10 اشتباه مالی که افراد موفق هرگز انجام نمی‌دهند!

شیوه مدیریت پول یکی از کلید‌های اصلی موفقیت است. بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا پول خود و شیوه خرج کردن آن را مدیریت کنند اما برخی نیز هستند که حتی میزان دخل و خرج خود را نمی‌دانند. امروزه یکی از اصلی‌ترین مسائلی که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع پول و مسایل مالی است.

money-2

اغلب افراد موفق در زمینه مالی برخی ویژگی‌ها دارند که شاید افراد عادی نیز با رعایت آن‌ها بتوانند به موفقیت‌های این چنین برسند. پس همراه ما باشید تا در این مقاله از آی‌تی‌رسان به ذکر ده نکته در خصوص ویژگی‌های افراد موفق بپردازیم.

1- آن‌ها ول‌خرج نیستند و میزان کمتری از درآمد خود را خرج می‌کنند

خرج کردن به میزان کمتر از دریافتی یکی از مهارت‌های اصلی در مدیریت پول است و برخی از افراد ثروتمند جهان این موضوع را بسیار مهم می‌دانند. برای مثال فردی نظیر John Templeton که یک سرمایه گذار بزرگ است، مدعی شده که همیشه 50 درصد درآمد خود را خرج می‌کند و برای خود تنها همین محدودیت 50 درصدی را در نظر گرفته است و از طریق همین محدودیت‌ها به مراتب بالاتری رسیده است. اگر ذخیره 50 درصد از درآمدتان مقدار زیادی است، مشکلی نیست، شما می‌توانید برای رسیدن به موفقیت بین 10 تا 15 درصد از درآمد خود را ذخیره کنید.

2- آن‌ها روی قیمت تمرکز نمی‌کنند، موضوع اصلی برای آن‌ها ارزش است

بسیاری از افراد عادی بر روی قیمت وسایلی که خریداری می‌کنند متمرکز هستند و در این میان افراد موفق عملکرد متفاوتی دارند. افراد موفق سعی می‌کنند تا بر روی ارزش یک کالا تمرکز کنند که همین باعث پیشرفتشان می‌شود. برای مثال چنین افرادی سعی می‌کنند تا در حین خرید یک کفش بهترین نمونه را خریداری کنند، البته با وجود اینکه در ابتدا برای انجام چنین کاری می‌بایست مبلغ بالاتری را بپردازند اما در مقابل کارایی بیشتری را از آن دریافت خواهند کرد. برای مثال ممکن است بهترین کفش حدود 200 دلار قیمت داشته باشد اما در مقابل با مراقبت و نگهداری مناسب است، تا سال‌ها از کفش مذکور استفاده کرد.

3- آن‌ها پول نقد خود را هدر نمی‌دهند و می دانند که چگونه حساب‌های بانکی خود را مدیریت کنند

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط CNN یک خانواده متوسط آمریکایی ماهانه 15000 دلار هزینه دارد که از طریق کارت‌های بانکی پرداخت می‌کند (به‌صورت قرض) ولی افراد موفق می‌دانند که هزینه‌های خود را به چه شکلی کنترل کنند و البته در خصوص حساب‌های بانکی‌شان نیز اطلاعات کاملی دارند. بهتر است که افراد در هر ماه با صرف 10 دقیقه به کنترل حساب‌های بانکی خود و اخذ تصمیماتی که برای هزینه‌های ماه دارند، بپردازند (در برخی کشور‌ها سیستم بانکی این امکان را به مشتریان می‌دهد که حتی در صورت عدم موجودی کافی نیز بتوانند خرید خود را انجام دهند و بهتر است که از چنین طرح‌هایی نیز دوری کنیم).

money-3

4- آن‌ها بعد از تغییرات بزرگ زندگی، تنظیم امور مالی خود را فراموش نمی‌کنند

آیا اخیرا ازدواج کرده‌اید و یا صاحب فرزند شده‌اید؟ افراد موفق تغییر پذیر هستند و با شرایط مختلف زندگی خود را وفق می‌دهند. پس بهتر است شما نیز بعد از تغییرات مهم و یا حداقل سالی یک بار در گوشه‌ای دنج و خلوت به تنهایی یا با کارشناس مالی خود بنشینید و به شرایط مالی خود بپردازید و آن را با اوضاع زندگی خود همگام کنید.

5- آن‌ها به یک درآمد مشخص و راکد راضی نیستند، آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای افزایش درآمد می‌گردند

بسیاری از افزایش به‌دنبال افزایش درآمد نیستند و با یک نگاه راضی به درآمد ثابت خود می‌نگرند و حتی به فکر افزایش 1 تا 3 درصدی آن نیز نیستند. اما در مقابل این چیزی است که شما می‌توانید از طریق آن رشد کنید و تورم را پشت سر گذاشته و قدرت خرید بیشتری داشته باشید. افراد موفق به دنبال راه‌های برای افزایش درآمد خود هستند و البته افزایش درآمد به معنای دست بازتری در خصوص انتخاب‌ها و سرگرمی‌های شخصی است و با درآمد بیشتر شما احساس امنیت (مالی) بیشتری نیز خواهید داشت.

6- آن‌ها صورت حساب‌ها را نادیده نمی‌گیرند

رسیدن به یک موفقیت مالی نیازمند داشتن برخی عادت‌های آرام و ثابت است که برای مثال می‌توان به مشاهده صورت‌ حساب‌های مالی اشاره کرد. افراد موفق در هر ماه مدت زمانی را که اغلب بین 30 تا 60 دقیقه است در نظر می‌گیرند تا تمام رویداد‌های مالی خود را که شامل صورت حساب‌ها نیز می‌شود بررسی کنند. این افراد در بررسی خود سرمایه گذاری‌ها، حساب‌های بانکی، عابر بانک‌ها و… را مورد بازبینی قرار می‌دهند و اگر یک مشکل را در این بین مشاهده کنند سریعا عکس العمل نشان می‌دهند و آن موضوع را برطرف یا حذف می‌کنند.

نکته: در تقویم خود برای هر ماه یک روزی را انتخاب کنید تا در آن به بررسی امور مالی خود بپردازید.

7- آن‌ها ریسک‌های بزرگ نمی‌کنند

افراد موفق در زمینه مالی سعی می‌کنند تا ریسک‌های کوچکی بکنند و در این بین نیز نهایت تلاش خود را می‌کنند تا ارزش اموال خود را حفظ نمایند و در این راه نیز از دو قانون استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها بیمه کردن اموال (خودرو، خانه و…) است و دیگری نیز اهمیت تخصصی دارایی. البته افراد موفق یک قانون نانوشته نیز دارند که آن “هرگز پول خود را از دست ندهید” است و بر اساس آن در خصوص ریسک‌ها نیز با درایت بیشتری عمل می‌کنند.

به یاد داشته باشید: اگر در خصوص یک موضوع که کمی ریسک دارد اما آینده روشنی در پیش روی آن است اطلاعات کاملی ندارید ابتدا شروع به پرسیدن سوالات مختلف در خصوص آن بکنید.

8- آن‌ها وقتی به پول می‌رسند وانمود نمی‌کنند که همه چیز را می‌دانند

جهان مکان وسیع و پیچیده‌ای است و افراد موفق به خوبی این موضوع را می‌دانند. زمانی که این موضوع به پول کشیده می‌شود اطلاعات بسیاری جلوه نمایی می‌کنند که شاید کسی نتواند که از تمام آن‌ها آگاه باشد و این چیزی است که افراد موفق بر روی آن تمرکز می‌کنند و از آن جایی که محدودیت‌‌هایشان را می‌دانند پس بر روی نقات قوت خود تمرکز می‌کنند.

نکته: اگر می‌خواهید که فرد موفقی در زمینه مسایل مالی باشید بهتر است که اطلاعات خود را در این زمینه با مطالعه کتاب‌های این حوزه افزایش دهید.

money-1

9- آن‌ها مسئولیت‌های خود را به افراد کارشناس محول نمی‌کنند

افراد موفق در انجام امور خود به افراد مختصص در آن حوزه مراجعه می‌کنند و از آن‌ها سوال می‌پرسند و مشورت می‌کنند تا کار خود را به بهترین نحو انجام دهند و البته در این راه کار خود را به این افراد محول نمی‌کنند. برای مثال افراد موفق برای انجام کار‌های مالی خود از یک کارشناس امور مالی راهنمایی می‌گیرند.

به یاد داشته باشید: برای انجام کار‌های خود بهتر است به سمت مختصصان آن موضوع بروید و از آن‌ها مشورت بگیرید و سوالات خود را از آن‌ها بپرسید. زیرا بدون این کار، انجام وظایفتان با سختی همراه خواهد بود.

10- آن‌ها اجازه نمی‌دهند که ارزش پول بر ارزش‌های دیگر غلبه کند

دست یابی به موفقیت مالی یک هدف است و از طریق پول شما قادر خواهید بود تا کار‌های زیادی را انجام دهید و از طریق آن می‌توانید به سلامت بهداشتی و… برسید اما بدون شک موفقیت مالی تنها فاکتور برای ساخت زندگی موفق نیست. برای مثال غفلت از سلامتی و تمرکز بر روی کسب پول یک استراتژی نادرست است.

نکته: زندگی خود را ارزیابی کنید و ببینید که تعادل درستی بین اهداف مالی، خانوادگی، شغلی و سایر فعالیت‌ها دارید یا خیر.

1 در مورد “10 اشتباه مالی که افراد موفق هرگز انجام نمی‌دهند!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH