید. وزن 3.4 کیلوگرمی آن، تنها کمی بیشتر از یک لپ‌تاپ معمولی است و در هنگام جابه‌جایی بیشتر از آنکه احساس کنید در حال حمل یک کامپیوتر هستید، فکر می‌کنید یک مانیتور معمولی را در دستان‌تان گرفته‌اید.

از نظر اتصالات، ایسوس برای این دستگاه به نوعی سنگ تمام گذاشته است. در سمت راست سه پورت یواس‌بی، در کنار ورودی هدفون و جک استاندارد 3.5 میلی‌متری دیده می‌شود و در سمت چپ باز سه درگاه یواس‌بی تعبیه شده که این بار همگی از نوع USB 3.0 هستند تا در مجموع 6 درگاه بسیار کاربردی که دو برابر تعداد لپ‌تاپ‌های امروزی است، در اختیارتان قرار داشته باشد. همچنین پورت HDMI، شبکه و ورودی شارژ نیز در این بخش تعبیه شده است و در بالاتر، کلید یک‌پارچه صدا در کنار دو دکمه تنظیم نور نمایشگر حضور دارند. از آنجایی که ایسوس خواسته تا سمت چپ، پربارترین قسمت دستگاه باشد، ورودی کارت حافظه مینی SD هم در چنین بخشی تعبیه شده که فاقد درگاهی برای محافظت است. تک کلید پاور هم در کنار نشانگر وضعیت باتری، در بالای این آل‌این‌وان جمع و جور قرار گرفته است.

asus aio 2 asus aio 3 asus aio 4 asus aio 7 asus aio 14

البته فقدان یک چیز در این بین مشهود است و آن درایو نوری برای استفاده از لوح‌های فشرده بوده که اکثر Aioهای امروزی از آن بهره می‌گیرند. اما از آنجایی که ایسوس محصولش را مانند یک اولترابوک در بین آل‌این‌وان‌ها در نظر گرفته، پس برای شباهت داشتن به این قضیه مهم، درایو نوری را هم بر روی دستگاه قرار نداده تا شما حس خوب داشتن یک اولترابوک شکیل و مجلسی را داشته باشید!

asus aio 15

اگر ET2040 را به پشت برگردانیم، متوجه حضور کانال‌های ورودی هوا در نوار بالایی خواهیم شد که دو اسپیکر نیز در سمت چپ و راست آن حضور دارند. لوگوی ایسوس نیز با اندازه بزرگی در این بخش حک شده و یک پایه فلزی در دل بدنه فرو رفته است که با بیرون کشیدن آن، دستگاه به خوبی در مقابل دیدگان‌تان قرار می‌گیرد. البته این پایه تنظیمات زیادی ندارد و تنها می‌توان زاویه رو‌به‌رویی را از طریق بالا و پایین کردنش، کمی تغییر داد و قابلیت بالا یا پایین کردن دستگاه را ندارد.

asus aio 16

asus aio 5

در کل با اینکه جنس بدنه ET2040 از پلاستیک مات ساخته شده است، ‌اما حس خوبی از یک محصول با کیفیت و خوش ساخت را به کاربر انتقال می‌دهد و در این بخش و با توجه به وزن مناسب 3.4 کیلوگرمی، بایستی نمره قبولی را به این میان رده ایسوس اعطا کرد.

نمایشگر

از آنجایی که شما با یک Aio نسبتا کوچک روبه‌رو هستید، پس سایز 19.5 اینچی چندان عجیب نیست. البته اگر بخواهید آن را با یک لپ‌تاپ مقایسه کنید، بسیار هم بزرگ است! وضوح تصویر در ET2040 محدود به اچ‌دی شده و در روزگاری که کمپانی‌ها به سمت 4K حرکت می‌کنند، شاید مشاهده آن چندان هم دلپذیر نباشد. در نگاه از روبه‌رو، کیفیت نمایشگر قابل قبول است و حتی در زوایای کم نیز تغییر خاصی بر روی چهره آن نخواهید دید؛ اما اگر از بالا و پایین به آن نگاه کنید، کمی ترس و بالطبع رنگ پریدگی در چهره دستگاه مشاهده خواهد شد. اما در این بین، یک چیزی بیشتر از همه در ذوق کاربر می‌زند. وقتی شما دستگاه را روشن می‌کنید و رابط کاربری مترو در مقابل دیدگان‌تان نقش می‌بندد، به طور ناخودآگاه دست‌تان را دراز می‌کنید تا با لمس منو، به گشت و گذار بپردازید. در اینجاست که شما با آن صحنه ناگوار روبه‌رو می‌شوید که همانا لمسی نبودن نمایشگر است. در واقع شما بایستی فقط با ماوس و کیبورد با دستگاه کار کنید و همین گزینه، تا حدی قابل حمل بودنش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع با آنکه ET2040 تا حدی شبیه به Aioهای قابل حمل ایسوس است اما با حذف این آپشن، تا حد زیادی این قابلیت مهم زیر سوال رفته و شما مجبورید که همه جا، ماوس و کی‌بورد خودتان را نیز به همراه داشته باشید. البته وب‌کم یک مگاپیکسلی در جلو، تنها وظیفه ثبت تصویر شما در یک مکالمه تصویری را ندارد و قادر هستید تا با برخی حرکات دست، مفاهیمی را به دستگاه منتقل کنید. اما خب اینکه دایما مجبور باشید در جلوی نمایشگر ادا و اصول در بیاورید تا یک عملی انجام شود، چندان هم منطقی نیست و آخر سر باز به همان ماوس و کی‌بوردتان پناه خواهید برد.

asus aio 8

به علت نور نسبتا بالای نمایشگر و صفحه‌ای که انعکاس پایینی در بازتابش دارد، خوانایی خوبی برای دستگاه در مکان‌های روشن نیز وجود داشته و در کل از کار کردن با آن، با توجه به قیمت رقابتی دستگاه، راضی خواهید بود.

سخت‌افزار

یکی از بخش‌های مهم برای یک کامپیوتر، به طور حتم سخت‌افزار مورد استفاده است و از آنجایی که اکثر این دستگاه‌ها برخلاف کیس کامپیوتر، قابلیت ارتقا در بسیاری از موارد همچون پردازنده و کارت گرافیکی را ندارند، پس داستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

ET2040 از سی‌پی‌یو چهار هسته‌ای اینتل و سری پنتیوم با نام J2900 استفاده می‌کند که در اواخر سال 2013 معرفی شد و در ساخت آن از فناوری 22 نانومتری استفاده شده است. این چیپست 64 بیتی، دارای 2 مگابایت کش سطح دوم بوده و حداکثر فرکانس کاری هسته‌ها به رقم 2.66 گیگاهرتز می‌رسد.

asus aio 13

میزان رم مورد استفاده هم رقم 4 گیگابایت است و البته از کارت گرافیک مجزا هم در آن استفاده شده است (برای مدل‌های داخل ایران کارت گرافیک استفاده شده و در بسیاری از دستگاه‌های دیگر، مدل آنبورد بر روی دستگاه‌ها است)؛ Nvidia GeForce 820M که دارای یک گیگابایت حافظه اختصاصی هم است، کمک حال ET2040 در اجرای برنامه‌ها و برخی بازی‌های گرافیکی خواهد بود.

البته همین سخت‌افزار، به خوبی از پس اجرای بسیاری از برنامه‌ها بر آمده و با آن می‌توانید به راحتی تصاویر فول اچ‌دی ببینید، به مرور وب با سرعت مناسب پرداخته و برنامه‌های زیادی را اجرا کنید. اما اگر انتظار دارید که بازی‌های جدید با گرافیک بالا را هم به روانی اجرا کند، سخت در اشتباه بوده و بایستی Aio‌ خودتان را با یک کنسول بازی عوض کنید!

هارد و سیستم عامل

از روی مشخصات سخت‌افزاری، می‌توان حدس زد که نبایستی انتظار یک هارد پر سرعت SSD را داشته باشید و یک نمونه 500 گیگابایت که ماکسیمم سرعت آن 5400 دور بر دقیقه است، وظیفه ذخیره کردن اطلاعات با ارزش شما را بر عهده دارد.

asus aio 11

بر روی ET2040 به صورت پیش فرض سیستم عامل پیشرفته داس را می‌بینید! البته بسیاری از سازندگان Aio در ایران، به دلیل کاهش یافتن هزینه‌ها، سعی می‌کنند تا محصولات خودشان را به نوعی بدون سیستم عامل عرضه کنند تا دست کاربر برای انتخاب سیستم عاملش باز باشد (یعنی باور کردید؟). هرگز هم این تصور را به ذهن خودتان راه ندهید که چون اینجا هیچ کپی رایتی وجود ندارد، خریداران به سراغ ویندوز اورجینال نمی‌روند. به همین خاطر شما می‌توانید خیلی شیک و مجلسی، با صرف هزینه‌ای چند هزار تومانی، یک ویندوز 8.1 را که بر روی بسیاری از نمونه‌های آن طرف آبی ET2040 وجود دارد، بر روی دستگاه‌تان نصب کرده و از آن لذت ببرید؛ فقط به دلیل لمسی نبودن نمایشگر که پیش از این درباره‌اش صحبت کردیم، پیشنهاد می‌کنیم که یک آهی در این لحظه بکشید!

باتری

شاید این گزینه برای یک کامپیوتر رومیزی، حتی اگر آل‌این‌وان باشد هم کمی عجیب به نظر برسد اما ایسوس دست به ابتکار بسیار خوبی برای دستگاه زده و با آنکه عدم وجود نمایشگر لمسی کمی از قابلیت حملش کاسته است، در عوض وجود یک باتری آن را برای این کار ایده‌آل کرده و نهایتش این هست که یک ماوس بی‌سیم را نیز به همراه ET2040 در جیب‌تان قرار می‌دهید. وجود باتری مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها، عدم خاموش شدن دستگاه در صورت قطع شدن برق است که شما را قادر می‌سازد تا بیش از یک ساعت بدون نیاز به وجود شارژر، همچنان با آن کار کرده و لبخند را بر روی لبان‌تان نگاه دارید.

asus aio 12

چند رسانه‌ای

خب وقتی شما با ویندوز طرف هستید، هیچ نگرانی از بابت اجرای کدک‌های مختلف صوتی و تصویری نخواهید داشت، دستگاه هم که به خوبی شما را در پخش محتوا تا فول اچ‌دی هدایت می‌کند. البته از آنجایی که وضوح تصویر اچ‌دی است، پس چندان هم منطقی نیست به سراغ تصاویری با کیفیت بالاتر بروید، مگر آنکه به دنبال زوم کردن باشد که این امر حداقل در دیدن فیلم، برای کسی مصداق ندارد! اما از نظر صدا، ET2040 چنگی به دل نمی‌زند و شاید بهتر باشد از همان اول به فکر خریدن یک اسپیکر پرتابل هم بیفتید، آن هم از نوع سیمی! چرا که این دستگاه در این بخش کمی عهد قجری عمل نموده و بلوتوث را هم از فهرست امکاناتش حذف کرده است!

asus aio 6

لوازم همراه

از آنجایی که ET2040 یک کامپیوتر رومیزی جمع و جور است، پس حداقل انتظارتان این است که تا حد امکان از دست سیم راحت باشید، اما خب ایسوس چندان به این ایده شما اهمیتی نداده و از یک کی‌بورد و ماوس سیم‌دار به همراه آن استفاده کرده است تا شما مجبور شوید برای جامه عمل پوشاندن به نظرتان، دست به جیب شده و خودتان اقدام به تهیه مدل‌های بدون سیم کنید. اما خب، اگر قرار بود شما پول اضافه خرج کنید که به سراغ یک Aio مقرون به صرفه نمی‌آمدید!

asus aio 1

سخن پایانی

از آنجایی که یکی از اهداف اصلی تولید این محصول، قیمت مقرون به صرفه آن بوده است، سرکی در بازار کشیدیم و متوجه شدیم که ET2040 با قیمتی نزدیک به 1.900.000 تومان به فروش می‌رسد، عددی که رقبایی از خود ایسوس و یا msi را در کنارش می‌بیند. اما نکته‌ای که می‌تواند ET2040 را از سایرین مجزا کند، وزن پایین و جمع و جور بودن آن است که سبب می‌شود شما حس خوب داشتن یک لپ‌تاپ را در کنار یک کامپیوتر رومیزی تجربه کنید و گاهی از خود سوال بپرسید، من یک لپ‌تاپ دارم یا Aio؟!

asus aio 9

3 در مورد “بررسی ایسوس ET2040: من را لپ‌تاپ صدا کن!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH