بازگشت گوگل به چین با یک App Store سانسور شده!

گوگل در حال برنامه ریزی برای بازگشت به کشور پهناور چین، در آینده‌ای بسیار نزدیک است. طبق اطلاعات به دست آمده گوگل امیدوار است با افتتاح مجدد Play Store خود در چین که پیش از این با مشکلاتی در آن کشور مواجه شده بود، حضور خود را مجددا در این بازار موفق ادامه دهد.

Google-Play-Store-logo

در سال 2010 گوگل به دلیل نگرانی‌های بیش از حد در خصوص حملات سایبری و مشکلات مشابه، بازار این کشور را رها کرد. با اینکه این حرکت در نوع خود خاص بود، اما اگر اطلاعات مشتریان بی‌شمار گوگل و ارزش‌های تجاری این شرکت در پی یکی از این حملات به مخاطره می‌افتاد، آنگاه مشکلات این کمپانی چند برابر می‌شد.

شرایط در کشور چین، طی این چند سال فرق آن‌چنانی نکرده است، اما گوگل نیز نمی‌تواند بازار موفق فناوری و تکنولوژی این کشور پهناور را نادیده بگیرد. هم اکنون، اپل رقیب اصلی گوگل با اسمارت فون‌ها و App Store خود در این کشور و بازار پر سودش حضور دارد و به نظر می‌رسد که این کشور به زودی تبدیل به بزرگ‌ترین بازار جهان شود.

گوگل و چین، در شرایط خوبی یکدیگر را ترک نکردند، به همین دلیل در شرایط فعلی هر دو برای کمک به یکدیگر آماده هستند. اطلاعات نشان می‌دهد که گوگل به شدت دنبال شرکایی می‌گردد تا بتواند حضور خود را تقویت کند. شاید همکاری با هوآوی و بهره‌گیری از اسمارت فون‌های آن که با Play Store در چین عرضه شود، بتواند بهترین راه موجود برای شروع مجدد این داستان باشد.

به نظر می‌رسد که تولید کنندگان اسمارت فون در چین، بر روی محصولات اندرویدی خود از سرویس‌های ویژه گوگل در محصولاتشان بهره‌گیری نمی‌کنند، به همین دلیل این تولید کنندگان با بهره‌گیری از Storeهای خاص خود، سود زیادی را به جیب می‌زنند! به همین دلیل گوگل در تلاش است تا برای این تولید کنندگان انگیزه‌ای ایجاد نماید تا دوباره به بهره‌گیری از Play Store گوگل روی آورند، شاید همکاری با هوآوی در تولید جدیدترین نکسوس از سوی این کمپانی، یکی از همین راه‌های انگیزشی تولید کنندگان چینی باشد.

البته لازم به ذکر است که توزیع و بهره‌گیری مجدد از Play Store در چین، نیازمند تاییدیه و تصویب دولت است. اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد که گوگل در حال تلاش است تا برنامه‌هایی را که دولت چین مایل به فعال سازی آن‌ها در کشورش نیست، بلاک کند تا از مشکلات آتی جلوگیری کند. همین موضوع نشان می‌دهد که گوگل باید با یک Store سانسور شده به این کشور باز گردد.

همچنین گوگل اعلام کرده است که تنها در نظر دارد بخش نرم افزار استور خود را راه اندازی کند و برنامه‌ای برای فعال سازی بخش فیلم، موسیقی و کتاب ندارد. گوگل همچنین در نظر دارد تا شرایط را برای محصولات پوشیدنی اندرویدی در چین نیز مهیا کند. گوگل در این خصوص توضیحاتی را ارایه کرده است:

بسیاری از اسمارت فون‌های فروخته شده در کشور چین از سرویس‌های ویژه ما بهره‌گیری نمی‌کنند یا به نسخه‌های جدیدتر آپدیت نشده‌اند، در این میان ساعت‌های هوشمند در این کشور با بیشترین محدودیت‌ها مواجه شده‌اند. گوگل در این حوزه نیز به دنبال شرکت‌هایی می‌گردد تا بتواند با مشارکت آن‌ها، بازار ساعت‌های هوشمند اندرویدی را نیز باز از آن خود کند.

طبق این گزارش، نسخه جدید Play Store که قرار است در کشور چین استفاده شود، تنها بر روی نسخه جدید این سیستم عامل یعنی اندروید مارشمالو کار خواهد کرد. بازگشت مجدد گوگل به کشور چین را می‌توان یک حرکت بزرگ و مثبت برای این کمپانی صاحب نام دانست. باید دید آیا گوگل با این عمل می‌تواند بازار بزرگ چین را مجددا تصاحب کند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH