نگاه نزدیک آی‌تی‌رسان به اپل آی‌فون 6s

iPhone 6S (7)

چند هفته پیش شاهد معرفی آی‌فون جدید به نام 6s بودیم و پس از عرضه‌اش به کشورها و مخصوصا در ایران، وقت این رسیده که نگاهی نزدیک به قهرمان جدید آی‌فون داشته باشم و آن را به چالش بکشیم!

در وهله اول وقتی که گوشی را مشاهده می‌کنیم، تغییر زیادی در طراحی و شکل ظاهری آن با نسل قبلی این دستگاه نمی‌بینیم و تنها تفاوت همان حرف S در پشت دستگاه است، اما وقتی که در دست گرفته می‌شود موضوع کاملا تغییر می‌کند. در 6s وزن و ضخامت افزایش پیدا کرده و این نکته نه تنها منفی نیست بلکه یک نقطه قوت محسوب می‌شود. شاید پیش خودتان بگویید که چرا باید وزن و ضخامت بیشتر نقطه قوت در طراحی 6s باشد و جواب این سوال روشن است، افزایش مقاومت! حتما شما هم تست خم شدن آی‌فون 6 را دیده‌اید! ولی این قهرمان جدید کاملا موضوع را تغییر داده و ما شاهد مقاومتی عالی از سوی آلیاژ جدید به کار رفته در نسل جدید هستیم و این مدل دیگر خم نمی‌شود!

iPhone 6S (4) iPhone 6S (5) iPhone 6S (9)

اگر بخواهیم ایرادی از طراحی 6s بگیریم، باز هم دوربین برآمده دستگاه اولین چیزی است که مشاهده می‌کنیم و باعث تعجب است که طراحان فکری برای این مشکل نکرده‌اند، ولی نباید از این موضوع بگذریم که نام دستگاه همچنان با عدد 6 شروع می‌شود؛ پس فقط باید ارتقا در سخت افزار را شاهد باشیم.

از طراحی که بگذریم به صفحه نمایش 4.7 اینچی دستگاه می‌رسیم که آمیخته با تکنولوژی جدید 3D تاچ است، صفحه نمایش همچنان در کیفیت Retina HD پا برجاست و خبری از FHD در این نسخه نیست. رزولوشن این دستگاه 1334×750 پیکسل و تراکم 326ppi پیکسل در هر اینچ است. شاید خارق العاده به نظر نرسد ولی کیفیت نمایشگر کاملا راضی کننده است و این کیفیت HD مرهم درد باتری 1715میلی آمپری دستگاه نیز است! به تکنولوژی 3D تاچ می‌رسیم. به صورت خلاصه می‌شود‌ گفت که این فناوری صفحه نمایش مقدار فشاری که شما به نمایشگر وارد می‌کنید را حساب کرده و آپشن‌هایی برای شما می‌آورد. برای مثال وقتی بر روی آیکون دوربین مقداری فشار بیاورید، منویی را به شما نمایش می‌دهد.

iPhone 6S (8)

در نگاه اول اگر ویدیوهایی که در مورد 3D تاچ منتشر شده را دیده باشید، ممکن است پیش خود این فناوری را زیاد کارآمد ندانید و شاید این تفکر دور از واقعیت هم نباشد چون هم اکنون برای این فناوری برنامه و بازی‌هایی کمتر از انگشتان یک دست تدارک دیده شده و غیر از چند کاری که در منوی گوشی و برخی از برنامه‌های سیستمی می‌توان انجام داد، کارایی دیگری حداقل در ایران ندارد! این فناوری در پیام دادن و به اشتراک گذاشتن عکس‌ها در فیس بوک و توییتر شخصی شما می‌تواند کارایی خوبی داشته باشد و عملکرد مناسبی نیز برای دسترسی هر چه سریع‌تر شما به کارهایتان دارد ولی در کل این تکنولوژی متعلق به آینده است؛ پس برای تصمیم گیری و اینکه متوجه شویم کارآمد است یا خیر؛ خیلی زود است و باید چشم به آینده دوخت.

iPhone 6S (15)

به مهم‌ترین قسمت، یعنی سخت افزار دستگاه می‌رسیم چرا که اپل برای آیفون 6s تدارک مفصلی دیده است! این مدل بالاخره با رم 2 گیگابایتی به میدان آمده و از پردازنده 2 هسته‌ای جدید اپل به نام A9 بهره می‌برد که  70درصد از نسل قبل خودش یعنی A8 سریع‌تر است و این پردازنده در کنار واحد گرافیکی PowerVR GT7600 که 90درصد پردازش گرافیکی بهتر نسبت به نسل قبل خود یعنی آی‌فون 6 دارد، در مقابل رقیبان عرض اندام می‌کند.

iPhone 6S (6)

در بخش تاچ آی‌دی اپل باز هم دست به کار شده و نسل دوم این سنسور را برای 6s فراهم ساخته که آمیخته‌ای از سرعت و امنیت است و این سخن دور از ذهن هم نبود چون در نسل قبل یعنی آی‌فون6 سرعت و درصد خطا پایین و کاملا مورد رضایت همگان بود. در تست‌هایی که انجام شد، خطا دیگر معنا ندارد و از 10 باری تست، 9 بار به درستی و با سرعت قابل قبول دستگاه را باز کرد. اما ما به یک نکته در تست‌هایی که انجام دادیم رسیدیم که اگر شما جز افرادی هستید که دستتان زیاد عرق می‌کند، تاچ آی‌دی عملا کارایی زیادی برای شما نخواهد داشت.

در بخش باتری 6s همه را متعجب ساخت زیرا باتری از 1810میلی آمپر که در آی‌فون 6 دیده بودیم به 1715 میلی آمپر رسیده که این مسئله جای بحث بسیار دارد. اما اپل با اضافه کردن 3D تاچ به این مدل دو راه بیشتر نداشت که یا قطر گوشی را افزایش دهد که زیاد خوشایند نیست یا حجم باتری را کاهش دهد که راه دوم در نهایت انتخاب شد! من در چند تستی که انجام دادم، نتایج کاملا روشن بود. اگر اهل فیلم دیدن یا بازی کردن هستید، به مشکل جدی برخواهید خورد و یک پاوربانک حتما نیازتان می‌شود!

iPhone 6S (10)

می‌رسیم به دوربین دستگاه که اپل سنت چندین ساله‌اش را شکسته و از 8 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل و همچنین دوربین جلو از 1.2 مگاپیکسل به 5 مگاپیکسل کوچ کرده است که واقعا باعث خوشحالی کاربران شده زیرا از هم اکنون می‌توانند از کیفیت فوق‌العاده 4k با سرعت 30 فریم در ثانیه لذت ببرند.

دوربین 12 مگاپیکسلی و 5 مگاپیکسل 6s هر دو از F/2.2 سود می‌برند که البته تنها در نسخه پلاس همراه لرزش گیر اپتیکال یا همان OIS در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. از دیگر قابلیت‌هایی که به دوربین اضافه شده است live photo یا همان عکس زنده نام دارد که شما می‌توانید به عکس‌هایتان امکان صدا و حرکت را بدهید.

بهترین راهی که می‌توان میزان کیفیت دوربین را به دست آورد، مقایسه کردن است! بنده از سونی اکسپریا Z3 برای مقایسه استفاده کردم که در زیر شاهد هستید.

iPhone 6S (16)

iPhone 6S (12)

iPhone 6S (2)

iPhone 6S (14)

iPhone 6S (1)
با فلاش
iPhone 6S (11)
با فلاش
iPhone 6S (3)
سلفی
iPhone 6S (13)
سلفی

در کل 6s را می‌توان به شوالیه‌ای قدرتمند در لباس کهنه ولی شیک خودش تشبیه کرد و اگر شما به دنبال تجمل و کاربری عادی هستید ، آی‌فون 6 تمامی نیازهای شما را برطرف می‌سازد زیرا 6s هیچ تفاوتی در ظاهرش با نسل قبل ندارد، این مدل کاربری حرفه‌ای را می‌طلبد که تشنه فناوری و قدرت سخت افزاری است، در آخر سوال من از شما عزیزان این است که نظر شما درباره شعار 6s که می‌گوید “تنها چیزی که تغییر کرده همه چیز است” چیست؟!

نویسنده: هادی همسایه

خرید لوازم جانبی گوشی Apple iphone 6s درفروشگاه لوازم جانبی آی‌فون

به سوپر گروه گوشی‌های اپل ملحق شوید

10 در مورد “نگاه نزدیک آی‌تی‌رسان به اپل آی‌فون 6s”

  1. گوشی خوبیه.طرفداران سونی به فکر ضرر های هنگفتشون باشن ن دوربین 6sگوشی های اپل همشون بی نقصن ولی بنظرم نوت5 سامسونگ از این بالاتره

  2. رضا از اهواز

    واقعا مسخره است. گوشی کلی ضخیم تر شده ولی هنوز مشکل بیرون زدگی دوربین حل نشده. این است قدرت تکنولوژی اپل.
    عکساش هم که هنوز در مقابل گوشی دو نسل پیش سونی حرفی برای گفتن نداره. چه از نظر وضوح و جزییات، چه روشنی و چه رنگ.

  3. ســـــــــــــــــــام

    خخ بلخره یکم ارزون شد شما هم تونستین بخرین تازه بررسی کنین

    سلفی هاتون که اصلا خوب نبود حالا ایراد از کجا هست نمیدونم خخخ

  4. خیلی جالبه،Z3 که مال 1 تا 1/5 سال قبل هست،کاملا در عکاسی برتری داشت،حالا ببینین Z5 چیه که در داخل سایت DXOMARK, قویترین دوربین جهان انتخاب شده با سنسور 23 مگاپیکسلی که واقعا فوق العاده است،اینو توجه کنید که بجای پول دادن به یک گوشی که هزینه ساختش 400 تا 500 هزار تومنی هست و به ملت 3 تا 4 ملیون قالب میکنه و حرفی برای گفتن نمیزاره،اما در مقابل Z5 بهترین امکانات در قبال کم ترین قیمت ارائه میکنه، با تشکر 😐

    1. قطعا که زد 5 جلو کمپانی ال جی و خواوی و مایکروسافت از نظر دوربین نمیتونه حرفی برای گفتن داشته باشه
      ولی حتما از آیفون بهتره

      1. سونی z5 بهترین دوربین بین تمامی اسمارتفون هایی که تا حالا تولید شده رو دارا هست.و از تمامی برندهایی که شما گفتین برتر هست.فعلا بالاترین نمره رو گرفته البته الجی g4 هم دوربین بسیار عالی و قدرتمندی داره و هواوی هرچقدر هم خوب باشه به هیچ عنوان دوربینش در حد سونی و الجی نیست.مگر اینکه بعد از عرضه خلافش ثابت بشه که من بعید میدونم.

  5. سلام دارمش عالیه! حرف نداره
    یه چن تا چیز در مورده تاچ سه بعدی اگه سمته چپ دستگاه رو محکم فشار بدید میره رویه مولتی تسک
    و اینکه رویه نوشته با استفاده از 3d touch میشه هر قسمتو خواستید انتخاب کنید در حالیکه این کار در آیفون های قبلی خیلی دشوار بود!
    و اینکه قابلیت لایو خیلی جالب بود!
    رادیو جوان هم اولین اپ ایرانی بود که 3D touch رو ساپورت کرد
    128 rose

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH