محققان در حال توسعه سیستمی هستند که می‌تواند ذهن شما را بخواند!

 

165158662.jpg.CROP.rectangle3-large

در زمانی که این مقاله را از ابتدا تا انتها مطالعه می‌نمایید، امکان دارد به‌طور هم‌زمان به بررسی اعلان حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی بپردازید، به نوشته‌های خود نگاه کرده یا مطلب دیگری را مطالعه کنید. شما ممکن است پیش خود فکر کنید که در حال انجام تمامی این‌ کارها با هم هستید، اما واقعیت این است که فقط مغز شما بین این کارها سریع جابه‌جا می‌شود و احتمالا تمامی آن‌ها را به بدترین شکل ممکن انجام خواهد داد!

به‌تازگی، مهندسان کامپیوتر در دانشگاه تافتز، در حال توسعه سیستمی هستند که می‌تواند امواج مغز شما را تشخیص داده و در صورتی‌که این دستگاه تشخیص بدهد ذهن‌تان مشغول است، هشدارها و اعلان ابزارهای ارتباطی شما را غیرفعال خواهد نمود.

این پروژه که با نام “Phylter” شناخته می‌شود، با استفاده از توانایی‌های طیف‌سنج میدانی مادون قرمز (fNIS)، به اندازه‌گیری میزان خون جریان یافته در مغز شما می‌پردازد. اساس کار این دستگاه به این شیوه است که یک مانیتور به پیشانی کاربر متصل شده و با ارسال پرتوهای نور به مغز، به جمع‌آوری داده‌‎ها پرداخته و با یک الگوریتم پیچیده، این اطلاعات را به کمک فعالیت‌های میدانی مادون قرمز تجزیه و تحلیل می‌نماید. سپس دستگاه فوق می‌تواند تشخیص دهد که شما سخت کار می‌کنید یا فقط به یک جا خیره‌ شده‌اید.

برای بررسی عملکرد دستگاه، محققان Phylter را به عینک هوشمند گوگل متصل نموده و شرکت کنندگان را مجاب ساختند تا به انجام بازی‌های ویدیویی بپردازند؛ سپس شرکت‌کنندگان را با حجم انبوهی از اعلان‌ها بمباران کردند؛ در زمانی که شرکت‌کنندگان باید تصمیم می‌گرفتند تا به مشاهده اطلاعیه‌ها بپردازند یا به ادامه بازی خود مشغول شوند، این دستگاه اعلان‌ها را غیرفعال نمود تا شرکت‌کنندگان برروی کاری که تمرکز کرده‌اند، مشغول بمانند.

محققان امیدوارند تا در آینده با استفاده از این پروژه بتوانند به مردم برای حواس‌پرتی کمک نمایند. به‌عنوان مثال، اگر راننده‌ای درباره نحوه رسیدن به مقصد خود سردرگم باشد، Phylter به وی برای رسیدن به مقصدش با نشان دادن یک راه ساده کمک خواهد کرد. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود که سیستم نوآورانه تشخیص fNIS این دستگاه، برای انواع پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با بدن انسان نظیر بررسی فعالیت مغز مفید باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH