آیا همه چیز آی‌تی می‌شود؟!

باید صنعت آی‌تی و یا فناوری اطلاعات را یکی از جدیدترین صنایع دنیا دانست. تا به حال با خود فکر کرده‌اید، تا شاید همین سی سال پیش، کمپانی بزرگی چون گوگل کجا بود؟! آیا کسی مایکروسافت را می‌شناخت و اگر به کسی می‌گفتید اپل یکی از برترین‌ها خواهد شد، احتمالا جز خندیدن به نام آن، کار دیگری نمی‌کرد؟ تا پیش از این صنایعی چون خودرو سازی، هوانوردی، فیلم‌سازی، غذایی و… در صدر برترین‌ها قرار داشتند اما فناوری اطلاعات کاری کرده که تنها در طی مدت زمانی کوتاه، جای پای وسیعی را در بین این بزرگان باز کند و سال به سال طلب فضای بیشتری برای خود نماید. البته این بزرگ شدن صنعت آی‌تی تنها جذابیت آن نیست بلکه تحت تاثیر قرار دادن سایر صنایع و به نوعی وارد شدن به آن‌ها یکی از مواردی است که در کمتر صنعتی می‌توان بدین شکل یافت، شاید هم بایستی گفت اصلا نمی‌توان یافت!

آی‌تی تا به کجا پیش می‌رود؟

واقعا پیش‌بینی این امر بسیار دشوار است، شتاب و سرعت بسیاری که این صنعت در رشد داشته، در این چند سال اخیر به قدری زیاد بوده که تقریبا همه افراد می‌توانند به خوبی رشد آن را حس کنند، رشدی که در سایر صنایع تا بدین حد ملموس نیست. به عنوان مثال شما همین صنعت خودرو سازی را در نظر بگیرید، تا چه اندازه با ده سال پیش تفاوت داشته است؟ آیا ماشین پرنده ساخته شده یا خودرویی را دیده‌اید که نیاز به راننده نداشته باشد؟ اگر تغییراتی هم بوده بیشتر در شکل ظاهری، مصرف بهینه و در کل نوعی بهبود در سازه‌های قبلی است (موردی که در محصولات تولیدی کشور ما همان هم دیده نمی‌شود!) و نمی‌توان یک تحول و یا انقلاب در محصولات را دید، موردی که در صنعت آی‌تی دیگر تبدیل به یک امر روزمره شده است. تنها کافی است گوشی امروزی خود را با یک نمونه ده سال پیش مقایسه کوتاهی بکنید، به راحتی متوجه خواهید شد که انگار این دو وسیله کاملا از هم بیگانه هستند و مدل جدیدتر به نوعی از اول ساخته شده است!

چه کسی آن یکی را هضم می‌کند؟!

یکی از مواردی که به آن اشاره کردیم، ورود آی‌تی به دل صنایع دیگر است. به عنوان مثال همین صنعت خودرو سازی بسیاری از پیشرفت‌های خود را مدیون صنعت آی‌تی است. در خودروهای جدید وجود کامپیوترهای مخصوص، قرار دادن مسیریاب، نمایشگرهای بزرگ، سیستم‌های صوتی پیشرفته و حتی ساختار اصلی بسیاری از خودروهای برقی، همگی از دل صنعت آی‌تی نشات گرفته‌اند. حال در این بین، بایستی یک خودرو را محصول کدام صنعت بدانیم؟ بدون تردید هنوز همان خودرو سازی، اما ده سال دیگر چطور؟ یا پنجاه سال دیگر چه؟! البته نباید انتظار داشته باشید که در آینده لپ‌تاپی ساخته شود که با آن بتوانید پرواز کنید! اما می‌توان این تصور را داشت که گجت دیجیتالی آینده شما کارهایی فراتر از امور روزمره و حتی چیزهایی که به ذهنتان خطور نیز نمی‌کند را انجام خواهد داد. دیگر تبلت یک وسیله ساده سرگرمی و یا گشت و گذار در اینترنت نیست و یا کنسول‌ها فقط جهت یک بازی ساده طراحی نخواهند شد. بسیاری از علم‌های مهم نظیر پزشکی پیشرفت‌های خود را مدیون فناوری خواهند بود و حتی اگر کمی بیشتر دقیق شویم، می‌توان روزی را پیش‌بینی کرد که بیشتر از آنکه یک فرد در درمان بیمار نقش داشته باشید، این وسایل و تجهیزات الکترونیکی هستند که سبب بهبود مریض خواهند شد. چندی پیش فیلم جدید و علمی تخیلی ریدلی اسکات با عنوان Prometheus را مشاهده می‌کردم که در آنجا به جای حضور دکتر و تیم متخصص اتاق عمل، یک وسیله تخت مانند با تمام ابزار و آلات دیجیتالی، سخت‌ترین عمل‌های جراحی را با سرعت و سهولت بالا انجام می‌داد. حال چه کسی در ساخت این وسیله (البته در آینده) می‌تواند بیشترین نقش را داشته باشد؟ یک پزشک و یا متخصص آی‌تی؟

آیا این تمام قدرت فناوری است؟

بی‌تردید جواب این سوال منفی است! فناوری به قدری قدرت دارد که نمی‌توان کارایی آن را تنها در دل چند وسیله دیجیتالی خلاصه کرد. همچنین رشد، ابداع و اختراع وسایل در این صنعت به شکلی است که برای آینده آن هم نمی‌توان تصویر دقیقی را متصور شد. آی‌تی قادر است تا با تعریف نیازهای جدید و سپس پاسخ به آن‌ها کاری کند تا مردم محتاج به چیزی شوند که تا دیروز حتی از وجود آن با خبر هم نبودند! مثلا همین اینترنت، چیزی که تعداد افراد معتاد به آن از معتادان مواد مخدر هم پیشی گرفته است! تا همین چند سال پیش، چند نفر اصلا از وجودش خبر داشت؟ آیا می‌توانستید کسی را در سی سال پیش پیدا کنید که به دنبال ساختن اکانت در فیس بوک باشد و دلش بخواهد که کالای مورد نیازش را از طریق کامپیوتر خود بخرد؟! بی‌تردید خیر! اما الان چطور؟ و یا در آینده چطور؟!

کدام یک موثرترند؟

به قدری شاخه‌های فناوری در این چند سال اخیر گسترش یافته‌اند و انواع و اقسام گجت‌های دیجیتالی به زندگی روزمره مردم وارده شده‌اند که شاید انتخاب از میان آن‌ها سخت باشد، اما در اینجا به چند مورد که تاثیر و نمود بیشتری دارند، نگاه کوتاهی می‌اندازیم.

تلفن همراه

دیگر تقریبا همه یکی (و شاید هم دو تا) از این وسیله دیجیتالی در جیب خود دارند. شاید دیدن فردی که موبایل نداشته باشد خیلی تعجب آورتر از کسی باشد که دارد! حال به این امر چه می‌توان گفت؟ ضریب نفوذ بسیار بالا! به همین خاطر یکی از بخش‌های پر رونق و پر سرعت در صنعت آی‌تی مربوط به همین حوزه است که بیشترین خواننده و علاقه‌مند را نیز به خود جذب کرده است، زیرا وسیله‌ای است که همگان از آن بهره می‌برند، لمس کرده‌اند و قدرت خارق‌العاده آن را باور دارند. در این میان سازندگان بارها تغییر مسیر داده‌اند، در ابتدای راه تمرکز بر خدمات ارتباطی مناسب بود، سپس رویکرد به سوی ظاهر و طراحی‌های متنوع رفت، بعد از آن نوبت به سخت‌افزار رسید و حال بیشترین رقابت بر امکانات و قابلیت‌های خاص ارتباطی و نرم‌افزاری است، به گونه‌ای که احساس می‌کنید حرف زدن در آن فراموش شده و تلفن همراه دیگر یک تلفن نیست بلکه جادوی همراه است! وسیله‌ای که می‌تواند برای شما نقش یک بانک، کنسول بازی، دوربین دیجیتال، مسیریاب، دیکشنری، کیف پول، پخش کننده موسیقی، ساعت، دفترچه یادداشت و بسیاری از موارد دیگر را بازی کند که تا قبل از آن مجبور بودید برای داشتن هر کدام، یک وسیله مجزا را تهیه نمایید. خب این تلفن همراه، تا به کجا پیش خواهد رفت؟!

کامپیوتر

دنیای کامپیوترها بسیار گسترده است اما منظور ما همین کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌هاست. وسایلی که روزگاری جز کالاهای لوکس به حساب می‌آمدند اما هم اینک در هر خانه‌ای، حداقل یکی از آن‌ها وجود دارد. در مقایسه با وضعیت تلفن همراه، کمی پیش بینی آینده کامپیوترها ساده‌تر است و می‌توان حدس زد که علاوه بر افزایش قدرت، به سمت نوعی کوچک شدن پیش خواهند رفت و البته در این بین وسایلی چون تبلت و حتی خود تلفن همراه سبب خواهند شد که دنیای کامپیوتر سرعت پیشرفتی چون آن‌ها را نداشته و حتی نوعی کندی در مسیر رشدش مشاهده شود، بی‌تردید اگر تلفن همراه و تبلت رشد امروزی را نکرده بودند، بازار کامپیوتر رونق بیشتری داشت.

دوربین

دیگر خبری از دوربین‌های آنالوگ با آن عکس‌های خاطره انگیزشان نیست. هر چیزی که ببینید دیجیتال است! از لنز کوچک تعبیه شده بر روی یک تلفن همراه ارزان قیمت تا یک دوربین تولید شده گران قیمت توسط بزرگ‌ترین تولید کنندگان این صنعت. اما تحول در این بخش تا چد خواهد بود و اصلا تا چه حد بدان نیاز است؟ برای داشتن یک عکس با کیفیت، آیا لنز ۱۰۰ مگاپیکسلی لازم دارید؟! خیر! همین ۲۰ مگاپیکسلی هم کافی است و حتی برای اکثریت افراد یک دوربین خوب ۵ مگاپیکسلی که بر روی گوشی موبایلشان قرار دارد، وظیفه اصلی عکاسی را برای آن‌ها انجام می‌دهد. پس چه چیزی قادر است که این صنعت را متحول کند؟! ورود به دنیای سه‌بعدی‌ها کمی توانست تغییرات ایجاد کند اما استقبال و علاقه کاربران به حدی نبود تا بتوان آن را یک انقلاب نامید. در اینجا هم بایستی گفت که دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری دیجیتال هم به نوعی مقهور قدرت موبایل‌ها شدند و شاید اگر تلفن همراه نبود، این صنعت نیز همچون کامپیوتر، رونق بیشتری داشت!

نمایشگرها

خصیصه اصلی و دوست داشتنی یک نمایشگر خانگی، بزرگی و وسعت آن است. حالا چرا این را اول گفتیم؟ برای اینکه بدانید دیگر تلفن همراه با آن نمایشگر کوچکش نمی‌تواند سبب رکود در این بخش شود! البته عمر نمایشگرهای بزرگ خانگی نیز چندان زیاد نیست اگرچه سرعت رشد این صنعت نیز بسیار بالاست. دور نیست زمانی که بسیاری از افراد به داشتن یک تلویزیون ۲۷ اینچی پارس در خانه خود می‌بالیدند و اگر این تلویزیون کنترل از راه دور هم داشت، با افتخار کانال‌های ان را عوض می‌کردند. اما ورود تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و پلاسما معادلات را در عرصه نمونه‌های لامپی کاملا به هم ریخت، به نحوی که خیلی زود به افسانه‌ها پیوستند و دیگر کسی هم این جعبه‌های بزرگ جادویی را تولید نمی‌کند. پس از ال‌سی‌دی نوبت به ال‌ای‌دی رسید که با تلفیق کیفیت خوب و ایجاد تنوع‌هایی چون سه‌بعدی بودن و اتصال به اینترنت، کاری کردند تا معادله‌ای جدید در این بخش از صنعت رقم بخورد. البته این تمام ماجرا نیست، ورود نمایشگرهای OLED باز هم معادلات را بر هم خواهد زد و فناوری سه‌بعدی بدون عینک کاری خواهد کرد که نه تنها تولید تلویزیون، بلکه صنعت فیلم‌سازی نیز دچار تحولات بسیاری شود، تحولاتی که نمونه‌های زیادی (همچون فیلم آواتار) را قبل از آن دیده‌ایم. دیگر یک نمایشگر ۲۷ اینچی، بزرگ به حساب نمی‌آید و داشتن مدل‌های ۴۶ و ۵۵ اینچی به امری روزمره تبدیل خواهند شد (که البته اکنون نیز تا حدی شده‌اند!)، ولی این تمام توان این بخش از صنعت آی‌تی نیست. نمایشگرها کم کم به تمام قسمت‌های زندگی نفوذ خواهند کرد. بر روی درب یخچال شما، بر روی صندلی خودروی شما، بر روی ماشین لباس‌شویی و ظرفشویی شما و حتی بر روی میز نهار خوری شما! یک نمایشگر را همه دوست دارند، چرا؟ چون آن چیزی را که شما می‌خواهید نشان می‌دهد!

و پایان

آیا بدون آی‌تی می‌توان زندگی کرد؟ بلی ولی به سختی! اما چگونه؟ آیا تمام چیزهایی که این صنعت برای انسان‌ها به ارمغان آورده مفید است؟ باید اذعان داشت که اکثر آن‌ها مفید است اما اینکه تاثیر صنعت فناوری بر روی زندگی و فرهنگ انسان‌ها تا چه حد می‌تواند سبب تغییر شود، نیاز به زمان بیشتری دارد. آیا فیلم IN Time را دیده‌اید؟ این فیلم نشان می‌دهد که در حالت بدبینانه، یک پیشرفت تا چه حد قادر است که انسان‌ها را تحت فشار قرار داده و برای اقلیت عمری جاودانه و برای اکثریت بدبختی و فقر را به همراه بیاورد. پس همیشه باید این نکته را مد نظر داشت که پیشرفت فناوری خوب است، به شرطی که در راه صحیح و توسط انسان‌هایی درست به پیش رانده شود.

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

4 در مورد “آیا همه چیز آی‌تی می‌شود؟!”

  1. ممنونم از اینکه اینهمه واسه شناسوندن آی تی وقت میذارین و تلاش میکنین منم آی تی ترم آخرم و خیلی ناامید که کاری ندارم.اگه برای متخصص شدن توی کار راهنماییم کنین ممنون میشم.

    1. پیمان گل‌کار

      برای متخصص شدن رشته دانشگاهی تاثیر چندانی نداره بلکه علاقه و پشتکار خودتون هست که اهمیت داره
      در این بین مهارت کافی در زبان انگلیسی و تسلط به برخی از نرم افزارهای ضروری کامپیوتر می‌تونه خیلی مثمر ثمر واقع بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH