چگونه دیسک‌های نوری خود را بدون داشتن دیسک درایو اجرا کنیم؟

درایو دیسک‌های فیزیکی کم کم از چرخه زندگی حذف می‌شوند و لپ‌تاپ‌های مدرن و حتی بسیاری از کامپیوتر‌های رومیزی مدرن این قابلیت‌ را ارایه نمی‌دهند. اما اگر شما همچنان CD و DVDهایی دارید که مربوط به نرم‌افزار، موسیقی، ویدیو و یا هر چیز دیگری هستند، باید بگوییم که همچنان راه‌هایی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد. برای آموزش این فرآیند همراه آی‌تی‌رسان باشید.

disk

یک دیسک درایو اکسترنال خریداری کنید

برای استفاده از CD و DVD در دستگاه‌هایی که دیسک درایو ندارند بهترین راه، خرید یک ورژن اکسترنال است که البته درایو‌‌هایی که بتوانند بلوری را بخوانند کمی گران‌تر هستند و برای خرید یکی از آن‌ها می‌بایست بهای بیشتری بپردازید.

Get-an-External-Disc-Drive

بعد از خرید یکی از این دستگاه‌ها تنها کافی است که آن را از طریق USB به کامپیوتر متصل کنید و سپس CD یا DVD خود را وارد آن نمایید. البته باید توجه داشت که از این درایو‌ها می‌توان در تمام کامپیوتر‌های مختلف که دارای پورت USB هستند، استفاده کرد.

یک فایل ISO بسازید و از دیسک‌های مجازی استفاده کنید

اگر شما در دیسک‌های خود فایل‌های نرم افزاری دارید و تنها از طریق دیسک نوری امکان نصب کردن آن‌‌ها وجود دارد، می‌توانید یک فایل ISO از آن‌ها بسازید و از طریق دیرایور‌های مجازی آن‌ها را اجرا و نصب نمایید. البته این موضوع بیشتر در دیسک‌های قدیمی نرم‌افزار‌ و بازی‌ها دیده می‌شود.

ximg_55f3929a7a807.png.pagespeed.ic

برای ایجاد فایل‌های ISO در ویندوز ابزار‌های بسیاری وجود دارد که در این بین می‌توان به InfraRecorder اشاره کرد. زمانی که شما آن را نصب نمایید، می‌بایست دیسک را وارد درایو (اکسترنال یا اینترنال) کرده و بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه Create image from CD/DVD را انتخاب نمایید. با انجام یک کار یک فایل  ISO ساخته خواهد شد. اما اگر شما از کاربران ویندوز 8 هستید باید بگوییم که در این نسخه از ویندوز می‌توانید بدون نیاز به نرم افزار خاصی از دیسک خود فایل ISO تهیه کنید.

بعد از ساخت یک فایل ISO از دیسک نوری خود شما می‌توانید CD یا DVD را از دستگاه خارج و فایل خود را در کامپیوتر اجرا نمایید و یا به یک دستگاه دیگر انتقال دهید.

از CDهایی که فایل صوتی دارند Rip تهیه کنید

شما می‌توانید دیسک‌های صوتی خود را rip کرده و فایل MP3 ،AAC ،FLAC و سایر فرمت‌ها را تهیه کنید. Rip کار ساده‌ای است که می‌توانید آن را از طریق آی‌تیونز یا برنامه‌ای نظیر EAC انجام دهید.

ximg_55f392ad30cbe.png.pagespeed.ic

با انجام این کار قادر خواهید بود تا فایل‌های صوتی خود را در کامپیوتر بدون نیاز به دیسک نوری اجرا کنید و یا آن‌ها را بر روی سرویس‌های موسیقی آنلاین آپلود نمایید.

DVDها و ویدیو‌های بلوری را Rip کنید

به دلیل ویژگی کپی‌رایت، تبدیل DVDها و ویدیو‌های بلوری به Rip کار نسبتا سختی است. برای تبدیل DVDها به Rip نرم افزار‌های بسیار زیادی وجود دارد اما برای تبدیل ویدیو‌های بلوری می‌بایست به سراغ چند برنامه محدودی بروید که قادر به انجام این کار هستند. البته این دشواری تنها در دیسک‌هایی وجود دارد که تجاری هستند و اگر شما دیسکی دارید که خودتان رایت کرده‌اید، به سادگی Rip می‌شوند.

پس با این اوصاف در حین انتخاب یک برنامه برای Rip کردن فایل‌های خود توجه داشته باشید که بتواند فایل‌هایی با ویژگی کپی‌رایت را نیز پشتیبانی کند. شما با انجام این کار قادر خواهید بود تا ویدیو‌های خود را تبدیل به یک فرمت دیگر بکنید و یا یک فایل مشابه از آن را ایجاد نمایید که حجم زیادی از حافظه داخلی شما را نیز به خود اختصاص نخواهد داد.

از طریق شبکه به دیسک‌های خود دسترسی داشته باشید

شما همچنین قادر هستید تا دیسک‌های خود را در شبکه به اشتراک بگذارید و سپس به آن‌ها از کامپیوتری دیگر دسترسی داشته باشید. برای مثال اگر کامپیوتر دیگر شما مجهز به دیسک درایو است و با دستگاه دیگر که این قابلیت را ندارد شبکه شده است، می‌توانید دیسک خود را وارد کامپیوتر نمایید و با به اشتراک گذاشتن آن، از کامپیوتر دیگر به دیسک نوری خود دسترسی داشته باشید.

ximg_55f39266ea7db.png.pagespeed

انجام چنین کاری هم در ویندوز و هم مک امکان پذیر است و البته مک قابلیتی تحت عنوان remote dick sharing برای این موضوع دارد. باید به این نکته نیز توجه داشت که انجام چنین کاری در تمامی دیسک‌ها امکان پذیر نیست. برای مثال دیسک‌های نرم افزار که دارای کپی‌رایت هستند از این طریق نمی‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

گفتنی است که در حال حاضر اغلب محتوای مورد نیاز به صورت دیجیتال عرضه می‌شوند و برای مثال اگر شما همچنان از بازی‌های قدیمی استفاده می‌کنید، برای دیجیتال کردن دیسک نوری آن‌ها می‌توانید نسخه دیجیتالشان را از طریق GOG دوباره خریداری کنید و یا آن‌ها را در بخشی از کامپیوتر خود ذخیره نمایید.

6 در مورد “چگونه دیسک‌های نوری خود را بدون داشتن دیسک درایو اجرا کنیم؟”

  1. سلام ممنون از مطالب خوبتون
    من یک بازی از شرکت پرنیان دارم که میخوام چون دی وی دی رایتر نداره کامپیوترم از کامپیوتر قدیمیم که دی وی دی رایتر داره استفاده کنم اما نمیتونم انتقال بدم و باز نمیشه باید دیسک داخلش باشه
    پول دی وی دی رایتر هم ندارم
    میشه در کامپیوتر قدیمیم نصب بشه و بعدش به سیستم جدیدم انتقال بدم؟
    خواهش میکنم کمکم کنید

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      بستگی به بازیش داره اما فایل نصب شده رو میشه انتقال داد
      از طریق درایو مجازی هم میتونید این کارو انجام بدین

        1. مجتبی مسکینی

          با کپی و پیست که نمیشه انتقال داد
          از نرم افزار PickMeApp استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH