اطلاعاتی تازه در رابطه با یک پدیده فضایی مرموز!

a weird galaxy object PSO J318.5-22 یک پدیده فضایی ناشناخته و مرموز است. اندازه این جسم تقریبا برابر با سیاره مشتری است و با زمین ۷۵ سال نوری فاصله دارد. با وجود این که این جسم هیچ ستاره‌ای در نزدیکی خود ندارد اما به نظر می‌رسد همچنان در حال اشتعال است. هنوز مشخص نیست این پدیده فضایی عجیب یک سیاره است یا خیر. این احتمال وجود دارد که این جسم  قسمتی از باقیمانده یک دسته ناشناخته از ستارگان باشد که قبلا خاموش شده‌اند. این ستارگان به L-dwarfs (کوتوله L) معروف‌ هستند. به هر حال این جسم هر چه که باشد، تیمی از دانشگاه ادینبورگ توانسته از وضعیت جوی اطراف آن اطلاعاتی کسب کند. جو اطراف این پدیده آلوده است.

این جسم با دمایی نزدیک به ۱۴۷۲ درجه فارنهایت در حال سوختن است و در سطوح بالایی اتمسفر آن ابرهایی با حرکات نامنظم قرار دارند که با آهن مذاب پر شده‌اند! عمر این پدیده حدود ۲۰ میلیون سال است و این جسم هنوز جوان به حساب می‌آید، اما تا به حال کسی موفق نشده نحوه به وجود آمدن آن را کشف کند. این جسم ممکن است یک سیاره غول پیکر مانند مشتری باشد یا با توجه به دانسته‌های به دست آمده از یک کوتوله قهوه‌ای (یک جسم سنگین مانند ستاره است اما نتوانسته مشتعل شود و بزرگ‌تر از یک سیاره معمولی است) به طور خود به خود تشکیل شده است.

منجمان و سیاره شناسان تا این زمان تنها توانسته اند الگوی جوی و مواد تشکیل دهنده ابرهای این جسم را بدست آورند. گرچه با کمک نسل بعدی تلسکوپ‌ها مانند تلسکوپ فضایی James Webb و تلسکوپ عظیم Magellan، می‌توان به کشف حقیقت این جسم مرموز امیدوار بود. در حال حاضر، بیشترین احتمال‌هایی که به این جسم نسبت داده شده یک سیاره غول پیکر و سرگردان یا یک ستاره خاموش است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH