بررسی تخصصی لنوو A7000a: خوش بها و خوش صدا!

cover

هفته گذشته در کنار هم بررسی یکی از اسمارت فون‌های جدید کمپانی لنوو را خواندیم؛ اما خب، این کمپانی صاحب نام چینی اسمارت فون‌های زیادی در بازار دارد و هم اکنون قصد داریم تا با یکی دیگر از این تولیدات آشنا شویم.

DSC06096

لنوو همانند سایر کمپانی‌های تولید کننده اسمارت فون، محصولات مختلفی را برای سلایق گوناگون در نظر گرفته است. از محصولاتی ساده و کوچک گرفته تا فبلت‌های غول پیکر و البته برای استفاده‌های خاص. یکی از این اسمارت فون‌ها A7000a است که این روزها در بازار کشورمان حضور دارد. با ما باشید تا کمی آن را بیشتر بشناسیم.

طراحی و کیفیت ساخت

این اسمارت فون در دسته محصولات تمام پلاستیکی قرار می‌گیرد که خوشبختانه از طراحی خوبی بهره می‌برد. اصولا فبلت‌ها با توجه به بزرگی نمایشگر و بدنه، باید دیزاینی داشته باشند که خریدار بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و برای تهیه‌اش رغبت نشان دهد.

hands-on-2

این محصول با ابعاد 152.6 در 76.2 میلی‌متر عرضه شده و ضخامت آن نیز 8 میلی‌متر است. با توجه به بدنه پلاستیکی این اسمارت فون، وزن آن تنها 140 گرم است که برای یک فبلت 5.5 اینچی مناسب تلقی می‌شود. لنوو برای قاب پشتی این محصول از یک بافت ساده و رنگ مات بهره گرفته است که نسبت به بدنه‌های پلاستیکی براق موجود در بازار بسیار بهتر و البته شیک‌تر است. هرچند باید مواظب باشید که از دستتان سر نخورد، در غیر این صورت باید با آن خداحافظی نمایید!

اما به سراغ بازدید از قسمت‌های مختلف این محصول می‌رویم.

قسمت جلویی A7000 به طور کامل با رنگ سیاه پوشیده شده است. در بالای صفحه نمایش اسپیکر و لنز دوربین 5 مگاپیکسلی را می‌بینیم.

Top-Front-A7000

در قسمت پایین نیز سه کلید مجازی بیرون نمایشگر را می‌بینیم که متأسفانه دارای بک لایت نبوده و قطعا کمی شما را دچار مشکل خواهد کرد.

سمت راست این فبلت، محل قرارگیری کلید پاور و افزایش و کاهش صداست که دیزاین خوب و جالبی داشته و بافت متفاوتی نیز دارد.

Lenovo-righet-a7000

همان‌طور که می‌بینید، سمت چپ خالی از دکمه است.

left-side-lenovo

به پایین می‌رویم، در این قسمت نیز خبری از پورت و … نیست و تنها میکروفن دیده می‌شود.

Down-A7000

در قسمت بالایی، پورت میکرو یواس‌بی در وسط قرار گرفته و جک 3.5 میلی‌متری استاندارد نیز در چپ آن حضور دارد.

Top-A7000

اما گوشی را بر می‌گردانیم تا به پشت آن هم نگاهی بی‌اندازیم.

back-a7

قسمت بالایی قاب پشتی A7000 بسیار شلوغ به نظر می‌رسد. در بالا قسمت چپ، لنز دوربین 8 مگاپیکسلی قرار داشته و درست زیر آن نیز دو فلش LED قرار دارد. لنز دوربین نه تنها بیرون‌تر از بدنه نیست بلکه کمی هم داخل‌تر است تا به هیچ وجه نگران خط خطی شدن شیشه جلوی آن نباشید! در سمت راست نیز میکروفون دوم و زیرش اسپیکر این محصول را می‌بینیم که نوعی نوآوری به شمارمی‌رود. لنوو به جای بهره‌گیری از این بلندگو در قسمت پایین گوشی، آن را به بالا انتقال داده است. برند لنوو در وسط قاب دیده می‌شود و قسمت پایینی نیز کاملا خالی است.

Back-a7000

همان‌طور که گفته شد قاب پشتی از نوعی رنگ مات بهره می‌برد که جلای خاصی دارد. به طور کلی می‌توانم بگویم طراحی این محصول در نگاه اول ممکن است کمی شما را به یاد هوآوی آنر 3C بی‌اندازد.

نمایشگر

این فبلت خوش ساخت، از یک صفحه نمایش 5.5 اینچی همراه با پنل IPS و وضوح HD بهره می‌برد. این وضوح برای یک صفحه نمایش 5.5 اینچی باعث می‌شود که در هر اینچ حدود 267 پیکسل جای بگیرد که خب برای این محصول کم به نظر می‌رسد. شاید اگر تمامی کمپانی‌ها در یک حرکت هماهنگ تصمیم بگیرند محصولات بالاتر از 5 اینچ را با وضوح Full HD عرضه کنند، دیگر در این حوزه مشکلی نداشته باشیم.

DSC06102

البته ذکر این موضوع ضروری است که با توجه به قیمت نهایی این اسمارت فون، وضوح HD برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. همچنین به لطف بهره‌گیری از پنل IPS رنگ‌ها بسیار طبیعی بوده و زوایای دید نیز بسیار مناسب است. لنوو خود برای این نمایشگر از تبلیغ زاویه دید 180 درجه استفاده می‌کند.

این نمایشگر می‌تواند تا 5 لمس همزمان را دریافت و پردازش کند. خوشبختانه این اسمارت‌فون از فناوری تنظیم خودکار نور نمایشگر نیز برخوردار است که در فضای باز و … به کار شما خواهد آمد. نسبت نمایشگر به بدنه نیز برابر 71.7 درصد است.

به طور کلی باید بگویم که نمایشگر استفاده شده در این فبلت، برای وب‌گردی، پیامک زنی، تماشای ویدئوها و یا حتی بازی کردن بسیار مناسب است.

پردازنده

این میان رده غول پیکر در قسمت پردازنده و یا بهتر بگوییم سخت افزار، به اندازه کافی قدرتمند است. لنوو برای این قسمت خساست به خرج نداده و به سراغ یک انتخاب مناسب یعنی پردازنده 64 بیتی و 8 هسته‌ای مدیاتک MT6752m رفته است. چیپستی با فرکانس 1.5 گیگاهرتز با هسته Cortex-A53 و رابط گرافیکی Mali T760MP2 که به خوبی از پس فرامین درخواستی بر می‌آیند.

لنوو در کنار این پردازنده مناسب، از دو گیگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی بهره برده است که برای این چنین محصولی واقعا مناسب است. لازم به ذکر است که حافظه داخلی A7000a به استفاده از رم میکرو اس‌دی تا 32 گیگابایت قابل افزایش است.

خب، بر روی کاغذ و از دیدگاه تئوری، سخت افزار در نظر گرفته شده برای این میان رده مناسب تلقی می‌شود؛ اما برای اثبات این ادعا باید به سراغ آزمایشگاه خود برویم.

کمی پردازنده را به چالش دعوت می‌کنیم، بنچمارک پی با ثبت امتیاز 228 کمی ما را متعجب می‌کند!

pi-lenovo

به سراغ AnTuTu می‌رویم تا تمام بخش‌های این فبلت را به چالش بکشیم. نسخه 5 کمی با این پردازنده 64 بیتی ناسازگار بود و مارا مجبور کرد تا چند بار این تست را انجام دهیم. نتیجه واقعا خوب و جالب بود!

Antutu

برنامه Quadrant‌ در چند مرحله مختلف کارایی دستگاه را به چالش می‌کشد.

Bonsai کوچک ما پردازنده گرافیکی فبلت لنوو را محک زد. امتیازی که می‌بینید نتیجه این بررسی بود.

Bonsai-A7000

نهایتا GeekBench پردازنده A7000a را مجددا بررسی کرده و امتیازاتی را در دو بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به آن عطا کرد:

GeekBench-a7000

دوربین

A7000a از یک دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. بهره‌گیری از سیستم فوکوس خودکار، فلش LED دوگانه، ثبت تصاویر HDR، پاناروما، افکت‌های تصویری و چند امکان ساده از امکانات این دوربین است.

camera-lenz

فلش دوگانه این دوربین به خوبی عمل کرده و در محیط‌های تاریک فضا را به اندازه مناسبی روشن می‌کند. در قسمت فیلم‌برداری نیز، این دوربین 8 مگاپیکسلی می‌تواند با وضوح Full HD به فیلم‌برداری بپردازد. حجم یک فیلم یک دقیقه‌ای حدود 120 مگابایت شد که نشان از ثبت دقیق جزییات دارد. همچنین باید بگویم که سیستم فوکوس این دوربین نیز در هنگام فیلم‌برداری به خوبی عمل می‌کند.

DSC06120

دوربین دوم فبلت لنوو یک نمونه 5 مگاپیکسلی است. این دوربین از امکانات خوبی برای ثبت عکس‌های سلفی برخوردار است.

به طور مثال با نشان دادن عدد 2 با انگشتان خود، یا تکان دادن دستانتان می‌توانید سلفی بگیرید. همچنین اگر قصد ثبت سلفی‌های نزدیک‌تر از صورت خود را دارید، تنها با پلک زدن دوربین عمل کرده و از شما سلفی می‌گیرد که در نوع خود بسیار جالب و کاربردی است.

این دوربین نیز می‌تواند با وضوح فول اچ‌دی فیلم برداری کند. حجم فیلم یک دقیقه‌ای با دوربین دوم نزدیک به 123 مگابایت شد.

با هم تصاویر ثبت شده با این دوربین را می‌بینیم:

camera-2
دوربین دوم

Camera-3 Camera-sample camera-sample-2 with-flash-camera

 سیستم عامل و رابط کاربری

این محصول لنوو خوشبختانه از اندروید 5.0 بهره برده و رابط کاربری آن نیز Lenovo Vibe است. این رابط کاربری همانند اینترفیس هوآوی و iOS از قسمت مخصوص نرم افزار و آیکون مربوطه برخوردار نبوده و نرم افزارها همگی بر روی صفحه اصلی قرار دارند. در این قسمت می‌توانید به راحتی با فولدربندی، نرم‌افزارهای خود را دسته‌بندی نمایید. البته Themeهایی نیز به صورت پیش‌فرض وجود دارد که در صورت عدم رضایت از آیکون‌ها و طرح‌های پیش‌فرض می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

lollipop

لنوو به طور پیش فرض از چند بازی جذاب و نرم‌افزارهای اختصاصی بر روی این رابط کاربری استفاده کرده است. اپلیکیشن‌هایی همچون Guvera Music، مسنجرهای فیس‌بوک، اسکایپ و توییتر، Evernote ،UC Browser ،txtr ebooks و Dolby Atom به صورت پیش فرض بر روی A7000a نصب شده‌اند.

UI-lenovo

هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص به‌روز رسانی سیستم عامل این اسمارت فون به اندروید 6.0 از سوی لنوو منتشر نشده است.

مولتی مدیا

اما یکی از بخش‌هایی که لنوو در این اسمارت فون بر روی آن تاکید بسیاری دارد، توانایی این گوشی در سرگرمی، پخش فیلم و صدای رسای آن است.

speaker-lenovio

لنوو A7000 اولین اسمارت فون جهان است که از فناوری Dolby Atoms بهره می‌برد. این کمپانی در تعریف از این فناوری می‌گوید: این تکنولوژی تجربه یک صدای رسا و با کیفیت را برای کاربر فراهم می‌سازد. در واقع فیلم‌ها و موسیقی‌های پخش شده از اسپیکر توسط فناوری دالبی اتم بهینه شده و با صدایی رسا و شفاف کاربر را سورپرایز می‌کند. این تکنولوژی صدا را بدون اینکه دارای اعوجاج شده و نویزی پیدا کند، بلند نموده و دیالوگ‌های رد و بدل شده در فیلم‌ها را در نهایت شفافیت و وضوح عرضه می‌کند.

multi-media

البته کاش لنوو به جای بهره گیری از این اسپیکر، دو بلندگوی جلویی برای محصولش تعبیه می‌کرد تا کاربر واقعا با این سیستم جذاب بتواند نهایت لذت را ببرد.

تجربه شخصی من کیفیت و وضوح صدا را تایید می‌کند؛ اما بلندی صدا می‌توانست کمی بیشتر باشد. البته با ورود به قسمت دالبی اتم می‌توانید از اکولایزهای مختلف بهره برده و صدا را بسیار بهتر کنید.

اصولا یک اسمارت فون 5.5 اینچی با وضوح HD و صدایی رسا و بی‌نقص، جان می‌دهد برای دیدن فیلم و سریال. البته این ویژگی برای افرادی که به بازی با اسمارت فون نیز علاقه دارند، بسیار مناسب است.

Full-HD

باتری

این اسمارت فون 5.5 اینچی با یک باتری 2900 میلی آمپری عرضه می‌شود. البته کاش همانند P70 با یک باتری غول پیکر 4 هزار میلی آمپری عرضه می‌شد؛ آن‌گاه دیگر عالی می‌شد.

battrey

بر روی کاغذ و از لحاظ تئوری این باتری می‌تواند حدود 11 روز در شبکه 2G و 3G به صورت استندبای باقی بماند. این میزان در شبکه 4G تا 12 روز می‌رسد. همچنین زمان مکالمه با این باتری در شبکه 2G حدود 39 ساعت و در شبکه 3G نزدیک به 16 ساعت است.

تجربه کار با این گوشی نشان می‌دهد که باتری در نظر گرفته شده آن‌چنان هم بد نبوده و می‌توان تا یک الی یک روز و نیم کنار شما دوام بیاورد. البته باید بگویم که شما می‌توانید با بهره گیری از سیستم Ultimate power saver در مواقع ضروری، ساعت‌ها مصرف باتری خود را افزایش دهید.

دیگر امکانات

خب وقتی نام میان رده به یک اسمارت فون تعلق می‌گیرد، باید سطح انتظارات را متناسب با آن تنظیم کرد. این میان رده خوش قیمت، خوشبختانه از شبکه 4G نیز پشتیبانی کرده و این می‌تواند خبری خوبی برای کاربران باشد. این اسمارت‌فون با بهره گیری مودم و فناوری Cat.4 می‌تواند تا سرعت 150Mbps دانلود و 50Mbps آپلود را فراهم سازد. در کنار این موضوع پشتیبانی از دو سیم کارت نیز برای یک فبلت بهترین گزینه است. دیگر لازم نیست همراه با یک گوشی بزرگ، به دنبال اسمارت‌فون یا حتی فیچرفون کوچک‌تری باشید. بهره‌گیری از اسلات کارت حافظه و نرم افزارهای پیش فرض نیز از دیگر قابلیت‌های A7000a است.

وای‌فای، بلوتوث نسخه 4.0، جی‌پی‌اس و رادیو نیز جزء امکانات ساده این محصول است. فبلت لنوو با رنگ‌های سفید مرواریدی و مشکی قابل تهیه است. همچنین درون جعبه به طور رایگان، یک کاور شیشه‌ای محافظ قاب پشتی و یک محافظ صفحه نمایش نیز وجود دارد.

battrey-2

کلام آخر

این فبلت با قیمت 650 تا 670 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که برای این چنین اسمارت‌فونی مناسب تلقی شده و ارزش خرید بالایی دارد. اگر جز افرادی هستید که به اسمارت فون‌های بزرگ علاقه داشته و با سایز آن مشکلی ندارید، این محصول لنوو یکی از انتخاب‌های خوب بازار است.

لبخند

پردازنده مناسب و 64 بیتی
رم بالا
صدای شفاف و رسا با بهره گیری از فناوری Dolby Atoms
پشتیبانی از دو سیم کارت و شبکه 4G

 اشک

بدنه پلاستیکی
نبود نور بک‌لایت پشت کلیدها

7 در مورد “بررسی تخصصی لنوو A7000a: خوش بها و خوش صدا!”

  1. عباس امیدان

    سلام
    من این گوشی رو دارم با اندروید ۶ منتهی مشکلی که دارم برنامه ها رو نمیتونم مستقیما روی مموری کارت نصب کنم و وقتی هم که انتقال میدم روی مموری موقع آپدیت هر برنامه ای مشکل دارم خواهشمندم راهنماییم کنید ممنون

  2. با سلام و عرض خسته نباشید
    بتازگی این گوشی را خریدم با اطلاعات بسیار مفیدی که دادید از خرید بسیار راضی شدم . از جنابعالی بسیار سپاسگزارم و آرزوی سلامتی و موفقیتهای بیشتریرا برایتان از خداوند بزرگ خواستارم . با احترام

  3. ضمن تشکر از بررسی شما
    کاش در بررسی کیفیت وحجم صدای گوشی،آنرا با چند گوشی دیگر مقایسه کرده ونسبت به صدای چند گوشی دیگر که حداقل هم رده باشندکیفیت وحجم صدای این گوشی را بیان میکردید دراینصورت تجسم بهتری از کیفیت صدا درذهن ما ثبت میشد.

  4. هواوی P7 گزینه بهتری نسبت به این است چون که صفحه فول اچ دی دارد جنس بدنه بهتری دارد خوش دست تر است اپدیت اندروید5 هم که براش اومده دوربین ها و پردازنده هاشون هم که در یک رده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH