9 عامل در منزل شما که باعث می‌شوند در طول روز احساس خواب‌آلودگی کنید!

landscape-1443815147-gettyimages-458222103

اگر در طول روز زیاد خمیازه می‌کشید بدون اینکه بدانید چرا، یکی از عوامل اصلی این خستگی می‌تواند خانه شما باشد. درواقع دکوراسیون منزل، لوازم خانگی، عادات غذایی و شیوه زندگیتان می‌تواند به‌طور مستقیم روی میزان هوشیاری شما تاثیر داشته باشد. در ادامه 9 مورد از عواملی که باعث خواب‌آلودگی شما در خانه می‌شود را بررسی خواهیم کرد. شاید با رعایت برخی از این نکات بتوانید در طول روز با انرژی بیشتری به فعالیت‌هایتان برسید به‌جای آنکه مدام خمیازه بکشید.

1.به‌هم ریختگی

شاید فکر می‌کنید با مرتب نکردن منزل‌تان کمی به خود استراحت می‌دهید؛ اما درواقع همین به‌هم ریختگی مغز شما را به‌شدت خسته می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که یک محیط نامرتب و شلخته باعث می‌شوند تا مغز انرژی بسیار بیشتری را برای درک محیط اطراف صرف کند که در نهایت باعث خستگی مغز و کاهش میزان هوشیاری فرد می‌شود. پس شاید بهتر باشد چند دقیقه‌ای را به مرتب کردن خانه‌تان اختصاص دهید تا در طول روز شاداب‌تر باشید.

2.دیوارهای آبی رنگ

براساس تحقیقاتی که بر روی 2000 نفر از کسانی که دیوار اتاق خوابشان آبی رنگ بود انجام شد؛ مشخص شده است که رنگ آبی دیوار می‌تواند به‌طور محسوسی ضربان قلب و فشار خون افراد را کاهش دهد و آن‌ها را خواب‌آلود کند. می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که رنگ آبی برای اتاق خواب کاملا رنگ مناسبی است؛ اما برای هرجای دیگر خانه، خیر!

3.تلویزیون

تلویزیون و حتی نمایشگر تبلت شما هر دو از خود طول موج‌هایی را ساطع می‌کنند که میزان تولید ملاتونین مغز را کاهش می‌دهد. هورمون ملاتونین همان ماده‌ای است که هنگام شب توسط مغز تولید و ترشح می‌شود و حالت خستگی و خواب‌آلودگی را در شما ایجاد می‌کند. اگر این هورمون در طول شب به‌مقدار کم‌تری ترشح شود؛ خواب شبانه شما کوتاه‌تر از میزان عادی خواهد شد و این یعنی کل روز بعد مغزتان خسته و خواب‌آلود خواهد بود. پس سعی کنید آخر شب‌ها تلویزیون نگاه نکنید و یا تلفن و تبلت خود را به رخت‌خواب نبرید. البته می‌دانیم که رعایت این نکته چقدر سخت است اما اگر یک‌بار این روش را امتحان کنید تاثیر شگفت‌انگیز آن را در طول روز بعد خواهید دید.

4.دستگاه قهوه‌ساز

1443813171-syn-pop-1443043634-coffee-maker

هرچند این دستگاه می‌تواند صبح‌ها زندگی‌بخش باشد اما نباید از آن به‌مقدار زیاد در ظهر و هنگام شام استفاده کرد. همانطور که می‌دانید کافئین موجود در قهوه انرژی بدن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد که این مورد می‌تواند صبح‌ها برای افزایش هوشیاری شما تاثیر مثبتی داشته باشد اما به‌هیچ وجه نباید قبل از خواب از آن مصرف کنید؛ زیرا با افزایش هوشیاری مغز خواب را از چشم شما خواهد ربود و این باعث می‌شود تا صبح روز بعد به‌سختی از خواب بیدار شوید و در طول روز احساس خواب‌آلودگی کنید. علاوه‌ براین ثابت شده است که برخی افراد با داشتن ژن‌های ویژه‌ای، تاثیر کافئین بر آن‌ها دقیقا عکس تاثیری است که روی اغلب افراد می‌بینیم و در این اشخاص کافئین به‌جای افزایش هوشیاری مغز باعث خواب‌آلودگی آن‌ها می‌شود.

5.مهمانی‌های آخر شب

دورهمی‌های شبانه بسیار لذت‌بخش هستند اما نباید آن‌ها را تا دیر وقت ادامه دهید. به‌خصوص اگر این دور همی در منزل شما باشد که تا ساعت‌ها بعد باید مشغول مرتب کردن خانه باشید. خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که در این مراسم مصرف می‌شوند معمولا از نوع غذاهای آماده و نوشیدنی‌های انرژی‌زا و دارای کافئین هستند که نخواهند گذاشت در طول شب خواب کافی داشته باشید. پس بهتر است قبل از اینکه ساعت از نیمه شب بگذرد با میهمان‌هایتان خداحافظی کنید یا این دورهمی‌ها را آخر هفته‌ها که روز بعد آن وقت بیشتری برای خوابیدن دارید، برپا کنید.

6.هله هوله!

بسته چیپس سیب‌زمینی خود را زمین بگذارید! این قبیل خوردنی‌ها، هیچ ارزش غذایی خاصی ندارند و فقط با داشتن قندهای ساده زیاد می‌توانند در طول روز با کاهش قندهای مفید خون، احساس خواب‌آلودگی را در شما ایجاد کنند. همچنین با مصرف بیش از حد این خوراکی‌ها و به‌دلیل دیر هضم بودنشان، دستگاه گوارش مجبور خواهد بود تلاش زیادی برای هضم آن انجام دهد که به‌همین دلیل خون زیادی را به خود جذب خواهد کرد که نهایتا باعث کاهش کارایی مغز و خواب‌آلودگی می‌شود.

7.دمای کم اتاق

1443813180-syn-pop-1443043686-thermostat

تحقیقات نشان داده‌اند که بهترین دمای اتاق برای خواب، دمایی بین 60 تا 68 درجه فارنهایت است. در این دما فشار خون کاهش پیدا کرده و بازده مغز کم می‌شود. پس سعی کنید هنگام بیداری دمای اتاق را بیش از حد پایین نیاورید.

8.تلفن همراه

همانطور که به‌خوبی می‌دانید، این گجت به‌دلایل مختلف یکی از اعتیادآورترین وسایل شما است؛ به‌ویژه بخش ارتباط اجتماعی آن مثل نرم‌افزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی! این وسیله به‌شدت شما را در طول روز خسته می‌کند. سعی کنید علاوه بر کاهش استفاده از آن در طول روز، هنگام خواب نیز آن را دور از خود نگه دارید. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که 20 درصد از افراد بین 19 تا 29 سال در طول شب چند بار به‌خاطر یک تماس، پیامک و یا ایمیل از خواب بلند می‌شوند که این عمل به‌شدت بر روی کیفیت خواب شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و حاصل آن چیزی نیست به‌جز یک روز کسل کننده.

9.پرده‌ها

1443813191-syn-pop-1443043780-closed-curtains [800x600]

یک پژوهش جدید نشان داده است کسانی که در طول روز و در محل کار بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند؛ در شب و هنگام خواب 46 دقیقه بیشتر از سایرین از خوابی مفید بهره‌مند خواهند بود. همین امر برای کسانی که در منزل هستند نیز صادق است. پس در طول روز پرده‌ها را کنار بزنید و اجازه دهید نور طبیعی بیشتری وارد خانه شود. با این‌کار نه‌تنها در طول روز احساس شادابی بیشتری می‌کنید بلکه در آخر شب نیز خوابی باکیفیت‌تر خواهید داشت.

4 در مورد “9 عامل در منزل شما که باعث می‌شوند در طول روز احساس خواب‌آلودگی کنید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH