رایتل مجوز ورود به شبکه نسل چهارم 4G را دریافت کرد

صبح امروز و در مراسمی که در شهر تهران، به همراه عده‌ای از مقامات کشوری،‌ مدیران رایتل و خبرنگاران برگزار شد، رایتل پروانه ارتقای خدمات خود به نسل چهار را اعلام کرد. در ابتدای این مراسم، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر فیروزآبادی بر روی صحنه آمد و گفت: همان طور که همه می‌دانید، یک توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی باید برخوردار از زیر ساخت‌هایی باشد که توسط دولت‌ها حمایت می‌شود. یکی از این زیرساخت‌ها، فناوری اطلاعات است. فناوری اطلاعات چهار وضیفه اصلی را به عنوان یک صنعت بر عهده دارد: برقراری ارتباط، خدمت رسانی، اطلاع رسانی و سرگرمی که در این ۴ حوزه نقش اساسی را در زندگی بشر امروز بازی می‌کند. در بخش سرگرمی و اطلاع رسانی ممکن است دغدغه‌هایی را ایجاد کند.در حوزه ارتباطی و خدمات این سیستم قطعا بایستی در کشور وجود داشته باشد و هرگونه توسعه‌ای بدون وچود چنین زیرساختی غیر قابل تصور است.

Rightel seminar 1

در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به توسعه فناوری اطلاعات انجام شده است و جناب دکتر واعظی تلاش‌های بسیار زیادی را به عمل آوردند. همچنین سرمایه‌گذاری‌های زیادی توسط اپراتورها انجام شده که امروز هم اپراتور سوم وارد نسل چهارم فناوری اطلاعات شد. در این فناوری، شکاف دیجیتالی را می‌خواهیم با تکنولوژی تلفن همراه برطرف کنیم. همچنین فاصله سواد الکترونیکی را پر کرده و سپس شکاف توانمندی اقتصادی که با توسعه شبکه‌های فناوری موبایل در کشور تا حدود زیادی مرتفع می‌شود. بسیاری از نقاط کشور در حال حاضر تحت پوشش این شبکه‌ها قرار گرفته و به همین خاطر شکاف بین شهر و روستاها در این بخش از بین می‌رود. همچنین تمام آحاد جامعه توانسته‌اند از مواهب این فناوری به کمک گوشی‌های هوشمند بهره‌مند شوند. از طرف دیگر هم با ارزان شدن شبکه‌ها ما امروز شاهد آن هستیم که تقریبا همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. امروزه صحبت ۳۰ تا ۱۰۰ مگابیت برای اینترنت پر سرعت مطرح است. فقط شبکه‌های موبایل می‌توانند شعار سازمان ملل درباره اتصال در همه جا برای همه کس را برآورده کنند. توسعه شبکه موبایل به عنوان یک ضرورت و زیر ساخت توسعه اقتصادی کشور مورد توجه است.

برآورد ما این است که رایتل ۱۰ هزار شغل مستقیم در کشور ایجاد کرده است. اپراتورها به پایپ یا لوله تعبیر می‌شوند که به نوعی اثرگذاری غیر مستقیم بایستی در اشتغال داشته باشند. ما امیدواریم که این اشتغال توسط رایتل و سایر اپراتورها ادامه پیدا کند. تا سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شود میزان دیتا ۸ برابر خواهد شد برای همین آینده بزرگی پیش روی است.

فقط شبکه‌های موبایل می‌توانند شعار سازمان ملل درباره اتصال در همه جا برای همه کس را برآورده کنند.

پس از آن، نوبت به دکتر عمیدیان، ریاست سازمان تنظیم مقررات رسید تا به ایراد سخنرانی بپردازد: با توجه به اسناد بالا دستی و آنچه در مجلس محترم تصویب و ‌تاکید شده بود که خدمات باند پهن به ۱۰۰ درصد کسب و کارها و ۶۰ درصد خانواده‌ها ارایه شود و همچنین تاکیدات رهبر و رییس جمهور بر خدمات باند پهن، بر همین اساس در وزارت خانه این طرح ملی مدنظر قرار گرفت. توسعه باند پهن یا خدمات چند رسانه‌ای باید به شکلی باشد که نقش موثر خودش را در بخش‌های مختلف داشته باشد، بخش صنعت ارزش افزوده ۳۹.۴ درصدی ایجاد و اشتغال ۳۴.۵ درصدی، در بخش کشاورزی، ۱۱.۵ درصد ارزش افزوده و اشتغال ۱۷.۵ درصد، در بخش خدمات ارزش افزوده ۵۲.۳ درصد و اشتغال ایجاد شده ۴۸ درصد است. بر این اساس تصمیم گرفته شده تا برنامه ملی توسعه پهنای باند کشور به شکل سند استخراج و برنامه‌ریزی‌های وزرات خانه بر اساس آن انجام شود.

Rightel seminar 2

نسل اول باند پهن dsl و 3G بود که رایتل ابتدا به آن ورود پیدا کرد، ‌نسل دوم باند پهن lte است که در حال ورود به آن هستیم. در سال ۲۰۱۳ تعداد ۲۵۶ شبکه lte راه اندازی شد که تا سال ۲۰۱۷ به ۵۰۰ شبکه در ۱۲۸ کشور خواهد رسید. ضریب باند به ازای۱۰۰ نفر در کشورهای در حال توسعه ۸۴ و در کشورهای در حال توسعه، ۲۱ است. در آینده ثروت ملی دیتا بوده و قدرت در استخراج آن است. ما به همین جهت در شهریور ۹۳ اپراتورهای اول و دوم را به نسل سوم و بالاتر ارتقا دادیم. تصمیم گرفته شد که ما بین اپراتورها رومینگی را برقرار کنیم که مشترک هر اپراتور، بتواند از شبکه اپراتور دیگر استفاده کند. ارتقای پروانه‌ها صورت گرفت و همچنین در باند پهن ثابت هم به وایمکس‌ها اجازه دادیم که به lte مهاجرت کنند. تعداد کاربران که دسترسی به نت پر سرعت در اپراتورها داشتند، در شهریور ۹۲، حدود ۵۸۴ هزار نفر بود که الان به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است! دسترسی ثابت و سیار در مجموع به ۲۲ میلیون ارتقا یافته است. امروز بهره‌برداری آزمایشی رایتل در تهران، کرج و کیش انجام می‌شود و پس از یک ماه ارتقای دایمی پروانه صورت خواهد گرفت.

تعداد کاربران که دسترسی به نت پر سرعت در اپراتورها داشتند، در شهریور ۹۲، حدود ۵۸۴ هزار نفر بود که الان به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است!

پس از صحبت‌های رییس رگولاتوری کشور، مراسم اهدای این پروانه توسط وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر واعظی به مدیر عامل رایتل انجام پذیرفت.

Rightel seminar 3 Rightel seminar 4

پس از آن صدری، مدیرعامل رایتل بر روی صحنه آمد: رایتل شرکتی وابسته به سازمان تامین اجتماعی و شستا است. از میلاد امام رضا در سال ۹۰ شروع کرد و در دهه کرامت، ارتقای پروانه خودمان را جشن می‌گیریم. اهم استراتژی‌های کلان رایتل، بر شش محور استوار است. تمرکز خدمات به صورت M2M و B2B؛ کوچک سازی و چابک سازی ابعاد سازمان؛ گسترش پوشش شبکه 3G و LTE؛ استفاده بهینه از تکنولوژی‌های نوین به منظور توسعه شبکه؛ ارایه سرویس‌های خلاقانه در حوزه خدمات ارزش افزوده VAS با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی؛ تدوین برنامه‌های مدون جهت تعامل با بازیگران MVNO.

همراه اول ۱۳ سال انحصار داشته و در این مدت هرکاری را می‌توانست انجام دهد، ایرانسل ۴۹ درصد توانش را از شرکت خارجی mtn استفاده می‌کند ولی ما تمام تلاش‌ها را مرهون جوان‌های خودمان هستیم.

ما غالبا سعی کردیم در راستای سیاست‌های وزارت ارتباطات فعالیت خودمان را انجام دهیم. از اهم اقدامات و دستاوردهای رایتل از شهریور ماه سال ۹۲ می‌توان به این موارد اشاره کرد: راه اندازی سرویس رومینگ بین‌المللی با اپراتورهای ۲۰ کشور جهان؛ تامین فرکانس مورد نیاز برای مفاد موافقت نامه؛ افزایش ظرفیت اتصال به اینترنت خریداری شده از زیر ساخت از حدود ۶۰۰ مگابایت به ۲۰ گیگابایت که این میزان در سال جاری نیز افزایش خواهد یافت. اجرای پروژه امن سازی شبکه رایتل؛ افزایش ۶ برابری ظرفیت IT BSS و VAS؛ افزایش ظرفیت مرکز تماس؛ راه اندازی سامانه هوش تجاری؛ طراحی و راه اندازی طرح سیم‌کارت‌های پیش فعال؛ استفاده از توان تولید و خدمات داخلی؛ استفاده از متخصصین داخلی و ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی؛ افزایش تعداد سایت‌های راه اندازی شده به بیش از ۳ برابر؛ افزایش تعداد مشترکین به ۴ میلیون و پانصد هزار نفر؛ افزایش ترافیک مصرفی مشترکین تا ۱۰ برابر.

Rightel seminar 5

ما همیشه دو رقیب داشتیم که ۴۰ میلیون مشترک دارند. همراه اول ۱۳ سال انحصار داشته و در این مدت هرکاری را می‌توانست انجام دهد، ایرانسل ۴۹ درصد توانش را از شرکت خارجی mtn استفاده می‌کند ولی ما تمام تلاش‌ها را مرهون جوان‌های خودمان هستیم.

ما تا آخر سال ۵۰۰ سایت lte دیگر نصب کنیم که در ۱۵ شهر است و به طور تقریبی ۱۵ هزار مشترک در این حوزه خواهیم داشت. ما اولین اپراتوری هستیم که SOS داریم و می‌توانیم تمام وقایعی که در شبکه‌مان اتفاق می‌افتد را پیگیری کنیم که همه آن بر اساس تکنولوژی بومی و داخلی استوار بوده است.

گاهی که ابتدای این دولت نسبت به رایتل وجود داشت، این بود که رایتل قطعا شکست خورده و دیگر نمی‌تواند بر روی پای خودش بایستد

پس از آن تستی نیز از شبکه پر سرعت رایتل به صورت زنده انجام شد و سرعت ۱۴۶ مگابیت بر ثانیه در دانلود و ۳۲ مگابیت برای آپلود به دست آمد و مدیر عامل رایتل ابراز امیدواری کرد که بتوانند این سرعت را برای مشترکین خود نیز حفظ کنند.

سخنران بعدی، دکتر واعظی، وزیر فناوری و اطلاعات بود: روز آخر هفته دولت است و دولت امسال این افتخار را دارد که هفته‌اش هم‌زمان با دهه کرامت شده است. نگاهی که ابتدای این دولت نسبت به رایتل وجود داشت، این بود که رایتل قطعا شکست خورده و دیگر نمی‌تواند بر روی پای خودش بایستد اما امروز با حمایت‌هایی که از شخص وزیر رفاه، قائم مقام و بخش‌های مختلف صورت گرفته، انشالا من خودم هم امیدوار هستم که این شرکت بتواند نقش بسیار خوبی را برای این حوزه ایفا بکند. البته عرض کنم که تا به امروز همواره رایتل در این یک سال گذشته بهترین دیتا را داشته و در این امر پیشگام بوده است. امیدوارم آنچه امروز رایتل به عنوان نسل چهارم و آزمایشی شروع می‌کند، سبب شود این پیشگامی را در امر دیتا در آینده هم در تمام کشور بتواند ادامه دهد.

Rightel seminar 6

ما زیر ساخت‌های لازم را فراهم کردیم برای آنکه این امر تحقق یابد. در سال گذشته با توجه به عقب افتادگی‌هایی که از قبل بود، با کمک تلاش بسیار زیادی که همکاران در زیر ساخت کردند، توانستیم پهنای باند کشور را از ۶۰۰ به ۲۴۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهیم که تا پایان امسال به ۴ مگابیت افزایش پیدا خواهد کرد. ما انشالا پهنای باند بین‌الملل را هم ۸۰ به ۲۰ افزایش خواهیم داد. ما نیازمند این هستیم که شبکه انتقال خودمان را نیز تقویت کنیم. در ابتدای این دولت، ما در شبکه انتقال ۴۵۰ هزار E1 داشتیم که امروز به ۱.۳۵۰.۰۰۰ رسیده است و امیدوارم تا پایان امسال به ۲.۵ تا ۳ میلیون E1‌ ارتقا پیدا کند.

ما به دنبال این هستیم که به اپراتور مجازی مجوز بدهیم. همان طور که رومینگ ملی برای شرکت یک مزیت افرید و باعث شد تمام کسانی که سیم کارت رایتل دارند، در هر نقطه بتوانند به شبکه سراسری کشور یا بین الملل متصل شوند. ما دو کار می‌توانیم انجام دهیم که یک جهش برای رایتل باشد. یکی بحث اپراتور مجازی است. الان شبکه‌ای که رایتل بوجود آورده به دلیل آنکه دیر وارد بازار کشور شده است، از تمام آن استفاده نمی‌شود. من معتقدم که اپراتور مجازی کمک می‌کند تا رایتل به هدفش برسد. دیگری ترابردپذیری شماره است. قطعا این باعث می‌شود کسانی‌که کیفیت اپراتور سوم را برتر می‌دانند، جذب آن شوند.

وضعیت درآمدی رایتل با گذشته متفاوت و نوع نگاه جامعه عوض شده و رایتل به عنوان یکی از اپراتورهای قابل اعتنا مطرح است.

در پایان صحبتم تشکر می‌کنم از مدیران و همه کسانی که در شرکت رایتل در این دو سال گذشته زحمت کشیدند، به ویژه تمام پرسنل زحمت‌کش! ادر عرض کم‌تر از دو سال شما توانستید جایگاه خوبی پیدا کنید، وضعیت درآمدی رایتل با گذشته متفاوت و نوع نگاه جامعه عوض شده و رایتل به عنوان یکی از اپراتورهای قابل اعتنا مطرح است. لذا من می‌خواهم از همه پرسنل این شرکت تقدیر و تشکر کنم. اگر دلسوزی، پشتکار و همیت شما نبود، قطعا در این زمان کوتاه و با این رقبا، نمی‌توانستید این گونه بازار را بگیرید. لذا امیدوار هستم که با برنامه‌هایی که مدیران، اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و تمام مدیران تهیه کردند، در سال آینده باز هم شرکت رایتل تحولی بهتر را داشته باشد.

پس از این کنفرانس، نشست خبری مدیر عامل رایتل با اصحاب رسانه برگزار شد که مختص به پرسش و پاسخ بود. صدری تفاوت اصلی نسل سوم و چهارم را در سرعت اینترنت ارایه شده دانست و وعده داد که رایتل به زودی بسته‌های جدید و متنوعی را با کاهش قیمت ارایه خواهد داد که تا قبل از مهر ماه اعلام می‌شود. وی درباره کیفیت شبکه رایتل و تلاش‌ها برای بهبود آن گفت: ما قرارداد بهینه سازی شبکه را بستیم و سعی داریم تا کیفیت آن را بهبود ببخشیم. این مشکلات البته هم مربوط به شبکه ما و هم راه‌های ارتباطی است.

صدری، لایسنس دریافتی رایتل را 4G و بالاتر دانست که سبب می‌شود آن‌ها بتوانند در صورت ارایه نسل‌های بالاتر هم از آن استفاده کنند. او درباره مبلغ پرداخت شده به دولت جهت دریافت این لایسنس، مبلغی را اعلام نکرد و البته گفت که ما بابت 3G به دولت هزینه پرداخته‌ایم و برای این لایسنس جدید قرار شده تا میزان آن بررسی شود. وی فرکانس استفاده از 4G را ۱۸۰۰ مگاهرتز بیان کرد که برنامه‌ای برای فرکانسی چون ۷۰۰ هم ندارند. مدیر عامل رایتل درباره گذاشتن محدودیت سرعت برای کاربران در نسل جدید که در 3G این شرکت وجود داشت گفت: ما آنچه که قانون و رگولاتوری ابلاغ می‌کند را رعایت می‌کنیم و با هر سرعتی که اعلام کنند، در خدمت مردم عزیز خواهیم بود. وی گفت که قیمت سیم‌کارت برای نسل چهارم تفاوتی نخواهد کرد و حتی تعداد زیادی از سیم‌کارت‌هایی که ما در بازار داریم، از نسل چهارم پشتیبانی می‌کنند و نیازی به تعویض آن‌ها نیست. صدری در ارتباط با بحث رجیستری تلفن همراه گفت: در جلساتی که با رگولاتوری داشتیم، چنین بحثی مطرح شده است که در صورت ابلاغ و برای جلوگیری از قاچاق ما از آن حمایت خواهیم کرد.

Rightel seminar 7

حال پس از ورود اپراتور سوم به شبکه نسل چهارم و پر سرعت 4G باید ببینیم که رقابت بین همراه اول، ایرانسل و رایتل برای اینترنت پر سرعت، تا چه حد به نفع کاربران خواهد شد و کدام یک می‌توانند خدمات بهتری در این بخش مهم از بازار را به مشترکین خود عرضه کنند.

2 در مورد “رایتل مجوز ورود به شبکه نسل چهارم 4G را دریافت کرد”

  1. آراد علیخانی

    آفرین به رایتل. البته من ایرانسل دارم که 4g اش در 6 پلاس عالیست. البته wifi 10024 خیلی بهتره، خییییلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH