عکاسی بدون انسداد، فناوری جدید و فوق‌العاده گوگل و MIT

تیمی تحقیقاتی، متشکل از محققان زبده گوگل و دانشگاه MIT، توانسته‌اند یک روش محاسباتی بسیار هوشمندانه برای بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده توسط گوشی‌های تلفن همراه ابداع کنند. آن‌ها این روش را “عکاسی بدون انسداد” نام نهاده‌اند. آن‌ها به زودی نتایج به دست آمده از این تحقیق را در SIGGRAPH 2015 منتشر خواهند کرد. افراد تشکیل دهنده این تیم عبارتند از: تیانفان ژو، مایکل روبنشتاین، سی لیو، و ویلیام تی-فریمن. خوشبختانه اعضای این تیم، تنها به بیان نظری دستاورد خود بسنده نکرده‌اند و یک فیلم با استفاده از الگوریتم محاسباتی نوین خود ضبط نموده‌اند که کارآمد بودن این الگوریتم‌ را به وضوح به ما نشان می‌دهد. گرچه هنوز کمی زود است، اما بدون شک در آینده بسیار نزدیک این ویژگی یعنی حذف بازتاب نور نیز یکی از آیتم‌های موجود در دوربین گوشی‌های هوشمند خواهد بود.
شاید بخواهید واضح‌تر بدانید که عکاسی بدون انسداد چیست؟ ساده است. ببینید، تا حالا شده که بخواهید عکس یا فیلمی از پشت پنجره بگیرید؟ علاوه بر تصویر اصلی، بازتاب‌هایی هم از اشیای داخل اتاق، از شیشه پنجره منعکس شده و در فیلم، روی تصویر مورد نظر می‌افتد که واقعا آزاردهنده و ناخوشایند است. حال شما دو انتخاب دارید: یا با همین وضع فیلم بگیرید، یا بیخیال آن شوید و نمای بهتری برای فیلم گرفتن بیابید. اما الگوریتم جدید محققان گوگل و MIT، قرار است راه سومی هم به ما بدهد، و آن هم حذف کامل بازتاب آزاردهنده نور است! دو عکس پایین را ببینید. این دو تصویر، اسکرین‌شات‌هایی از یک فیلم هستند که از پشت پنجره یک اتاق ضبط شده‌ است. در عکس اول، فیلم‌برداری عادی صورت گرفته ولی در عکس دوم، از الگوریتم جدید محققان استفاده شده است و همان‌ طور که می‌بینید، نتیجه خارق‌العاده است! تمامی انعکاس‌های مزاحم، کاملا از تصویر محو شده‌اند، و گویی اصلا پنجره‌ای جلوی عکاس نیست!
obstruction-free-1aالبته این الگوریتم فقط برای حذف بازتاب نیست، بلکه می‌تواند حتی فنس‌های جلوی پنجره را نیز به صورت کامل از فیلم شما حذف کند! این دو تصویر را ببینید. تصویر سمت چپ، ‌اسکرین‌شاتی از یک کلیپ است که از پشت حصار فیلمبرداری شده‌ است، و تصویر سمت راستی هم مربوط به همان شرایط است که در آن از این الگوریتم جدید استفاده شده است. نتیجه این یکی هم خارق‌العاده است!
obstruction-free-02نمی‌توانیم انکار کنیم، این فناوری واقعا بی‌نظیر است! البته برای استفاده از این ویژگی، باید دوربین را در حین فیلم‌برداری به جهت‌های مختلف حرکت دهید تا دوربین گوشی بتواند اطلاعاتی از نقاط کور (نقاط واقع در پشت فنس) بدست آورده، و با ترکیب آن‌ها با سایر نقاط، یک تصویر بدون فنس برای شما بسازد! توضیحاتی در این مورد منتشر شده‌است که البته انتظار داریم در SIGGRAPH 2015 جزییات بیشتری نیز در این مورد گفته شود.
تا رسیدن این تکنولوژی خارق‌العاده به گوشی‌های هوشمند شما راه چندانی باقی نمانده است. اگر فکر می‌کنید این تکنولوژی خیلی پیچیده است و چگونه می‌تواند در گوشی شما باشد، فقط کافی‌ست به همه غیر ممکن‌هایی که صنعت تلفن همراه ممکن کرده فکر کنید، و این را به یاد داشته باشید که 10 سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد که گوشی هوشمندی وجود داشته‌باشد! باید بگویم که دنیای فناوری، دنیای رام کردن غیرممکن‌های سرکش است! بدون شک، روزی قدرت پردازشی اسمارت‌فون‌های ما آن‌قدر زیاد می‌شود که می‌توانند قدرتی بیش از تمام کامپیوترهای ناسا وقتی بشر را بر روی ماه فرود آورد، ارایه دهند! البته بهتر است بدانید که فردی به نام نیل آرمسترانگ هرگز بر روی ماه قدم نگذاشته‌ است، و طبق شواهد بسیار این فقط سناریویی برای تضعیف شوروی بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH