بررسی اسپیکر بلوتوث سونی BSP60: با من برقص!

sony bsp60 13

ظاهرا هر آن چیزی که یک گوشی هوشمند نمی‌تواند داشته باشد، به عنوان یک لوازم جانبی مهم برای سازندگان مطرح می‌شود. حال می‌خواهد یک پاور بانک باشد و یا یک اسپیکر پرتابل؛ در هر صورت بیشترین سر و کار آن با همان گوشی و تبلت‌تان خواهد بود.

چندی پیش، یکی از اسپیکرهای سونی با نام BSP10 را برایتان بررسی کردیم، دستگاهی که از نظر صدا و طراحی یکی از برترین‌های این حوزه است و این بار قصد داریم تا بلندگویی بسیار یونیک که القاب دیگری همچون دستیار هوشمند یا رقاص را هم می‌توان به آن داد، برای شما بررسی نماییم. شاید BSP60‌ را بایستی متفاوت‌ترین اسپیکر پرتابلی تا به امروز دانست که یک سازنده مطرح جهانی اقدام به تولید انبوهش کرده است. حالا چرا متفاوت؟ در ادامه با ما و بررسی آن همراه باشید.

یک گوی کروی

اگر اهل دیدن فیلم و کارتن‌های تخیلی باشید، حتما به خاطر دارید که جادوگران یک گوی شیشه‌ای داشتند که در آن می‌توانستند آینده را ببینند. حال سونی رنگ و لعاب مشکی بر تن این گوی جادویی زده و آن را در مقابل‌تان قرار داده است تا حس کنید که با دستگاهی از جنس آینده روبه‌رو هستید. به خصوص وقتی که BSP60 روشن می‌شود و نمایشگر کوچک آن که در عمقی چند میلی‌متری قرار گرفته، در برابر دیدگان شما ظاهر می‌شود، اشتیاق‌تان برای کار کردن با آن بیشتر خواهد شد.

sony bsp60 9

بر روی این بلندگو تنها یک کلید تعبیه شده که آن هم در کف دستگاه قرار دارد و با حرکت دادنش به وسط، اسپیکر روشن شده و یکی دیگر از هنرهای جالب خود را به شما نشان می‌دهد. در این هنگام دو پوشش گرد دستگاه به بالا آمده و محل اصلی حضور دو بلندگوی ۲.۵ واتی را نشان می‌دهند. در چهار طرف نمایشگر تک رنگ، کلیدهای لمسی سفیدرنگی تعبیه شده است که به مانند خط تیره هستند و به نوعی تاکید بر مدرن بودن این اسپیکر دارند.

sony bsp60 1

محل اتصال پورت میکرو یواس‌بی هم در پشت بلندگو قرار گرفته و لوگوی سونی در همین بخش دیده می‌شود.

چگونه کار می‌کند؟

ساده‌ترین راه اتصال به BSP60 از طریق بلوتوث است، برای چند ثانیه کلید کف اسپیکر را به سمت راست نگاه دارید تا با گوشی هوشمند شما جفت شود. همچنین از طریق اتصال NFC در بالای این گوی کروی، می‌توانید سرعت اتصال خود را افزایش دهید. اما با این‌کار، تنها شما قادر خواهید بود که همچون یک اسپیکر ساده و معمولی، به موسیقی گوش دهید و هیچ‌کدام از توانایی‌های فضایی محصول سونی برایتان به نمایش در نخواهد آمد، مگر آنکه برنامه مخصوص به این کار را بر روی گوشی خودتان نصب کنید تا بفهمید که چه چیزی در دل این گوی جادویی نهفته است.

sony bsp60 6

از کجا برنامه را نصب کنم؟

اینترنت خودتان را روشن کنید و به دنبال برنامه Smart Bluetooth Speaker بگردید. مطمئنا نخستین مکانی که به ذهنتان می‌رسد، گوگل پلی است که برنامه در آنجا حضور دارد و برای دانلود شدن در ابتدا به شما چشمک می‌زند. اما همچون بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در این مارکت، شما با آی‌پی ایران قادر به دریافت برنامه نیستید (پس این برجام به چه دردی می‌خوره؟!) و یا بایستی آی‌پی خودتان را عوض کنید و یا به سراغ مارکت دیگری بروید. ما هم چون از این حرکت غیراخلاقی گوگل پلی ناراحت شده بودیم، از یک مارکت دیگر بهره گرفتیم و برنامه را به سرعت دریافت و نصب کردیم. پس از نصب، شما یک برنامه جانبی که بیشتر به منظور دادن دستورات صوتی است را نیز دریافت نموده و خلاصه اپلیکیشن نه چندان حجیم را بر روی دستگاه خودتان قرار می‌دهید و به این نکته هم باید توجه داشته باشید که نسخه اندرویدتان بالاتر از ۴.۴ باشد.

یکی از نکات جالب در هنگام کار با برنامه، پشتیبانی کامل از زبان فارسی و جمله‌بندی صحیح آن است. به نحوی که متوجه می‌شوید با دقت کافی، برنامه فارسی سازی شده و در اکثر بخش‌های آن نیز زبان شیرین مادری دیده می‌شود.

sony bsp60 5

اپلیکیشن اسمارت بلوتوث اسپیکر شامل سه بخش است. اولین زبانه، وضعیت باتری و اتصال بلندگو را نشان می‌دهد، در بخش دوم تنظیماتی چون زنگ هشدار، عملکرد و دستورات صوتی قرار دارد و در همین قسمت است که می‌توانید برای BSP60 تعیین کنید تا به هنگام پخش موسیقی، برایتان برقصد! تب سوم نیز مربوط به برنامه‌های نصب شده شماست که وجود چنین بخشی نشان می‌دهد سونی، قصد دارد تا همچون اسمارت واچ‌های خود، به توسعه دهندگان اجازه تولید برنامه‌های متنوع در ارتباط با این اسپکیر بلوتوث خاص را بدهد.

دلبری می‌کند

زمانی که برای نخستین بار گوشی خودتان را به اسپیکر متصل کرده و آهنگی را پخش می‌کنید، به طور حتم تا لحظاتی به آن خیره شده و از حرکات موزونش شگفت زده خواهید شد! البته ممکن است برخی افراد، این حرکات جلف را بیشتر از همه مناسب برای سرگرمی کودکان بدانند، اما واقعیت اینجاست که بزرگسالان حتی اگر هم اظهار نکنند، از دیدنش لذت می‌برند. در حین پخش موسیقی، نورهای LED با رنگ‌های گوناگون در بین حفره اسپیکر و محفظه گرد بالای آن روشن می‌شوند و این محفظه هم به کمک بازوهایی که دارد، دایما بالا و پایین می‌رود و ریتم این رقص را تا حد امکان کامل می‌کند.

sony bsp60 7

کیفیت صدا چگونه است؟

BSP60 مجهز به دو بلندگوی ۲.۵ وات است که در مقایسه با یک سینمای خانگی به طور قطع حرفی برای گفتن نخواهد داشت! اما خب، شما یک اسپیکر کوچک و پرتابل دارید. اگر در فضایی در حدود ۳۰ متری نشسته باشید که چندان هم شلوغ نباشد، حجم صدا شما را راضی خواهد کرد اما با افزوده شدن به این میزان از فضا و همچنین سر و صدا در محیط، به طور محسوس از توانایی دستگاه کاسته خواهد شد. در واقع می‌توان BSP60 را برای یک جمع دوستانه کوچک کافی دانست و اگر قصد گرفتن یک پارتی (مختلط نباشه‌ها!) را دارید، دور این اسپیکر را خط بکشید.

sony bsp60 2

برای آنکه حجم صدای این رقاص را هم بهتر بسنجیم، آن را در کنار اسپیکر بلوتوث سونی BSP10 با هیکل عضلانی‌اش گذاشتیم و به طور هم‌زمان یک موسیقی را بر روی آن‌ها پخش کردیم.

sony bsp60 8

BSP10 اسپکیری ۵ واتی است و به همین خاطر می‌شد حدس زد که حجم صدای بالاتری داشته باشد، امری که در تست ما نیز کاملا مشهود بود و حتی میزان Bass هم در اسپیکر کوچک‌تر و ارزان‌تر سونی، کیفیت خیلی بهتری داشت.

چه ایراداتی دارد؟

این گوی جادویی، چندان هم خالی از ایراد نیست و در برخی مواقع همین حرکات بیش از حدش، سبب می‌شود تا به خوبی نرقصیده و بهانه بیاورد که زمین چاله و چوله دارد و من نمی‌توانم برقصم! حال این فراز و نشیب‌ها چه هستند؟

در هنگام اتصال برخی از دستگاه‌ها به BSP60، صداهای تق تق بسیار کوتاه و متوالی که شدت آن به خصوص در هنگام شروع اتصال بیشتر است، به گوش می‌رسد که شاید کمی در ذوقتان بزند. البته این مورد بیشتر از همه به نحوه اتصال بلوتوث مربوط است و در وصل کردن گوشی ال‌جی جی۳ برای ما که مشهود بود. حتی اچ‌تی‌سی وان ام۹ را نیز برای مطمئن شدن متصل کردیم که باز این صداهای تق تق اما با توالی کم‌تر، به گوش می‌رسید.

در سوی دیگر، حرکت کردن اسپیکر می‌تواند برای آن کمی خطرناک هم باشد،‌ اگرچه شعاع حرکتی محدودی دارد. همچنین بالا و پایین شدن محفظه گرد اسپیکر، کمی بر روی حجم صدا تاثیر می‌گذارد. به نحوی که با کمی دقت متوجه می‌شوید صدا بالا و پایین شده و در واقع این حرکت موزون، در این بخش صدا را کمی ناموزون می‌کند!

sony bsp60 3

جنس بدنه براق هم باعث می‌گردد تا اثر لک و انگشت به راحتی بر روی آن باقی بماند.

فقط یک اسپیکر نیست!

BSP60 با این همه ادعا، بدون شک فقط یک اسپیکر ساده نیست. با این محصول سونی شما می‌توانید صحبت کنید و از آن انتظار انجام کارهای مختلفی را داشته باشید. به عنوان مثال وضعیت آب و هوا را چک کنید و یا از اسپیکر بخواهید که به شخص مورد نظر شما زنگ زده و حتی آخرین پیامک دریافتی‌تان را بخواند. البته تمام این دستورات را بایستی به صورت انگلیسی صادر کنید و دستگاه هم تنها قادر به خواندن حروف لاتین است و میانه‌ای با زبان فارسی ندارد.

sony bsp60 11

در هنگام چک کردن آب و هوا البته هرچه از اسپیکر خواستیم که درباره شهر تهران بگوید، هیچ توجهی نکرده و مجبور شدیم حال و احوال لس آنجلس را بپرسیم!

sony bsp60 10

مقاومت تا نفس آخر

به طور قطع توان یک اسپیکر بلوتوث، از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر BSP60 را کاملا شارژ کرده و یک موسیقی با صدایی در حدود ۷۰ درصد را بر روی آن پخش کردیم. رقص نور، نمایشگر و حرکت دریچه‌ها نیز همیشه روشن بود و چند نوبتی هم محصول سونی برایمان حسابی رقصید (سه نوبت ۷ دقیقه‌ای چون پس از این تایم به صورت خودکار قطع می شود). با آنکه فعالیت اسپیکر در طول این مدت نسبتا زیاد بود و حداقل در قیاس با محصولات مشابه، توان بسیار بیشتری را خرج می‌کرد اما باتری توانست به‌خوبی از خودش مقاومت نشان داده و ۴ ساعت و ۵۳ دقیقه به صورت یک نفس بخواند.

sony bsp60 12

سخن پایانی

شاید جالب باشد که بدانید BSP60 جز معدود محصولاتی است که در چین تولید نشده و بر روی جعبه، عبارت Made in Japan درج شده است، عنوانی که مدت‌های بسیار طولانی است دیگر آن را بر روی هیچ محصولی نمی‌بینیم و به همین خاطر بایستی به خاص بودن آن بیشتر ایمان بیاوریم. این محصول هنوز به صورت رسمی وارد بازار کشورمان نشده و قیمت جهانی آن هم چیزی در حدود ۳۰۰ یورو تخمین زده می‌شود که با یک حساب سر انگشتی، به رقمی بالای یک میلیون تومان می‌رسیم تا از این نظر هم خاص بودن BSP60 تایید شده و چشمان شما نیز از فرط تعجب گرد شود.

sony bsp60 4

در هر صورت این اسپیکر بلوتوث سونی بسیار خاص است و اگر پول کافی برای خریدن این محصول گران و البته متفاوت در جیب‌تان دارید، با حرکات و ظاهر عجیبش حسابی شما را بر سر شوق خواهد آورد.

7 در مورد “بررسی اسپیکر بلوتوث سونی BSP60: با من برقص!”

  1. بسیار زحمت کشیدین-اما خیلی داستان سرایی شده بود و طولانی شد – بهتره تحلیل های آتی مختصر اما مفید باشه – خوندن و درک همین مطلب دست کم نیمساعت وقت لازم داره و دریغ از وقت برای اهالی دیجیتال 🙂 بسیــــــــــــــــار ممنون 🙂

  2. قیمتش تو حلقم داداشم یه اسپیکر زیبا و شکیل خریده از این قشنگتر ولی دیگه نمیدونم صداش و….چه فرقی با این داره کنترل از راه دورم داره ساخت چینه صفحه نمایشم در حد خودش داره فقط شص تومن البته با بلوتوسم وصل نمیشه فقط از طریق sdکارت یا فلش یا از طریق فیش که تو جعبش بود ومیخوره به فیش هدفون گوشی میشه هدفونم متصل کرد چیزه خوبیه وفقطم شصت تومان در ضمن دوتا بلندگوام داره ولی حالا نمیخواد مصغره کنین و کیفیتشا زیر سوال ببرین هرچی باشه الان یه ساله کار میکنه اونم شصت هزارتوماننننن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH