کاسیو سال‌ها پیش ساعت هوشمند تولید می‌کرده؛ آن هم با قابلیت‌هایی که شاید باور نکنید!

اپل واچ دو ماهی هست که وارد بازار شده؛ قبل از آن نیز کمپانی‌های زیادی شانس خود را در بازار نوظهور ساعت‌های هوشمند امتحان کرده‌اند. دیگر امکاناتی چون کنترل موزیک در حال پخش روی تلفن‌تان، عوض کردن شبکه تلویزیون یا استفاده از اپ‌های ورزشی در همه ساعت‌های هوشمند موجود در بازار پیدا می‌شود. اما همه این امکانات را شما سال‌ها پیش نیز می‌توانستید داشته باشید! درواقع مردم ژاپن در سال‌های 90 میلادی همه این کارها را می‌توانستند انجام دهند؛ تنها با داشتن چند ساعت کاسیو روی دست‌شان!

به‌تازگی کمپانی مشهور کاسیو، نمایشگاهی برپا کرده تا تاریخچه ساعت‌های هوشمند خود را به نمایش بگذارد. با قدم زدن در این نمایشگاه به ساعت‌هایی بر خواهید خورد که بسیاری از امکانات ساعت‌های هوشمند پرزرق و برق‌تر امروزی را دارند و حتی برخی از این ویژگی‌ها هنوز هم در ساعت‌های جدید مورد استفاده قرار نگرفته است.

حالا کمپانی‌های بزرگی چون اپل و سامسونگ، با درک اشتیاق مردم برای داشتن یک تلفن کوچک روی مچ دست‌شان، تمامی امکانات هوشمندی را که سال‌ها پیش هم در ساعت‌های کاسیو می‌توانستیمببینیم، در یک قاب پرزرق‌وبرق جمع کرده و با قیمت‌هایی بالا به بازار عرضه کرده‌اند. اما برای من این سوال پیش آمد که چه تعداد از قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند امروزی در ساعت‌های دیجیتالی قدیمی کاسیو نیز وجود داشته است؟! برای پاسخ به این سؤال در ادامه با ما همراه باشید تا هرکدام از ساعت‌های ‌هوشمند قدیمی کاسیو را بیشتر بشناسیم.

1

مدل GMW-15 که در سال 1989 میلادی تولید شد، یک نمایشگر گرافیکی ساده داشت که می‌توانست طلوع و غروب خورشید و همچنین حرکت ماه را در آسمان شب به زیبایی به نمایش بگزارد.

2

این هم یک ساعت دیجیتالی با نمایشگر لمسی ساخت سال 1991. این مدل که VDB-1000 نام دارد قابلیت‌های خوبی مثل دفتر تلفن، تقویم، ماشین‌حساب و دفترچه یادداشت را نیز داشته است. این یک ساعت هوشمند تمام‌عیار است که 24 سال قبل تولیدشده!

3

امکانات ورزشی یکی از بخش‌های بسیار مهم ساعت‌های هوشمند امروزی است، اما کاسیو با JC-11 خود می‌توانسته تعداد قدم‌های شما، مقدار کالری سوخته شده و همچنین مسافت طی شده را محاسبه کند؛ آن هم در سال 1991 میلادی!

4

این هم یک ساعت ورزشی دیگر به نام BP-400 که می‌توانسته فشارخون و ضربان قلب شما را با دقت بالایی اندازه‌گیری کند. ویژگی‌هایی که سامسونگ برای ساعت هوشمند خود تبلیغات گسترده‌ای روی آن انجام داده است.

5 [800x600]

اما کاسیو با برخی از طراحی‌های خود نشان داده است که همیشه هم زیبایی حرف اول را در ساعت‌های تولید این شرکت نمی‌زند. اگر شما هم با داشتن جمله “چربی‌هایت را بسوزان” روی بند صورتی ساعت‌تان مشکلی ندارید؛ RPS-100W‌ می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد!

6

مدل CPW-100 نیز که در سال 1993 تولید شد، با داشتن یک قبله‌نما به خریداران مسلمان کمک می‌کند همیشه جهت صحیح مکه را روی مچ دست خود داشته باشند.

7 [800x600]

اما بین ساعت‌هایی که تاکنون از کاسیو دیدیم، این یکی دود از سر ما بلند کرد! مدل Vivcel VCL-100 با داشتن یک آنتن داخلی زمانی که تلفن‌تان زنگ می‌خورد، از طریق لرزیدن رو مچ دست‌تان به شما هشدار می‌دهد. به نظر می‌رسد که با داشتن کلیدهای REV و FWD امکان پخش یا کنترل موسیقی نیز از طریق این ساعت فراهم بوده است. نکته جالب دیگری که در بیشتر ساعت‌های کاسیو قابل مشاهده است این که کمپانی اصرار دارد همه ویژگی‌های ساعت‌های خود را روی آن‌ها بنویسد؛ بدون توجه به این‌که آیا از زیبایی ساعت کاسته می‌شود یا خیر!

8

شاید یکی از کاربردی‌ترین امکانات ساعت هوشمند اپل، امکان کنترل از راه دور Apple Tv باشد؛ اما این ساعت‌های کاسیو که تولیدشده در سال 1993 هستند با داشتن خروجی infrared می‌توانستند طیف گسترده‌ای از تلویزیون‌ها و پخش‌کننده‌های ویدیویی را کنترل نمایند.

9

یک قابلیت باورنکردنی دیگر در ساعت‌های کاسیو؛ این بار در مدل TSX-1300 در سال 1994! این ساعت که thermo-scanner نام دارد می‌تواند با بررسی پرتوهای فروسرخ از سطح اجسام، دمای آن‌ها را با دقت بالایی اندازه‌گیری نماید.

10

مدل UV-700 تولیدشده در سال 1994 با داشتن سنسور اشعه UV طراحی شده بود تا به شما کمک کند از اشعه مضر آفتاب در امان باشید.

11

ABK-55 در سال 1995 یک ساعت آنالوگ زیبا بود که با داشتن نمایشگر LCD خود می‌توانسته اطلاعات مفیدی را مثل شماره‌های تلفن به نمایش بگذارد.

12 [800x600]

این هم یک ساعت برای دوستداران بازی‌های ویدیویی، البته در سال 1994 میلادی! با این مدل‌ها کاربران می‌توانستند از طریق خروجی فروسرخ تعدادی از بازی‌های ساده را به صورت چند نفره اجرا نمایند. نکته جالب دیگر که نمونه آن را در ساعت دارای دماسنج کاسیو نیز دیدیم، این است که کاسیو برای گنجاندن امکانات عجیب به ساعت‌های خود هیچ محدودیتی را در طراحی در نظر نمی‌گرفته است!

13 [800x600]

این هم یک سند دیگر برای اثبات نکته‌ای که کمی پیش‌تر به آن اشاره کردیم. مدل PRT-1GP تولید سال 1999 با آن ظاهر عجیبش، قابلیتی دارد که همین حالا هم آن را از اپل واچ و بسیاری از ساعت‌های هوشمند دیگر بازار برتر می‌سازد. این قابلیت، استفاده از جی‌پی‌اس درونی است که موقعیت شما را به‌سرعت و با دقت تمام گزارش می‌کند.

14 [800x600]

مدل DBC-V50 تولید شده در سال 1999 میلادی است و یک ضبط کننده صدا درونی دارد، قابلیتی که بسیاری از خریداران اپل واچ آرزوی آن را دارند! امکان پخش صدای ضبط شده نیز در این ساعت وجود دارد.

15 [800x600]

ساعت HBX-100 مدل 1999 یک پورت ارتباطی فروسرخ دارد که می‌تواند اطلاعات را بین رایانه و ساعت انتقال دهد.

16 [800x600]

و این هم یک شاهکار بزرگ دیگر از کاسیو! مدل WMP-1 که در سال 2000 میلادی وارد بازار شد به گفته مسئولان این شرکت اولین پخش‌کننده MP3 جهان بود که می‌توانستید آن را روی مچ دست خود ببندید.

17 [800x600]

سری WQV مجموعه‌ای از اولین‌هاست. در سال 2000 کاسیو برای اولین بار دوربین فیلم‌برداری را به ساعت WQV-1 اضافه کرد؛ در سال 2001 نیز برای اولین بار پای یک دوربین فیلم‌برداری رنگی به ساعت WQV-3 باز شد و در همین سال، یک نمایشگر رنگی نیز در کنار این دوربین قرار گرفت که مدل WQV-10 را تشکیل دادند. واقعا برای آینده نگری کاسیو و شجاعت این کمپانی در افزودن قابلیت‌های ناشناخته به خط تولید ساعت‌های خود باید آفرین گفت.

18

سال‌ها قبل از معرفی سرویس پرداخت الکترونیک Apple Pay، ساعت دیجیتالی G-Shock مدل GWS-900 با داشتن یک پردازنده IC در درون خود،امکان پرداخت سریع را برای کاربر فراهم می‌کرد. این سیستم پرداخت که توسط Mobil در دهه 90 میلادی طراحی شد، یک راه ساده‌تر بود برای پرداخت پول در جایگاه‌های سوخت و همچنین رستوران‌های زنجره‌ای مثل مک‌دونالد.

19

در سال 2006 کاسیو با همکاری شعبده‌باز معروف، Tomohiro Maeda، موفق شد ساعت MGC-10 را تولید کند که قابلیت‌های جادویی داشت. این ساعت می‌توانست عدد یا کارت خاصی را که شخص در نظر داشت با دقت بسیار بالا حدس بزند!

20

اما همه‌چیز از اینجا شروع شد. این اولین ساعت دیجیتالی تولید شده توسط کاسیو بود که در سال 1974 میلادی وارد بازار شد.

21

امروزه کاسیو بیشتر روی ساعت‌های معمولی تمرکز داشته است که دیگر آن ویژگی‌های خاص و شگفت‌انگیز را در آن‌ها نمی‌بینم. البته هنوز هم خط تولید ساعت‌های اکازیون این کمپانی با سابقه، با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد؛ مثل همین ساعت تیتانیومی که قیمت آن از 2000 دلار شروع می‌شود.

ما که واقعا از گشت‌ و‌ گذار در این نمایشگاه لذت بردیم و البته چندتایی هم شاخ روی سرمان سبز شد! امیدواریم شما هم از این اطلاعات استفاده لازم را برده باشید.

شما کدام یک از ساعت‌های این لیست را بیشتر می‌پسندید؟ آیا خودتان یکی از این ساعت‌ها را داشته‌اید؟

 

23 در مورد “کاسیو سال‌ها پیش ساعت هوشمند تولید می‌کرده؛ آن هم با قابلیت‌هایی که شاید باور نکنید!”

  1. سلام من سال 1382 یه ساعت کاسیو AE 1200 whd داشتم دقیقا 20 سال کار کرد فقط یک بار باتریش رو عوض کردم الان هم دارم فقط نمی دونم چرا از کار افتاده.
    جدیدن ساعت کاسیو ادیفایس esb 950 رو خریدم با امکانات فراوان خیلی از دستش راضی هستم.
    یکی از بهترین مدل های ساعت کاسیو مدل های ادیفایس هستش باتشکر.

  2. بهزاد معیر

    سلام دوستان من الان ۴۴ ساله هستم ، اوایل دهه ۷۰ من مدل GMW-15 رو داشتم ،البته رنگ مشکی و بند پلاستیکی بود یادمه پدرم حدود ۲۸۰۰ تومان این ساعت رو برای من خریده بود ، که در زمان خودش رقم بالایی بود ، ساعت بسیار خوبی بود ضد آب واقعی ، من دریا و استخر می‌رفتم ولی هیچیش نمی‌شد سر ساعت که زنگ میزند یه ستاره دنباله‌دار از صفحه رد میشد ، طلوع و غروب خورشید رو نمایش می‌داد ، خیلی عالی بود ، حیف تو دریا از دستم باز شد آب اون رو برد ، اگر الان پیدا کنم باز هم می‌خرم .

  3. سلام من یکی گرفتم جطور فعال میشه کنترل تلویزیونش رو تی وی میاد بعد ک کانال یا صدا دکمه هشو میزینی جیزی تغییر نمیکنه چرا

  4. سال 77 یه ساعت کاسیو گرفتم که کنترل تلویزیون بود و انفرارد هم داشت . خدائیش واسه خوش خدائی بود . متاسفانه جوونی کردم و با موتور تصادف کردم پائین صفحش آسیب دید ولی همچنان کار میکرد و در آخر در اثر رطوبت و درز آب داخلش خراب شد . یادش بخیر عجب چیزی بود . خیلی دنبالش گشتم ولی دیگه نتونستم گیرش بیارم

  5. واقعا ژاپنیها بهترین مردم دنیا هستن .با این همه تکنولوژی که در دست داشتن هیچ سواستفاده بدی ازش نکردن مثل این نوع کیسه های چینی نیستن که یه روز ویروس بسازن بندازن گردن بشر .از روزی صنعت و تجارت این مملکت افتاده دست چینی ها آب خوش از گلوی ملت نرفت پایین .

    5
    10
  6. دهه شصت ی کاسیو داشتم موزیکال بود وهفت تا آهنگ داست از کریسمس و تولد تا… خیلی قشنگ و اصل ژاپن بود. با چندتا آپشن. اون ساعت الان اگه باشه زیر بیست میلیون نیست.

    3
    9
  7. هیچ عبارتی مث سگ جون ساعتهای کاسیو توصیف نمیکنه.یعنی مگر اینکه خودت به عمد خرابشون کنی و الا خراب نمیشن.

    2
    6
  8. من چهار مدل از کاسیوها رو دارم. یکی مدل خیلی ساده هست که مدلش F-91W هست. البته این ساعتو من تو سال ۷۷ دست پسرعموم دیده بودم و اون زمان به نظرم جذاببت خاصی داشتو الان م با همون سادگیش همون جذابیت رو همچنان داره و به عنوان عتیقه دهه ۷۰ نگه داشتم. مدل دومیش یک ساعت کنترل دار هست که فکر کنم دهه ۸۰ وارد بازار شد. البته اون موقع بنا به دلایل خاصی پول خریدشو نداشتم, یک مدت بعد هم کمیاب یا ناپدید شد ولی بعد ۷ سال یک مغازه اونو پشت ویترین گذاشت و منم همینکه دیدمش خریدمش. ۷ سال بدون هیچ مشکلی کار کرد ,لی بعد از مدتی خراب شد. اونم با یک اشتباه کوچیک. اشتباه کوچیک من این بود که بند فلزی رو قاب پلاستیکی انداخته بودم و جای سوزن دستبندش شکست. جای پیچ درب باتری هم بعد از مدتی هرز شد. البته هنوز هم کار میکنه ولی دیگه نمیشه به دست بست. مدل سومیش هم که فلزی هست, یک دفترچه تلفن داره با قابلیت برنامه ریزی کارهای روزانه و قابلیت هشدار تاربخ و زمان اجرای برنامه و تایمر و غیره که هم شیکه هم هر روز میبندمش به دستم. اصلا نمیتونم رهاش کنم. چه خودشو چه خاطراتشو. مدل آخری هم قابلیت کار کردن با نور خورشید رو داره و نیاز به تعویض باتری نداره چون خورشیدی هست. امکانات و زیباییش هم بد نیست جذابیتش هم بد نیست ولی خیلی مثل مدلهای قدیمی تو دل برو نیست.

    1
    6
  9. سلام.منم یه مدل کنترلدارشو خریده بودم. خیلی محشر بود.دوران خدمتم دستم بود خیلی سگ جانه ازش خیلی رازی بودم .

  10. بچگی ما دهه 50 ای ها عشقمون این بود ساعت کاسیو داشته باشیم. کلاس چهارم دبستان بودم برام اون مدل مربعی اش که دکمه های زرد داشت و بازی فوتبال داشت خریدند. یادمه چهار مرحله از آسون به سخت داشت که دیگه اینقدر حرفه ای شده بودم مرحله سخت اش رو با اختلاف 15-0 ساعت رو میبردم. سالها بعد که دیگه بزرگ شده بودم و برام فقط یه بازیچه شده بود بازش کردم که دیگه تکه تکه شد و بیخیالش شدم. حیف کاش نگهش داشته بودم. چون مطمئنم اگه بود هنوزم عین روز اول کار میکرد. الان بود عتیقه بود. الانم جی شاک دارم اما اون مدلهای قدیمی و نوستالژیک یه چیز دیگه بودند. دوستم اون مدل ریموت کنترلش رو داشت یه روز با هم از بغل یه فروشگاه صوتی تصویری رد میشدیم این با شیطنت یه دکمه زد تلویزیون یارو رو توی مغازه که روشن بود خاموش کرد، بنده خدا که روحش هم خبر نداشت هی میرفت دوباره روشن میکرد باز ما دوبار ه برمیگشتیم از جلوی مغازه رد میشدیم میزدیم خاموشش میکردیم! بنده خدا از تعجب ماتش برده بود فکر میکرد پای روح و شیاطین در کاره! ما هم داشتیم از خنده میترکیدیم!

    2
    9
  11. منم کاسیو رو به عنوان ساعت قبول دارم خیلی ساعت خوب و قابل اطمینانی هست
    یه زمانی ضد آب بودن ساعت ملاک اصلی بود و من ساعت با بند فلزی کاسیو خریدم عالی بود باهاش استخر میرفتم و تا 7-8 سال کار کرد بدون اینکه باتری رو عوض کنم .
    حتی باهاش سالن هم میرفتم که متاسفانه توی همون سالن ( البته بعد از چندین بار ) ضربه خورد و دیگه تعمیر نشد .
    خلاصه 24 ساعته توی دستم بود تا بالاخره بعد از 8 سال خودم باعث شدم تا خراب بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH