بازار آی‌تی ایران پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای چگونه خواهد بود؟!

در ابتدا لازم می‌دانیم از طرف گروه آی‌تی‌رسان، رسیدن به توافق هسته‌ای را به شما و همه ملت عزیز ایران که در این مدت طولانی و پراضطراب، عظمت و پایبندی خود را به ارزش‌های ملی نشان دادند، تبریک بگویم و هم‌چنین یک خسته نباشید جانانه می‌گوییم به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دولت تدبیر و امید که پس از سال‌ها توانستند، گره کور مناقشات هسته‌ای را باز نمایند.

اما مطمئنا یکی از گشایش‌های بزرگی که در این توافق حاصل شد، رفع تحریم‌های اقتصادی است که انتظار داریم با تدبیر دولت، با شکوفایی هرچه بیش‌تر اقتصاد کشور همراه باشد. اما نباید انتظار داشت در کوتاه مدت معجزه‌ای رخ دهد و قطعا مدتی طول خواهد کشید تا مردم به خوبی تأثیر رفع این تحریم‌ها را احساس نمایند.

rtrefvsd

حالا در حالی که همه رسانه‌ها در حال پیش‌بینی و تحلیل وضع اقتصادی کشور در زمینه‌های مختلف، بعد از رفع تحریم‌ها هستند؛ ما هم دست به کار شدیم تا وضع کشور را، در حوزه تخصصی خودمان یعنی آی‌تی و بازار تکنولوژی، در آینده بررسی کوتاهی داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کاهش قیمت تلفن‌های همراه و سایر گجت‌ها

6a00d83420cedf53ef0105358e1578970b-800wi

پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم‌ها و وارد شدن ارزهای بلوکه شده به کشور، قیمت ارزهای بین‌المللی کاهش پیدا کند که این کاهش قیمت اولین اثر خود را در بازار محصولات تکنولوژی که به‌صورت مستقیم تحت تأثیر قیمت دلار است،خواهد گذاشت. با توجه به سرعت زیاد واردات گجت‌های هوشمند به کشور، حتی یک تغییر کوچک در نرخ ارز، بلافاصله در قیمت محصولات موجود در سطح بازار نمود پیدا خواهد کرد.

با فراهم شدن مقدمات حضور رسمی برندهای بزرگ جهان و واردات رسمی محصولات این کمپانی‌ها به کشور، امید داریم که وضع نا به‌سامان خدمات پس از فروش و پشتیبانی از محصولات نیز به یک سرانجام خوب برسد و با حجم بالای متقاضیان خرید این دست کالاهای تکنولوژی که در ایران وجود دارد؛ مطمئنا کمپانی‌های بزرگ به سرعت به فکر ورود به بازار ایران خواهند بود.

امکان خرید مستقیم از مارکت‌های نرم‌افزاری بزرگ

nexus2cee_gpgc_thumb

با رفع تحریم‌های بانکی، امکان انتقال پول به سایر حساب‌ها در سراسر جهان برای کاربران ایرانی فراهم خواهد شد. این یعنی دیگر لازم نیست برای خرید یک اپلیکیشن از اپ‌استور، زحمت تهیه گیفت کارت را به خود بدهید؛ یا از این پس خواهید توانست برنامه‌های پولی گوگل پلی را نیز به‌سادگی خریداری نمایید.

برای خرید جم بازی کلش‌ آو کلنز و پرداخت‌های درون برنامه‌ای سایر اپلیکیشن‌ها نیازی نیست تا شخص سومی را واسطه قرار داده، پولی را به او بدهید تا برایتان موارد مورد نظرتان را خریداری کند؛ تازه اگر خیلی آدم منصفی باشد و پولتان را بالا نکشد! از این پس کاربران خواهند توانست پرداخت‌های درون برنامه‌ای خود را به‌صورت مستقیم و با فروشگاه‌های رسمی و با امنیت بالا انجام دهند.

مارکت‌های ایرانی چه می‌شوند؟

killerAppIcons [800x600]

احتمالا با فراهم شدن استفاده از همه قابلیت‌های مارکت‌های بزرگ بین‌المللی، کمی کار رقابت برای فروشگاه‌های نرم‌افزار داخلی سخت خواهد شود. انتظار داریم مارکت‌های ایرانی بیشتر به توزیع و فروش نرم‌افزارهای ایرانی رو بیاورد چراکه اپلیکیشن‌های خارجی به راحتی از استورهای از پیش‌ نصب شده بر روی تلفن‌های هوشمند قابل دریافت هستند. با وضع سیاست‌های جدید و رقابتی در این حوزه مارکت‌های داخلی می‌توانند اعتماد کاربران و همچنین توسعه‌دهندگان داخلی را حفظ نمایند و با این روش به بقا خود ادامه دهند.

سطح کیفی برنامه‌نویسی کشور جهش بزرگی خواهد داشت!

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین فایده آزاد شدن دسترسی‌ها به بازارهای جهانی برای کاربران ایرانی، این باشد که دیگر بازار هدف توسعه‌دهندگان ایرانی، محدود به یک جمعیت چند هزار نفری از کاربران داخلی نخواهد بود و برنامه‌نویسان خواهند توانست محصولات خود را در مارکت‌های بزرگ بین‌المللی با تعداد کاربران چند ده میلیون نفری ارایه کنند.

البته توسعه‌دهندگان ایرانی خیلی زود در خواهند یافت که برای حضور در این بازار بزرگ و رقابتی، باید سطح کیفی محصولات خودشان را به سطح جهانی نزدیک کنند و این یعنی باید اطلاعات خود را سریعا به‌روز نمایند. دیگر بازی‌های بدون ایده و ابتدایی مثل حدس کلمه که در مارکت‌های داخلی به‌صورت قارچ گونه در حال زیاد شدن هستند، مخاطبی نخواهند داشت. توسعه‌دهندگان مجبور خواهند بود تولید تک‌نفره اپلیکیشن‌های بی‌کیفیت را کنار بگذارند و با تشکیل گروه‌های حرفه‌ای دست به تولید پروژه‌های بزرگ بزنند.

فروش بالای اپلیکیشن‌های ایرانی در مارکت‌های بزرگ، بسیاری از جوانان را به فعالیت در این حوزه تشویق خواهد کرد که باعث می‌شود ایده‌های جدید به این صنعت سود ده تزریق شود.

 تولیدکنندگان ایرانی به فکر رقابت باشند!

در حال حاضر به‌جرات می‌توان گفت تنها برگ برنده گجت‌های هوشمند به‌اصطلاح ایرانی موجود در بازار کشور قیمت پایین آن‌هاست. اما طولی نخواهد کشید که با کاهش قیمت تلفن‌های هوشمند و همچنین ورود تلفن‌های چینی باکیفیت بالا و قیمت بسیار پایین، این برگ برنده نیز از دست شرکت‌های ایرانی گرفته خواهد شد. پس راهی نخواهد ماند به‌جز نوآوری و بالا بردن سطح کیفی محصولات!

قطعا تاثیرات رفع تحریم‌ها بر صنعت آی‌تی و تکنولوژی کشور به همین‌جا ختم نمی‌شود. این فقط نمایی بود از آنچه انتظار داریم در کوتاه مدت رخ دهد و افق‌های روشن بسیاری در طی سال‌های آینده در برابر این صنعت وجود دارد.

اما نظر شما در این‌باره چیست؟ پیش‌بینی خودتان را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

17 در مورد “بازار آی‌تی ایران پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای چگونه خواهد بود؟!”

  1. کلا چه تحریم ها پایین بیاد و چه نیاد باید ایرانی ها کیفیت کار خودشون رو بالا ببرند و اگرم که تحریم ها برداشته شد پای ما به بازار جهانی باز خواهد شد و فرصت ها تقریبا صد برابر و بلکه بیشتر خواهد شد هرچند رقابت سخت تر میشه.

  2. ای تی جون اخه این هم شد تحلیل!!!
    با برداشته شدن تحریم ها اصلا قرار نیست قیمت ارز و دلار بیاد پایین و در همان قیمت 3000تومان خواهد ماند در نتیجه قیمتی هم کاهش نخواهد یافت یا کاهش محسوسی نخواهد داشت
    به امید فردایی بهتر

  3. مطمئن باشید که هیچ اتفاقی نمی افته. همه ما به گرونی عادت کردیم و اگه چیز ارزون بشه کلا دچار اختلالات روانی میشیم!!!!

  4. “توسعه‌دهندگان مجبور خواهند بود تولید تک‌نفره اپلیکیشن‌های بی‌کیفیت را کنار بگذارند و با تشکیل گروه‌های حرفه‌ای دست به تولید پروژه‌های بزرگ بزنند.”

    امیدوارم همینطور بشه ولی احتمالش صفر در صده، چون کلاً کار تیمی و محصول با کیفیت تو خون ما نیست.. این سوسول بازیا مال خارجیاست! 🙂
    از شوخی بگذریم، نویسنده عزیز مشکل ما تحریم نیست، مشکل ما اینه که فقط اهل حرف زدن هستیم. در عمل ما هیچ چیزی به نام IT نداریم.

    1. محسن محسنی

      پیمان جان یه سوال ساده…
      اگه فردا بشنوی یه اپ ایرانی تو گوگل پلی بالای 50میلیون تومن فروخته(که البته با تعداد کاربرای گوگل پلی اصلا چیز عجیبی نیست) همین شما تشویق نمیشی که بری برنامه نویسی اندروید یاد بگیری؟پس نتیجه میگیریم رفع تحریم میتونه خیلی کمک کنه.
      اصن مشکل تا امروز این بوده که ساخت یه پروژه بزرگ واسه سازنده نمی صرفیده!ولی وقتی یه هو این همه پول بیاد تو این صنعت خوب طبیعیه که معادله کلا عوض میشه 😉

  5. توافق هسته ای رو به همه ایرانی ها تبریک میگم.
    چه دلال های گرامی بخوان چه نه دلار افت خواهد کرد و به دنبال اون کاهش قیمت تکنولوژی! اگه دلار ارزون شه ولی اسمارتفون ها با همون قیمت قبل فروش برن من یکی دیگه پول به گوشی نمیدم!!
    اصلا دلال ها کی باشن که جلوی افت قیمت ها رو بگیرن؟؟؟!!!

  6. ایا امکانش هست خرید مستقیم از eBay و Amazon داشته باشیم؟
    آیا میشه امتحان های بین‌المللی سیسکو و مایکروسافت داخل ایران داد؟

    1. محسن محسنی

      ممکنه این اتفاق یه روز بیفته ولی قطعا به زودی نه! چند سالی طول میکشه تا همه چیز به وضع عادی برگرده و کمپانی های بزرگی مثل آمازون قانع بشن که حضور در ایران براشون منفعت زیادی داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH