بررسی کامل مرورگر مایکروسافت اج: آیا اج رقیب سخت کروم و فایرفاکس است؟!

وای خدای من! اسم مرورگر که می‌آید، ناخودآگاه یاد اینترنت اکسپلورر می‌افتم. مرورگری که برای باز و بسته کردن یک تب جان آدم را به لبش می‌رساند! این مرورگر باید مرورگر پیش‌فرض شرکت‌ بزرگی همچون مایکروسافت باشد؟ نه! قطعا وجود چنین نقطه تاریکی در ویندوز 10 برای مایکروسافت و طرفدارانش خوشایند نخواهد بود. وقتی مایکروسافت بدون معرفی ویندوز 9، به سراغ ویندوز 10 می‌رود، در واقع می‌خواهد به ما بفهماند که به خاطر این پرش‌ها، باید آماده جهشی بسیار بزرگ در کیفیت محصولات این شرکت باشیم. پس بدون شک یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های ویندوزهای قبلی باید برطرف شود: مرورگر!
بله مرورگر! چند وقت پیش آماری منتشر شده بود که می‌گفت نزدیک به 55 درصد کاربران دنیا، از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند. چرا؟ چون این مرورگر به صورت پیش‌فرض بر روی ویندوز قرار دارد و همین موجب استفاده بسیار بالای کاربران از آن می‌گردد.
بسیاری از ما، از این مرورگر به ندرت استفاده می‌کنیم. با این وجود سهم نزدیک 55 درصدی آن بسیار قابل توجه است. حال اگر مرورگر بهتری روی ویندوز باشد که دیگر غوغا می‌شود. اگر مرورگری با کارایی کروم یا فایرفاکس بصورت پیش‌فرض روی ویندوز باشد، آمار استفاده از آن به بالای 80% خواهد رسید و این اصلا اغراق نیست. بنابراین مایکروسافت برای ویندوز 10 به فکر مرورگر جدیدی افتاده که Edge نام دارد. اج مرورگری است که مایکروسافت به خاطر ویژگی‌های ارتقا یافته و سرعت بیشترش، به همگان اصرار می‌کند که از آن استفاده کنند.
نترسید. این اصرار جنبه محترمانه و غیر اجباری دارد و اگر اج را نپسندیدید، می‌توانید از مرورگرهای دیگر استفاده کنید. کروم، فایرفاکس و … همگی در ویندوز 10 نیز کار خواهند کرد و از آن‌جا که این مرورگر هنوز به بلوغ کامل نرسیده، احتمالا برای کسب تجربه کاربری بهتر، باید مدتی با مرورگرهای دیگر کار کنید، تا وقتی که اج به سطح بالایی از بازدهی و سرعت برسد.
خبر خوب در مورد اج این است که این مرورگر، در واقع اینترنت اکسپلورر 12 نیست، بلکه مرورگری است که مجددا  توسط مایکروسافت از صفر تا صد طراحی شده‌است. این مرورگر دارای ویژگی‌های خوب و نقاط قوت بسیاری است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
1- Web Note: ماژیک جادویی برای صفحات وب
edgewebnoteوب نوت ویژگی جدیدی است که مایکروسافت در مرورگر اج قرار داده است. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که بهتر از هر برنامه دیگری، قسمت‌های دلخواه صفحات وب را علامت‌گذاری کرده و برگه مورد نظر را برای خود نگه داشته یا با دیگران به اشتراک بگذارید. با این ویژگی شما تمام صفحه را برای خود ذخیره می‌کنید، نه فقط چند سطری که در صفحه مانیتور قابل رویت هستند.
وب نوت خودکار، ماژیک و پاک‌کنی در اختیارتان می‌گذارد که می‌توان آن‌ها را با انگشت (در صفحات لمسی) و یا ماوس کنترل کرد.همچنین یک گزینه برای اضافه کردن نظر تایپ شده وجود دارد. اگر فقط می‌خواهید یک بخش کوچک از وب سایت را ذخیره کنید، می‌توانید بخشی از محتویات صفحه را ببرید. وقتی کار نوشتن و بریدن صفحه تمام شود، می‌توانید حاصل کار را که حالا یک صفحه جدید و مطابق میل شماست، در وان نوت، لیست مورد علاقه‌تان در مرورگر اج یا لیست خواندنی‌هایتان ذخیره کنید، یا صفحه را برای فردی دیگر ایمیل کنید!
وب نوت برای دانشجویانی که به دنبال تحقیق و جمع آوری اطلاعات از صفحات وب هستند، بسیار کاربردی است، مخصوصا برای ما دانشجویان ایرانی با آن تحقیق‌های ویکی‌پدیایی! این ویژگی در محیط کار نیز بسیار کاربردی ظاهر خواهد شد، برای مثال، افراد می‌توانند برای ارتقا ویژگی‌های بصری ارایه‌ها، کنفرانس‌ها و پروژه‌هایشان از وب نوت بهره بگیرند. البته ممکن است بگویید برنامه‌هایی برای این کارها هست، اما فراموش نکنید که داریم درباره یک برنامه پیش‌فرض حرف می‌زنیم. وجود چنین امکانی برای یک مرورگر پیش‌فرض واقعا عالی است!
2- ابزارهایی برای خواندن
edgereadingviewاج دارای دو ابزار برای تسهیل خواندن محتوای وب خواهد بود. Reading View یا همان حالت مطالعه. حالتی است که با فعال‌سازی آن، تمامی قسمت‎‌های اضافه یک سایت هچون تبلیغات و عناصر طراحی، برداشته شده و فقط متن و عناصر ضروری آن، به صورت پیوسته و یکپارچه نمایش داده می‌شود، تا علاوه بر متن، با نمایش عکس‌ها و فیلم‌های درون مطلب، دیدی متمرکز به شما بدهد. این ابزار در مواقعی که نمی‌خواهید صفحه یک وبسایت خیلی شلوغ و گیج کننده باشد و یا زمانی که از ظاهر یک سایت خوشتان نمی‌آید، بسیار کاربردی است. حالت مطالعه، بسیار شبیه به Evernote Clearly است که کروم و فایرفاکس از آن پشتیبانی می‌کنند. گرچه clearly دارای ویژگی‌های شخصی سازی است که اج از آن‌ها بی‌بهره است. اما مجددا عرض می‌کنم، آنچه که اج را نزد ما محبوب و خاص کرده، این است که به صورت پیش‌فرض دارای این قابلیت است، در حالی که برای استفاده از Clearly، باید از برنامه Evernote استفاده کنید. در مرورگر اج، تنها با یک نگاه می‌توانید بفهمید که آیا صفحه قابلیت تبدیل به حالت مطالعه را دارد یا نه. به نوار آدرس مرورگر نگاه کنید. اگر آیکون کتاب خاکستری بود، بدین معناست که نمی‌توان از حالت مطالعه استفاده کرد، اما اگر این آیکون به رنگ مشکی بود، می‌توانید این حالت را فعال کرده و از خواندن بی‌دردسر صفحه لذت ببرید.
ابزار دیگری که مایکروسافت برای شیفتگان مطالعه در وب مهیا کرده‌است، لیست مطالعه است. جایی که شما می‌توانید یک مقاله یا به صورت کلی یک صفحه وب را ذخیره کنید، تا بعدا بصورت آفلاین آن را مطالعه کنید! این عالی است! برای خود من بسیار اتفاق افتاده که به مقالاتی علاقه مند شده‌ام، اما به دلیل کمبود وقت، نتوانسته‌ام آن‌ها را بخوانم. با استفاده از این ویژگی، می‌‌توانم شب‌ها مقالات موردعلاقه و دخیره شده‌ام را بصورت آفلاین مطالعه کنم! برای وارد کردن مقالات به لیست مطالعه، کافی است روی علامت ستاره در نوار آدرس کلیک کرده و لیست مطالعه را انتخاب کرده و اقداماتی را که مرورگر می‌گوید، انجام دهید. مرورگر سافاری اپل دارای ویژگی مشابه لیست مطالعه اج است و مرورگرهای کروم و فایرفاکش نیز با استفاده از برنامه‌هایی خاص همانند Pocket، Readability و Instapaper این قابلیت را بدست می‌آورند.
3- کورتانا دستیار شما خواهد بود!
edgecortanaبینگ و کورتانا نقشی حیاتی در مرورگر اج دارند، چرا که هر دو اطلاعات بسیار زیادی به شما می‌دهند و کمک حال‌تان خواهند بود.
مثلا هنگام تایپ در نوار آدرس، بینگ بصورت آنی اطلاعاتی نظیر آب و هوا، اوضاع بازار سهام، زمان پروازها و .. را به شما می‌دهد. بنویسید آب و هوا. بینگ آب و هوای منطقه شما را نشانتان می‌دهد. یک معادله بنویسید. بینگ جواب آن را برایتان نمایش می‌دهد! اگر در صفحات وب، عبارتی را انتخاب کرده و روی آن راست کلیک کنید، کورتانا کمک‌تان خواهد کرد. معنی کلمه، نتایجی از ویکی‌پدیا و سایر نتایج در ستونی در سمت راست نمایش داده‌ می‌شوند و نیازی به ترک صفحه نیست. اگر کمک کورتانا کافی نباشد، می‌توانید با یک کلیک، بینگ را به یاری بطلبید. اگر رستوران یا کافه‌ای را انتخاب کنید، کورتانا شماره تلفن و  نقشه‌ مسیر آن را به شما می‌دهد.
4- کمبودها در رویارویی با سایر مرورگرها
کروم و فایرفاکس، خیلی از ویژگی‌های پیش‌فرض اج را پشتیبانی می‌کنند، اما برای فعالسازی آن‌ها نیاز به برنامه‌های اضافه هست و این مورد ضعف این دو مرورگر در برابر اج است. البته این موجب تنفر شما از کروم و فایرفاکس نخواهد شد، اما اگر حوصله نصب و فعالسازی این برنامه‌ها را ندارید، مرورگر اج برای شما مناسب‌تر است. با این وجود، وقتی هر مرورگر معروف‌ترین ویژگی‌هایش را رو کند، اج تازه‌کار، کمی عقب می‌ماند. کروم و فایرفاکس به شما امکان همگام‌سازی بوکمارک‌ها و باز کردن تب‌ها در هر کامپیوتری را می‌دهند. پس اطلاعات‌تان همه‌جا در دسترس‌تان هستند. این دو همچنین به شما اجازه نصب افزونه‌هایی همانند 1Password،One Tab و … را می‌دهند. هر دو آن‌ها به شما اجازه پین کردن یک تب را می‌دهند و بدین ترتیب تب مورد نظر فضای کمتری اشغال کرده و باز خواهد ماند. این‌ها ویژگی‌هایی هستند که اج فعلا ندارد. البته مایکروسافت قول داده که تا پاییز، قابلیت پشتیبانی از افزونه‌ها را به اج بیفزاید، تا در رقابت با کروم و فایرفاکس شکست نخورد.
نتیجه‌گیری:
اگر مثل من چندین سال است که با اکسپلورر درگیر هستید، حالا بهتر است همه‌چیز را فراموش کرده و به مرورگر سریع و زیبای اج سلام کنید! مایکروسافت ارتقاهایی در اج اعمال کرده که آن را بسیار کارآمد کرده‌اند، به خصوص برای کاربران موقت و کم‌کار. وب نوت برای جستجوی صفحات وب و استفاده از آن‌ها بسیار مناسب است. کورتانا باهوش و شیرین‌زبان هم به عنوان دستیار شخصی سریع و همه‌چیز دان شما، به سوالاتتان جواب می‌دهد. اج هوشمند است، سرعت بسیار بالایی در بارگذاری صفحات داشته و طراحی فوق‌العاده زیبا و مدرنی دارد. اما اگر کاربر دایمی کروم یا فایرفاکس هستید، اج شاید نتواند شما را ترغیب به تغییر مرورگرتان کند، حداقل الان نمی‌تواند. مایکروسافت سخنی نمی‌گوید که بدان عمل نکند. اگر وعده مایکروسافت برای اضافه شدن ویژگی‌هایی همچون تب‌های همگام سازی شده، بوکمارک‌ها و افزونه‌ها به واقعیت بپیوندد، کار برای کروم و فایرفاکس بینهایت مشکل خواهد شد.

2 در مورد “بررسی کامل مرورگر مایکروسافت اج: آیا اج رقیب سخت کروم و فایرفاکس است؟!”

  1. سعید اسکندری

    خواهش عاجزانه می کنم که همتون دعا کنید و از خداوند متعال و بخشنده بخواهید که من در مسابقات نیمه نهایی و نهایی کشوری بتونم مقام بیارم و به هند (جهانی UCMAS) برم. مرسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH