آیا در حین رعد و برق باید وسایل خود را از برق بکشیم؟

یک سگ خانگی راه‌کار ساده‌ای برای دور ماندن از خطر رعد و برق دارد و آن هم مخفی شدن در زیر پتو است. اما بدون شک این اقدام در خصوص انسان‌ها چندان عملی و البته منطقی نیست. بدون شک شما نیز در حین بارش باران سریعا دست به کار می‌شوید و وسایل خود را از حیاط و… جمع می‌کنید تا خیس نشوند.

thunderstorm

کار‌های زیادی را باید در حین رعد و برق انجام دهید تا بتوانید بدون مشکل این شرایط آب و هوایی را نیز پشت سر بگذارید اما به هیچ وجه سعی نکنید که در حین رعد و برق در محیط‌های خارجی و در معرض آذرخش باشید، زیرا بسیار خطرناک است.

اما بسیاری از مردم یک اقدام دیگر را نیز در حین رعد و برق انجام می‌دهند که آن هم خارج کردن وسایل برقی از پریز است. در واقع زمانی که آذرخش با سیم‌های الکتریکی برخورد می‌کند، یک اضافه بار شدیدی در آن‌ها به وجود می‌آید که ممکن است باعث سوختن دستگاه‌های متصل به پریز برق شود.

در حال حاضر اغلب مردم دستگاه‌های خود را با یک محافظ به برق متصل می‌کنند که در این صورت باید در حین رعد و برق خیال راحت‌تری داشته باشند زیرا این محافظ‌ها باعث می‌شوند که ولتاژ مناسبی وارد دستگاه شود و در صورت افزایش یا کاهش ولتاژ، سریعا ارتباط با دستگاه را قطع می‌کنند تا ولتاژ دوباره متعادل شود. پس بهتر است دستگاه‌هایی نظیر لپ‌تاپ، پرینتر، تلفن و… را با استفاده از محافظ‌ها به برق متصل کنید. اما این محافظ‌ها نیز عالی نیستند و ممکن است که یک فشار بسیار زیاد باعث خراب شدن آن‌ها و صدمه زدن به دستگاه شود.

توجه داشته باشید که منظور ما از این گفته‌ها مربوط به طوفان یا بارش عادی باران نیست بلکه این تنها آذرخش است که می‌تواند اختلالاتی را در سیستم برق رسانی ایجاد کند. البته باید بدین نکته نیز اشاره کرد که ممکن است تنها یک بار در چندین آذرخش چنین اتفاقی بیفتد اما هرچه باشد زیان بار است و بهترین راه، پیشگیری از آن است. پس اگر شما نیز به فکر وسایل خانه خود هستید، بهتر است که برای تمام آن‌ها محافظ تهیه کنید و جهت اطمینان بیشتر در حین رعد و برق آن‌ها را از پریز برق جدا نمایید. در ادامه می‌توانید ویدیویی در این خصوص مشاهده کنید:

4 در مورد “آیا در حین رعد و برق باید وسایل خود را از برق بکشیم؟”

  1. سلام
    این ویدیو در مورد سرعت نور و صوته که میگه از روی زمان دیدن برق تا شنیدن صدای رعد زمان رو در سرعت صوت ضرب کنی فاصله محل صاعقه معلوم میشه. چه ربطی به نکات ایمنی داشت؟!

    1
    2
  2. والا ماکه از این ویدیو چزی نفهمیدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1
    3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH