آیا ویکی‌پدیا پولی می‌شود؟

 

واقعا چقدر حاضرید به عنوان آبونمان به این دانشنامه بپردازید؟

ویکی‌پدیا یکی از سایت های بسیار پر کاربرد و مفید در دنیای پهناور اینترنت است که به جرات می‌توان گفت کسی از وجود آن بی‌خبر و از امکانات آن بی‌بهره نمانده است. اما اگر این دانشنامه به جرگه نه چندان اندک سایت‌های با خدمات پولی بپیوندد، چه خواهید کرد؟

خلاصه اینکه این روزها با دیدن درخواست کمک مالی در این سایت، احتمال پولی شدن ثبت‌نام و استفاده از آن می‌رود. نظرات خود را با ما دراین‌باره به اشتراک بگذارید و بگویید آیا از ویکی‌پدیا پولی هم استفاده می‌کنید؟!

1 در مورد “آیا ویکی‌پدیا پولی می‌شود؟”

  1. سلام. ماجرای درخواست کمک مالی برای ویکی‌پدیا، ماجرای تازه‌ای نیست و حداقل بیش از یک سال است که در صفحات مختلفش، فارسی و انگلیسی و غیره، اعلانِ درخواست کمک را با این عنوان که مدیر ویکی‌پدیا برای ما پیام شخصی دارد، می‌دیدیم. شخصاً علاقه‌مند به کمک به این بنیاد بودم و برایشان ایمیل زدم و پیشنهاد کردم در کشوری مثل ایران که محدودیت‌های خاص دارد، حساب بانکی محلی ایجاد کنند و مطمئن باشند ایرانی‌ها از آن‌ها حمایت می‌کنند و پاسخ مؤدبانه‌ای هم دریافت کردم. اما این که کلاً خدمات بنیاد ویکی در ازای دریافت پول انجام شود، به نظر من با اهداف و رویه‌اش آن‌چنان تضادی دارد که منجر به نفی اصلش می‌شود. مدیر بنیاد ویکی، بارها و بارها، در رسانه‌های مختلف (از جمله بی‌بی‌سی فارسی) ظاهر شد و احتمال پولی شدن خدماتش را به‌شدت نفی کرده است. اگر این نفی‌ها را صرفاً تبلیغات و بلوف بدانیم با این پرسش روبه‌رو خواهیم شد که اساساً یک دانش‌نامه‌ی آزاد که بنیادش بر ویرایش آزاد محتوا استوار است، چطور می‌تواند پولی باشد؟ آیا برای کسانی که از مطالب استفاده می‌کنند صورت‌حساب صادر می‌شود؟ در این صورت باید برای کسانی که به آن مطلب اضافه می‌کنند، مبالغی واریز شود. نمی‌توان از کاربری انتظار داشت که برای بهبود یک سیستم و لطفی که انجام می‌دهد، پول هم پرداخت کند. فراموش نکنیم با تولید محتوا در ویکی‌پدیا، اجازه‌ی تغییرات بی‌قیدوشرط و کپی‌برداری را هم صادر می‌کنیم و این‌چنین لطفی با پول جبران نمی‌شود و فقط در صورت رایگان بودن می‌توان به استمرار آن امید داشت. در پایان عرض می‌کنم که می‌توانم شرط‌بندی کنم که بنیاد ویکی هرگز پولی نخواهد شد. اما در پاسخ به این پرسش که آیا اگر پولی باشد، حاضرم باز هم از خدماتش استفاده کنم یا نه، باید بگویم خیر. استفاده نخواهم کرد. اما همچنان اگر امکان کمک مالی برای ایرانیان فراهم شود، این تعهد اخلاقی را بر خود احساس می‌کنم و به آن وفادار هستم که ماهیانه در حد وسعم کمکی مالی به حساب آنان واریز نمایم.

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH