5 اسمارت فون جذاب و قدرتمند با پردازنده مدیاتک

پس از اینکه کمپانی مدیاتک، سال‌ها وظیفه تولید پردازنده اسمارت فون‌های میان رده و پایین رده بازار چین را بر عهده داشت، اکنون دیگر آن دوران به سر رسیده و به نظر می‌رسد که مدیاتک می‌تواند بازار خود را گسترده کند و نیم نگاهی نیز به پرچم‌داران مطرح دنیا داشته باشد.

به طور کلی اگر بخواهیم در مورد مدیاتک بگوییم، این کمپانی در حال حاضر دو بازار مهم را برای خود شناسایی کرده و به دنبال تصرف آن‌هاست. نخست اینکه کمپانی مدیاتک تمایل بسیار زیادی برای گسترش تولیدات و محصولاتش به بازارهای اروپایی و آمریکای شمالی دارد. دوم اینکه کمپانی مورد اشاره در نظر دارد تا با قیمت گذاری مناسب بر روی محصولاتش، بتواند بازار اصلی اسمارت فون‌های میان رده اکثر کمپانی‌های مطرح را از آن خود کند.

نزدیک به یک ماه پیش، این کمپانی در یک حرکت جالب، از پردازنده جدید خود با نام Helio X20 رونمایی کرد. مشخصه اصلی این چیپست وجود ده هسته بر روی آن است. اگرچه Helio X20 یک محصول خوش ساخت و با کیفیت محسوب نمی‌شود، اما این کمپانی معتقد است باهمین پردازنده می‌تواند به قدر کافی بازار برخی از پرچم‌داران و یا حداقل محصولات سطح بالای مطرح را از آن خود کند. شایعات جدید، حاکی از آن است که کمپانی‌های LG، HTC، Sony و بقیه رقبا در نظر دارند تا از X20 در نسل بعدی محصولاتشان استفاده کنند.

اما با توجه به اینکه هنوز تا به کارگیری Helio X20 بر روی محصولات مطرح بازار چند ماهی مانده است، می‌خواهیم باهم چند اسمارت فون مطرح بازار که از محصولات این شرکت چینی بهره جسته‌اند را مرور کنیم.

البته پیش از شروع بحث، باید ذکر شود که برخی از این محصولات تنها در نقاط خاصی از جهان عرضه شده و ممکن است در ایران برای تهیه موجود نباشد.

برادر کوچکتر آخرین پرچم‌دار کمپانی HTC که با یک بعلاوه کوچک یا همان Plus روانه بازارهای آسیایی شد. این محصول با پرچم‌دار اصلی به کل متفاوت است. HTC در حرکتی باور نکردی، به جای بهره گیری از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 810 بر روی این محصول به سراغ یکی از آخرین تولیدات مدیاتک یعنی MT6795 رفته است، چیپستی که آن را با نام Helio X10 نیز می‌شناسند.

صفحه نمایشی 5.5 اینچی با وضوح QHD، یکی از دیگر تغییرات مهم +M9 در مقابل برادرش M9 است. همچنین +M9 با یک حسگر اثر انگشت عرضه شده است که در نسخه اصلی خبری از آن نیست. از دیگر مشخصات این گوشی آسیایی می‌توان به 3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل افزایش با رم میکرو SD، دو دوربین قدرتمند 20 و 2.1 مگاپیکسلی در پشت و 4 مگاپیکسلی در جلو و نهایتا یک باتری قدرتمند 2840 میلی آمپری غیر قابل تعویض اشاره کرد.

اما Helio X10 از 8 هسته ARM Cortex A53 بهره برده که فرکانس آن‌ها 2.2 گیگاهرتز است. این پردازنده در قسمت GPU نیز از PowerVR Rogue G620 استفاده کرده است. این پردازنده سریع‌ترین محصولی است که مدیاتک تاکنون تولید کرده است. بنچمارک‌های گرفته شده از این پردازنده نشان می‌دهد که مدیاتک آن‌چنان هم بد عمل نکرده و این چیپست می‌تواند اکثر بازی‌ها را به راحتی اجرا کرده و از پس فرامین گرافیکی سنگین نیز برآید.

htc-one-m9-plus-(3)

  • Gionee Elife S7

کمپانی Gionee با تولید باریک‌ترین گوشی دنیا، توانست در این حوزه سری میان سرها بلند کند. اسمارت فون Elife S7 با ضخامت 5.5 میلی‌متر توانسته است یک باتری 2750 میلی آمپری را درون بدنه جای دهد. دقیقا به میزان ظرفیت باتری Galaxy S6!

اما S7 از پردازنده مدیاتک مدل MT6752 بهره برده است. چیپستی 8 هسته‌ای که دارای فرکانس 1.7 گیگاهرتز از نوع ARM Cortex A53 بوده و رابط گرافیکی آن ARM Mali-T760MP2 است. البته این چیپست ضعیف‌تر از Helio X10 بوده و کاملا مخصوص اسمارت فون‌های میان رده است.

صفحه نمایشی 5.2 اینچی با وضوح فول اچ‌دی کمی کاربر را بابت کشش GPU این پردازنده برای اجرای بازی‌های گرافیکی نگران می‌سازد. البته در بسیاری از موارد، MT6752 از پس اجرای فرامین برآمده است.

S7 همراه با 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی عرضه شده و از دو دوربین 13 و 8 مگاپیکسلی نیز بهره برده است.

gionee-elife-s7

  • Sony Xperia C4

اسمارت فون سلفی سونی، یعنی C4 یکی دیگر از مشتریان چیپست‌های مدیاتک بوده است. این میان رده کمپانی سونی، یک محصول خاص است که برای ثبت عکس‌های با کیفیت سلفی همراه با دوربینی 5 مگاپیکسلی با یک فلاش LED در جلو به بازار عرضه شده است. البته با گذشت زمان از عرضه C4 شاید این ویژگی‌ها آن‌چنان هم بالا نباشد!

C4 همانند مورد قبل یعنی S7 از پردازنده مدیاتک مدل MT6752 استفاده کرده است. صفحه نمایشی 5.5 اینچی با وضوح Full HD به همراه 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی از مشخصات دیگر C4 است. لازم به ذکر است که دوربین اصلی این دستگاه 13 مگاپیکسل است.

Sony-Xperia-C4_2

  • Meizu MX4

بر خلاف اسمارت فون‌هایی که تاکنون نام برده‌ایم و همگی به نوعی از آخرین محصولات 64 بیتی این کمپانی برای محصولاتشان استفاده کرده‌اند، MX4 اسمارت فون کمپانی چینی Meizu از MT6595 بهره برده است. این چیپست پیش از معرفی سری جدید پردازنده‌های این کمپانی یعنی MT67 یکی از بهترین تولیدات آن‌ها محسوب می‌شد. این پردازنده از 4 هسته ARM Cortex A17 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 4 هسته با فرکانس 1.7 گیگاهرتزی بهره برده است. رابط گرافیکی این چیپست نیز PowerVR G6200 MP4 است.

ویژگی اصلی این اسمارت فون صفحه نمایش با وضوح بالا و مهم‌تر از آن حاشیه‌های بسیار کم اطراف صفحه نمایش آن است. از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به دوربین قدرتمند 20.7 مگاپیکسلی و باتری 3100 میلی آمپری‌اش اشاره کرد.

لازم به ذکر است که نسل جدید این اسمارت فون یعنی MX5 ظرف چند روز آینده معرفی خواهد شد که از پردازنده MT6795 یا همان Helio X10 استفاده کرده است.

Meizu-MX4

  • Vivo X5 Max Platinum Edition

این محصول با استانداردهای مهم اروپایی و نام عجیب و غریبش، یک اسمارت فون شیک و آبرومند است. X5 با بهره گیری از پردازنده MT6752 دارای یک باتری قدرتمند 4150 میلی آمپری است. ضخامت این گوشی نیز 7.3 میلی‌متر است.

مشخصات X5 نشان می‌دهد که این دستگاه کمی بالاتر از یک میان رده قرار می‌گیرد. 3 گیگابایت رم، صفحه نمایش 5.5 اینچی با وضوح Full HD، دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، 32 گیگابایت رم و 5 مگاپیکسل دوربین سلفی، گواهی بر حرف ماست.

Vivo-X5Max-s-is-certified-by-TENAA

آیا شما، اقدام به خرید اسمارت فونی که از پردازنده‌های مدیاتک استفاده کرده است، می‌نمایید؟

 

3 در مورد “5 اسمارت فون جذاب و قدرتمند با پردازنده مدیاتک”

  1. از گوشی های کمپانی Meizu خیلی خوشم میاد.امیدوارم در آینده به صورت رسمی وارد ایران بشن.
    پردازنده های مدیاتک هم هنوز امتحانشون رو پس ندادن و جای کار دارن ولی در اینده رقیب سرسختی برای پردازنده های سامسونگ و اسنپدراگون خواهد بود.

  2. به جای اینا بهتر بود 5 گوشی برتر با پردازنده کووالکام اسناپدراگون رو میزاشتید…
    اکسپریا C4 از همه بهتر و به صرفه تره.

  3. حسین باقری

    مدیاتک پردازنده های قوی و به صرفه ای داره ولی نصب کاستوم رام رو این گوشیها واقعا سخت و زمانبره !

    اگه کسی اهل نصب کاستوم رام نیست فکر نکنم با مشکلی مواجه بشه…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH