بررسی سونی اکسپریا Z5: زشت و زیبا!

Sony Xperia Z5 27

چندی پیش برای شما در یک مقاله کامل و جامع، سونی اکسپریا Z5 کامپکت را بررسی کردیم و از همه زوایا به جدیدترین محصول سونی در رده Z‌ و البته نسخه کامپکت نگاهی انداختیم. حال این بار نوبت به مدل Z5 رسیده که تفاوت اصلی با مدل کامپکت، در سایز ‌و وضوح تصویر آن است و در سایر مشخصات همچون سخت‌افزار، دوربین، توانایی‌های ارتباطی و… مشابه است.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا با نگاهی متفاوت به سراغ اکسپریا Z5 برویم و این پرچم‌دار جدید سونی را بر روی صندلی داغ آی‌تی‌رسان نشانده و یک مصاحبه و گفتگوی پر حرارت با آن انجام دهیم تا بلکه از زبان خودش، صحبت‌های تازه‌ای بشنویم. پس با ما و این مصاحبه همراه باشید.

این همه سال از طراحی اکسپریا Z می‌گذرد اما تغییرات به اندازه‌ای نیست که بتوان آن را انقلابی نامید! چرا سونی انقدر بر روی یک طراحی مشابه اصرار دارد؟

اگر نکته بین باشید، اتفاقا متوجه می‌شوید که طراحی من در طی این سال‌ها خیلی هم تغییر کرده است اما خب اکثریت تنها از روی ظاهر کلی قضاوت می‌کنند! مثلا در بطن من نسبت به قبل بهبود زیادی دیده می‌شود! همین شیشه پشت را نگاه کنید، الان مات شده و به همین خاطر دیگه ردی از لک و کثیفی بر رویم باقی نخواهند ماند. ضمن اینکه کلاسم با این ظاهر بالا رفته و خاص‌تر به نظر می‌رسم. یا اگر شما به برادران بزرگ‌ترم نگاه کنید، همیشه بر روی سطوح لغزنده، حسابی لیز خورده و پهن زمین می‌شدند، اما من با زیرکی خاصی لبه‌ها را کمی افزایش داده و به همین خاطر خوش استایل‌ترم!

Sony Xperia Z5 26

همه این‌ها که شما می‌گویید تنها به نکات ریز بازمی‌گردد، ما انتظار یک تحول در طراحی را داشتیم.

خب چرا به چیزی که انقدر خوب است الکی دست بزنیم؟! سازنده من از اول بر روی تکامل نظر داشته و به دنبال تغییرات بنیادین در ظاهر گوشی‌هایش نیست. ما می‌خواهیم اگر هر کس از از ۱۰۰ متری هم یک گوشی سونی در دست کسی دید، بفهمد ساخته کجاست! بد می‌گویم؟

Sony Xperia Z5 37

حقیقتش زیاد هم خوب نمی‌گویید! ما که با دیدن چهره شما، آه از نهادمان بلند شد که چقدر تکرار؛ آن هم در شرایطی که نیاز به یک تحول در ساختار سونی موبایل به دلیل ضررهایش دیده می‌شد. حالا بگذریم؛ شما چرا نسبت به پرچم‌دار قبلی یعنی اکسپریا Z3 پلاس چاق‌تر و ضخیم‌تر شده‌اید؟

اووووم (کمی مکث)،‌ اولا فقط ۰.۴ میلی‌متر ضخامتم افزایش یافته که خب قابل اغماض است! از آن طرف ۱۰ گرم سنگین‌تر شدم ولی امکانات تازه‌ای چون دوربین بهتر و سنسور اثر انگشت در بطنم جای گرفته که ارزش این میزان از چاقی را دارد!

Sony Xperia Z5 12

گفتی سنسور اثر انگشت؛ چرا آن را در سمت راست و با شکلی متفاوت از بقیه تعبیه کردی؟

اولا من ساخته سونی هستم و بایستی متفاوت باشم! دوما این جا، محل قرارگیریِ همیشگیِ دکمه پاور بود و به همین خاطر در محلی تعبیه شد که کاربر سونی به آن عادت داشت. به خاطر باریک بودن هم بایستی از یک سنسور مستطیلی شکل استفاده می‌شد و الان ۵ انگشت شما قابلیت ضبط به منظور ورود را دارند و از طرفی به قدری حساسیت و دقت این سنسور بالاست که نزدیک به ۲۰ مرتبه باید انگشت شما از جهات مختلف شناسایی شود تا سریع‌ترین ورود را داشته باشید.

Sony Xperia Z5 14

اما این سنسور دو تا ایراد هم دارد! یکی اینکه بایستی حتما آن را فشرد تا وارد شد که با توجه به اینکه حتی کمی از سطح بدنه پایین‌تر است، کار دلچسبی نیست و از طرفی برای افراد چپ دست، محل این کلید مناسب به نظر نمی‌رسد، در این باره چه می‌گویی؟

با این حرف شما موافق نیستم! اگر شما بدون فشردن دکمه بخواهید وارد شوید امکان خطا وجود دارد، یعنی بدون آنکه قصد ورود داشته باشید، تنها با گرفتن گوشی در دست‌تان، من روشن بشوم! درباره صحبت دوم، چپ دستان می‌توانند انگشت اشاره خودشان را برای دکمه پاور تنظیم کنند و حتما که نبایستی با انگشت شست وارد شوید؛ کمی خلاقیت هم خوب چیزی هست والا!

Sony Xperia Z5 22

من هر چه بگویم که شما قانع نمی‌شوی! اصلا چرا دکمه صدا را پایین آوردی؟ مگر بالای کلید پاور چه ایرادی داشت که بین کلید شاتر و سنسور قرار گرفت تا پیدا کردنش سخت شود!

فکر کنم شما تا حالا من را در دستت نگرفتی که چنین حرفی می‌زنی! اتفاقا برعکس چیزی که شما تصور می‌کنی، محل کلید یک‌پارچه صدا در پایین بهتر است، به خصوص در هنگام مکالمه که بخواهید صدا را کم یا زیاد کنید، دسترسی به این قسمت راحت‌تر از بالای دستگاه است. ضمن اینکه اندازه کلیدها متفاوت است و کسی با دکمه شاتر آن را اشتباه نمی‌گیرد، مگر آنکه در حس لامسه‌اش دچار مشکلی باشد!

Sony Xperia Z5 13

عجب! یعنی اکثر کمپانی‌های دیگر و حتی خود شما تا پیش از این اشتباه می‌کردید و یک شبه به چنین نتیجه مهمی رسیدید! بگذریم، از مقاومت بدنه‌ات بگو که در چه حد است؟

سوالی پرسیدی که منتظر شنیدنش بودم! دیگر همه خبر دارند که گوشی‌های سونی و به خصوص سری Z یکی از بهترین و مقاوم‌ترین محصولات بازار است. من هم که همچون دو برادر قبلی‌ام، مجهز به لایسنس IP68 بوده و بدین خاطر تا 1.5 متری زیر آب هم دوام می‌آورم! این بار در یک حرکت بسیار خوب و حساب شده، رنگ شیشه پشتی‌ام را مات انتخاب کردم که سه مزیت دارد: دیرتر کثیف می‌شود، خط و خش را نشان نمی‌دهد، بسیار شیک است!

Sony Xperia Z5 35

خب شما که انقدر بر خودت می‌بالی، آیا صحبت دیگری هم درباره طراحی‌ات داری؟

صحبت انقدر زیاد است که اگر بخواهم همه را بگویم، یک کتاب می‌شود! اما سعی می‌کنم فقط چند نکته مهم‌تر را عنوان کنم. چهار گوشه من از یک پلاستیک مقاوم ساخته شده چون در زمان سقوط، این بخش‌ها بیشتر از همه در معرض صدمه دیدن هستند و بدین خاطر قابلیت ارتجاعی پلاستیک بهتر از ضربه گیری فلز عمل می‌کند و به این راحتی از شکل و قیافه نمی‌افتم! ضمن اینکه لنز دوربین برخلاف بسیاری از رقبا که نام نمی‌برم، از بدنه بیرون نزده و کاملا هم سطح است.

Sony Xperia Z5 12

اگر اسلات سیم کارت را هم باز کنید، متوجه می‌شوید که این بار علاوه بر پشتیبانی از دو سیم‌کارت، از کارت حافظه جانبی به صورت مجزا استفاده می‌کنم و دیگر ناچار نیستید تا بین سیم کارت دوم و کارت حافظه، یکی را انتخاب کنید. محل اتصال شارژر هم نیازی به درپوش ندارد و به قدری فناوری ساختم بالا رفته است که از اینجا هیچ آب و گرد و غباری قادر به نفوذ نیست. خلاصه بگویم: محشرم!

Sony Xperia Z5 15

بنازم به این همه اعتماد به نفس! بیا به سراغ نمایشگر برویم، بخشی که سایزش در طی یک سال اخیر بر روی 5.2 اینچ ثابت مانده است.

از نظر من این سایز، بهترین اندازه برای کاربران است. نه آن قدر کوچک است که از دیدن تصاویر اذیت شوید و نه آن‌قدر بزرگ که به‌دست گرفتنم سخت باشد. یک سایز ایده‌آل برای همه کاربران!

Sony Xperia Z5 18

چرا انقدر حاشیه در بالا و پایین نمایشگر دیده می‌شود؟ بهتر نبود کمی از آن را کم می‌کردی؟

لطفا انقدر من را به حاشیه نبرید! اتفاقا این اندازه یک حد استاندارد است که همیشه سعی کردم آن را رعایت کنم و علاوه بر این، به میزان وقار و زیباییم اضافه می‌کند.

Sony Xperia Z5 23

من که خیلی قانع شدم! (افعال معکوس) چرا هنوز از وضوح تصویر فول اچ‌دی استفاده می‌کنی، در صورتی‌که مدل پریمیوم با تنها 0.5 اینچ اندازه بیشتر، 4 برابر شما پیکسل دارد.

داستان پریمیوم را لطفا از خودش بپرسید چون به من ارتباطی ندارد! اما در ارتباط با وضوح تصویر خودم باید بگویم که بالاتر بردن تعداد پیکسل‌ها از وضوح فول اچ‌دی در یک نمایشگر 5.2 اینچی، مثل ریختن 2 لیتر آب در یک بطری 1.5 لیتری است! کاری بس بیهوده و عبث که همیشه سعی کردم از آن دوری کنم. همین الان هم در هر اینچ، 428 تا پیکسل وجود دارد که از نیاز هر چشمی در این کره خاکی، بیشتر است. ضمن اینکه فناوری‌های Triluminos به همراه موتور X-Reality هم به بهبود کیفیت تصاویر کمک می‌کند.

Sony Xperia Z5 29

این فناوری‌هایی که شما نام بردی، از سال ۲۰۱۳ در سری Z قرار داشت، آیا واقعا نیاز به تغییر و یک بهبود را احساس نمی‌کردید؟ ضمن اینکه به نظرم نمایشگر چندان رویایی بر رویت قرار ندارد و به شخصه انتظار بیشتری داشتم! به خصوص وقتی نور زیاد است، در نگاه از زاویه کیفیت چندان دلچسب نیست!

وقتی یک فناوری خوب است، پس بایستی ادامه داد. ضمن اینکه من این شایعات را قبول ندارم و کیفیت نمایشگرم هم خیلی خوب است! شاید برخی بگویند حتی Z3 پلاس روشنایی بهتری داشت ولی من تکذیب می‌کنم! اصلا اگر باور ندارید، بیایید کیفیتم را در کنار رقبا مقایسه‌ای بکنیم.

بسیار عالی! پس از سامسونگ گلکسی S6، هواوی میت S، اچ‌تی‌سی M9 و آی‌فون 6 برای این منظور دعوت می‌کنیم! (در تصاویر زیر، محصول سونی در سمت راست قرار دارد)

Sony Xperia Z5 10 Sony Xperia Z5 7 Sony Xperia Z5 8 Sony Xperia Z5 9

حالا به سراغ سخت‌افزار برویم، جایی که سونی گیر سه پیچ داده تا از اسنپدراگون ۸۱۰ با آن مشکل داغی معروفش استفاده کند، واقعا چرا؟

اول از همه بیایید کمی واقع بین باشیم. ما مثل برخی از رقبا کارخانه ساخت چیپست نداریم؛ چون وقتی می‌شود از سازندگانی حرفه‌ای چون کوالکام بهره برد، این کار چندان هم منطقی نیست و از طرفی، ما با بهینه سازی‌هایی که بر روی این چیسپت ۶۴ بیتی و ۸ هسته‌ای انجام دادیم، توانستیم دمای آن را به خوبی کنترل کنیم! نمونه‌اش همین بررسی زد۵ کامپکت که خودتان نوشتید و در آن اشاره کردید که خبری از گرمای شدید نیست!

Sony Xperia Z5 31

ضخامت آن گوشی از شما بیشتر بود و قرار هم نیست که همه مدل‌ها مثل همدیگر کار کنند. در تجربه‌ای که به شخصه در استفاده از Z5 داشتم، متوجه گرمای زیاد آن به خصوص در زمان اجرای بازی شدم؛ پس نتیجه می‌گیریم که همچنان در آتش اشتباه کوالکام مشغول سوختن هستید!

خواهشا انقدر قضیه را احساسی نکنید؛ اصلا داغ شدم، در آب فرو ببرید تا خنک بشوم؛ قابلیت ضد آب بودن به همین درد می‌خورد دیگه! ضمن اینکه شما باید توجه کنید از ۳ گیگابایت رم بهره می‌گیرم و همین سخت‌افزار که انقدر از آن ایراد می‌گیرید،‌ چنان نتایجی را نشان می‌دهد که مو بر تن‌تان سیخ خواهد شد؛ باور ندارید، با هم به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان برویم و تعدادی آزمون بگیریم!

Sony Xperia Z5 24

بسیار عالی، حالا که انقدر اعتماد به نفس بالایی داری، این گوی و این میدان!

در مرحله نخست از بنچمارک پی استفاده کردیم که عدد به دست آمده، ادعای Z5 در برتری را به خوبی اثبات کرد! رقم فوق‌العاده 74 میلی‌ثانیه چیزی نیست که شما بتوانید در هر دستگاهی پیدا کنید و برای خودش یک رکورد بی‌نظیر محسوب می‌شود.

Sony Xperia Z5 19

پس از آن از جدیدترین نسخه Vellamo بهره گرفتیم که ۳ تست متفاوت از دستگاه گرفته و به صورت آنلاین، نتایج آن را با آزمون سایر رقبا نشان می‌دهد که در تصویر زیر، هر سه نمودار با جایگاه Z5 که با نام E6633 مشخص شده، قابل مشاهده است.

Sony Xperia Z5 39

رقابت بعدی به GeekBench تعلق داشت که توانایی پردازنده را در دو حالت تک و چند هسته‌ای به چالش می‌کشد. نمودار پایین، جایگاه Z5 را در مقایسه با رقبایش نشان می‌دهد.

Sony Xperia Z5 20

در پایان نیز از Bonsai برای بررسی عملکرد واحد گرافیکی کمک گرفتیم.

Sony Xperia Z5 36

در بخش دوربین، سونی ثابت کرده که یک استاد در ساخت بهترین لنز و سنسورها است؛ اما برخی اعتقاد دارند این کمپانی برای گوشی‌های خودش نمی‌تواند ترکیب خوبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار را جهت گرفتن عکس‌های خوب ارایه دهد، در این ارتباط چه نظری داری؟

من به هیچ وجه چنین مساله‌ای را قبول ندارم. از شما هم تعجب می‌کنم که چنین چیزی را بیان می‌کنید چون در همین مقایسه برترین دوربین گوشی‌های موبایل که چندی پیش برگزار کردید، برادر بزرگ‌ترم یعنی اکسپریا Z3 پلاس توانست رتبه اول را به‌دست بیاورد که نشان از عملکرد عالی این سری دارد. ضمن اینکه من حتی از نظر کیفیت باز پا را فراتر گذاشته و با جرات می‌توانم بگویم که در بخش عکاسی و توانمندی‌های یک دوربین موبایل، هیچ شرکتی به گرد پای من هم نخواهد رسید! حداکثر رزولوشن ۲۳ مگاپیکسل را فراهم می‌کنم، میزان گشودگی دیافراگم f/2.0 دارم، از فوکوس فوق العاده سریع 0.03 ثانیه برخوردارم و یکی از بزرگ‌ترین سنسورهای دنیا با اندازه 1/2.3″ را در بین گوشی‌های موبایل دارم. ضمن اینکه دوربین سلفی با وضوح 5.1 مگاپیکسل، تصاویر بسیار خوبی را شکار می‌کند. امکانات بسیار زیادی هم در رابط کاربری خودم تعبیه کردم که از مقاله بررسی Z5 کامپکت و بخش دوربین آن، می‌توانید اطلاعات کافی به‌دست بیاورید.

Sony Xperia Z5 11

حداقل از نظر تئوری که بایستی اعتراف کرد در حال حاضر یکی از بهترین‌ها هستی، فقط من تعجب می‌کنم که چرا از یک فلاش LED استفاده می‌کنی!

درباره بخش اول این صحبت شما عرض کنم که بنده از نظر تئوری بهترین هستم و از دیدگاه عملی برترین! برای فلاش LED هم اعتقاد دارم که اگر محیط تاریک باشد، در فاصله نزدیک همین یکی کافی است و اگر شما در فضای بزرگی قرار داشته باشید، دو تا که سهل است، ۱۰ تا فلاش هم کفایت نمی‌کند و برای همین وقت الکی بر روی چیزی که استفاده چندانی ندارد، نمی‌گذارم!

Sony Xperia Z5 25

بیایید جای شعار دادن، عکاسی شما را از نزدیک مشاهده کنیم (تصاویر زیر، حاصل تلاش Z5 در گرفتن بهترین عکس‌هاست که آخرین مربوط به نمونه سلفی است).

Sony Xperia Z5 1 Sony Xperia Z5 3 Sony Xperia Z5 4 Sony Xperia Z5 5 Sony Xperia Z5 2 Sony Xperia Z5 6

در بخش فیلم‌برداری چه می‌کنی؟

در اینجا هم کلی هنرنمایی دارم. اگر بخواهید با کیفیت اچ‌دی فیلم بگیرید، با سرعت فوق‌العاده 120 فریم بر ثانیه، تصاویر اسلوموشن را برایتان شکار می‌کنم. اگر بخواهید به سراغ فول اچ‌دی بروید، در دو سرعت 30 و 60 فریم قادر به فعالیت هستم و اگر هم همچنان اشتهایتان برای کیفیت بالاتر باز است، با وضوح فوق‌العاده 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه به ضبط تصاویر می‌پردازم.

Sony Xperia Z5 32

زمانی که با کیفیت 4K شروع به فیلم‌برداری کردیم، پس از ۹ دقیقه، با چهره‌ای برافروخته اخطار داغ شدن دستگاه دادی اما مدل کامپکت این شکلی نبود؛ این تفاوت برای چیست؟

لطفا من را با کسی مقایسه نکنید، حتی اگر برادرم باشد! عملکرد هر کدام از ما می‌تواند با دیگری متفاوت باشد و در کل من کمی عصبانی‌ترم و برای همین سریع‌تر داغ می‌کنم!

Sony Xperia Z5 33

چرا رابط کاربریت پس از این همه سال، همچنان به دل نمی‌نشیند؟

به دل کی؟ شما یا کاربران؟ به شخصه که این سوال را قبول ندارم چرا که اتفاقا رابط کاربری من بیشترین شباهت را به همان اندروید اصلی دارد که در حال حاضر محبوب‌ترین سیستم عامل دنیاست. پس اگر بد بود که انقدر پیشرفت نمی‌کرد. از طرف دیگر، همین ساده بودن که خودش به نوعی سبب ساز زیبایی‌ست، باعث می‌شود تا دست سازنده‌ام در ارایه آپدیت‌های سریع‌تر و گسترده‌تر باز باشد و برخلاف بسیاری از کمپانی‌های رقیب که پرچم‌داران گذشته‌شان را فراموش می‌کنند، بدین راحتی‌ها سونی دست از سر فرزندان قدیمی‌ترش برنمی‌دارد و همیشه در حال ساپورت آن‌هاست!

Sony Xperia Z5 28

اگر بخواهیم به تماشای فیلم بر رویت بنشینیم، چه امکاناتی در اختیارمان می‌گذاری؟

اول از همه باید بگویم که سخت‌افزارم به قدری قوی است که از عهده اجرای سنگین‌ترین ویدئوها هم به راحتی آب خوردن بر می‌آید. حتی در بخش ویدئو وقتی که شما یک مرحله به عقب‌تر برمی‌گردید، کلیپ قبلی کوچک‌تر شده و همچنان نمایش داده می‌شود. از سوی دیگر، به خوبی از زیرنویس‌های فارسی هم پشتیبانی می‌کنم و امکانات گوناگونی هم جهت نمایش آن‌ها در اختیار کاربرم قرار می‌دهم. محل قرار گیری اسپیکرها هم که دیگر فوق‌العاده است! درست در سمت راست و چپ نمایشگر که به صورت استریو به پخش صدا پرداخته و ساختار آن‌ها هم به نحوی است که قرار گرفتن دست بر رویش، مانع پخش تمام صدا نخواهد شد.

Sony Xperia Z5 30

به سراغ باتری برویم، جایی که شما از نظر میزان میلی‌آمپر نسبت به چهار مدل قبلی یعنی اکسپریا Z1 ،Z2 ،Z3 و Z3 پلاس دچار افت شدی، آن‌هم در صورتی‌که ضخامت و وزن دستگاه افزایش هم یافته، واقعا چرا؟

مطمئن باشید که همه چیز مربوط به رقم نیست و حالا اگر من حجم 2900 میلی‌آمپری دارم، دلیل نمی‌شود تا نسبت به مثلا 3200 در گوشی Z1 یا 3100 در Z3 ضعیف‌تر باشم. اتفاقا در تست‌های انجام گرفته، قابلیت‌های فراوانی دارم. مثلا می‌توانید بیشتر از ۱۷ ساعت با من مکالمه کنید یا با رقم فوق‌العاده نزدیک به ۱۵ ساعت، به مرورگری وب بپردازید. شاید در این قسمت تنها کمی در پخش ویدئو اهمال کرده باشم که عدد کم‌تر از ۸ ساعت را سعی می‌کنم با ارایه آپدیت بیشتر سازم.

Sony Xperia Z5 38

اگر امکانات دیگری هم داری، آن را با ما در میان بگذار

این همه صحبت کردم و از ویژگی‌هایم گفتم، برایتان بس نبود؟ بایستی عنوان کنم که تنها در یک نسخه ۳۲ گیگابایت عرضه می‌شوم و البته توانایی پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا ۲۰۰ گیگابایت دیگر را نیز دارم که دیگر مجبور نیستید مثل برخی رقبا (سیب و سام!) به همان چیزی که دارید، اکتفا کنید! از نظر امکانات ارتباطی هم نقطه ضعفی وجود ندارد و هیچ کاستی‌ای مشاهده نخواهید کرد. البته چون یک اخم کوچک در چهره‌تان دیدم بایستی عرض کنم که عدم وجود پورت مادون قرمز به نظر من کاستی نیست چرا که با سایر امکانات ارتباطی که سریع‌تر و با بُرد بیشتر هستند، این نکته را هم جبران نمودم.

Sony Xperia Z5 17

با چه قیمتی عرضه می‌شوی؟

سیاست‌های هر کمپانی در کشورهای مختلف فرق می‌کند و برای همین نمی‌شود که قیمت دقیقی را برایتان عنوان نمایم. اما در حال حاضر در حدود ۲.۱۰۰.۰۰۰ تومانی قیمت دارم که شاید کمی احساسی به نظر برسد و پایین‌تر بیاید. اما تردید نکنید که ارزش چنین پولی را دارم، بخصوص اگر با محصول برخی از کمپانی‌ها که جای لوگو، عکس میوه می‌گذارند من را مقایسه کنید، متوجه جایگاه والایم خواهید شد!

Sony Xperia Z5 16

خب، خیلی دیگر از خودت تعریف کردی و با آنکه به شخصه هنوز چندان قانع نشدم که چرا بایستی به جای Z3 پلاس بیایم و تو را بخرم، سخن پایانی خودت را بگو!

در این چند وقت اخیر، سازنده‌ام سختی‌های بسیاری را تحمل کرده و قصد دارم تا به کمک دو برادر دیگرم که هم‌زمان به دنیا آمدیم، درهای خوشبختی را به رویش بگشاییم. در واقع من می‌خواهم یک برگ برنده برای سونی باشم و اگر کاربران انقدر به ظاهر و دمایم حساسیت نشان ندهند، بی‌تردید همان آسِ پیروزی هستم!

44 در مورد “بررسی سونی اکسپریا Z5: زشت و زیبا!”

  1. محمدرضا رهبریان

    سلام.یه گوشی می خوام که دوربینش عالی باشه.باتریش هم عالی باشه و حدود ۵.۵ اینچ باشه.و اینکه سامسونگ نباشه.

  2. سلام آقای گلکار. ممنون از بررسی عالیتون.
    با توجه به هم قیمت بودن میت اس و زد۵ کدوم رو بیشتر ترجیح میدین؟
    و اینکه آیا تا ۴-۵ سال میشه ازش به خوبی استفاده کرد؟

  3. احسان کشاورز

    سلام دوستان یکی از آشناهام این گوشی رو داره در بک کلام فوق العادس فقط هنوز یه کم مشکل داغی داره به شخصه دوربین رو با گلکسی S6 بررسی کردم هم در شب هم در روز داخل شب با تنظیم دستی روی حالت حساسیت بالا یا همون Iso گذاشتم و گلکسی هیچ حرفی واسه گفتن نداشت و در روز هم خیلی تفاوتی بینشون نبود اما سونی کلا رنگ هارو بهتر نشون میداد و در صفحه نمایش هم که شاهکاره فقط کافیه رنگ سبز یا قرمز رو با گلکسی مقایسه کنید واقعا سونی دلنشینتره متاسفانه سامسونگ فقط رنگارو پررنگ میکنه و اینو همه میدونن اما دقت رنگ صفحه سونی واقعا عالیه صدای اسپیکر هم دلنشین هست و کلا یه گوشی کامله در خریدش شک نکنین من طرفدار هیچ برندی نیستم و همیشه سعی کردم حقیقت رو بگم خودتون برید مقایسه کنید و بفهمید یا علی

  4. سلام
    لطفا دربررسی گوشیها ومقایسه ی بین آنها مانند صفحه نمایش وباتری ودوربین،حتما کیفیت اسپیکر وصدای گوشیها را نیزمورد عنایت قرار دهید ودرج کنید که کدام گوشی کیفیت صدای بهتری دارد متاسفانه اکثر سایتها دربررسیهای خود وقتی به اسپیکر میرسند فقط به اینکه کیفیت صدای گوشی به پای گوشی اچ تی سی می رسد یا نه اکتفا میکنند ومعیار واضحی از کیفیت صدای گوشی ارائه نمیدهند.

  5. عالی بود آقای گل کار عزیز، من که میرم میخرم. به شخصه از کار کرد سونی Z2 که داشتم خیلی راضی تر بودم تا اچ تی سی ای که الان دستمه. این گوشی های ضد آب همین خصوصیت ضد آب بودنشون از همه چی بهتره اگر حتی از بقیه مشخصات کیفی اش بگذریم و در آخر نثر شما هم که مثل همیشه عالی و دلنشین.

  6. خیلی بررسی خوب و جالبی بود.معلوم شد که سونی برای هر چیزی که کاربران نقطه ضعف میدونن دلیل قانع کننده ای داره…

  7. گوشی های سونی خاصن خیلی ها هم خاصن ولی نتونسن بــــــــــــــــــکــــــــــــــــوبـــــــــ + رو

  8. بهترین گوشی جهانه z5 انصافا. ارزش خریثش فوق العاده بالاست. صفحه نمایش،دوربین،طراحی، سرعت شاهکاره

  9. رضا از اهواز

    آقای رضا ز، از کار انداختن مولتی تسکینگ، جزو امکانات سیستم عامل آندروید هست. در دولوپر آپشن به راحتی امکان از کار انداختن مولتی تسکینگ وجود داره.

  10. بااینکه بسیارتنوع طلب هستم. وتادوسال قبل هیچ گوشی جدیدی که میخریدم رابیشترازشش ماه نمیتوانستم تحمل کنم. امروزدرکمال شگفتی متوجه شدم که دوسال تمام است که گوشی اکسپریازد وان رااستفاده کرده ام بدون اینکه دلزده وخسته شده باشم.
    این عجیب نیست؟؟؟؟.
    این سونی چه میکنه بادلهای مردم ای خدا؟؟؟؟؟؟…..

  11. آقای گلکار
    لطفا به شرایط تست کمی بیشتر توجه کنید
    الان اگر چه هواوی پی 8 قدرت کافی داره ولی به هر حال سخت افزارش از پی 8 ضعیف تره اما نتایجش بیشتر شده از زد 5
    دلیلش اینه که من مالتی تسکینگو بستم تو فون منیجر (که فقط مال هواوی هست) رو حالت کارایی گذاشتم و وقتی گوشی سه چهار ساعتی باهاش کار نشده بود و خنک بود تست گرفتم
    همین هم باعث شده زد 5 و میت اس تو بعضی از تست ها ضعیف له نظر بیان در حالی که اینطور نیست
    مخصوصا این که اسنپدراگن 810 بسیار داغ هست و باید در حالت خنک ازش تست گرفت که امتیاز ها مثل بقیه بالا تر گرفته بشه
    ممنون

  12. تشکر آقای گلکار یک بار دیگه هم گل کاشتینا 🙂

    انصافا فکر میکردم بیشتر اینا تو چنته داشته باشه
    والا طراهی خیلی فرق نکرده صفحه نمایش هم که ماشالا
    هواوی میت اس که هیچی ام 9 تو زاویه دید شکستش داد!!! اخه مگه مییییییییشه 😐
    ماشالا سخت افزار هم که کوره هست همچنان اما چون خبر از جبه هواس سرد میاد به نظرم زد 3 پلاس بهتره 🙂
    خب زد 5 کامپکت اچ دی هست و معلومه که کمتر داغ میکنه ولی حتما بعد مدت نسبتا طولانی بازی کردن میوفتین بیرون.
    باز خوبه مقل زد 3 پلاس دو دقیقه ای نیست 4k
    بعدشم الان کمپانی هایی مثل مثلث وحشت (سامی و هواوی و ال جی ) رابط کاربری های بسیار تغییر یافته ای دارند و بر خلاف گذشته تمرکز زیادی روی آپدیت گوشی های الان و سابق دارن (البته فکر کنم از الان بهتر بشه مثلا گلکسی اس 5 نه ولی اس 6 تا دو نسل ساپورت میشه) پس اگه اونا میتونن این کارو انجام بدن و به همون پهنا هم قراره بده و تازه اسپید تست های اکثرشون هم بهتره پس دلیل سونی برای رابط کاربری تکراریش باشه
    دوربین که انتظار داشتم غوغا کنه
    والا فیلم برداری که صد البته ولی عکاسی….
    بحث عکاسی بحث نسبتا طولانی هست و بحث مورد علاقه بنده هست اما ساده یگم که این دوربین جلوی آیفون و هواوی و ال جی و مایکروسافت حرف زیادی نداره البته متأسفانه به دلیل ضعیف کار کردن اخیر سامسون دوربین این محصول از نوت 5 بهتره
    باطری هم چه بگویم که نگم بهتر است
    هر چه سعی کنم گویم ابتر است
    خلاصه که این بخش رو هم زیر سیبیلی رد کنیم
    قیمتو کجای دلم بزارم
    اصلا این از گلکسی اس 6 بهتر ولی قیمتشو که ملت نگاه میکنن هوس میکنن برن سمت اس 6
    حالا صد تا سیاهی لشکرم بخرن (با همه نیستم) و بگن به بهو چه چه مثل معزز و اقا رضا ولی خب آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است
    در هر صورت ممنونم ازتون آقای گلکار

  13. جناب گل کار بررسی عالی داشتید. مرسی.
    خسته از داغ شدن گوشی های سونی هستم.
    من خودم m4 aqua خریدم 1.100 دارم داغ میکنه tx پنل اصلی 1.500 خریدم 3 سال پیش، داغ میکنه ، اکثر گوشی های سونی همینه. دوستام هم z1 و z2 دارن همینه. با برنامه cpu z هم موقع گرم شدن دما بالای 50 میره، بعد 9 دقیقه فیلمبرداری فول اچ دی به شدت داغ میشه یک سوم بالایی پشت گوشی اطراف دوربین، اما من از تعمیرکار برجسته موبایل پرسیدم گفت برنامه cpu z دقیق نشون نمیده دما رو و چنین دمایی اگه برسه گوشی، آی سی خراب میشه و … . با اینکه طرفدار سونی هستم اما دیگه گوشی سونی نمی گیرم. به فرض بیام 2 میلیون پول گوشی بدم چند دقیقه فیلمبرداری فول اچ دی یا 4k کنم داغ کنه یا تو بازی داغ کنه ؟. وقتی 2 میلیون پول بدید خیلی تو ذوق آدم میخوره وقتی داغ میکنه. اصلا منطقی نیست چنین هزینه ای. برند های دیگه lg g4 و lg g3 beat اقواممون دارن خیلی کم داغ میکنه. مشکل از کجاست ؟ . پردازنده ام 4 615 هست اما از 808 lg g4 خیلی بیشتر داغ میکنه. برند سامسونگ و اچ تی سی اطلاعی ندارم.

    1. پیمان گل‌کار

      باید به این نکته توجه داشته باشید که همیشه فقط پردازنده موجب این امر نمی‌شود. در واقع گوشی‌های سونی، به خصوص در رده پرچم‌دارها، چون ضد آب ساخته می‌شوند، برای همین منافذ خیلی کمی جهت تبادل دمایی دارند و یکی از محدودیت‌های سونی و گرم شدن سریع محصولاتش به این امر بازمی‌گرده

    2. البته من با اکثر پرچمدار ها کار کردم و داغ می کنن در بازی های سنگین و فیلمبرداری 4k. تقریبا همه به یه اندازه …

  14. بررسی های آی تی رسانو فقط به عشق دیدن این بچه میخونم خیلی با نمکه خدا حفظش کنه فکر کنم بچه خود آقای گلکاره خیلی معصوم و نازه

  15. با احترام به شما و تشکر به خاطر زحمتی که کشیدید ولی به نظرم این نوع مقایسه خیلی جالب نیست و ما آخر خطلی چیزها رو نفهمیدیم.از یه طرف میگه داغ میکنه از یه طرف گوشی میگه نه من کجا داغ میکنم
    خیلی جالب نیس این نوع بررسی و خواننده رو گیج میکنه

  16. بررسی جالبی بود. تنوع داشت. مثله بررسی های دیگه تکراری نبود. خوشم اومد. ایول
    توی بررسی سایت های دیگه گفته بودن که داغ نمیکنه ولی شما گفتین که داغ میکنه؟ چه جوریاس؟ البته این پردازنده ۸۱۰ کلن مشکل داره. سونی نباید استفاده میکرد.

  17. بررسی بسیار عالی بود . مثل همیشه تشکر.

    واقعا لذت بردم . لطفا mate s رو هم بررسی کنین .

    (و در نهایت اقای گل کار عزیز اون کوچولو خیلی شبیه خودتون هست خیلی . خدا حفظش کنه . خیلی دوست داشتنی هستش .)

  18. سونی دیگه حال میکنه با این بررسیتون ها!!!! هرچی ایراد داشته رو یجوری توجیح کرده
    در کل اما خیلی خاصی بود و مرسیییی

  19. لطفا اون بخش که گفتید اگر داغ شد در آب بندازید رو حذف کنید!!!!
    گوشی که داغه بندازی تو آب داخلش عرق میکنه و میسوزه احتمال خیلی زیاد
    خیلی رخ داده
    احتمالا شکستن شیشه های گوشی هم وجود داره

    1. شما هم انگار خیلی جدی گرفتین صحبتها رو ! مشخص بود در اون بخش این حرف حالت طعنه و شوخی داره و اصلا جدی نیست که کسی یخواد اینکارو کنه

  20. با تشکر از زحمات شما.

    سایت همسایه در بررسی ویدیویی خود تعبیر قشنگی از تکراری بودن طراحی داشت و اون رو با اصالت طراحی پورشه و BMW مقایسه کرد.

    به نظر من اگر یکم بیشتر حاشیه های صفحه نمایش رو کم می کرد و قطر گوشی رو ها پایین تر میاورد از نظر طراحی بی همتا می شد.

  21. ممنون
    بررسی های قبلی بهتر و جالب تر بود . پرسش و پاسخ یجورایی بی مزه بنظر میرسه …
    اما در کل خسته نباشید

  22. لطفا فقط هرکسی که طرفدار اپل است مثبت بده و هر کسی که طرفدار نکسوس ها منفی بده اگ هم طرفدار هیچ کدام نیستی نه مثبت بده نه منفی!!!

    1. تنها جایی که نثبت ها به منفی ها غلبه میکنه خخخ
      بابا شما ها 88 نفرید ببه زودی میشید صد نفرسونی به فروش جهانی نیاز داره نه به صد سیاهی لشکر
      جالبه به همه کمپانی ها هم منفی دادن خخخخ
      باشه داداشا خندبدیم ولی از این کارا دیگه نکنید
      خب خواسته بدونه طرفداره چقدرن نه ضدشون
      شما هم منفی دادید اخه
      فرهنگ میخواد کامت گذاشت قبل هر چیزی فرهنگ!!

      1. اقای زضا ز من خودم که طرفدار سونی نیستم من از همه کمپانی ها خوشم میاد این نظر ها نوشتم که تعداد طرفدار اه کمپانی گوشی سازی را در این سایت بفهمیم.من خودم هواوی از جمله پی7 خیلی دوست دارم!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH