مدیر عامل دیمو: اگر اول نباشیم، حتما دوم هستیم!

دیگر برند دیمو نام آشنایی برای علاقه‌مندان به فناوری شده و بیشتر آن را به دلیل تبلت‌های تولیدی‌اش که با شعار نخستین تبلت ایرانی وارد بازار شد، می‌شناسند. بدین بهانه و در نمایشگاه تلکام 2012 به پای گفتگویی دوستانه با رضا مریداوی، مدیر عامل دیمو (و البته سابق جی‌ال‌ایکس) نشستیم تا ببینیم روند کاری این شرکت در این چند وقت و همچنین برنامه‌های آینده‌اش چه خواهد بود. مریداوی که همچون همیشه با رویی خوش به سوالات ما پاسخ می‌داد، در همان ابتدا نشان داد که اهداف بزرگی را در سر دارد و نمی‌خواهد در همین جایگاه فعلی قرار داشته باشد.

روند کاری دیمو تا به امروز چگونه بوده است؟

در سه ماه گذشته ما حدودا هر ماه بین ۸ تا ۱۰ هزار تبلت از دو مدل ۷ و ۹ اینچی را در بازار فروخته‌ایم که هر سری این مدل‌ها به سرعت در بازار تمام شد. البته تبلت ۹ اینچی ما یک سری از ضعف‌های پیش‌بینی نشده در سوکت‌های تولیدی‌اش داشت که همین امر سبب شد تا اصلاح آن کمی زمان‌بر باشد زیرا حدس می‌زدیم در آینده خریداران به مشکل بربخوردند.

چه اتفاقی برای آن‌هایی که این مدل‌ها را خریده‌اند می‌افتد؟

ما لیست کامل این تبلت‌ها را داریم و اگر صاحبان دیمو ۹۰۰ به مشکلی برخورد کنند، ما دستگاه آن‌ها را تعویض می‌کنیم.

کمی درباره محصولات جدید خود بگویید

در سری جدید تبلت‌ها، ما مدل ۹ اینچی خود را تقویت کرده و با نام +Dimo 900 وارد بازار خواهیم کرد. در واقع مدل 900 پلاس دارای یک پردازنده دو هسته‌ای، تاچ تقویت شده و افزایش رم است.

آیا سری جدید بلوتوث دارد؟

خیر! این مدل همچنان از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند زیرا اضافه شدن بلوتوث به تبلت شاخصه‌ای دارد و بایستی همراه با چیپست سیم‌کارت صورت پذیرد. به همین منظور ما مدل ۷ اینچی را نیز تقویت کرده و همراه با قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت، افزایش رم و تقویت تاچ به بازار عرضه خواهیم کرد. قیمت این مدل ۷۹۰ هزار تومان است (یعنی نسبت به مدل قبلی در حدود ۲ برابر افزایش قیمت!).

بزرگ‌ترین رقبای خود را در بازار چه برندهایی می‌دانید؟

من فقط با برندهای معتبر محصولاتم را مقایسه می‌کنم (به این می‌گن اعتماد به نفس!)، در واقع رقیب دیمو معمولا برندهای معروفی مانند سامسونگ هستند که البته هر رقیبی در آپشن‌ها، چیزی هم از ما کمتر دارد (اعتماد به نفس بالاتر می‌رود!). من دارم شرکت را به سمتی هدایت می‌کنم که کیفیت محصولات تولیدی خود را به سطح تبلت‌هایی چون نکسوس برسانم و البته این دیدگاهم است.

برای بومی سازی محصولات خود چه‌کاری انجام داده‌اید؟

برای این منظور ما زمان بسیاری را صرف کردیم به نحوی که صفر تا صد تمام بخش‌های سیستم عامل فارسی است و حتی در هنگام نمایش فیلم، زیر نویس را شما می‌توانید به زبان فارسی ببینید (امری که چندان جدید نیست!). در حال حاضر من هدفم این است که در بعد سخت‌افزاری پیشرفت کنیم و برخی از قطعات اصلی که از خارج کشور وارد می‌کنیم را در همین داخل تولید نماییم.

برنامه‌ای برای تولید قالب و دیزاین مخصوص به خود ندارید؟

هر شرکتی که هزینه‌های گزاف طراحی برای محصولاتش را تقبل می‌کند، انتظار فروش ۳ میلیون دستگاه در ماه را دارد (فکر می‌کنم کمی بیش از حد اغراق داشت!) اما برای دیمو خیلی انتظار داشته باشیم، ۱۰۰ هزار تبلت در سال است، پس انجام چنین هزینه‌ای منطقی نیست. ما یک قالب آماده را می‌خریم که مانند هندوانه! و یا قلک است و هر چیزی که مد نظرمان باشد را خودمان درون آن می‌گنجانیم.

قیمت تمام شده تبلت شما چقدر است؟

من هزینه را نمی‌توانم بگویم زیرا شرایط ایران با بقیه جهان فرق می‌کند.

برنامه‌ای برای ایجاد سایت اختصاصی محصولات نرم‌افزاری دیمو (مثلا دیمو اپ) دارید؟

کار دیمو فرق می‌کند و هنوز زود است که ما وارد این حوزه بشویم و بسیاری قدرتشان در نرم‌افزار از من بیشتر است. پس من اجازه می‌دهم آن‌ها این کار را ادامه دهند.

خب با همین افراد قوی‌تر همکاری کنید تا کاربر ایرانی یک مزیت در مقابل رقبای خارجی شما داشته باشد.

این مورد را در پلن‌های خودمان قرار می‌دهیم (چه پیشنهاد خوبی دادیم‌ها!).

بازار گوشی‌های شما چگونه است؟

فروش گوشی همیشه در ایران بالاست و برخلاف تبلت که بایستی بازار جدیدی برای آن به وجود آورد، همیشه فروش خوبی داشته است. در این بین فروش گوشی‌های ما همچون آبشار بسیار عالی بوده و استقبال کاربران از طرح تعویض گوشی‌های فرسوده نیز مناسب است.

دلیل نوسان در قیمت گوشی آبشار چه بوده؟

ما هیچ‌گونه تغییری در قیمت گوشی‌های آبشار ایجاد نکردیم و همکارها خودشان این قیمت را افزایش می‌دهند، زیرا می‌بینند با توجه به شرایط بازار هیچ مدل تاچی زیر ۱۶۰ هزار تومان عرضه نمی‌شود و بدین خاطر خودشان قیمت را بالا می‌برند!

برخی از کاربران درباره عملکرد فروشندگان گوشی دیمو و حتی برداشتن سلیقه‌ای گوشی فرسوده خود شکایت داشتند، نظر شما چیست؟

این فروشندگان نمایندگی ما نیستند و بدین خاطر ما کاری به آن‌ها نداریم. نمایندگان اصلی دیمو هیچ تخلفی نداشته‌اند و دیمو در همه شهرستان‌ها نماینده دارد.

چگونه مردم نماینده‌های شما را پیدا کنند؟

مردم می‌توانند برای آشنایی با این نماینده‌ها از طریق تیزر تلویزیونی و یا تماس با خود شرکت اقدام کنند. همچنین نماینده‌های ما بر سر در مغازه خود بنر نمایندگی را نصب کرده‌اند. نقشه نمایندگی‌ها نیز در وب‌سایت دیمو قرار دارد که این سایت با پوسته و ظاهر جدید، بسیار بهتر از گذشته در دسترس عموم قرار گرفته است.

قرار بود یک بازدید از کارخانه خود در مهر ماه برای خبرنگاران ترتیب دهید، پس چه شد؟!

متاسفانه پیمانکاری که وظیفه تکمیل کار ظاهری کارخانه را بر عهده داشت (جهت پایین آوردن سقف)، در اواسط کار قیمت‌ها را بسیار بالا برد و همین امر سبب شد تا کارخانه از لحاظ ظاهری، شرایط مطلوبی نداشته باشد (گرانی دلار یقه همه را گرفته!). بدین سبب بایستی تا اتمام کار صبر کنیم و به طور قطع کار ساخت نهایی آن تا یکی دو ماه آینده عملی خواهد شد.

از پلنی که در ذهنتان داشتید، فکر می‌کنید تا چه حد به آن دست یافته‌اید؟

تا اینجا خیلی راضی کننده بوده اما من انتظار بیشتری دارم و بایستی در آینده بهتر کار کنیم و ضعف‌های خود را برطرف نماییم.

آیا هنوز اعتقاد دارید که به رتبه نخست بازار تبلت ایران بدل خواهید شد؟

اعتقاد دارم و حتی الان هم می‌توانیم اول باشیم، به خصوص اگر تیراژ تولیدی خود را بالاتر ببریم. اگر آمار بازار تبلت‌ها سالم باشد، ما اگر اول نباشیم، اما هم اینک حتما دوم هستیم. در حال حاضر من فکر می‌کنم سامسونگ اول باشد و برندی چون ایسوس در بازار اصلا موفق نبوده است (پس ایسوس دیگر رقیب دیمو نیست!).

چند ماه پیش خبر از تولید تبلت کمتر از ۲۰۰ هزار تومانی دادید، جریان آن چه شد؟

متاسفانه وجود معضلات زیاد چون بالا رفتن قیمت ارز و دشوار شدن تهیه قطعات، سبب شده تا نتوانیم به این امر دست پیدا کنیم، اگرچه ما در سایر موارد قیمت محصولات خود را تا حد امکان ثابت نگاه داشتیم و حتی دیمو ۷۰۰ هم اینک با حدود قیمتی ۴۱۰ تا ۴۱۵ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این مبلغ از مدل‌های چینی هم پایین‌تر است.

رضا مریداوی در پایان ابراز امیدواری کرد تا بتواند روند رو به رشد فروش محصولات و تنوع کالاها را افزایش دهد و از اینکه توانسته تعداد زیادی از نیروهای ایرانی را از این طریق مشغول به کار کند، ابراز خوشحالی نمود.

عکس از پریسا صداقت

[divide style=”2″]

با شرکت در مسابقه بزرگ آی‌تی رسان، شانس خود را برای بردن دو گوشی هوشمند امتحان کنید: شرکت در مسابقه

همچنین می‌توانید نخستین شماره از مجله الکترونیکی آی‌تی‌رسان را به طور مستقیم و رایگان از لینک زیر دریافت کنید.

[download id=”15″]

57 در مورد “مدیر عامل دیمو: اگر اول نباشیم، حتما دوم هستیم!”

  1. به نظر من مفد نمیزه الان دی 703 شو خریدم اول که صفحه اش بالا نمی اومد بعد از اینکه بردم 20هزار تومن خرج کردم بعدش 2و3 روز هنگ کرده نه می شود خاموشش کرد نه ازش استفاده کرد بردم نمایندگی گرفت گفت که این تبلت برای استفاده نیست برای هدیه دادنه ؟؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH