آخرین تصاویر از پلوتو جزئیات بیشتری از ساختار این سیاره را نشان می‌دهد

annotated-pluto

درحالی که کاوشگر «New Horizons» به پلوتو نزدیک‌تر می‌شود؛ تصاویر دوربین‌های این کاوشگر نیز واضح‌تر می‌شوند. مثلا همین عکس سیاه و سفید بالا که حالا دیگر تنها یک لکه یا (مانند عکس‌های گذشته) یک دایره مات نیست. با اینکه این تصویر هنوز هم نسبت به عکس‌های آینده به اندازه کافی شفاف نیست، اما جزئیات آن به حدی واضح هستند تا ساختار این سیاره کوتوله را به ما نشان دهند. چیزی که در عکس می‌بینید طرفی از پلوتو است که همواره به سمت بزرگ‌ترین قمرش، «شارون» (Charon)، قرار دارد. این عکس در ۹ جولای و توسط «تصویربردار دوربُرد اکتشافی» (LORRI) این فضاپیما از فاصله ۳.۳ میلیون مایلی (۵.۳ میلیون کیلومتری) گرفته شده است.

درحالی که محوطه سیاه داخل دایره به نام «دم وال» (Whale’s tail) مورد توجه‌ترین بخش تصویر است (همانطور که اسمش می‌گوید، این محوطه مانند پایان دم بخشی شبیه یک وال است)؛ دانشمندان بیشتر شیفته طناب نامحسوسی دور سیاره هستند که شامل الگوهای پیچیده می‌شود. بر پایه گفته‌های دانشمند «Curt Niebur» یکی از اعضای پروژه:‌

«این یک منطقه گذار بسیار منحصربه‌فرد به همراه تعداد زیادی پروسه پویای درجریان است. این مسئله آن را تبدیل به یک مورد علمی هیجان انگیز می‌کند»

این الگوها برای ۱۰۰۰ مایل بر صفحه این سیاره کوتوله ادامه می‌یابند. یکی از نقطه‌های پایان آن در نزدیکی منطقه دم وال است. ما به احتمالا زیاد این طناب، وال و آن چندگوشه عجیبی که با فلش مشخص شده را بزودی و زمانی که کاوشگر به پلوتو نزدیک‌تر شده است از مسافت نزدیک‌تری خواهیم دید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH