بررسی ویندوز 8: از آغاز تا انجام! (قسمت اول)

چند روزی از عرضه رسمی (نه به‌صورت کرک شده و یا نسخه بتا که همه چندین ماه قبل حداقل یک بار همه ما نصب و امتحان کردیم) ویندوز 8 و گذشتن از مرز 4 میلیون آپگرید فقط در یک هفته می‌گذرد، ما نیز 4 میلیون و 4 هزارمین ویندوز 8 را در اختیار گرفتیم تا آن را برای شما بررسی کنیم و از مزایا و معایبش بگوییم. مقدمات آپگرید: داشتن کامپیوتری با حداقل مشخصات زیر، حساب بانکی بین‌المللی، وصل شدن به سرور یکی از کشور هایی که عرضه ویندوز 8 در آنجا آغاز شده و البته قانونی بودن نسخه فعلی ویندوز!

  • Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster with support for PAE, NX, and SSE2
  • (RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bit) or 2 GB (64-bit
  • (Hard disk space: 16 GB (32-bit) or 20 GB (64-bit
  • Graphics Card: Microsoft DirectX 9 graphics device with WDDM driver
(یک نکته: اگر کامپیوتر شما توانایی اجرای ویندوز 64 بیتی را دارد ولی اکنون از ویندوز 32 بیتی استفاده می‌کنید، هنگام آپدیت نسخه 32 بیتی ویندوز 8 را دانلود خواهید کرد!)
از همین الان شروع می‌کنیم به نقد و بررسی امکانات، اختیارات و محدودیت‌هایی که مایکروسافت در اختیار کاربر گذاشته است:

اولا بدون هیچ تعصب به شرکتی و فقط  به قصد نقد و بررسی، با شرکت اپل و نحوه آپدیت مک مقایسه می‌کنیم.

ابتدا همه چیز به خوبی و خوشی پیش می‌رود. پس از انتخاب آپدیت به ویندوز 8، مایکروسافت از شما درخواست می‌کند یک فایل به نام کمک‌یار آپدیت (Update Assistant) را دانلود و اجرا کنید. پس از دانلود این برنامه و اجرای آن، شروع به جمع‌آوری اطلاعات لازم از جمله مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌کند تا اولا با مشخصات ذکر شده مطابقت داشته باشد و دوما برنامه‌های فعلی را آنالیز کرده و اعلام می‌کند کدام یک از برنامه‌های نصب شده بر روی ویندوز فعلی، پس از آپدیت نیز باقی خواهند ماند.

اگر از این مرحله با موفقیت بگذرید، می‌رسیم به بخش وارد کردن اطلاعات شخصی از جمله نام و آدرس و اطلاعات حساب بانکی بین‌المللی خود. پس از این مرحله باید منتظر دانلود 2.68 گیگابایت از سرور نه‌چندان پر سرعت مایکروسافت باشید.

خوشبختانه در اینجا مایکروسافت امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و پس از اتمام دانلود می‌توانید با خود ویزارد به ساخت یک دی‌وی‌دی Bootable اقدام کنید یا از همان‌جا نصب ویندوز 8 را آغاز نمایید (پیشنهاد اکید میکنیم ابتدا دی‌وی‌دی را رایت کرده و از طریق محیط بوت اقدام به نصب ویندوز کنید). از آنجایی‌که این اولین بار است چنین امکانی در اختیار کاربر گذاشته می‌شود که بدون از دست دادن اطلاعات و اکثر برنامه‌های خود بتواند ویندوز را ارتقا دهد، چندان از پایداری و قابلیت اطمینان برخوردار نیست و در نسخه‌ای که ما آزمایش کردیم، فقط چند دقیقه اول ویندوز به حیات خود ادامه داد و با سیاه شدن صفحه و کلی مشکلات دیگر، مجبور به نصب از بوت و Fresh Install شدیم (جای خوشحالی است که این نوع جدید نصب، مانع از دست دادن اطلاعات خود در درایو ویندوز می‌شود و فقط برنامه های نصب شده و تنظیمات را پاک می‌کند، حتی والپیپر نیز باقی می‎ماند!).

خلاصه همان‌طور که گفتیم در این بخش مایکروسافت تلاش زیادی کرده است تا بتواند لذت آپدیت سیستم‌ عامل را با مزیت‌های بالا ارایه دهد، ولی حداقل ما که بی‌بهره ماندیم (لطفا تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید).

پس از نصب آسان و سریع (از هر دو روش!) وارد محیط ویندوز 8 می‌شویم. درواقع مشکلات از اینجا شروع می‌شوند. از آنجایی‌که در تمام مدت نصب و آپدیت، سیستم به اینترنت متصل بود، هنگام بوت اولیه با جستجو در اینترنت، درایور سخت‌افزارهای ضروری را به‌طور اتوماتیک دانلود و نصب می‌کند. در این قسمت هم هنوز باید منتظر ارایه آپدیت هم از سوی مایکروسافت و هم از سوی شرکت‌های سخت‌افزاری باشیم. تنها درایوری که توانست نیازهای ما را به‌طور کامل برطرف کند، کارت گرافیکی RADEON HD 6730M از AMD بود و در بقیه سخت‌افزار ها از جمله کارت صوتی، پد لمسی و … با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم، به عنوان مثال کارت صوتی در تنظیمات ویندوز به طور کامل نصب شده است ولی امکان استفاده از میکروفن وجود ندارد!

ادامه این بررسی داغ را در قسمت دوم دنبال کنید…

[divide style=”2″]

با شرکت در مسابقه بزرگ آی‌تی رسان، شانس خود را برای بردن دو گوشی هوشمند امتحان کنید: شرکت در مسابقه

همچنین می‌توانید نخستین شماره از مجله الکترونیکی آی‌تی‌رسان را به طور مستقیم و رایگان از لینک زیر دریافت کنید.

[download id=”15″]

9 در مورد “بررسی ویندوز 8: از آغاز تا انجام! (قسمت اول)”

  1. حالا که اسفند ماه هست هم نسخه های آر تی ام تو اینترنت هست اگه می شه بگید نسخه رتیال از کجا پیدا کنیم
    RTM
    مخفف Release To Manufacture به معنی عرضه شده برای تولیدکنندگان و یا همان سازندگان است .
    به صورتی که شرکت مایکروسافت یک نسخه نهایی از محصول رو به سازندگان قطعات و کمپانی های بزرگ عرضه می کنه تا درایور ها و برنامه هاشون و حتی برنامه نویسی های قطعات سخت افزاریشون رو بر اساس این محصول هماهنگ کنند . مثال : شرکت های اینتل ، ای ام دی ، کمپانی های گرافیکی و …

    Retail :
    این کلمه به معنی خرده فروشی است یعنی نسخه ای برای خریداران ریز یا همان تک کاربره که شامل خود ماست . این نسخه هم نسخه ی نهایی می باشد پس فرق در نهایی بودن ندارند در ویرایش نسخه تفاوت دارند نسخه ای است که مخصوص ما طراحی شده مناسب ماست.
    دقت کنیم در ساختار مایکروسافت نظم بزرگی وجود دارد به طوری که نرم افزار با نیاز سنجی کاربر هدف تولید می گردد یعنی نسخه RTM مناسب ما نبوده و با قابلیت های مورد نیاز ما سازگار نیست برای کمپانی هاست .شاید قابلیت بیشتر و یا کمتر داشته باشد حتی اگر قابلیتی بیشتر داشته باشد اما مورد استفاده ما نیست پس فضای اضافی اشغال می کند . (قانون صرفه جویی در منابع و سرمایه و فرهنگ سازی) . قصد توهین ندارم می دانم که ما ایرانیان عزیز فقط به دلیل اینکه علاقه ی زیادی داشتیم سریع با این سیستم عامل آشنا شویم نسخه RTM را(پس از درج غافلگیرانه از کمپانی ها به بیرون) دانلود کردیم .

    N:
    هر دو نسخه های بالا ممکن است شامل ویرایش N باشند .
    این ویرایش مخصوص کشور های قاره ی اروپا است و به دلیل شکایت از مایکروسافت توسط شرکت های تولید کننده ی نرم افزار های مرورگر و مولتی مدیا مبنی براینکه هنگامی که ویندوز به همراه برنامه های Media Player و Internet Explorer ارائه میشود کاربران تمایلی به پرداخت برای خرید نرم افزار های جایگزین را ندارند و به شکلی فضای رقابت محدود شده است طرح شد پس مایکروسافت مجبور به حذف این دو برنامه شد .یعنی نسخه N اگر در هر کدام از ویرایش های بالا باشد ویندوز برنامه های Media Player و Internet Explorer را به همراه خود ندارد .

    MSDN :
    مخفف Microsoft Developer Network است و قابلیتی است شامل یک شبکه برنامه نویسی مایکروسافت با حجم عظیمی از انواع پروژه ها و آموزش های مربوط به زبان های تحت الحمایه مایکروسافت که نیاز به عضویت در اکثر موارد را ندارد، و به سادگی می توانید شروع به دانلود و کسب اطلاعات نمایید مثل یک Help Center یا پشتیبان میماند .

    Build :
    همان ورژن ویندوز است . و 9200 آخرین نسخه موجود می باشد . پس نهایی به ورژن ویندوز خطاب می شود نه به ویرایش نسخه .پس باید دقت کنید که ویرایش نهایی نسخه مربوط به خود را دانلود کنید یعنی Retail Build 9200 .
    که سه عامل : 1.ارائه ویندوز در تاریخی جدیدتر2.ارائه ویندوز به همراه سرویس پک 3.و یا ارائه ویندوز با Build بالاتر عامل برتری در نسخه مورد استفاده شما که همان Retail است می باشد .

    Trial :
    نسخه آزمایشی و غیر نهایی میباشد که با قابلیت نصب چند روزه و محدود به منظور آزمایش سیستم عامل توسط کاربران و عیب یابی و فرستادن نظرات مورد استفاده می باشد .

    WMC :
    مخفف With Media Center است اگر دقت کرده باشید در ابتدای نصب ویندوز از شما سریال نصب را می خواهد .خیلی از دوستان سریال را وارد نکردند چون وجود داشت (نرم افزارهای گردو و پرندو…) یا وجود نداشت و خواستند ویندوز را به صورت Try نصب کنند .

  2. با سلام
    میخواستم بدونم برنامه هایی که در لپ تاپ (ویندوز8)اجرا میشود با برنامه های تبلت یا گوشیهای دارای سیستم عامل ویندوز 8مشترک است؟
    با تشکر

  3. سلام! من میخوام رو لپ تاپم windows 8 pro رو نصب کنم اما تو سایت asus لپ تاپ منو بین مدل های قابل آپدیت ننوشته! راستی شما درایور 6730m رو از کجا گیر آوردید؟!
    مدل لپ تاپم هم asus k43sa هست.

    1. حامد محمدپور

      سلام دوست گرامی
      خوشبختانه یا متاسفانه مدل لپ‌تاپ ما نیز مثل شماست!
      بطور اتوماتیک ویندوز 8 در مراحل نصب دانلود کرد.
      اگر مشکل اینترنت و حجم ندارید، میتوانید بسیاری از کمبود های ویندوز 8 را با اینترنت جبران کنید!
      موفق باشید

  4. من نصب کردم. هیچ مشکلی نداشت. 30 دقیقه طول کشید. همه چیز سرجاش است. همه سخت افزارها به خوبی کار می کنند. همه چیز درسته. این موضوع که گفتید ویندوز 7 باید اوریجینال باشه درست نیست. البته در سایت مایکروسافت نوشته که باید اوریجینال باشد اما من ویندوز 7 غیر اوریجینال که با کرک فعال شده بود را آپگرید کرد. نیازی هم به رایت دی وی دی نیست چون اگر در آینده نیاز به ویندوز داشتید می توانید باز دانلود کنید. مدل لپ تاپ من هم سونی وایو vgn-fw72jgb است.

  5. من خیلی راحت نصب کردم رو لپ تاپم موقع ارتقا ویندوز هیچ اطلاعاتی صدمه نخورد و ویندوز بدون مشکل نصب شد

    1. حامد محمدپور

      ممنون از اینکه تجربه خود را با هم در میان گذاشتید. اگر مدل لپ‌تاپ خود را نیز ذکر میکردید بهتر بود!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH