بازی گذرگاه2: گرافیکی خیره‌کننده اما گیم‌پلی خسته‌کننده!

“دشمن گذرگاهی از پشت خاک‌ریزها باز کرده و با عبور دادن تجهیزات و مهمات در حال آماده‌سازی نیروهای خود برای یک حمله تمام‌عیار است. مأموریت شما ساده است؛ در نقطه کور دشمن سنگر گرفته و با سلاح‌هایی که در اختیار دارید جلوی پیشروی آن‌ها را بگیرید. سلاح‌های شما شامل یک خمپاره‌انداز، یک تیربار و یک اسلحه دوربین‌دار است. حالا شمایید و یک گردان زرهی؛ اما شجاعت رمز پیروزی شما در این نبرد حساس خواهد بود.”

daaf

گذرگاه 2 از آن دست بازی‌های ایرانی است که توانسته با تلاش فراوان تیم توسعه‌دهنده یعنی گروه Armina games خود را به سطح بالایی از کیفیت برساند و به نظر می‌رسد کاربران ایرانی نیز تاکنون روی خوشی به آن نشان داده‌اند. اما اگر هنوز این بازی را روی تلفن هوشمند خود نصب نکرده‌اید؛ در ادامه با ما باشید تا شما را بیشتر با گذرگاه2 آشنا کنیم.

گرافیک

dhdhty [800x600]

گرافیکی‌ترین بازی ایرانی، ساخته‌شده برای اندروید تا به امروز. این جمله‌ای است که در توضیحات گذرگاه2 در مارکت‌های ایرانی نوشته‌ شده است. هرچند این ادعا را در توضیحات چند بازی ایرانی دیگر نیز دیده‌ایم؛ اما انصافا این بازی از گرافیک بسیار خوبی برخوردار است. به نظر می‌رسد تیم توسعه‌دهنده بیش‌تر تمرکز خود را بر روی بالا بردن گرافیک بازی گذاشته‌اند و شاید در مواردی این موضوع به ضرر کیفیت کلی بازی نیز بوده است که در ادامه بیش‌تر در مورد آن خواهیم گفت. محیط سنگر به‌خوبی فضاسازی شده و جزئیات مورد توجه قرار گرفته‌اند. سایه‌ها به‌جا کار شده‌اند، سلاح‌ها و دست رزمنده به‌خوبی بازسازی شده است. روبه‌روی شما یک دشت وسیع است، پشت آن کوه‌های بزرگ قرار داشته و ماشین‌آلات نظامی دشمن نیز طراحی خوبی دارد. به گفته تیم طراحی، جلوه‌های ویژه گذرگاه2 شامل انفجارها، آتش و دود همگی واقعی بوده و فیلم‌برداری شده‌اند.

بااینکه محیط بازی بسیار زیبا طراحی شده؛ اما کل جلوه بصری بازی فقط همین است! یعنی از ابتدا تا انتهای بازی شما فقط همین دشت و همین سنگر و همین کوه‌ها را خواهید دید؛ تنوع سلاح‌ها کم است و  ماشین‌های دشمن تنها به دو نوع تانک و یک کامیون محدود شده است. البته در مرحله یازده بازی سازندگان لطف کرده و یک هلیکوپتر را نیز به شما نشان می‌دهند! در محیط سنگر یک کلاشینکف دیدیم که آرزو می‌کردیم ای‌کاش می‌شد دستمان را دراز کرده، آن را برداشته و کمی هم با آن شلیک کنیم.

fyhjyur [800x600]

در کل می‌توان به گرافیک بازی امتیاز بسیار خوبی داد و در مقایسه با سایر رقیبان ایرانی مطمئنا یک سر و گردن بالاتر است.

صداگذاری

صدای تیراندازی در محیط، انفجارها و صدای سلاح‌ها هنگام تیراندازی به‌خوبی حس یک بازی جنگی  را به گیمر منتقل می‌کند. صداها کاملا طبیعی هستند. موسیقی بسیار زیبایی نیز در منوی بازی شنیده می‌شود که انتخابی به‌جا بوده است.

کاش موسیقی بازی فقط در منو پخش نمی‌شد و در خود بازی نیز یک موسیقی متن مناسب انتخاب می‌شد تا به هیجان آن بیفزاید. یک موزیک با ضرب‌آهنگ تند در مواقع حساس مثل زمانی که بازیکن در شرف باختن است، می‌تواند لذت بیشتری را به وی القا کند. در کل گروه بازی‌ساز در این بخش نیز بسیار قوی ظاهر شده است.

گیم‌پلی

اما برسیم به نقطه‌ ضعف اصلی گذرگاه2. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد تیم سازنده این بازی بیش‌تر تمرکز خود را بر روی گرافیک بازی گذاشته‌اند؛ غافل از اینکه یک گرافیک زیبا در کنار گیم‌پلی جذاب به چشم خواهد آمد. تمام وظیفه شما این است تا ماشین‌هایی که به ترتیب و روی یک خط از جلوی شما رد می‌شوند، متوقف کنید. به طرز باورنکردنی‌ای همین ماجرا در 15 مرحله بازی عینا تکرار می‌شود. هرچند سازندگان تلاش کرده‌اند با مأموریت‌های ساده‌ای که در ابتدای هر مرحله به شما می‌دهند، کمی بازی را از این یک‌نواختی در بیاورند، اما درنهایت شما شاهد 15 مرحله کم‌و‌بیش تکراری خواهید بود. شاید یک سیستم امتیازدهی بتواند به جذابیت گیم‌پلی اضافه کند.

ما کل بازی را در کم‌تر از 2 ساعت به پایان رساندیم و این امر نه به خاطر مهارت بالای ما بلکه به دلیل سادگی بیش‌ از اندازه بازی بود. در کل بازی، چالش چندان دشواری را تجربه نخواهید کرد و ماشین‌های دشمن آن‌قدر کند حرکت می‌کنند که به‌جز در چند مرحله محدود مطمئنا هیچ مشکلی در منفجر کردن آن‌ها پیدا نخواهید کرد. در ابتدا که دیدیم بازی تنها 15 مرحله دارد کمی جا خوردیم اما درنهایت متوجه شدیم با این گیم‌پلی ساده و یکنواخت اگر تعداد مراحل به 5 تا هم کاهش می‌یافت، اعتراضی نمی‌کردیم.

rtuyu [800x600]

هیچ چالش ذهنی در بازی وجود ندارد و اصلا لازم نیست به ذهن خود فشار بیاورید. اگر کمی دستتان گرم شود شاید بتوانید در حین رانندگی نیز آن را بازی کنید؛ بدون آنکه نگران تصادف باشید! شاید بتوان دشوارترین مرحله بازی را مرحله دهم آن دانست که بالاخره مجبور می‌شوید فاکتور سرعت را نیز در تیراندازی خود رعایت کنید.

اما همین گیم‌پلی ساده نیز بسیار روان طراحی شده و هدایت سلاح‌ها به‌خوبی صورت می‌گیرد. فقط به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از خمپاره‌انداز کمی جلوتر از خودرو را نشانه بگیرید تا موشک‌تان به‌موقع بر روی آن فرود بیاید.

جمع‌بندی

uiuio [800x600]

متنفریم از گفتن این جمله اما باید اعتراف کرد که گذرگاه2 به‌عنوان یک بازی ایرانی اثر قابل تحسینی است. با وجود همه کمبودهایی که در گیم‌پلی بازی به آن اشاره کردیم، گذرگاه2 یک تجربه خوب از یک بازی تیراندازی در اختیار شما قرار خواهد داد و با گرافیک زیبای خود شما را سرگرم خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را تجربه کنید.

bazar-logo

21 در مورد “بازی گذرگاه2: گرافیکی خیره‌کننده اما گیم‌پلی خسته‌کننده!”

  1. واقعا درک نمی کنم کسانی رو که از گرافیک و سایه گذاری بازی تعریف میکنن. این بازی کاملا دو بعدیه. یعنی چی اونوقت ؟ یعنی هر چیزی روکه توی بازی میبینید عکس های گوناگونی بیش نیستن که متحرک شدن. مثلا برای تعویض گلوله چند عکس رو پشت سر هم پخش میکنن تا کاربر فکر کنه که سه بعدی البته همشون هم کپی شده از بسته های خارجیه. و این یعنی بازی اصلا رندرینگ سه بعدی در لحظه نداره و این عکس هایی که میبینید از قبل تهیه شده. شما اگر به بازی های سه بعدی خارجی هم نگاه کنید میفهمید که هیچکدومشون همچین رزولوشنی رو ندارن که دور کاراکتر خط خط نیوفته. و اما دوستانی که انتظار لوکیشین های بیشتری رو داشتن بهشون میگم که کلا فراموشش کنین چون یه لوکیشن بود که با این عکس های کیفیت بالا شد 38 مگ فکرش رو بکنین که لوکیشناش بیشتر بشن چی میشه؟ توی ساخت این بازی بهترین کاری که انجام گرفته بازیساز!!! کاملا تونسته نقش یک ایرانی رو خوب بازی کنه !!! یا اصلا شایدم ایرانی بوده . شما فقط کافیه بسته apk بازی رو دیکامپایل کنید تا بفهمید این بازی با گیم میکر ساخته شده

  2. من خودم عضو یه گروه برنامه نویسی هستم و به شما نوید این رو میدم که در اوایل فصل پاییز بازی بسیار جذاب و همچنین گرافیکی به بازار عرضه می شود و ایرانیان یک بازی متفاوت و با داستان غیر قابل پیش بینی خواهند داشت
    و دوره بازی های با کیفیت پایین و کسل کننده مثل گذر گاه را به سر می اوریم

  3. پیمان روناسی

    سلام ببخشید من دو سوال داشتم اول این که سازنده ی این بازی یک نفره و دوم این که این بازی با چه موتور بازی سازی ساخته شده

    1. محسن محسنی

      منظورم این بود که باید بازی های ایرانی اونقدر سطح بالا باشن که اینجور بازی ها یک اثر قابل تحسین نباشن!
      به هر حال عذرمیخوام اگه منظورمون بد رسید 😉

  4. سلام
    چون یک بازی شوتر است نباید انتظار زیادی داشته باشیم
    بنظرم این بازی جای کار داره اما اینقدر بد هم نیست

    در نقد کمی انصاف رعایت میشد خوب بود

    1. محسن محسنی

      ما هم نگفتیم خیلی بده،اتفاقا همونطور که تو متن هم گفته شد نصب به بقیه بازی های “ایرانی” خیلی هم بهتره
      ولی خوبی هاش رو گفتیم بدی هاش رو هم گفتیم.از عنوان مطلب هم میشه به همین نتیجه رسید

  5. دوستان من یه ایده دارم الان در حال ساخت بازی هستم امیدوارم حمایت کنین در ضمن بازی من رکوردی هست.

  6. من به برنامه نویس این بازی یعنی اقای مهدی یوسفی گفته بودم محیط هایی مثل جنگل ؤ برفی و شب را به بازی اضافه کنند

    همچنین گفته بودم آزار و اذیت تانک ها و…. بیشتر باشد مانند شنلیک تیر به طرف ما .. استفاده چند سلاح در یک مرحله

    ولی متاسفانه آقای یوسفی به درخواست من توجهی نکرد و بازی را به میل خود ساخت

    امیدوارم توی ایپزود 3 بازی به پیشنهادات من توجه کنه

  7. شما چه خوش خیالین !
    بازی گروهی ساخته شده ؟!
    سازنده بازی یه نفره اسمش هم مهدی یوسفیه.
    کل بازی هم کپیه.
    ولی کلا خوب فروخته

  8. کسانی که میگن این بازی خوب نیست متاسفانه کوچکترین اطلاعاتی در مورد بازی و بازی سازی ندارن ,یادتون باشه کشور های دیگه چهل ساله که دارن بازی درست میکنن… زمانی درک میکنید که فقط تلاش کنید یه بازی کوچیک درست کنید…

    1. آقا مهدی راست میگن. بقط زمانی تلاش یک بازی ساز رو درک می کنید که خودتون اصول اولیه ی بازی سازی یا حتی برنامه نویسی رو بلد باشید. به خصوص در ایران که صنعت بازی سازی حرفه ای تازه باب شده. در ضمن، من اکثرا میبینم که دوستان به جای پیشنهاد برای بهتر شدن بازی های داخلی دم از غول های بازی سازی خارجی میزنن. بعد میگن که بازی های داخلی چرا به خوبی کال آف و بتل نیست. اون بازی ها رو شرکت هایی که در چندین کشور شعبه دارن با چند میلیون دلار سرمایه و چند صد نفر کارمند میسازن. پس بهتره به جای مقایسه سعی کنیم از بازی ساز ها حمایت کنیم و کمی درکنیم که به هر حال گرافیک بازی های گوشی و تبلت محدوده چون قدرت پردازششون هم محدوده!

      1. محسن محسنی

        بنده نه به صورت حرفه ای اما دستی در برنامه نویسی اندروید دارم. ولی فکر نمیکنم لازم باشه برنامه نویس حرفه ای بود تا به این نتیجه رسید که برای ساخت یک بازی باید یک “”ایده”” خوب داشت.حتما بازی aa رو بازی کردین.خدایی این بازی ساختش خیلی دشوار بوده؟گرافیک بازی فوق العاده ساده هست ولی چون “ایده”خوبی پشتش بوده الان یکی از پرطرفدارهای گوگل پلی هست.از این دست بازی ها میشه 100ها مورد آورد.حالا شما ی چرخ تو مارکت های ایرانی بزنین. خدایی بجز بازی های شعر یادت نره و چندتا بازی ابتدایی مثل آفتابه چی پیدا میکنین؟کدوم بازی بوده که یه ایده خوب پشتش باشه.البته نه همشون ولی 90درصدشون به نظرم هیچ وقتی واسه طرح یه ایده خوب نذاشتن.
        اصلا روی صحبتم با این بازی نیستا.گذرگاه حداقل ایده نداشته یه گرافیک خوب داره که کاربر رو همون اول کار پس نزنه.

  9. بسیار کسل کننده و مسخره بود کجایی گرافیکش خیره کننده بود حیف پول بازم گول خوردم و خریدم شما هم گول عکسهای بازی رو نخورید

  10. بازی واقعا عالی طراحی شده . با توجه به قیمت 1000 تومانی آن و این گرافیک زیبا و خیره کننده ، ارزش بازی کردن و وقت گذاشتن رو داره به نظرم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH