آیا کمبود برنامه‌ها در ویندوزفون حس می‌شود؟

بطور کلی در دنیای تکنولوژی و تلفن‌های هوشمند سیستم عامل‌های اندروید و ios بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند و بازیگرانی چون ویندوزفون سهم اندکی در حدود 3 درصد را در اختیار دارند. از نظر استراتژی اندروید متن باز بودن را انتخاب کرده و اپل سیستم عامل بسته خود را دارد که تنها در آیفون‌ها و محصولات اپل مشاهده می‌شود، ولی مایکروسافت اجازه داده تا دیگر تولیدکنندگان نیز بتوانند از ویندوز در گوشی‌هایشان استفاده کنند و همچنین سری لومیا را به عنوان بهترین اسمارتفون‌های ویندوزی توسعه داده‌است.

Microsoft_Lumia_logo_2015

در مورد عدم موفقیت مایکروسافت در تلفن‌های هوشمند دلایل زیادی مطرح است اما یکی از عمده‌ترین مشکلات که در راه ویندوزفون وجود دارد، مربوط به اپ‌های بسیار کم این پلتفرم است، البته این مشکل تا حدودی در ویندوز10 و برنامه‌های جدید مایکروسافت قابل حل است ولی باز هم با بررسی اندکی می‌توان کمبود اپ‌ها را از لیست مشکلات حذف کرد.

به طور کلی کاربران اسمارت‌فون‌ها برای استفاده‌های روزمره خود از اپ‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ از برنامه‌های چت گرفته تا برنامه دوربین و تماس و البته بازی‌ها، در استور مایکروسافت حدود 400هزار برنامه وجود دارد ولی این تعداد برنامه در مقایسه با رقبا بسیار کم است، هرچند که در ظاهر کافی به نظر می‌رسد و تقریبا برنامه‌ای وجود ندارد که کاربران عادی به آن نیاز داشته باشند و در این پلتفرم موجود نباشد.

Microsoft-Lumia-540-(3)

کاربران ویندوزفون از مثالی ساده برای دفاع از اپ‌های کم ویندوزفون استفاده می‌کنند؛ آن‌ها اعتقاد دارند زمانی‌که در گوگل پلی کلمه قطب‌نما را جستجو می‌کنید هزاران برنامه با کاربرد یکسان برای شما به نمایش در می‌آید اما در استور مایکروسافت اپ‌های زیادی بدین منظور وجود ندارد و تنوع کمتری را شاهد هستیم. این مثال کافی است اما نمی تواند نبود اپ‌هایی چون کلش آو کلنز و یا snap chat را توجیه کند زیرا هستند کاربران نیمه حرفه‌ای که به این اپ‌ها نیاز مبرمی دارند.

زمانیکه شما می‌خواهید اسمارتفونی را خریداری کنید، نکته اول در هنگام خرید این اسمارتفون توجه به نیازهای خودتان است یعنی اگر شما به بازی کلش آو کلنز معتاد هستید، اصلا نباید به ویندوزفون نزدیک شوید زیرا مجبور به ترک این بازی خواهید شد (البته اگر تا آن موقع این اپ وارد ویندوزفون نشود). می‌توان مهم‌ترین عامل کمبود اپ‌ها در ویندوزفون را گردن توسعه دهندگان انداخت زیرا آن‌ها میلی برای توسعه و انتشار اپ‌های خود روی پلتفرم مایکروسافت ندارند و حتی اپ‌های محبوبی چون اینستاگرام در ویندوزفون امکانات کمی دارد و قابل رقابت با نسخه‌های اندرویدی خود نیست.

Nokia-Lumia-735-(1)

برای حل مشکلات این چنینی راه حل مناسبی وجود دارد و آن استفاده از کلاینت‌های جایگزین در ویندوزفون است. این بدین معناست که می‌توانید از برنامه‌ای چون 6tag استفاده کنید و از امکانات اینستاگرام بهره ببرید حتی تنظیمات بیشتری نسبت به نسخه اندرویدی و رسمی این اپ تجربه کنید.

مشکل کمبود اپ در ویندوزفون برای کاربران تجاری که به اپ‌های خاصی نیاز دارند بیشتر نمود پیدا می‌کند زیرا اپ‌های خاص کاربران کمتری نیز دارند و توسعه دهنده گرامی سعی دارد تا با کمترین زحمت طیف وسیعی از کاربران را پوشش دهد و به راحتی از کنار پلتفرم ویندوز عبور می‌کند.

Nokia-Lumia-930_green

مایکروسافت برای حل مشکلات این چنینی در ویندوز10 دو راه کار ارایه داده است، استفاده از اپ‌های یونیورسال مهم‌ترین راه حل پیشنهادی مایکروسافت است. این کار به این معنی است که یک اپ می‌تواند همزمان برای دسکتاپ توسعه داده شود و در دیگر پلتفرم‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد و با این کار توسعه دهنده با یک‌بار توسعه یک اپ، آن را در چندین دستگاه مختلف از لومیا گرفته تا لپ‌تاپ‌ها و‌هالولنز مورد استفاده قرار دهد و کاربران بی‌شماری را برای خود به‌دست آورد.

راه حل دوم مایکروسافت پروژه‌های Astoria و Islandwood است. در این پروژه‌ها که در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌گیرد، آن‌ها قادرند تا با تغییرات بسیار کمی در API اپ‌های اندرویدی و iOS خود آن‌ها را تبدیل به اپ‌های ویندوزی کنند تا در استور مایکروسافت قرار بگیرد. به طور مثال بازی کندی کراش با استفاده از همین ترفند به دنیای ویندوزفون قدم گذاشته‌ است.

Lumia_Win10_0_0

در طی چند روز اخیر ویدیوها و اخبار زیادی در مورد اجرای اپ‌های اندرویدی بر روی لومیاها منتشر شد که این ترس را در ذهن کاربران ایجاد می‌کند که مبادا مایکروسافت اشتباه بلک بری را تکرار کند و باعث نابودی پلتفرم ویندوز در موبایل‌ها شود، هرچند اخبار رسمی در مورد این امر وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد این غول نرم افزاری دنیا آن قدر تجربه اندوخته که بتواند از اشتباهات دیگران درس بگیرد و بی‌گدار به آب نزند.

همان طور که در این مقاله گفتیم ویندوزفون تا تبدیل شدن به رقیبی سرسخت برای اندروید و iOS راه زیادی در پیش دارد ولی نباید از مزایای این سیستم عامل به سادگی عبور کرد و باید در نظر داشت که کمبود اپ‌های این پلتفرم آنچنان که بزرگ شده، قابل حس نیست و نمی تواند مانع بزرگی برای تجربه طعم این سیستم عامل باشد.

6 در مورد “آیا کمبود برنامه‌ها در ویندوزفون حس می‌شود؟”

  1. شماهایی که کلش رو میپسندید خب سراغ ویندوزفون نرید
    ویندوزفون و مایکروسافت هم نیازی به همچنین کاربرایی نداره
    سیستم عامل روان در عین حال اجرا شدن سنگین ترین بازی ها بدون حتی لگ و اجرا کردن سنگین ترین برنامه ها در کنار بازی نشانه سر بودن از سیستم عامل کند و سنگین اندرویده و در ضمن برنامه های درون استور مایکروسافت تمامی نیاز هایی رو که از یه گوشی هوشمند دارید رو برطرف میکنه حتی مپ و دستیار کرتانای مایکروسافت از هر لحاظ از همتاهای اندرویدی و ios خودش خیلی جلو تر هس

  2. کلش مهم نیست ،اما خیلی کمبود توش حس میشه ،بخصوص از لحاظ کیفیت برنامه ها ،،بازی سازها و برنامه نویس ها و شرکت های زیادی هم هستن که اپ هاشون رو برای ویندوزفون معرفی نمیکننو به ios و اندروید بسنده میکنن ،،

  3. برای بعضی ها محمه مثل من که کاربرد زیادی با اپلبکیشن های زیادی دارند برای بعضی ها هم نه اما اگه کلش روی ویندوز فون اجرا یشه و این پروژه ها موفق بشه شاید طرغش رفتم چون کلشم به لول 84 رسیده حیفه

      1. وقتی لول 84 رو 200 هزار تومن میخرن خب حق بدید
        بعدشم من کلا از بک نواختی بدم میاد مثلا تم های مخطلف هواوی رو دانلود میکنم و هر چند وقت یک بار یکیش رو میزارم یا حتی شخصی سازی میکنم و تازه با هر اپدیت اموشن ظاهر اندروید خواوی عوض میشه و تظییرات زیادی پیدا میکنه ولی ویندوز فون 8 تا 10 تقریبا یکیه و من حوسلم سر میره تازه گوشی های مناسب با امکانات مناسب و متنوعی تا به امروز برای وسندوز فون معرفی نشده پس فعلا که همچین قصدی ندارم
        نوکیا با اندروید خیلی سرنوشت بهتری پیدا میکرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH