چرا سونی و اچ‌تی‌سی سقوط می‌کنند اما برندهای چینی در حال صعود هستند؟

دنیای تلفن‌های همراه جدیدا خیلی بی‌رحم شده‌است! شاه‌ نوکیایی که گفته می‌شد در سال 2009 بیش از 47 درصد بازار تلفن‌های همراه را به تنهایی در اختیار داشت، و سلطان بلامنازع این عرصه محسوب می‌شد، سال گذشته به آرامی از دور خارج شد. سونی که با وجود طراحی‌های بی‌نظیر و حرفه‌ای خود، به خاطر تولید نکردن گوشی‌های مثلثی و لوزی شکل دلخواه کاربران، در حال از دست دادن بازار است. گرچه آمنی بالانس همه ساله بخش اعظم جوایز طراحی را درو می‌کند، اما انگار کاربران آن را نمی‌پسندند. اچ‌تی‌سی با اصالت و شیک‌پوش هم که به همین دلیل در حال کشیدن نفس‌های آخر است.
کمپانی‌های با اصالت همیشه قابل احترام بوده و هستند. اما این دوره و زمانه کی احترام سرش می‌شود؟!
از طرفی دیگر، این وسط کبک بعضی‌ها بدجوری خروس می‌خواند… کی؟ معلوم است! هوآوی، میزو، شیائومی، اوپو و…
این کمپانی‌ها که اکثرا به جز تقلید کاری بلد نیستند، همواره در طی 3 سال اخیر رشد کرده‌اند، در حالی که کمپانی‌های بزرگ، اصیل و صاحب نامی همچون نوکیا، سونی، اچ‌تی‌سی و بلک‌بری به شدت افت کرده‌ و ضعیف شده‌اند. به راستی دلیل افت بزرگان و رشد چینی‌ها چیست؟ با ما باشید تا بدانید!
دلایل رشد و فروش بالای کمپانی‌های چینی چندین مورد است، که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1- قیمت‌های پایین‌تر نسبت به رقبا
اصلی‌ترین دلیل رشد این کمپانی‌ها، فقط و فقط یک چیز بوده‌ است: قیمت پایین. در بین این کمپانی‌ها، حاشیه سود شیائومی از همه کمتر است، و همین ارزان‌ فروشی موجب شده که فروش بسیار بالایی را تجربه کند. حاشیه سود این کمپانی نوپا در سال گذشته کمتر از 56 میلیون دلار بوده، در حالی که بیش از 18.7 میلیون گوشی هوشمند فروخته است! این بدان معناست که به ازای هر گوشی، تنها 3 دلار سود به جیب شیائومی رفته‌است! حاشیه سود آن طبق آمار تنها 1.8 درصد بوده‌است! به راستی این بازی مضحک چه معنایی دارد؟ چرا این کمپانی حاضر است با این سود بخور و نمیر به کارش ادامه دهد؟ جواب واضح است: بدون شک این کمپانی تا ابد این گونه نخواهد ماند. فقط کافیست رقبایی همچون اچ‌تی‌سی و سونی از میدان به در شوند. آن وقت است که شیائومی و رفقایش هم آرام آرام قیمت‌ها را بالا برده و سود کم چند سال گذشته خود را با قیمت‌های بالا جبران می‌کنند، البته که همین‌طور می‌شود و صدالبته که کاربران هم در نبود برند‌های با اصالت و محبوب، چاره‌ای جز خرید از باند برادران چینی ندارند! از قدیم گفته‌اند: چو بیشه تهی ماند از نره شیر، شغالی به بیشه درآید دلیر!
جایی که سونی و اچ‌تی‌سی نباشند، به ناچار باید یک چینی خرید. این حرف را نمی‌زنم که بگویم مثلا هوآوی برند بدی است. نه! این کمپانی محترم از نظر من 2 مشکل اساسی دارد. اول اینکه تقلید در ذاتش است، و دیگر این که اصولا به آپدیت اعتقادی ندارد! یک گوشی سونی اکسپریا Z2 یک هفته در دست من بود. در این یک هفته بیش از 6 آپدیت نرم‌افزاری برای واکمن، آلبوم، Movie creator ،info eye و … دریافت کردم. در حالی که هوآوی گوشی P7 را با اندروید 4.4 به بازار فرستاده و هنوز خبری از اندروید نسخه بالاتر برای آن نیست. اما به عقیده اغلب کاربران، سخت‌افزار داخلی مهم‌تر از پشتیبانی نرم‌افزاری است. بسیاری معتقدند که وقتی سخت‌افزار شیائومی Mi 4 دقیقا با اکسپریا Z3 برابر است، پول دادن برای اکسپریا، درحالی که قیمت آن دو برابر گوشی شیائومی است، اصلا به صرفه نیست!

اکسپریا Z3 و شیائومی Mi4
اکسپریا Z3 و شیائومی Mi4

2- تکیه بر ارتقای ویژگی‌های سخت افزاری

تابه‌حال سری به پاساژ مشهور و کمی مخوف موبایل تهران زده‌اید؟ منظورم بازار علاءالدین است. بنده که یکی دوبار شرف حضور بدانجا را یافته‌ام. خدا گذر گرگ بیابان را هم به علاءالدین نیندازد! همین یک عبارت در این بازار بیش از 20 بار به گوشتان می‌خورد: این گوشی 8 هسته‌ای است و دیگر هیچ! فروشنده‌ای که فرق بین هسته پردازشگر و هسته خرما را نمی‌داند، برای خریداری که فرق بین هسته هلو و هسته شلیل را نمی‌داند (البته خدایی تشخیص‌شان کمی سخت است!) روی منبر رفته و شروع به سخنرانی‌ می‌کند که آقا این گوشی 8هسته‌ای است، از G3 هم قوی‌تر است. چرا؟ چون G750 دارای 8هسته، و اسنپدراگون 801 دارای 4 هسته است؛ همین!
معلوم است وقتی مشتری اطلاعاتی نداشته باشد، با این حرف‌ها مجاب شده و اقدام به خرید می‌کند. کمپانی‌های چینی تنها چیزی که در وجودشان نیست نوآوری و خلاقیت است. این عزیزان با افزایش تعداد هسته‌ها، رم، رزولوشن و… دنیای موبایل را وارد بدبختی بزرگی کرده‌اند. در سال 2015 هر کمپانی که بهترین طراحی، زیباترین رابط کاربری و برترین خلاقیت‌ها را هم داشته باشد، اما پردازنده‌اش اسنپدراگون 805 باشد هیچ شانسی برای رقابت ندارد و از همان اول محکوم به شکست است. گرچه این پردازنده بسیار قدرتمند است، اما دیگر برای خیلی‌ها دمده شده‌است، در حالی که هنوز دستگاه‌های مجهز شده به اسنپدراگون 800 از جمله G2 مثل ساعت کار می‌کنند! افزایش آگاهی کاربران بدون شک موجب کاهش فروش این کمپانی‌های چینی خواهد شد. این تب تقویت سخت‌افزار مضحک و احمقانه‌ است. خود من حتی اگر تا 3 میلیون تومان هم بودجه داشته باشم، هرگز حاضر به خرید پرچمداران 2015 نیستم. چرا که Z3 ،M8 و G3 هنوز هم کاملا قدرتمند هستند. واقعا نیازی به عرضه فبلت Mi Note Pro با اسنپدراگون 810 و 4 گیگابایت رم نیست!

شیائومی Mi Note Pro
شیائومی Mi Note Pro

 3- کپی برداری از برند‌های مطرح

وقتی یک گوشی هست که اغلب قسمت‌های سیستم‌عامل آی‌او‌اس را با قیمتی نصف آن در خود دارد و ظاهرش هم شباهت بسیاری به آی‌فون 5اس دارد، مطمئنا کاربران را برای خرید وسوسه می‌کند. منظورم هوآوی پی8 است.

هوآوی P8 و آی‌فون 6
هوآوی P8 و آی‌فون 6.

یکی از نقاط قوت این گوشی، (در نزد سازندگان و خریدارانش) رابط کاربری آن است که در بخش دوربین و برخی قسمت‌های دیگر کپی برابر اصل رابط کاربری گوشی‌های آی‌فون است. برای مثال در این رابط کاربری برخلاف تمامی رابط‌های کاربری موجود در اندروید، منوی برنامه‌ها وجود ندارد، و یا با کشیدن انگشت از پایین به بالا، همان نوار ناوبری معروف اپل نمایان می‌شود، و یا بر روی هر آیکون اعدادی نمایان می‌شوند که نمایانگر تعداد نوتیفیکیشن‌های مربوط به آن هستند، دقیقا همانند رابط کاربری آی‌فون، اما این‌بار در اندروید! بگذارید اعتراف کنم که رابط کاربری که من در این گوشی دیدم، جزء زیباترین رابط‌هایی است که تاکنون در گوشی‌های اندرویدی دیده‌ام، اما هرگز حاضر به خرید آن نیستم، چرا که در همان روز اول مورد تمسخر شدید شماری از دوستانم که آی‌فون دارند، قرار خواهم گرفت. استیو جابز می‌گفت: هنرمندان کوچک تقلید می‌کنند، و هنرمندان بزرگ دزدی! خب حالا مرحوم استیو بیاید بنشیند و تماشا کند. هوآوی عزیز با آرامش خاصی در روز روشن مشغول دزدیدن ایده‌های اپل است! فقط جرات ورود به خاک آمریکا را ندارد، چون می‌داند که سر و کارش با دادگاه و جریمه است. فعلا که نه ‌تنها هوآوی، بلکه میزو، اوپو، شیائومی و زدتی‌ای نیز در چین بخاطر شباهت ظاهر محصولاتشان به آی‌فون فروش خوبی دارند.

شیائومی Mi4 و آی‌فون 5s
شیائومی Mi4 و آی‌فون 5s

این‌ها بخشی از دلایل موفقیت برندهای نوپای چینی در بازار موبایل بود. حال بهتر است به بررسی علل افت کمپانی‌های معتبر بپردازیم:

1- پافشاری بر نرم‌افزار قدیمی (نوکیا و سونی)

این مورد همان است که نوکیا را به کام مرگ فرستاد، و سونی را تا سر حد ورشکستگی کشانده‌ است.
نوکیا که سال 2009 سلطان بازار بود، در سال 2013 پس از تنها 4 سال با قیمت ناچیز 7.2 میلیارد دلار به فروش رفت. دلیل آن هم از منظر بسیاری از کارشناسان (از جمله بنده!) پافشاری بی‌جای نوکیا بر سیمبین، می‌گو و ویندوزفون بود. سیمبین که از روز اول با وجود اندروید شکست خورده بود. می‌گو هم که اصلا نیامده کنسل شد. ویندوزفون هم آینده‌ای مبهم داشت، و تعداد افرادی که ریسک خرید یک گوشی ویندوزی را بر خرید یک گوشی پرامکانات اندرویدی ترجیح می‌دادند، بسیار کم بود. از طرفی ویندوزفون به دلیل نداشتن برخی برنامه‌های پرطرفدار و داشتن محیطی ساده و یکنواخت، بسیاری از کاربران را از خود راند.
سونی هم به دلیلی تقریبا مشابه محبوبیتش را کمی از دست داده‌ است. کاربران اعتقاد دارند که رابط کاربری سونی بیش از حد ساده بوده و شبیه رابط کاربری اندروید خام است. اگر منصف باشیم، باید بگوییم که بیراه هم نمی‌گویند. رابط کاربری سونی در عین سادگی و نداشتن جلوه‌هایی همچون تاچ‌ویز و سنس، دارای نوعی آشفتگی و شلم شوربایی خاص است، زیرا با وجود این که آیکون‌های پیش‌فرض سونی از جمله واکمن، آلبوم و…دایره‌ای هستند، آیکون‌های سایر برنامه‌ها مربعی هستند، و از این حیث هنگام استفاده اصلا حس خوبی به آدم نمی‌دهند.

نمایی از رابط کاربری آشفته سونی
نمایی از رابط کاربری آشفته سونی

2-تغییرات کم هر پرچمدار نسبت به پرچمدار قبلی (سونی و اچ‌تی‌سی)

یک سوال: شما می‌توانید فرق بین Z3 و Z3 پلاس را در نگاه اول تشخیص دهید؟ با کنار هم قرار دادن این دو پرچمدار لابد با خود فکر می‌کنید که پس این طراحان سونی برای چه حقوق می‌گیرند؟! انگار فقط طرح Z3 را کپی کرده، فرم اسپیکرها را تغییر داده و 0.3 میلیمتر آن را باریک‌تر کرده‌اند؛ همین! به اعتقاد من Z3 در نهایت خوش‌دستی بود، که متاسفانه در مدل جدید، به دلیل تیزتر شدن کناره‌ها اندکی از خوش‌دستی آن کاسته شده‌ است. گرچه این طراحی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان (باز هم از جمله بنده!) بهترین طراحی اسمارتفون در دنیاست، چرا که طراحی سونی (موسوم به آمنی بالانس) همه ساله بسیاری از جوایز طراحی را از آن خود می‌کند، اما متاسفانه  کاربران به دلیل تغییرات کم محصولات سونی نسبت به نسل قبلی، تمایل چندانی به خرید آن‌ها ندارند.
کاربران معتقدند که در هر نسل باید نسبت به نسل قبل تغییرانی صورت پذیرد و طراحی کامل‌تر شود. اما از یک جایی به بعد واقعا امکان بهبود نیست! تنها نقطه ضعف طراحی Z3 حاشیه بالا و پایین نمایشگرش بود، که آن هم به دلیل وجود دو اسپیکر استریو در بالا و پایین نمایشگر است.
در سوی دیگر میدان، استقبال از One M9 اچ‌تی‌سی هم طبق انتظار ما اصلا جالب نبود. باید هم همین‌گونه می‌شد. چرا که تغییرات طراحی آن نسبت به M8 و M7 بسیار کم بود و مطمئن بودیم که نمی‌تواند در این دنیای نوآوری طلب، کاری از پیش ببرد. ما واقعا طراحی M9 را قابل تحسین می‌دانیم و معتقدیم به جز حاشیه بالا و پایین و البته اندکی زیادی ضخامت، ایراد خاصی به طراحی آن وارد نیست. این دو ایراد هم قابل چشم‌پوشی هستند، چرا که حاشیه بالا و پایین به دلیل وجود اسپیکرهایی قدرتمند است و ضخامت بدنه گوشی هم فقط در مرکز آن زیاد است و در کناره ها کاهش می‌یابد.

وان M9 و M8 و M7
وان M9 و M8 و M7

اما همین هم برای کاربران غیر قابل تحمل بوده و به هیچ وجه حاضر به پذیرش آن نیستند. آن‌ها بخاطر جوسازی چند سایت که به طراحی اسمارتفون‌ها گیر می‌دهند، هم‌رنگ جماعت شده و معتقدند طراحی تکراری غیرقابل تحمل است! انگار نه انگار که همین عزیزان بودند که گلکسی S4 ،S3 ،S2 ،S و S5 را که همگی سر و ته یک کرباس بودند، خریدند و مشکلی هم با آن نداشتند. سلیقه کاربران تغییر کرده‌ است؛ آن هم نه تغییری مثبت! تغییری که موجب وسواسی شدن آن‌ها شده و انتخاب را برایشان مشکل کرده‌ است و سونی و اچ‌تی‌سی را هم دارد رسما به خاک سیاه می‌نشاند!

3- انتظارات بالا از این شرکت‌ها

اگر هوآوی P8 مشکل گرمای بیش از حد داشته باشد، چه می‌کنید؟ هیچ! به سادگی هرچه تمام‌تر از کنار آن می‌گذرید و می‌گویید: ای بابا! هوآوی است دیگر! مگر از هوآوی و اسمارتفونی چینی چه انتظاری می‌رود؟ همین هم خوب است! مشکل طراحی که دیگر هیچ! گویی در خرید محصولات این شرکت تمرکز فقط بر سخت‌افزار داخلی است و طراحی اصلا مد نظر قرار نمی‌گیرد!
اما اگر اکسپریا Z3 یا وان M9 کوچکترین مشکلی داشته باشند، سایت‌های فناوری آن را در بوق و کرنا می‌کنند. چرا؟ چون اچ‌تی‌سی و سونی “مهم” هستند. چون این دو شرکت پیشرو در ارایه اسمارتفون‌های باکیفیت هستند و اگر محصولشان کوچک‌ترین مشکلی داشته‌باشد، از سوی کاربران با اقبال مواجه نمی‌شود. همان گونه که گفتیم واقعا ضعفی که کاربران به طراحی تکراری سونی نسبت می‌دهند، ممکن است آنچنان درست هم نباشد. تنها تکرار حرف بعضی از سایت‌هاست. برای این که به حقیقت این حرف ایمان بیاورید، کافی است نگاهی به پرچمداران سال گذشته بیندازید. طراحی Z3 و M8 سال گذشته را با S5 و G3 مقایسه کنید. بدنه G3 به دلیل طراحی جدیدتر نسبت به G2، از استقبال خوبی برخوردار شد، در حالی که بدنه G3 از پلاستیک بود و بسیاری از کاربران از شکاف برداشتن قاب دور آن شکایت داشتند. یکی از این شکاف‌ها را من شخصا به عینه مشاهده کردم و تصدیق می‌کنم. کاربران به این موارد اهمیت نمی‌دادند! فقط تغییر برایشان مهم بود. آخر تغییر به چه قیمتی؟!
از طرفی دیگر M8 و Z3 که کیفیت مواد مورد استفاده در بدنه‌ و طراحی‌شان یک سر و گردن از G3 بالاتر بود، ایرادات زیادی از طراحیشان گرفته شد و به دلیل طراحی تکراری‌شان، چه مقاله‌ها که در نکوهش‌شان نوشته نشد و چه ضررها که بخاطر فروش کم، بر سازندگانشان تحمیل نشد! دلیل صرف‌نظر از ال‌جی و خرده گرفتن بر سونی و اچ‌تی‌سی انتظارات بالای کاربران از این دو است. طرح‌های مفهومی که پیش از معرفی رسمی Z3 پلاس و M9 در اینترنت منتشر می‌شد هم نشانگر همین انتظارات است. به هرحال امیدوارم این دو شرکت محبوب هرچه زودتر به میدان رقابت بازگردند.

این‌ها همه دلایلی بود که می‌توان برای سقوط سونی و اچ‌تی‌سی به آن‌ها استدلال کرد. شما را نمی‌دانم، اما من که حاضر نیستم کیفیت ساخت و پشتیبانی خوب سونی را با گوشی‌های بی ‌اصل و نسبی که تا آخر عمرشان یک آپدیت هم نمی‌گیرند، عوض کنم.
نظر شما دوستان چیست؟ شما دلایل دیگری برای رشد شرکت‌های چینی و سقوط شرکت‌های بزرگ می‌شناسید؟ با ما در میان بگذارید.

118 در مورد “چرا سونی و اچ‌تی‌سی سقوط می‌کنند اما برندهای چینی در حال صعود هستند؟”

  1. یک طرفه به قاضی رفته بودین. سونی واقعا مشکلات عمده ای داشت. به عنوان مثال ما هم گول همین برند بازیارو خوردیم. سه تا همزمان سونی زد پلاس گرفتیم برای اعضای خانواده. البته من هواوی دارم، نتیجه که گوشی ها به طور وحشتناکی هر سه تاش داغ میشد تا جایی که یکی از باتری هارو که عوض کردیم نصفش ذوبذشده بود. هر سه تا مشکلات مشابهی داشت تا اینکه سونی مشکل در داغ شدن گوشی های زد پلاس رو قبول و رسانه ای کرد.ولی خب کار از کار گذشته بود و ما هم به پول اون موقع برای هر گوشی یک میلیون و خورده ای پرداخت کرده بودیم که اون زمان با اون پول دست روی هر گوشی میشد گذاشت. ولی ما خام نام سونی شدیم. سونی هیچ کاری برای حل مشکل مشتریان نکرد. واقعا اذیت شدیم. فکر میکردیم باتری ها خرابن هزینه های چند باره میدادیم. گوشی به علت گرما خاموش و روشن میشد و عملا غیر قابل استفاده بود.این درحالیه که گوشی های هواوی اون زمان مثل y5که خودم دارم و یک سوم قیمت زدپلاس خریدم مثل ساعت داره کار میکنه. باورتون نمیشه نصف صفحه ش له شده ولی باز داره کار میکنه

  2. باسلام،،،،بذارین یه جواب بدم به تمام عزیزان و نویسنده محترم مقاله،،،به نظر من با نتیجه گیری که کردم در با حوصله خواندن تمام کامنتها،،،،فقط یه جواب میدم ،،هر کی هر چی پول داد همونقد آش میخوره،،،،والسلام علیکم و رحمته اله و برکات…

  3. علی جمشیدیان

    این مقاله برپای تعصب و حسودی فرد نویسنده که معلومه از قدرتمند شدن هواوی ناراحته و سعی در تخریب شرکت های چینی با کیفیت داره نوشته شده و هیچکدوم از دلایل منتقی نیست رشت هواوی بخاطر گوشی های قدرتمندتر کارایی بیشتر عمر بیشتر تنوع بیشتر محصولات و قیمت کمتر هست شرکت اچتی سی بخاطر تغلید اپل تو ایفون 6 از طرح گوشی هاش از اپل شکایت کرد بعد تو این مغاله گفته شده هواوی از ایفون 6 تغلید کرده ایفون 6 خودش کپیه سونی هم بخاطر تنوع کمش و طراحی تکراری با حاشیه های زیاد و اچ تی سی هم بخاطر تنوع کم و کم اوردن از نظر تکنولوژی قیمت و ظاهر بازیو به بزرگتر ها واگذار کرده دلیل اینکه هواوی قیمت کمتری ولی کیفیت بالاتری داره اینه که نیروی کار تو چین خیلی ارزونتره تو هیچ بخشی هیچ برندی به پای هواوی نمیرسه از نظر تنوع با اینکه مثلا سامسونگ گوشی هاش هیچ تغییری تو ظاهر ندارن و کپی در کپی از ردی هم زده میشن هواوی هیچکدوم از گوشی هاش شباهتی به هم ندارن و هر بار یه طرح جدید میده به عنوان مثال سری اس سامسونگ و سری میت هواوی رو با هم مقایسه کنید از نظر سخت افزاری و تکنولوژیمیت 10 پرو با هوش مصنوعی دریچه دیافراگم 1.6 شارژر 5 آمپر… که کلی نوآوری داشت قدرتمند ترین گوشی بین گوشیاس که به عنوان بهترین گوشی امسال انتخواب شد تو بحث توجه به قشر ضعیف با قدرت خرید کم هم گوشی های با کیفیت و قدرتمندی رو ارائه داده که با هم رده های خودش قابل مقایسه نیست مثال آنر 6ایکس رو با جی7 پرایم مقایسه کنید. یا از نظر قدرت گوشی های پایین رده یا میانرده قویترین هارو به بازار داده مثال نوا2پلاس کدوم میانرده با نوا 2پلاس قابله مقایسه هست؟ از نظر مقاومت که دیگه معروف شده به سخت جون بودن در حالی که مثلا اس 7 اج کاریشم نداشته باشی ال سیدیش یک خط صورتی میوفته وسطش و به راحتی میشکنه این مقایسه ها باعث شده که مردم بجای دادن پول به برند های مغلوب شده قبلی استقبال کنن از برند های به روز و پرقدرت اچ تیسی سونی ال جی… همه زمانی که پرقدرت بودن رو بورس بودن الانم هر برندی که نهایت کیفیت قدرت و حد اقل قیمت رو داشته باشه میتونه خودشو بکشه بالا همین الان ممکنه یک شرکت جدید بیاد تمام برند هارو کنار بزنه همون طور که هواوی با سرعت زیادی طرفدار های زیادی پیدا کرد ممکنه از هواوی بهتر هم بیاد اما در حال حاضر برند دوم جهانه و گوشی هاش حرف اولو میزنن میت 10 پرو بهترین گوشی دنیا شد قیمتشم بالاس بخاطر نواوری و قدرتش تو همه ی بخش ها تونست بیاد بالا و بهترین بشه تعصب نداشته باشید برند ها تو طول زمان بازنشسته میشن و جاشونو برند های به روزتر میگیرن الان نوکیا کجاست یه زمانی بهترین بود

    1
    1
  4. سلام اقای ترکی ، من به برند های سونی،نوکیا،اچ تی سی احترام میگذارم.ولی وقتی حرف از هواوی میشه دیگه نمیتونم از این برند دفاع نکنم.چون از هر لحاظی بهترینه…شما اگه تمام گوشی های سونی یا نوکیا یا اچ تی سی رو مقایسه کنی حتی میان رده های هواوی از بالارده ها این گوشی های بهقول شما با اصالت بهترن…..اقای ترکی امروز ۲۴اذر ۹۶من این پستوگذاشتم…چون دلم میخاد بری و ببینی که هواوی چه پیشرفت ها که نکرده و اچ تی سی و نوکیا و سونی چه اشتباهاتی کردن…برو میت ۱۰رو ببین…دیگه دوره ی اسم و رسم داشتن گذشت…الان دیگه اپل هم به پای هواوی نمیرسه و نخواهد رسید….

  5. دوستان عزیز سلام
    من خودم تعمیرکار موبایل هستم
    از لحاظ خرابی های سخت افزاری رتبه اول رو هواوی داره توی کل بازار ما
    بیشترین قسمتی هم ک به مشکل میخوره هارد گوشی است ک بعد از یک هفته الی دو سال از کار می افتن
    از نظر نرم افزاری هم ک بخام بگم ، کاملا ضعیفه
    خیلی راحت میشه سریال گوشی رو تغییر داد
    ینی اگ از شما گوشی هواوی تون خدایی نکرده دزدیده بشه ، قطعا پیدا نمیشه مگر اینک یه دزد تازه کار باشه
    سونی تنها برندی هست ک هیچ باکس و سیستمی دسترسی ب سریالش نداره
    نوکیاهای قدیمی هم خیلی قوی و محکم هستن
    همه اینا ک بگذریم مساله افت قیمت پیش میاد….
    گوشی هایی من هواویی و شیائومی رو وقتی میارن برای فروش ما تقریبا اندازه 60 درصد پول گوشی آک رو پیشنهاد میدیم
    درصورتی ک گوشی تمیز و سالم باشه
    مثلا گوشی 1 ملیون تومنی رو نهایتش 600 میخریم
    ولی یه برند اصلی رو نهایت افت و ضررش برای مالک 10 تا 15 درصده
    برای مثال گوشی آیفون 7 مدل 32 گیگ ک الان دو ملیون و هفتصد قیمت حدودیش هست رو وقتی برای فروش میارن ما ، میتونیم تا دو میلیون و دویست تا دو میلیون و سیصد برداریم اگ تمیز و درحد باشه
    من خودم طرفدار هواوی ام
    چون اگ نبود کاملا بازار کار ماها تعطیل بود??

  6. از نظر من مارک هم فقط مارک امریکایی اونا فکر میکنن و یک چیز خوب میسازن ولی ژاپنی ها و چینی ها بدون فکر یک چیزی میسازن که باعث سقوط یا سعودشون بشه اونا همه شانسی کار میکنن درسته که گوشی های سونی خوبن ولی از نظر من شرکتش خوب نیست چون لبتاپ هاش بدرد نمیخورد تا اینکه سهام لبتاپ هاشو فروخت اگه سونی و این چینی ها خوب بودن و فکر ممیکردن حتما به یک جایی میرسیدن

  7. عامو چی چی میگی اولا هواویی پشتیبانی نرمفزاریش رو خیلی خوب کرده دوم ان حرف از نو اوری میزنی کدوم کمپانی در سال ۲۰۱۵ بجز هواوی به میان رده شناسه اثر انگشت کزاشته کدم کنپانی برای اولین بار برای اثر انگشت بخش نرمفزاری طراحی کرده کدوم کنپانی در سال ۲۰۱۶ برای میان رده دوربین دوگانه گرار داده سونی نمیدونه دور بین دوگانه چی هست کدوم برند برای اولین بار دوربین سلفی ۲۰ مگا پبکسلی گرار داده ینیاز نظر شما برند های سامسونگ .هواوی. ال جی . ایسوس همشون بدرد نخورنفقط برند سونی و اچ تی سی خوبه برو عامو یکم مطالعه کن بعد نظر بده . راسی عامو بد نیست ایموش ۵.۱ هواوی رو یه نگاه بکنی

  8. عزیز من شما داری تکنولوژی ژاپن رو با چین مقایسه می کنی؟از هر بنی بشری بپرسی میگه جنس چینی یک صدمه جنس ژاپنیم نیس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH